инфо за начинаещите в отчетността на селското стопанство
Здравейте,
до 25 януари е крайният срок за подаване на формуляр "Отчет за приходите и разходите на селскостопанските предприятия" за четвърто тримесечие на 2013 г.
Отчетът се попълва от ЗП с икономическите дейности по КИД-2008 01.1, 01.2, 01.3, 01.4, 01.5 и 01.6
Отчетът е за тримесечие без натрупване.

За повече информация:
http://www.nsi.bg/bg/content/151/basic-page/%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%BB%D1%8F%D1%80-%D1%81%D1%81-04012-%D0%BE%D1%82%D1%87%D0%B5%D1%82-%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B5%D0%BB%D1%81%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5
                 
    УКАЗАНИЯ
за попълване и подаване на декларацията

Кой подава декларацията?
   Декларацията се подава от физически лица, регистрирани като земеделски производители, които са избрали доходът от стопанската им дейност да се облага по реда на чл. 26 от ЗДДФЛ с данък върху годишната данъчна основа по чл. 28 от закона. Доход от стопанска дейност за целите на чл. 29а от ЗДДФЛ е доходът от дейността за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, на физическите лица, регистрирани като земеделски производители, които не са търговци по смисъла на Търговския закон.

Срок за подаване на декларацията
Декларацията се подава в срок до 31 декември на предходната година. Декларацията, с която се упражнява правото на избор от регистрираните по Закона за данък върху добавената стойност лица за 2014 г., се подава в срок до 31 януари 2014 г.

Място и начин на подаване
Декларацията се подава от данъчно задължените лица или от техен упълномощен представител в териториалната дирекция на НАП по постоянен адрес на физическото лице – регистриран земеделски производител.
Декларацията може да се подаде и чрез  лицензиран пощенски оператор.
Когато декларацията се подава лично или чрез пълномощник, подаващият декларацията следва да удостовери самоличността си и/или представителната си власт  (чл. 99, ал. 4 от ДОПК). При подаване на декларацията чрез пълномощник, не се изисква пълномощното да бъде нотариално заверено.


До сега не се беше случвало. Благодаря, получи се!  :ok:
Здравейте,

генерирах файл с разширение tхt за Д1 за 12.2013 г. от програмата на НАП версия 6.01 и когато импортна в системата на НАП, чрез ел. подпис и дам подписване и подаване ми казва: Файлът не може да бъде намерен!
защо не разпознава файла?
Мисля, че трябва да се признае текущ приход в месеца на получаване на пар. средства до размера на финансирането на разходите за проекта гр.50/гр.70
и в ГДД чл. 50 ЗДДФЛ се появи т.1.1. Нетни приходи
Освен за ДА има и преведена сума - 50 % от разходите за изготвения бизнес план. Как трябва да осчетоводя този приход?
Тези разходи направени ли са и какъв е видът им?
Изпращам Ви консултация на ДЕС във връзка с последващите разходи за ДМА - счетоводно и данъчно третиране, която ще си е от полза!

