На предстоящото свое заседание на 22 юни Комисията по правни въпроси в парламента е включила като последна шеста точка в дневния си ред "Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата, № 554-01-14, внесен от Данаил Димитров Кирилов и група народни представители на 23.01.2015 г."

Законопроектът предвижда глоби за всеки, който по възлагане консултира, регистрира, подава заявления, представлява клиенти пред държавната администрация, но не е адвокат.

Заплашен със сериозни глоби, стигащи до 10 хил. лева, е всеки, които не е вписан адвокат и e нает от клиент да извършва следните административни, консултантски, счетоводни, дори секретарски и куриерски дейности:
1. представителство пред всякакви административните органи и служби, включително например във връзка с ревизии и проверки от НАП, НОИ, НСИ и тн.;
2. изготвяне на заявления, включително и за регистрация по ЗДДС, молби, жалби и др. документи;
3. устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси, включително и по счетоводно-данъчни закони, осигурителното законодателство, финансовото законодателство и др.;
4. справки в административни органи и получаване на документи от тях, включително от данъчни служби, офиси на НОИ, НСИ, Инспекция по труда и всякакви институции, които бизнесът традиционно възлага на счетоводните кантори;
5. изготвяне на договори, включително и трудови, дори обикновени пълномощни;
6. изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри, независимо, че няколко правителства декларираха готовност да опростят процедурата по регистрации на фирми, в което България изоставаше в сравнение с другите държави-членки на ЕС.

Припомняме, че десетки организации се обявиха против лобисткия законопроект на адвокатите. В обща декларация АССП, Национален съюз на юрисконсултите, КТ "Подкрепа", Нотариална камара на Р. България, Българска фасилити мениджмънт асоциация, Камара на частните съдебни изпълнители, Национално сдружение за недвижими имоти и Сдружение "Брокери на имоти" се обединиха против монополизирането на консултантските и административните услуги в полза на адвокатите. Организациите определиха внесения проект за изменения в Закона за адвокатурата от категорията на т.н. "златни законопроекти", т.е. такива, които са лобистки, без обществена необходимост от тях и са насочени единствено към удовлетворяване на частни, корпоративни интереси.

Отделни остри негативни становища изразиха и редица други организации - КРИБ, Българска стопанска камара, АИКБ, ИДЕС, КНСБ, БТПП, Български хелзинкски комитет, Български център по нестопанско право, Институт за пазарна икономика и други.

В свое заседание членовете на Националния съвет за тристранно сътрудничество единодушно не подкрепят въпросния законопроект. На това заседание, видно от протокола, становището на Министерството на финансите по предложенията на адвокатите също е крайно негативно.

През месец април миналата година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе с решение по скандалните предложения за изменения и допълнения в Закона за адвокатурата. Производството е образувано по сигнал на Българска стопанска камара. В своето решение КЗК счита, че предложеният проект на ЗИД на Закон за адвокатурата съдържа редица проблематични от гледна точка на правилата на конкуренцията правни разрешения, които са от естество както да засегнат по неблагоприятен начин конкурентния процес на пазара на адвокатски услуги, така и да окажат вредно въздействие върху конкуренцията на други, свързани или съседни, пазари, като в крайна сметка биха довели до намаляване на благосъстоянието на потребителите на адвокатски услуги. Комисията подчертава, че разпоредбите на чл. 150 от законопроекта са с ограничителен характер и на практика забранява на лицата, които разполагат с необходимите знания и компетентност, да предоставят изброените в чл. 24, ал. 1 от ЗАдв услуги (част от които са изброени в точките по-горе). Посочва се още, че за да се постигне ефективен и работещ процес на конкуренция между всички участници на пазара, не бива да съществуват ограничения, които могат да подействат възпиращо за част от пазарните агенти. КЗК е на мнение, че клиентите и потребителите следва да са в състояние да избират свободно между лицата, упражняващи различни професии, за извършването на желаната от тях комплексна услуга. Цялото решение на КЗК може да свалите от тук.

В свое становище Върховна касационна прокуратура изтъква, че на практика, така се създава монополно право на адвокатурата относно попадащите в обхвата на нормата дейности, което пък противоречи на чл. 19 ал. 2 от Конституцията, който гласи: “Законът създава и гарантира на всички граждани и юридически лица еднакви правни условия за стопанска дейност, като предотвратява злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция и защитава потребителя.”

АССП възрази срещу предложените лобистки промени в Закона за адвокатурата веднага след внасянето на законопроекта в деловодството на Народното събрание. Счетоводната асоциация счита, че се прави опит да се монополизират дейности, извършвани от счетоводителите и други професии, в полза на адвокатите. АССП обръща внимание, че над 70% от дейността на счетоводните компании е консултиране (устно и писмено) по данъчни, осигурителни и финансови нормативни актове, представителство на клиенти пред различни институции, извършване на справки и др – все дейности, за които се прави опит да бъдат окачествени, като изцяло адвокатски и съответно да бъдат забранени за извършване от счетоводители и счетоводни кантори.

На 22 юни предстои обсъждане за първо гласуване на скандалния законопроект в Правната комисия, на чието заседание се очаква да присъстват и десетките заинтересовани работодателски, синдикални и браншови организации.

Всичко по темата:
КЗК отсече: Проектозаконът за адвокатурата е вреден за свободната конкуренция
Десетки организации са против лобисткия законопроект на адвокатите (видео)
КЗК образува производство по готвените лобистки промeни в Закона за адвокатурата
Дори депутатите, вносители на Закона за адвокатурата имат резерви към него
Среща с депутатите в НС по спорния законопроект за адвокатурата
БСК: Проектът за промени в Закона за адвокатурата е лобистки!
АССП за права на счетоводителите и срещу лобисткия проектозакон за адвокатурата
Адвокатите отговориха на счетоводителите по спорния законопроект
Глоби за всеки, който консултира, регистрира, подава заявления, но не е адвокат
Изискването за публикуване на годишните финансови отчети и годишните доклади се съдържа в чл. 38 от новия Закон за счетоводството (ЗСч). На основание § 10 от ПЗР на ЗСч, съставянето и одитирането на финансовите отчети и докладите за дейността за 2015 г. се извършват по реда на отменения Закон за счетоводството, а публикуването им – по реда на новия ЗСч.



