KPEATOP: Какво имам с програмата на НАП подадено?
*с уговорката, че миналата година 3 пъти питах - 2 по телефона и 1 на място в ТД  - долу в Т18 - дали се пише дадата на начисляване или датата на изплащане, и 3те пъти беше да пиша каквото сметна за добре. Един вид за тях е все едно. (това беше за миналата година).

Какво съм продавал в програмата на НАП за Д1 и Д6:
За Октомври 2013 - Вид плащане - 5 - Т.18  Дата на изплащане/начисляване - 05.11.2013 - осигуровки + данък
За Ноември 2013 - Вид плащане - 5 - Т.18 Дата на изплащане-начисляване - 05.12.2013 - осигуровки + данък
До тук добре?!

За Декември 2013 - Вид плащане 5 - Т.9 - Декември 2013;  Т.18 Дата на изплащане/начисляване - 09.01.2013 - осигуровки
За Декември 2013 - Вид плащане 8 (само ако в Т.9 е 2014, ако е 2013 се скрива) - Т.9 - Януари 2014; Т.18 Дата на изплащане/начисляване - 31.01.2014 - ДАНЪК

Реално Т.18 и на двете ми е 01.2014, обаче на Д6 с данъка заради Вид Плащане 8 - Т.9 е Януари 2014.

Какво виждам на сайта на НАП:
моля погледнете прикачените файлове

Къде греша, някаква идея? На мен чисто теоретично, и спрямо това, което тогава звънях и питах в НАП ми се вижда вярно направено. Нямаше как да пусна Д6 в т.9 с 12.2013 и Вид на Плащане 8 - заедно, понеже код 8 го нямаше за 2013.

KPEATOP: А дали въобще се разминаваме, след 3-тия прочит, ми се струва, че аз съм подавал точно като теб. На теб като гледаш с електронния подпис тази Д6 с данъка, която реално е отнесена към заплатите начислени декември, с каква дата ти я дава?
Става въпрос, за номер 5 от Вторият СкреенШот.
5 - Данък върху доходите от трудови - Д6 - ......- Дата: 05.02.2014; Период: 01.01.2013 - 31.01.2014; Срок за плащане: 25.02.2014 --> Това трябва да е Д6 за заплатите декември, платени Януари.
Но ако погледнем същия скрееншот на всички номераа от 2 до 4 пише:
Дата: 20.01.2014; Период: 01.12.2013 - 31.12.2013

На самият сайт на НАП, докато беше още старата форма да съм написъл грешен период, тоест Декември 2013?

Здравейте,

Януари 2014 бях тръгнал да си подавам Д6-то по трудов договор - осигуровки + данък, и точно тогава дънданията с двете Д6-тици.
След като изчетох написаното в интернет, подразбрах, че трябва да си пусна Д6 с осигуровките за декември през Януари, а Д6 с данъка за декември - Февруари.
Дойде Февруари, обаче като избрах кода само за данъка, ми се попълни автоматично период 01.2014 (тоест Януари).

Според НАП Д6 с данъка се дължи в месеца следващ месеца на реалното изплащане на заплатите.
Обаче сега като вляза с електронния подпис ми пише, че имам:
за 11.2013 - Д6 с данъка (тогава нещата си бяха по старо му)
за 01.2014 - Д6 с данъка (спрямо новите разпоредби)
(декември липсва, понеже програмата на НАП ме принуди да си пусна през Февруари - Д6 за Декември - с период Януари)
Въпрос 1:
12.2013 като период с подадена Д6 с данъка ми липсва?!! Това нормално ли е или аз някъде греша? Ако греша, как да се коригинам?

Въпрос 2:
и в крайна сметка заплатите, които начисляваме Януари 2014, изплащаме Февруари 2014, какво ги правим?
Д6 с данъка ми е ясно, че я пускам Март с период Февруари, но осигуровките реално са начислени Януари, тях с какъв период да ги пусна сега до 25.02 февуари? Мисълта ми е, нормално ли е - едната Д6 с осигуровките да е с период Януари (понеже тогава са начислени), а втората Д6 с данъка, да е с период Февруари, понеже тогава заплатите са платени.

Надявам се, че ме разбрахте.
Ще бъда благодарен, ако ми отговорите, че това с объркването за декември много ме притеснява, а от тука нататъка колкото и да чета и мисля, все се обърквам.

Благодаря предварително.
bigdarkmad,
По Казус 1 виждам, че имате едно базово объркване в понятията, което като разберете, предполагам, ще изчезнат и другите Ви въпроси.
Разходите се признават не при извършване на плащането, а при начисляването им, което става на база получената фактура.