ВЪПРОС: През 2003 г. в предприятието ни са направени значителни разходи за ремонт на машините и оборудването, а също така и на някои от сградите с производствено предназначение.
Моля, дайте ни разяснение как е правилно счетоводно да отразим тези разходи и какви са изискванията за данъчното им облагане по Закона за корпоративното подоходно облагане.
ОТГОВОР: Основно условие да се осигури счетоводно отчитане и данъчно признаване на разходите, направени след придобиване на дълготрайните материални активи, е правилното им класифициране като текущи ремонти или като разходи за подобрения, модернизация и реконструкция.
С т. 6 от НСС 16 - Дълготрайни материални активи, са определени последващите разходи, свързани с отделни дълготрайни материални активи (ДМА), когато предприятието ще има икономическа изгода над тази от първоначално оценената стандартна ефективност на съществуващия актив. Такива разходи са:
а) изменение на отделен актив, за да се удължи полезният срок на годност на актива или да се увеличи производителността му;
б) осъвременяване на машинни части, за да се постигне значително подобряване на качеството на продукцията и/или на услугите;
в) разширяване на възможностите за нови продукти и/или нови услуги;
г) въвеждане на нови производствени процеси, които дават възможност за съкращаване на производствените разходи;
д) икономически по-изгодна промяна във функционалното предназначение на актива.
С тези разходи се коригира балансовата стойност на дълготрайния актив, т.е. те се капитализират.
Всички други последващи разходи, направени с цел да се възстанови или да се поддържа първоначално установеното ниво на ефективност на активите, се признават за разходи в периода, през който са направени. Тези разходи се третират като необходимоприсъщи за дейността на предприятието и не се разсрочват за бъдещи периоди.
Счетоводното отчитане на последващите разходи за ДМА става по общия ред, приет за отчитане на всички разходи в предприятието чрез ползване на сметките от група 60 Разходи по икономически елементи и сметки от група 61 Разходи за дейността.
Последващите разходи за ДМА могат да се извършват пряко от самото предприятие (по стопански начин) или чрез възлагане на други (специализирани) предприятия.
В случаите, когато последващите разходи за ДМА се отчитат като текущи (според тяхното предназначение), те могат да се отразяват като разходи за основната или за спомагателната дейност или като административни разходи.
Когато разходите имат характер, изискващ с тях да се увеличи стойността на актива и се извършват в по-дълъг период от време, желателно е за натрупването им да се ползва сметка Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи (сметката е от група 61).
С т. 6.3 от НСС 16 се регламентира начинът на отчитане при подмяна на разграничима част от ДМА, отчетена по реда на т. 3.2 (като отделен ДМА). При такава постановка подменената част се отписва, а направеният разход за подмяната или подновяването на частта се отчита като придобиване на нов актив.
При капитализиране на последващи разходи за ДМА балансовата им стойност може да се коригира по два начина:
а) като се отпише цялата набрана амортизация и балансовата стойност се увеличи с направените разходи. Например - машина с отчетна стойност 5000 лв., набрана амортизация - 4000 лв., и направени последващи разходи - 2000 лв.
- за отписване на набраната амортизация:
Д-т с/ка Амортизации на дълготрайни материални активи 4000
Кт с/ка Машини и оборудване 4000
- за отразяване на последващите разходи :
Д-т с/ка Машини и оборудване 2000
Кт с/ка Разходи за придобиване на дълготрайни активи 2000
б) с последващите разходи се намалява амортизацията, ако нейният размер не е достатъчен, с разликата се увеличава отчетната стойност на актива. Например: машина с отчетна стойност - 5000 лв.; набрана амортизация -1000 лв.; последващи разходи - 2000 лв.
Д-т с/ка Амортизация на дълготрайни материални активи 1000
Д-т с/ка Машини и оборудване 1000
Кт с/ка Разходи за придобиване на дълготрайни активи 2000
Данъчното облагане на последващите разходи за ДМА е регламентирано в чл. 23, ал. 2, т. 4 и 5. от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО).
За точност при класифицирането на тези разходи за данъчни цели в § 1, т. 25 от Допълнителните разпоредби на ЗКПО е дадено определение на понятието “разходи за ремонт”. Като такива се приемат разходите, чрез които се възстановява състоянието на материалния дълготраен актив за нормалното му функциониране.
При спазването на изискванията за класифициране на последващите разходи за ДМА като текущи или които се капитализират, не е предвидено данъчно третиране. С чл. 23, ал. 2, т. 4 се регулира данъчната основа, като финансовият резултат се увеличава само с разходите, отчетени като текущи, свързани с отделни дълготрайни активи и/или инвестиционни имоти, водещи до увеличение на очакваната икономическа изгода спрямо първоначално оценената стандартна ефективност на съществуващите активи, които съгласно счетоводното законодателство се отнасят в увеличение на стойността им или създават нов актив.
При наличие на предвидените условия в чл. 60, ал. 1 ЗКПО може да се ползва и преотстъпена част от корпоративния данък.
След като осъществявате дейност с ДМА значи актива следва да се амортизира, следователно се признават разходи за амортизации на ДА! Трябва да бъде спазен един от основните счетоводни принципи (чл. 4, ал. 1 т. 4 Съпоставимост на между приходите и разходите - разходите, извършени във връзка с определена сделка или дейност, да се отразяват във финансовия резултат за периода, през който предприятието черпи изгода от тях, а приходите да се отразяват за периода, през който са отчетени разходите за тяхното получаване;) За счетоводни цели признавате разходите за амортизации и пропорционално на тях съответния приход от финансиране на ДМА!
Не виждам причина да не признавате приходите за бъдещи периоди. Това няма отношение с избора и начина на облагане на доходите по ЗДДФЛ.
Облагат ли се с данък по ЗДДФЛ , получените от зем. производители , субсидии за площи .
субсидиите вече са облагаеми!
Колеги, земеделските производители подаващи год.декларация по чл.50 правиха ли изравняване, т.е. попълваха ли прил.1 и 2? Бях чел някъде, че не, но нямам никакъв опит с тях а се налага да приключа един такъв. Благодаря предварително. :)
Ако ЗП има доходи и  от др. трудова дейност ще трябва да попълни съответните приложения в дек. чл. 50 ЗДДФЛ

Значи да се вземат предвид извършените обработки по пазарни цени, да се включат и извършените разходи за закупените материали - семе, тор и т.н., за които има фактури- и на тази база да се даде пазарната цена за декар...
На прав път ли съм?

На прав път сте!
в приложението става въпрос само за необработен ориз! лющеният би следвало да не влиза в обхвата
Предполагам, че използвате счетоводна сметка с номер 753 като Финансиране за ДА т.е приход за бъдещ период и  признавате приход, пропорционално на начислената амортизация. За счетоводни цели през 2014 г. ще продължите признаване на прихода (753/705) пропорционално на начислената амортизация на ДА получен чрез финансиране по мярка 121!
Ако решите да не подавате декларация по чл. 29а, ал. 4 ЗДДФЛ за упражняване правото на избор за облагане с данък върху годишната данъчна основа, то сумата на доходите Ви от стопанска дейност ще се намали с разходи за дейността - 60%.
Това означава, че за данъчни цели признатите счетоводни разходи през годината няма да бъдат взети в предвид при определяне на облагаемия ви доход за съответната година!
С полученото финансиране сте закупили ДМА за дейността си като ЗП?
Благодаря за прикачения файл!
Автомобилът е 1+1 места, категория N1, с преграда между пътническия и товарния (багажния) отсег. Закупен е с цел извършване на товарен превоз на стоки предназначени за търгуване. След това, което прочетох във предоставения файл, предполагам, че няма да има проблем да се докаже предназначението на товарния автомобил, както и ползването на ДК във връзка със закупуване на стоки и услуги свързани с неговата поддръжка.
 :thumbup: и аз така смятам, но с тези липси на дефиниции в ЗДДС, винаги имам някакви съмнения
Според ЗДДС "Лек автомобил" е автомобил, в който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5. Не е лек автомобил автомобил, който е предназначен за превоз на товари, или лек автомобил, който има трайно вградено допълнително техническо оборудване за целите на извършваната дейност от регистрираното лице.

В ЗДДС липсва дефиниция на понятието „предназначени за превоз на товари". Явно е въпрос на тълкуване дали всички описани в категория N модификации на автомобили действително са предназначени за превоз на товари.