Сроковете за публикуване:

Всички търговци по смисъла на Търговския закон:
• Чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър
• В срок до 30 юни  на следващата година


Юридическите лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност:
• Чрез заявяване за вписване и предоставянето им в Централния регистър при Министерство на правосъдието, при условията и по реда на ЗЮЛНЦ   
• В срок до 30 юни  на следващата година


Всички останали предприятия:
• Чрез икономическо издание или чрез интернет   
• В срок до 30 юни  на следващата година


Правила и облекчения:

Предвидени са следните правила и облекчения по отношение документите, подлежащи на публикуване, в т.ч. за 2015 г.:

1. Едноличните търговци, чиито финансови отчети не подлежат на задължителен независим финансов одит, са освободени от задължението за публикуване на финансовите си отчети.
2. Микропредприятия, съгласно чл. 19, ал. 2 от новия ЗСч, са предприятията, които към 31 декември на текущия отчетен период не надвишават най-малко два от следните показателя: балансова стойност на активите - 700 000 лв.; нетни приходи от продажби - 1 400 000 лв.; средна численост на персонала за отчетния период - 10 души. Те са длъжни да публикуват в ТР информация с различен обем.

Това са предприятия, прилагащи облекчена форма на финансова отчетност по отменения ЗСч (§ 1, т. 15 от ДР на ЗСч /отм./). За тях са разграничими следните две хипотези по отношение на публикуването на финансовите отчети за 2015. г:

2.1.Микропредприятията, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват за 2015 г.:
• баланс/отчет за финансовото състояние, и
• приложение/пояснителни приложения.

2.2. Микропредприятията, които подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват за 2015 г.:
• баланс/отчет за финансовото състояние;
• отчет за приходите и разходите/отчет за печалбата или загубата и другия всеобхватен доход за периода;
• приложение/пояснителни приложения;
• годишния доклад за дейността;
• одиторския доклад.

3. Малки предприятия, съгласно чл. 19, ал. 3 от новия ЗСч, са предприятията, които към 31 декември на текущия отчетен период не надвишават най-малко два от следните показателя: балансова стойност на активите - 8 000 000 лв.; нетни приходи от продажби - 16 000 000 лв.; средна численост на персонала за отчетния период - 50 души.

Малките предприятия, по смисъла на новия ЗСч, обективно могат да бъдат предприятия, прилагащи облекчена форма на финансова отчетност по отменения ЗСч и такива, надхвърлящи тези показатели, поради което не отговарят на тези изисквания. В тази връзка са разграничими три хипотези:

3.1. Малки предприятия, които са предприятия, прилагащи облекчена форма на финансова отчетност по отменения ЗСч и не подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват за 2015 г.:
• баланс/отчет за финансовото състояние, и
• приложение/пояснителни приложения.

3.2. Малки предприятия, които са предприятия, прилагащи облекчена форма на финансова отчетност по отменения ЗСч, но подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват за 2015 г.:
• баланс/отчет за финансовото състояние;
• отчет за приходите и разходите/отчет за печалбата или загубата и другия всеобхватен доход за периода;
• приложение/пояснителни приложения;
• годишния доклад за дейността;
• одиторския доклад.

3.3. Малки предприятия, които не са предприятия, прилагащи облекчена форма на финансова отчетност по отменения ЗСч, публикуват за 2015 г.:
• баланс/отчет за финансовото състояние;
• отчет за приходите и разходите/отчет за печалбата или загубата и другия всеобхватен доход за периода;
• отчет за паричните потоци;
• отчет за собствения капитал/отчет за промените в собствения капитал;
• приложение/пояснителни приложения;
• годишния доклад за дейността;
• одиторския доклад.

4. Средни предприятия, големи предприятия и предприятия от обществен интерес съставят и публикуват пълен годишен финансов отчет.

Санкции при непубликуване:

• за ръководителя на предприятието – глоба в размер от 200 до 3000 лв.;
• за предприятието – имуществена санкция в размер от 0,1 до 0,5 на сто от нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се отнася непубликуваният финансов отчет, но не по-малко от 200 лв.

Няма санкция, когато финансовият отчет първоначално е заявен за публикуване в срок и е постановен отказ за публикуване по Закона за търговския регистър и в 14-дневен срок от влизането му в сила е подадено повторно заявление за публикуване. Тогава се смята, че финансовият отчет е подаден в срок.
Смяната на управители и прехвърлянето на дялове ще става с усложнена заверка при нотариус.

Нови мерки в борбата срещу опитите за кражби на фирми се въвеждат с промени в Търговския закон, които бяха одобрени на правителственото заседание и ще бъдат предложени за приемане от Народното събрание.

За смяна на управители, прехвърляне на дружества и на дружествени дялове, както и за разпореждане с недвижими имоти на дружества вече ще се изисква не само нотариална заверка на подписа, но и на съдържанието на вписвания документ. Това се прави с цел да се даде сигурност на гражданския оборот на третите добросъвестни лица, черпещи права.

С усложнена нотариална заверка – на подпис и на съдържание, ще бъдат вписвани и решенията на общите събрания на дружествата с ограничена отговорност във връзка с удостоверяване на обстоятелства за промяна на дружествения договор и приемане и/или изключване на съдружници; намаляване и увеличаване на капитала; избор на управител; решения за придобиване и отчуждаване на недвижими имоти и вещни права върху тях.

Длъжностните лица по регистрация в Агенцията по вписванията ще бъдат длъжни да проверяват заверените документи в електронната система „Единство” в Нотариалната камара, до която те ще имат достъп.

По изрично настояване на бизнеса, в чл. 90 се допълва нова алинея 2, която предвижда при заверка на подпис и съдържание да се събира проста нотариална такса.

Новите разпоредби предлагат Агенцията по вписванията да отговаря за вредите, причинени на физически и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на длъжностни лица по регистрацията по реда на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. В действащия закон липсва подобна разпоредба.