Казано простичко:

ПОЛУЧЕНА ФАКТУРА = РАЗХОД = ЗАДЪЛЖЕНИЕ КЪМ ДОСТАВЧИК

Осчетоводява се Д-т група 60 / К-т група 40

ПЛАЩАНЕ = ПОГАСЯВАНЕ НА ЗАДЪЛЖЕНИЕ КЪМ ДОСТАВЧИК

Осчетоводява се Д-т група 40 / К-т група 50

По Казус 2 е възможно да осчетоводите и фактурата, като й зададете експорт през следващ месец. Аз не съм на Про, но предполагам, че са усъвършенствали програмата Делта именно с такава цел - да не "оставяме" неосчетоводени ф-ри, а през възможностите за експорт в даден месец да задаем кога да бъдат включени в дневниците по ДДС.

От април всички клиенти на Микроинвест ще минат принудително на версии Про, но ще чакаме промоцията :smile1: Засега само гадая. Просто проиграйте различни варианти и сами ще разберете кое да включвате според индивидуалните Ви планове за ползване на данъчен кредит. Е, разбира се, като спазвате и нормите на ЗДДС.

Благодаря Ти. Явно е базово объркването, съгласен съм. За Микроинвеста сега е към 1000 лв (аз ги имам отдавна версиите им), за после нз колко ще е.
След 500000 (реални) обаждания до Микроинвест, на които ми вдигнаха телефона 2 пъти установих следното.
Аз след много питания на други места стигнах до следния извод:
602/401 - основата за Януари
499/401 - ДДС-то за Януари

401/501(3) - ако я плащаме Февруари Примерно

4531/499 - Март примерно, ако тогава ще влиза фактурата.

Само, че от Микроинвест решили да направят "Експорт към месец". След 2 консултации по телефона, опцията "Месец за експорт" сама правила горното, като още от сега примерно (Януари) вкарва ДДС-то за месец Март. Оф сега като се замисля, от къде може да знаем, че точно Март ще има много ДДС за внасяне, ама да кажем че новата версия може да редактираш непрекъснато и може да го промениш. Иначе за тоз въпрос някой друг ден пак трябва да ги тормозя, понеже реално с тази опция задаваме месец по прогнозни данни.
И пак спрямо Микроинвест, след 2рата консултация, фактурата я пускаме така:
гр.60/401
4531/401
(все едно нормална фактура за месец Януари),
а опцията "Месец за експорт" автоматично я отнася за месеца, за които сме посочили и се виждало в оборотната ведомост. Таз опция, ще да е някаква магическа. Честно казано, аз обичам ръчно да контролирам всичко, но в тоз случай, май май много избор нямам.
На мен вариант да се мине през сметка от сорта на 499 ми изглежда по - ясен, как със стандартните записвания (гр.60/401; 4531/401)  Делта Про ще отнесе ДДС-то в другия месец на практика нз, на теория според тях е така.
Това е от мен, ако има някои друг повече информация да каже.
А и един проблем специално за Делта Про:
Ако фактурата е 01.2014, платена 02.2014, искаме да влезе в дневника за 01.2014, обаче реално осчетоводяваме 02.2014.
Какво пишем в "Дата на осчетоводяване" и "Месец за експорт" - Януари или Февруари?
Микроинвест напоследък хич не си дигат телефона, за да попитам.
irenabrili: Благодаря за Включването.
1. На Делта Про работим, правилно се насочи, извинявам се, за пропускът, явно "месец за експорт" е въведен от Микроинвест Термин. Правилно, месецът, за включване в дневниците е.
2. Когато ние издаваме фактура разбирам.
Когато на нас ни издават фактура, не мога да разбера от какво зависят датата на документа и месеца за експорт/месеца в които влиза в дневниците?
Казус 1: Възможно ли е примерно фактура за интернет от 01.2014 (дори да е платена 02.2014) да я осчетоводя и пусна в дневника за Януари 2014?
Тук ме притеснява това, че примерно М-тел, когато пускат оригинална фактура, се задължават да начислят ДДС-то в тяхното счетоводство, да но в нашето, ако пропуснем да платим, реално погледнато разход не е на лице. На база на какво включвам в дневника - на фактурата или на плащането? Понеже, ако няма плащане няма и разход, дори да имаме фактура?
Казус 2: Възможно ли е, ако излизаме на възстановяване този месец 01.2014, въобще да не осчетоводявам фактурата, да осчетоводя само плащане към доставчик 401/501, а самата фактура да влезе в месец, където имаме повече ДДС за внасяне примерно Март 2014?