Като отговор на препоръките на Европейската комисия от март 2014 г. за нов подход към фалита и несъстоятелността на предприятията, които засягат периода преди откриване на производство по несъстоятелност, с проекта се предлага и възможност за предприемане на по-ефективни мерки за предотвратяване обявяването в несъстоятелност чрез оздравяване на предприятието, включително и когато е налице реална опасност от неплатежоспособност. Създадена е нова част пета в Търговския закон с наименование „Производство по стабилизация на търговец”, в която се регламентира възможността за постигане на споразумение преди откриване на производството по несъстоятелност. Целта е да се договори преструктуриране на задълженията, да се създадат условия за оздравяване и стабилизация на предприятието и продължаване на дейността му.

В проекта изчерпателно са дадени основанията за откриване на производство по стабилизация и са посочени търговците, които ще имат право да използват процедурата. Изключена е възможността стабилизация да се открие за търговец, който е създал преимуществено задължения към свързани лица, както и към публично предприятие, което упражнява държавен монопол или е създадено със специален закон, банка и застраховател, предвид специфичната им уредба.

Производство по стабилизация се открива след подаване на молба от търговеца до съда. Той я разглежда и ако констатира, че са налице основанията за откриване на производство по стабилизация, се произнася с определение, което подлежи на обявяване в Търговския регистър заедно със списък на кредиторите, приложен към молбата за откриване на производството.

С проекта също се уреждат детайлно всички стъпки по изготвяне и утвърждаване на плана за стабилизация, неговото действие спрямо заинтересованите страни, последствията при неизпълнение и възможностите за унищожаване, както и хипотезите, при които производството следва да се прекрати.
100 души, собственици и управители на фирми, които притежават дискотеки, ресторанти и барове, проверява НАП за съответствие на имуществото с официалните им доходи. Тези хора са избрани, тъй като фирмите им, които стопанисват заведенията, отчитат значително по-ниски обороти от средните. Това води до съмнения, че укриваният оборот от заведенията, върху който не са плащани данъци и осигуровки, се насочва към физическите лица.

Всички фирми, попаднали в извадката на данъчните, отчитат никаква или минимална печалба, осигуряват персонала си на минималния осигурителен доход, но собствениците им са придобили скъпо струващо имущество. С неотчетените в заведенията приходи често са финансирани  покупки на имоти, луксозни автомобили, яхти и подобни скъпи придобивки, допълват от НАП. Сред някои от характерните примери е собственик на две фирми, които стопанисват заведения, които са на загуба в последните 5 години, но физическото лице е придобило имущество за над 1,2 млн. лв.

Проверките ще обхванат и познатата практика популярни заведения по Черноморието да се стопанисват от създадени само за един туристически сезон фирми. Данъчните разкриват, че схемата била едно и също заведение да се управлява от различна компания всяка година, като в същото време физическите лица, стоящи зад тези фирми, най-често били едни и същи.

Обичайно при извършване на проверки за съответствие на имущество и доходи данъчните оценяват цялото налично имущество на домакинството – имоти в страна и чужбина, превозни средства, банкови влогове, издръжка на живота, включително екскурзии в чужбина, като извършените разходи се съпоставят с официално декларираните доходи. Ако стойността на имуществото надвишава доходите, недекларираната разлика се облага с данъци и осигуровки за последните 5 години заедно с лихвите, а когато има данни за данъчни или осигурителни престъпления, НАП сезира прокуратурата за започване на наказателно производство. От началото на годината до момента са възложени 374 проверки на физически лица, допълват още от НАП

Анализ на НАП сочи също, че в сектора на питейните заведения, приходи укриват 85% от търговците, което носи годишни загуби на бюджета от близо 14 милиона лева. Кръгът на рисковите търговци е определен на около 11 500. В резултат на мерките, предприети от приходната агенция, търговците в бранша са декларирали с 3,67 % по-високи печалби в последните години, като броят на рисковите лица е намалял с 18%  за периода 2010 – 2015 г.
Крайният срок за подаването на всички годишни финансови отчети за 2015 година е 30.06.2016 г. уведомяват от Агенцията по вписванията.

Това изискване е залегнало в Закона за счетоводството, обнародван с Държавен вестник, брой 95 от 08.12.2015 г.




Годишните финансови отчетите се публикуват, както следва от:
  • всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в Търговския регистър;
  • останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет.

Изискването не се отнася за бюджетните предприятия и едноличните търговци, които не подлежат на задължителен независим финансов одит.

Цитат
След изтичане на крайния срок – 30 юни 2016 г.,  Агенция по вписванията ще предостави на Национална агенция за приходите списък на търговците и фирмите, неподали годишни финансови отчети в срок. Неподалите в срок фирми ще бъдат санкционирани от НАП или АДФИ, съгласно чл. 74 и чл. 78 от Закона за счетоводството, информира Агенцията по вписванията.
В тази връзка от КиК Инфо напомняме, че който е задължен и не публикува финансов отчет, се наказва с глоба в размер от 200 до 3000 лв., а на предприятието се налага имуществена санкция в размер от 0,1 % до 0,5 % от нетните приходи от продажби за годината, за която се отнася непубликуваният финансов отчет, но не по-малко от 200 лв. При повторно нарушение се налага глоба или имуществена санкция в двоен размер.

Актовете за установяване на административни нарушения се съставят от органите на Националната агенция за приходите или на Агенцията за държавна финансова инспекция
На изминалото Общо събрание членовете на АССП взеха решение да отворят асоциацията за членство на физически лица. След необходимата съдебна регистрация асоциацията променя своето име от Асоциация на специализираните счетоводни предприятия на Асоциация на счетоводителите и счетоводните предприятия (АССП).

В същия ден АССП организира Национална среща на счетоводните предприятия 2016 – гр. София, която премина при висок интерес, както сред членовете на АССП, така и сред външни счетоводни предприятия и счетоводители. На срещата бяха дискутирани последните теми, които месеци наред вълнуваха счетоводната гилдия.




Дискусиите от националната среща на счетоводните предприятия

Велин Филипов разказа за последните разисквания за данък “уикенд” във връзка с изминалите срещите с директорите на НАП и скорошното заседание на Консултативния съвет към НАП, където представители на работодателските организации, ИДЕС и АССП обсъждаха трудностите около отчитането на личното ползване за целите на данъчното облагане с приходната администрация, в търсене на общо решение.

Адвокат Теодор Тотев коментира темата “Счетоводителите като наказателноотговорни лица”, в светлината на последното тълкувателно решение на ВКС и разгледа съответна съдебна практика. От залата бяха зададени множество въпроси и получени отговори, а счетоводните предприятия имаха възможност да изразят своите притеснения. Катя Крънчева обобщи дискусията, като предложи АССП да изработи образци на документи, които да бъдат разпространени сред членовете на асоциацията, за да им помогнат да защитят работата и бизнеса си.



Гости на събитието бяха Станислав Попдончев – финансов директор на БСК и Добрин Иванов  – изпълнителен директор на АИКБ, които споделиха отличните си впечатления от работата и партньорството си с АССП. По време на срещата счетоводна компания Глобъл Акаунтинг подаде документи за членство в АССП.

АССП избра ново ръководство

АССП избра Управителен съвет в състав от седем члена: Катя Крънчева – председател на УС, Елена Чанова, Рая Петрова, Николай Петков, Хари Четинян, Росица Гешева и Дарина Пенчева. Избран бе Контролен съвет в състав от три члена: Иванка Нинова, Виолета Кръстанова и Стойно Димов.

Повече за АССП можете да намерите на страницата на асоциацията: http://apac-bg.org/
Фирми ще доказват, че ползват само за бизнес 5500 луксозни коли.

Инспектори на НАП започват проверки на фирми, собственици на 5500 луксозни автомобили, посочени от тях като служебни активи, които се използват единствено за служебни цели. Данните на приходната агенция сочат, че всички автомобили са на висока стойност от престижни марки, но компаниите не са отчели никакво лично ползване на лимузините от началото на годината до момента.

В хода на проверките ще се проследи какъв е пробегът на возилата и дали има надлежно счетоводно отчитане на движението на колите, допълват от НАП. Ако не може да бъде доказано с документи и счетоводни записи ползване единствено за служебни цели, на компаниите ще бъде начислен ДДС за личната употреба.

В НАП вече работят и по селектирането на компании, регистрирани по ДДС, в чиито активи има множество и на висока стойност превозни средства и недвижими имоти, за които не се отчита никакво лично ползване, включително имущество на лизинг. Фирмите могат да посочат в ДДС документите си, които ще подадат пред НАП пропорцията, в която използват фирмени активи за лични нужди.

Цитат
Ревизорите на приходната администрация на този етап няма да изследват т.нар. непарични доходи на собственици и служители на фирмите от гледна точка облагането с данък върху доходите и осигурителни вноски преди да бъдат приети очакваните промени в данъчното законодателство, които третират тези въпроси.
„Компаниите имат шанс сами да декларират дължимия данък за лично ползване, това е много по-удобно и ефективно в сравнение с процедурата по ревизия. НАП има достъп до много информационни бази, включително тези на КАТ и за пробега на автомобилите при годишните технически прегледи. Почти винаги тази информация не съвпада със счетоводството на фирмата“ каза по повод на започващите проверки директорът на дирекция „Контрол“ в НАП Васил Панов.

Приложения в помощ за изчисляване и документиране на данък „уикенд“

Приложение за ДДС върху личното ползване и Протокол по чл. 117
Приложение за изчисляване на данък „уикенд“ на автомобила от управителя
Заповед за неизползване на служебното имущество за лични нужди
Приложение за издаване на пътни листа с пресмятане на % лично ползване


Вижте свързани статии:
Отчитане на лично ползване на служебен автомобил с пътен лист
Фирмена заповед за неизползване на служебното имущество за лични нужди
Как се изчислява на данък "уикенд" и издава на Протокол по чл. 117
България ще подаде искане за дерогация от ДДС-директивата за ограничаване до 50 на сто правото на приспадане на данъчен кредит при придобиване и внос на определени видове превозни средства.

Правителството упълномощи министъра на финансите да подаде искане за дерогация от разпоредбите на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност за ограничаване до 50 на сто правото на приспадане на данъчен кредит за начислен данък при наемане, придобиване и внос на определени видове превозни средства.

Искането за дерогация от разпоредбите на ДДС-директивата се отнася за превозни средства, които не попадат в обхвата на клаузата „standstill” (заварено положение), когато същите не се използват изцяло за стопански цели, по-конкретно: за наети мотоциклети или леки автомобили, включително предоставени за ползване по договор за лизинг, в който изрично не е предвидено прехвърляне на правото на собственост, както и когато в договора за лизинг е уговорена само опция за прехвърляне на собствеността върху стоката и сборът от дължимите вноски по договора за лизинг, с изключение на лихвата, не е идентичен с пазарната цена на стоката към датата на предоставянето (оперативен лизинг); за придобити и внесени леки автомобили с места за сядане без мястото на водача от 6 до 8 включително; за стоки или услуги, предназначени за поддръжката, ремонта, подобрението или експлоатацията на посочените мотоциклети и леки автомобили, включително за резервни части, комплектовка, горивни и смазочни материали.

Дерогацията не обхваща правото на приспадане на данъчен кредит при придобиване или внос на мотоциклет или лек автомобил, в който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5, както и за стоки или услуги, предназначени за поддръжката, ремонта, подобрението и експлоатацията на тези превозни средства, включително за резервни части, комплектовка, горивни и смазочни материали. Правото на данъчен кредит за тези доставки понастоящем е ограничено в българското национално законодателство, в съответствие с клаузата „standstill” по втора алинея на чл. 176 от директивата.

Дерогацията има за цел да опрости процедурата по събирането на данъка във връзка с личната употреба. В този смисъл дерогацията ще окаже потенциално положително въздействие едновременно върху стопанските субекти и върху приходната администрация, изтъква Министерство на финансите.