Дано съм бил по ясен този път, знам че обеснявам объркано.
Може и нещо да не довиждам, но не успявам да намеря бутона за редакция на предното ми мнение.
Затова ще напиша какво измислих. Първо забравих да спомена за получени или за издадени фактури говорим. Сега до какви изводи стигнах:
1. Фактурите, които ние издаваме ги отразява за данъчния период, за които сме ги издали - примерно дата на документ, дата на осчетоводяване, месец за експорт - 01.2014 и на трите
2. Фактурите, които на нас са ни издали, датата на данъчното събитие е датата на касовия бон/превеждане на парите по банков път. Тоест гледаме не толкова датата на Фактурата (тя е важна за доставчика ни), а за нас е важна датата на плащането (която приемам за дата на данъчно събитие). В такъв случай, ако имаме фактура от 08.2014, а касов бон (платена от нас) на 09.2014, правим Дата на документа: 08.2014; Дата на осчетоводяване: 09.2014; Месец за Експорт: 09.2014
3. В случай, че искаме да се възползваме от 12-месечни период за приспадане, фактурата за покупка,  която са ни издали на 09.2014 и сме платили същия месец, никъде не я отразяваме 09.2014, а я пускаме например 11.2014, понеже тогава имаме много ДДС за възстановяване, а не искаме ревизия.

Може ли някои да прегледа написаното и да се изкаже компетентно, дали съм на прав път или греша някъде?

Благодаря предварително.
Alfa: Благодаря за отговорът. Значи фактурите за януари, които правя сега февруари ги пиша 01.2014 дата на документ, осчетоводяване и еспорт.
Още един въпрос, ако е възможно.
Ако имаме фактура с дата  10.01.2014, платена 05.02.2014. Тогава дата на документа 10.01.2014, а дата на осчетоводяване - 05.02.2014 (ли трябва да е задължително) и месец за Експорт? 
Още нещо ако сега сме февруари, а примерно очакваме през Юни да имаме много ДДС за прихващане, какво да направя с фактурата, така че да влезе в месец за експорт юни? Въобще да не я отразявам сега никъде, и да я пусна чак Юни?

(вече много взех да се бъркам)
Здравейте,

Днес малко ми дойде в повече и ще съм благодарен за малко помощ, че от преумора взех тотално да се обърквам.
Правя в момента месец Януари - на фирма регистрирана по ДДС.
Дата на документа - ми е ясно какво е - например датата на фактурата.
След като фактурите са за януари, а аз ги правя февруари и ще подавам ДДС-то до 14ти този месец, в Дата на осчетоводяване и Месец за Експорт какво е коректно да се запише Февруари 2014?

Защо питам. В моята представа, дейност и начин на работа документите от предходния месец се отсчетоводяват текущия, примерно тези за януари се осчетоводят февруари, тези за февруари -> март и т.н.
Обаче в момента намерих фактури, които са с дата на документа, дата на осчетоводяване и месец за експорт - в един месец. Примерно всичко е януари месец.

И понеже това е нетипично за моята дейност тотално се обърках. Аз разсъждавам по следния начин, но не знам дали е правилен.
В стандартния случай: имаме фактура от Януари, която е с дата на документа Януари, но се осчетоводява и влиза в Месец за Експорт Февруари.Така си правя и сегашните фактури от Януари.

Предполагам, че фактурите при които датата на документа, датата на осчетоводяване и месец за експорт са в Един Месец, се ползват примерно ако имаме да прихващаме ДДС, с цел да не внасяме на държавата, пък после да си го искаме, ами направо да си го прихванем.

Така си мисля аз, обаче не знам дали е така, а и се обърках вече.

Ако е възможно малко помощ, ще съм благодарен.
Подавате нова - тази не Ви е приета. :smile1:
Благодаря много. Сегичка я подавам, че днеска 5 часа се разправям с интернет доставчика...

Приятна вечер.
Здравейте,

Накратко. Подавах с Д1 и Д6 за декември, да но обърках директорията за Д1 и избрах тази за ноември.
Сега Д6 ми е приета без проблем, но за Д1 ми пише:
Ред от файла:1 Декларацията е извън периода дефиниран в придружителното писмо !:88014


Досега не ми се е случвало, но днес имах много други проблеми и не бях достатъчно концентриран. Можете ли да ми кажете като пускам - Нова Декларация ли пускам или Коригираща и с какъв код?