Прилагането на ограничението няма да бъде задължително за данъчно задължените лица, регистрирани за целите на облагането с ДДС. Стимул за данъчно задължените лица да приложат ограничението е отпадането на изискването за водене на допълнителна счетоводна отчетност във връзка с личното потребление. Лицата, които предпочетат да не прилагат ограничението, ще приспадат данъчен кредит и ще начисляват ДДС във връзка с личното потребление по общите правила на директивата, съответно ЗДДС.

Дерогацията, като национална мярка, ще се прилага само за доставки с място на изпълнение на територията на страната и няма да засяга икономическите субекти от другите държави-членки, освен когато за тях възниква задължение за регистрация по Закона за данък върху добавената стойност в България.
НАП пита българския партньор на журналистическия консорциум за данни по „Досиетата от Панама“.

Националната агенция за приходите е отправила официално искане до българския партньор на международния Консорциум на разследващите журналисти.

В писмо, подписано от изпълнителния директор на НАП се казва следното:
„Националната агенция за приходите следи за спазването на данъчното и осигурително законодателство и единното прилагане на правилата спрямо всички. Общественият интерес изисква внимателно да се анализират, проучат и ако има отклонения от нормативните изисквания, да се разследват всички данни за потенциално отклонение от облагане на български физически или юридически лица. 

Във връзка с изложеното се обръщам с искане да предоставите на НАП наличната у екипа Ви информация за български лица, за които има информация за офшорни сметки или операции, когато това е възможно. Данните ще бъдат използвани единствено за упражняване на законоустановените правомощия на приходната администрация.

Екипът на НАП е на разположение за провеждане на допълнителни срещи и помощ при обработката и анализирането на големи обеми информация, ако сметнете подобен подход за подходящ. Бих искал да отбележа в заключение, че наличието на банкови сметки или операции в офшорни юрисдикции не означава задължително извършването на данъчни нарушения и престъпления, но независимо от това косвените доказателства за подобна активност би следвало да бъдат внимателно проучени.“

Поне 150 българи и фирми в #Panama Papers

Глобалното международно разследване The Panama Papers в 11,5 млн. документа разкрива 214 488 компании в 21 офшорни зони на клиенти от 204 страни.

Поне 50 компании, 6 фирми посредници, 16 собственици и 78-ма акционери от София, Пловдив, Банско, Плевен, Стара Загора, Варна, Севлиево, Правец, Монтана, Созопол, Панагюрищe, Габрово, Русе са били свързани с офшорни регистрации на Бахамите, Сейшелите, Антила, Панама, Ниуе и Британските виржински острови.

Още поне 100 са били директори, пълномощници, адвокати, или ликвидатори. Сред тях e имало и чужденци, които живеят или притежават паспорти в България, както и българи, които живеят в чужбина.

Това показва до момента глобално разследване на екип от Международния консорциум на разследващите журналисти, в което "24 часа" е единственият български медиен партньор.
Целта на настоящата проверка е да определи дали едно счетоводно предприятие или физическо лице отговаря на изискванията от Закона за счетоводството, за да има право да съставя финансови отчети. Междинните, годишните и консолидираните отчети на предприятията се съставят от:
  • счетоводни предприятия;
  • физически лица, които са в трудово, служебно или облигационно правоотношение с предприятието.
Управляващите и/или представляващите счетоводните предприятия, които подписват финансовите отчети, когато финансовите отчети са съставени от счетоводни предприятия също трябва да отговарят на определени изисквания, посочени в Закона за счетоводството.

Допуска се изключение за годишните финансови отчети на едноличните търговци, които прилагат способа на едностранното счетоводно записване, както и за микропредприятията, които не са осъществявали дейност през отчетния период. В тези случаи финансовите отчети се съставят от собствениците или съдружниците на тези предприятия.

http://www.kik-info.com/proverki/proverka-za-sastavitel-na-finansovi-otcheti.php

Важно: Тук коментираме само това приложение. За въпроси, касаещи конкретни казуси по трудово право, социално и данъчно облагане, моля ползвайте съответните раздели на форума. Мнения, които не са свързани с темата ще бъдат изтривани или премествани.
Върховният касационен съд (ВКС) издаде Тълкувателно решение № 4 от 12 март 2016 г., според което субект на престъплението по избягване на установяване или плащане на данъчни задължения над 3000 лева може да бъде, освен представляващия предприятието, но и всяко друго физическо лице - пълномощник по силата на пълномощно по ЗЗД и ТЗ, търговски представител, счетоводител или друго лице, което осъществява фактически дейност и функции на данъчно задълженото лице – търговец.

Припомняме, че съгласно чл. 255 от Наказателния кодекс с лишаване от свобода от 1 до 6 години и с глоба до 2 000 лв. се наказва този, който избегне установяване или плащане на данъчни задължения в размери над 3 000 лв., като:
1. не подаде декларация;
2. потвърди неистина или затаи истина в подадена декларация;
3. не издаде фактура или друг счетоводен документ;
4. унищожи, укрие или не съхрани в законоустановените срокове счетоводни документи или счетоводни регистри;
5. осъществява или допуска осъществяването на счетоводство в нарушение на изискванията на счетоводното законодателство;
6. състави или използва документ с невярно съдържание, неистински или преправен документ при упражняване на стопанска дейност, при водене на счетоводство или при представяне на информация пред органите по приходите или публичните изпълнители;
7. приспадне неследващ се данъчен кредит.

Когато укритите данъчни задължения са над 12 000 лв., наказанието е лишаване от свобода от 3 до 8 години и конфискация на част или на цялото имущество на виновния.

Главният прокурор е направил искане до Общото събрание на наказателната колегия на ВКС да приеме тълкувателно решение поради противоречие в практиката на съдилищата, като е отправил следния въпрос:
Цитат
 "Следва ли физическите лица, които не са представляващи по закон и регистър търговското дружество/едноличния търговец, да осъществяват фактически дейност и функции на данъчно задълженото лице – търговец, за да бъде ангажирана наказателната им отговорност за извършено престъпление по посочените текстове на НК?"
В искането се твърди, че по този въпрос в съдебната практика се застъпват противоположни становища. Едни съдебни състави приемат, че когато данъчно задължено е юридическо лице, субект на престъплението по чл. 255 от НК е физическото лице, което по закон го управлява и представлява, а търговският представител, пълномощникът или друго лице може да бъде само подбудител и/или помагач на извършителя.

Други съдилища приемат, че субект на престъплението може да бъде и пълномощникът, представителят, счетоводителят или друго лице, различно от управляващия и представляващия търговското дружество – данъчно задължено лице. Представителната власт, възникнала по силата на закона или въз основа на упълномощаване, не е единственият критерий. От решаващо значение е дали лицето фактически осъществява дейност и функции на данъчно задълженото лице.

ВКС приема, че правилно е второто от изложените становища
, със следните аргументи:

Правните норми по чл. 255, чл. 255а и чл. 256 от НК, респ. чл. 255 - 257 от НК (ДВ, бр. 62/97 г.) не посочват изрично особено качество на субекта на престъплението. Кръгът на наказателно отговорните лица, които могат да бъдат техен субект, се определя от специфичния характер на обективните признаци, предвидени в състава на престъплението.

Изпълнителното деяние на престъплението по чл. 255, ал. 1 от НК може да бъде осъществено чрез действие или бездействие. По естеството си те се отнасят до дейността и функциите, предписани на данъчно задължените лица във връзка с декларирането и воденето на счетоводство, които предшестват или съпътстват основното задължение за плащане на дължимия данък. Едноличният търговец и търговското дружество – юридическо лице, са част от данъчните субекти и данъчно задължените лица съобразно материалноправните норми на данъчното законодателство. Следователно физическото лице, надлежно вписано в качеството му на едноличен търговец, което лично осъществява търговската дейност или чрез вписан представител по закон, както и физическото лице, което управлява и представлява търговското дружество според отбелязаното в търговския регистър, са възможни субекти на престъпление по чл. 255 от НК.

Законът позволява на търговеца да използва и други лица, които да осъществяват действията, регулирани от данъчното законодателство (пълномощник, търговски представител, счетоводител или друго лице). Такова физическо лице също е възможно да бъде субект на престъплението, когато осъществява фактическото изпълнение на задълженията на търговеца, възложени му от съответния данъчен закон.

Разрешаването на този въпрос зависи от съвкупността на фактическите обстоятелства по делото. Същата логика е необходимо да се следва и с оглед на субекта на престъпление по чл. 255а от НК. Субект на престъплението по чл. 256 от НК е всяко физическо лице, което отговаря на общите признаци, предвидени в Общата част на Наказателния кодекс.

Предвид гореизложеното Общото събрание на наказателната колегия на Върховния касационен съд решава, че: "Субект на престъплението по чл. 255, чл. 255а и чл. 256 от НК, респ. чл. 255 - 257 от НК (ДВ, бр. 62/97 г.) може да бъде както физическото лице, представляващо по закон данъчно задълженото лице – търговско дружество/едноличен търговец, вписано в това му качество в търговския регистър, така и всяко друго физическо лице (пълномощник по силата на пълномощно по ЗЗД и ТЗ, търговски представител, счетоводител или друго лице), което осъществява фактически дейност и функции на данъчно задълженото лице – търговец."

Решенията на Върховния касационен съд са окончателни и не подлежат на обжалване.

Решението на ВКС може да изтеглите от тук.
Това съобщи финансовият министър Владислав Горанов в интервю за в. „Капитал“, публикувано в съботния брой на вестника.

„Това, което трябва да се направи при нас, което също е свързано с облекчаване на режима на отчетност, е въвеждането на данък при източника по отношение на личното ползване, който обаче няма как да е 10%, защото трябва да компенсира осигуровките. Защото, ако собственик преотстъпи на служителя фирмен актив, който той да използва за лични цели, той трябва да се третира като доход. С 10% данък при източника ще се реши казусът с корпоративното облагане. Обаче казусът с осигуровката ще остане. Все още правим сметки, но излиза, че алтернативният данък при източника трябва да е около 17%. съобщи Горанов.   

Той потвърди и направената по-рано заявка, че България ще поиска от ЕК ограничаване на данъчния кредит за автомобили до 50%: „Това, което можем да направим сега и което е направено в много европейски държави, е свързано с моторните превозни средства – да има възможност за ползване на 50% на данъчния кредит, след което да не се изследва личното ползване.”

По отношение на прага за същественост министърът коментира, че не може да има такъв, защото евродирективата не го позволява.

Наскоро Европейската комисията представи своя нов план за действие за цялостна реформа на корпоративното данъчно облагане в ЕС и борба с преференциалните данъчни режими в Европа. Чрез него ще се промени генерално данъчната система за компаниите, които развиват дейност в повече от една държава в ЕС. Основните действия в плана включват въвеждането на обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък, с която да се гарантира данъчно облагане на печалбата там, където е генерирана.

За отражението на реформата върху България, Горанов коментира така: „По-скоро ще ни засегне положително. Под преференциални данъчни режими те не визират ставките. Те визират различните режими в Холандия и Белгия, свързани с различни изключения, които държавите си позволяват да правят. Говорим за въвеждане на единна основа за корпоративния данък. Едни и същи неща да са приети за данъчна основа на територията на ЕС. Опасенията, че ЕК ще ни накара да вдигнем ставката на корпоративния данък, не са основателни.”


снимка БГНЕС
МВР и НАП започват акция за проверка на доходите на собствениците на скъпи автомобили.

Служители на НАП ще получат разследващи (дознателски) функции. Това каза финансовият министър Владислав Горанов в интервю за "Капитал", което ще излезе в съботния брой на вестника.

Идеята е да се създаде специално звено от данъчни инспектори, което може да образува дознания и арести по отношение на лица, подозирани в данъчни престъпления - т.нар. данъчна полиция. От средата на 2015 г. депутатите дадоха подобни права на митническите служители и те вече могат да извършват оперативно-издирвателна дейност и да разследват престъпления, свързани с приходите от акцизи и ДДС при внос.

Министърът на финансите съобщи още, че заедно с МВР са изработили механизъм, по който хората с автомобили да бъдат проверявани автоматично от данъчните. "Хората, за които има подозрение, че стандартът им на живот е много над средния, автоматично ще бъдат проверявани дали доходите им отговарят", каза Горанов.