Поздрави
Благодаря Ви много. Заемам се. Желая Ви приятен и ползотворен следобед :)
Съжалявам дублирах пост-а!
Сега се сетих нещо от дискусията тука, и да не си отварям нова тема, питам в тази.
Решихме да ми намалим заплатата с цел да спестим 10 лв осигуровки.
ДС прочетох вече, че нямам задължение да уведомявам НАП за него. Те пак ще разберат за променята като подам Д1 и Д6.
Въпросът ми е следният:
Този месец ще си платим спрямо заплатата записана в ТД, и Д1 и Д6 спрямо нея.
Можете ли да дадете линк към точната бланка за ДС за Намялаване на заплатата? ДС-то ако искам да влезе в сила от следващият месец, как е най - добре да го датирам.
Като се замисля сега платихме заплатите за Септември, Д1 и Д6 + осигуровките до 24-то (25-то) число на този месец.
В такъв случай, каква дата да пиша в ДС-то, та да излезе, че за целият Октомври месец (изработен) заплатата ми е намалена?

Благодаря.
Всъщност дейността на фирмата за целите на МОД зависи от дейностите, с които са заети наетите лица. Дейността, в която работят преобладаващото число наети е и определяща за НКИД и МОД . Например една фирма може да има производство / сладкарско примерно /  и търговия на дребно. Дейностите са две, но за целите на НКИД и МОД ще се вземе тази, в която наетите са повече.


нещо по въпроса

http://www.account-bg.info/e107/e107_plugins/vypross_menu/vypross.php?0.view.96.1


Правилно, добра забележка, предполагам обаче е приложимо за малко по - големи фирми (над 3-ма човека персонал). Предполагам, ако случаят е 1 брой управител, 1 брой офис асистент, 1 брой счетоводител, 1 брой продавач консултат, няма как дейността на фирмата да се повлияе. Но при по - голям брой наети служители, сигурно ще има ефект.

dalila: Договдина може нещо да се смени, знам ли :)
Взима се спрямо дейността на фирмата и кода по нкпд  :thumbup:

Благодаря ти много, сега ще го принтирам на А4 и ще си го закача над бюрото, да го гледам до Нова Година.
dalila: Много се извинявам, написал съм една "9"-ка Бонус. Права си кодът е 9499.

Въпрос 2. Явно навремето съм заучил грешно и сега винаги се чудя. Ще задам въпросът по друг начин.
При назначаването на служител, МОД-а от дейността на фирмата ли се определя или от дейността, която  служителят ще извършва?
(Примерно фирмата е за търговия с лекарства, но работникът е назначен за счетоводител, би трябвало МОД-а да е 46.46 - Търговия на едро с фармацевтични стоки - 504 лв.)
Или още малко по ясно, как длъжността на работникът (счетоводител, продавач, товарат и т.н.) влияе върху МОД-а и брутната му работна заплата?
Въпрос 3. Ясно. Разбрах те.

Благодаря ти много. Тя грешката си е моя, че понякога правя няколко работи наведнъж и неоглеждам достатъчно.
Здравей. Да си призная винаги се бъркам, не знам защо така, проверих точно преди 1 година и продължавам да не съм запомнил (май съм много глупав).
Ще взема следният казус, и ако може коригирайте ме, където греша.
Да речем, че искам да назнача счетоводител в ЮЛНЦ.
КИД (Код на икономическа дейност) е 9499. До тука добре.
НКПД - 24116004 Счетоводител (примерно).
МОД - 994 без 94.91 - Дейности на организации с нестопанска цел (без длъжностите в Българската православна църква) - 2 Специалист - 542 лв. - 0,4$ ТЗПБ

В задачата се пита:
1. Може ли да се назначи счетоводителят на 542 лв. брутна работна заплата (в този случай)?
2. МОД-а се взима спрямо дейността на фирмата, а не спрямо професията на работникът нали? (за това винаги се съмнявам, не знам защо, но...)

3. Ако поради е допусната грешка и "по - подразбиране" е извършено назначение с брутна заплата от 564 лв, как може да се коригира?


Благодаря Ви.
Явно плащате по интернет, всички банки си оставиха полетата за период от до, но той не е задължителен, ако вие искате да си отбележите за какъв период плащате - не е проблем, системата допуща, само ви казвах, че не е задължителен.
Аха ясно, затова явно е твърдението на собственикът. Да по интернет  :thumbup:
Ъпдейт по темата, влязохме да гледам онлайн банкирането, но собственикът на фирмата твърди, че не му ги приема платежните без дати.....дали е така или не е, ще пробвам като ги внасям осигуровките...
svetlakercheva: Ще взема да видя аз лично онлайн банкирането, че спорихме по този въпрос тук, точно преди малко.
Благодаря ти за уточнението, ще направя проверка.
Ок, сега вече всичко ми се изясни, благодаря Ви за разясненията и отделеното време колеги.
Желая Ви успешен и ползотворен ден.

Поздрави