Той обясни, че когато служителите на пътна полиция например спрат много скъп автомобил за проверка, те ще пращат данните и до НАП. Впоследствие ще се прави проверка на собственика и на свързаните с него фирми. Причината за тази акция е активността на властите по отношение на конвоите от скъпи автомобили, които се движат по улиците след случая с пребитите хора на Околовръстното шосе в София.

"Доста сме напреднали с концепцията за даване на дознателски функции на служители на НАП по аналог на това, което беше направено в митниците", обясни министърът. По неговите думи идеята е подкрепена от министър-председателя Бойко Борисов. "Това е стара концепция, за която срещнах разбиране, и мисля, че този път ще бъде доведена до успешен край. Има разбиране в рамките на правителството и партиите, които го подкрепят", каза министърът. През 2011 г. тогавашният финансов министър Симеон Дянков възложи на ръководството на НАП да изготви проект за законодателни промени, които да обезпечат идеята.

Целта е да се оптимизира процесът и повече дела за данъчни измами да се довеждат до успешен край. "В момента процесът е сложен. Когато се установи нарушение, данъчните предоставят информацията на икономическа полиция. При прехвърлянето обаче често информацията някъде се къса, а това се случва при 2/3 от случаите", обясни Горанов. Освен това материята се оказва сложна за служителите на МВР, които тепърва се запознават с нея.

Дознателските функции са нещо, за което и данъчните, и митниците настояват от дълго време. Не е тайна, че през годините е имало голям отпор от страна най-вече на МВР. Поради тази причини Агенция "Митници" се сдоби с такъв отдел едва през миналата година.
Съвместна акция на инспекторите от „Оперативни проверки” и публичните изпълнители от столичната НАП, проведена на 8 март, приключи с изземане на касовата наличност в 17 обекта за продажба на цветя в София, съобщиха от НАП. Проверените обекти са селектирани предварително. Те са собственост на лица, които имат стари задължения към НАП и въпреки че извършват дейност и реализират приходи, не предприемат действия за погасяване или обезпечаване на дълговете си.

Само за два часа публичните изпълнители иззеха от касите на длъжниците над 19 000 лева. А инспекторите от „Оперативни проверки” съставиха два акта - за неиздаване на касова  бележка и за разлика в касовата наличност и отчетения от фискалното устройство оборот.

Мярката да се изземе оборота от търговски обект е крайна и се прилага само в случаите, в които, въпреки че длъжникът разполага с парични средства и значителни обороти, системно не плаща задълженията си за данъци и осигурителни вноски, поясняват от НАП. Практиката показва, че след изземане на касовата наличност, повечето търговци погасяват изцяло дълга си.

Процедурата по изземване касовата наличност в обекти на длъжници предвижда описване на наличните пари в касата на обекта, които се изземат и се превеждат по сметка на НАП за погасяване дълга на лицето. Паралелно с това се осъществява и цялостна проверка на дейността на обектите. Следи се дали се издават касови бележки при продажба на стоки, водят ли се правилно книгите за дневните финансови отчети, дали продавачите са назначени на трудови договори и други.    

„Използваме всички предвидени в закона средства, за да съберем просрочените задължения. Вярваме, че действията ни ще имат и превантивен ефект върху некоректните търговци. Очакваме те да потърсят диалог с нас и доброволно да платят задълженията си”
, коментира Илиана Христова,  директор на ТД на НАП София.
Европейската комисия представи преразглеждане на правилата за командироването на работници. Тази реформа на Директивата относно командироването на работници от 1996 г. ще допълва Директивата за осигуряване на изпълнението на разпоредбите относно командироването на работници от 2014 г., която трябва да бъде транспонирана в националното законодателство до юни 2016 г.


Посредством целенасоченото преразглеждане ще бъдат извършени промени в три основни области:
  • възнагражденията на командированите работници, включително при възлагане на дейности на подизпълнители;
  • правилата за наетите чрез агенции за временна заетост работници;
  • дългосрочните командировки.

Целта на предложението е да се улесни командироването на работници в други държави в условията на лоялна конкуренция и при спазване на правата на работниците, които са наети в една държава членка и изпратени от работодателя си да работят временно в друга. По-конкретно, целта на инициативата е да се гарантират справедливи условия на заплащане и еднакви условия на конкуренция за командироващите и местните дружества в приемащата държава. В предложението се посочва, че като цяло за командированите работници ще се прилагат същите правила относно заплащането и условията на труд като за местните работници.

В момента в някои области, като здравеопазване и безопасност, за командированите работници важат същите правила като тези за работниците от приемащата държава членка. Работодателят обаче не е длъжен да плаща на командирования работник повече от минималната ставка на трудовите възнаграждения, определена в приемащата страна. Това може да доведе до различия в заплащането между командированите и местните работници и в крайна сметка — до нелоялна конкуренция между дружествата. Това означава, че за извършването на една и съща работа често пъти на командированите работници се заплаща по-малко, отколкото на другите работници. Отсега нататък всички правила във връзка с възнаграждението, които се прилагат по принцип за местните работници, ще трябва да бъдат прилагани и за командированите работници.

Възнаграждението ще включва не само минималните ставки на заплащане, но и други елементи, като например премии или надбавки, когато има такива. От държавите членки ще се изисква да уточнят по прозрачен начин кои са различните съставни елементи на възнагражденията на тяхна територия.  Правилата, установени със закон или с общоприложими колективни споразумения, стават задължителни за командированите работници във всички икономически сектори.

Предложението също така дава възможност на държавите членки да предвидят разпоредби за това, че подизпълнителите трябва да предоставят на своите работници същото заплащане като главния изпълнител. Това обаче може да става единствено по недискриминационен начин: за националните и за трансграничните подизпълнители трябва да важи едно и също правило.

Предложението също така ще гарантира, че когато установени в чужбина агенции командироват работници, се прилагат националните правила за агенциите за временна заетост.

И накрая, ако продължителността на командировката надхвърля 24 месеца, ще трябва да се прилагат условията на трудовото законодателство на приемащата държава членка, когато това е в полза на командирования работник.

Преразглеждане на Директивата за командироването на работници
ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ
239 ревизии за установяване на солидарна отговорност са възложени само в НАП София през 2015 г.

Управителите на фирми или членовете на органите на управление са солидарно отговорни за задължения на фирмата, възникнали вследствие неподаване на декларации за данъци или задължителни осигурителни вноски, съгласно Данъчно-осигурителния кодекс. Аналогична разпоредба има и в Закона за данък върху добавената стойност, според която ДДС може да се търси и от доставчика и от закупилия стоката или услугата, ако ревизиращият орган докаже, че получателят е знаел или е бил длъжен да знае, че дължимият данък няма да бъде внесен.

Тези две разпоредби се прилагат от служителите на НАП приоритетно в случаите, когато недобросъвестни управители на фирми с големи задължения са извършили действия, които осуетяват събирането им или ги прехвърлят на малограмотни или бедни хора.

По данни на столичната дирекция на НАП, през 2015 г. ревизорите от София са открили 239 производства за търсене на солидарна отговорност от трети лица за неплатени данъци и осигуровки. В резултат от приключилите вече ревизии  са разкрити задължения към бюджета в размер на 18.7 млн. лв.

Данъчно-осигурителния кодекс дава възможност, ако дружеството не притежава имущество или активи върху  които да се наложат обезпечителни мерки за събиране на установените задължения, публичните изпълнители да пристъпят към процедура за принудително събиране срещу управителя на фирмата.

Към тази мярка публичните изпълнители пристъпват и в случаите когато недобросъвестни управители на фирми с големи задължения, установени с ревизионен акт, прехвърлят активи безвъзмездно или по цени значително по-ниски от пазарните. Според разпоредбите на ДОПК за намаляване на имуществото на фирма, което би могло да послужи за покриване на дългове към НАП, както и заради продажба на активи под пазарните цени управителят носи солидарна отговорност.

Цитат
Така, управител на столична фирма ще плати от собствения си джоб повече от 200 000 лева, с които е намалил стойността на имуществото на дружеството. По време на ревизия, която установила, че фирмата му има задължения към хазната за стотици хиляди лева, за да избегне налагането на запори и евентуална продажба на имуществото, управителят започнал да разпродава фирмените активи на безценица.
Отговорността на управителите на дадено дружество може да възникне за всички видове данъци и задължителни осигурителни вноски, които са дължими от фирмата. Това може да са задължения по ДДС, корпоративен данък или задължителни осигуровки и данък върху доходите на физическите лица за заетите в дружеството. Също така когато фирмата се представлява от повече от едно лице, то тогава отговорността за плащането на дължимите данъци и осигурителни вноски може да възникне за всеки представляващ фирмата.
Адвокатите ще предприемат ефективни стачни действия, ако до 1 май няма конкретни резултати, свързани с внасянето и разглеждането на проекта за изменение на Закона за адвокатурата в пленарна зала. Това реши Общото събрание на адвокатите от страната на 27 февруари, съобщава Правен свят.

Проектът на адвокатите предвижда глоби за всеки, който по възлагане консултира, регистрира, подава заявления, представлява клиенти пред държавната администрация, но не е адвокат.

Заплашен със сериозни глоби, стигащи до 10 хил. лева е всеки, които не е вписан адвокат и извършва следните административни, консултантски, счетоводни, дори секретарски и куриерски дейности:
1. представителство пред всякакви административните органи и служби, включително например във връзка с ревизии и проверки от НАП, НОИ, НСИ и тн.;
2. устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси, включително и по счетоводно-данъчни закони, осигурителното законодателство, финансовото законодателство и др.;
3. справки в административни органи и получаване на документи от тях, включително от данъчни служби, офиси на НОИ, НСИ, Инспекция по труда и всякакви институции, които бизнесът традиционно възлага на счетоводните кантори;
4. изготвяне на договори, включително и трудови, дори обикновени пълномощни;
5. изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри, независимо, че няколко правителства декларираха готовност да опростят процедурата по регистрации на фирми, нещо което България изостава в сравнение с другите държави-членки на ЕС.

Припомняме, че десетки организации се обявиха против лобисткия законопроект на адвокатите. В обща декларация Асоциация на специализираните счетоводни предприятия, Национален съюз на юрисконсултите, КТ "Подкрепа", Нотариална камара на Р. България, Българска фасилити мениджмънт асоциация, Камара на частните съдебни изпълнители, Национално сдружение за недвижими имоти и Сдружение "Брокери на имоти" се обединиха против монополизирането на консултантските и административните услуги в полза на адвокатите. Организациите определиха внесения проект за изменения в Закона за адвокатурата от категорията на т.н. "златни законопроекти", т.е. такива, които са лобистки, без обществена необходимост от тях и са насочени единствено към удовлетворяване на частни, корпоративни интереси. Отделни негативни становища изразиха и редица други организации - КРИБ, Българска стопанска камара, АИКБ, ИДЕС, КНСБ, БТПП, Български хелзинкски комитет, Български център по нестопанско право, Институт за пазарна икономика и други.

В свое заседание членовете на Националния съвет за тристранно сътрудничество единодушно не подкрепят въпросния законопроект. На това заседание, видно от протокола, становището на Министерството на финансите по предложенията на адвокатите също е крайно негативно.

През месец април миналата година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе с решение по скандалните предложения за изменения и допълнения в Закона за адвокатурата. Производството е образувано по сигнал на Българска стопанска камара.

В своето решение КЗК счита, че предложеният проект на ЗИД на Закон за адвокатурата съдържа редица проблематични от гледна точка на правилата на конкуренцията правни разрешения, които са от естество както да засегнат по неблагоприятен начин конкурентния процес на пазара на адвокатски услуги, така и да окажат вредно въздействие върху конкуренцията на други, свързани или съседни, пазари, като в крайна сметка биха довели до намаляване на благосъстоянието на потребителите на адвокатски услуги.

Комисията подчертава, че разпоредбите на чл. 150 от законопроекта са с ограничителен характер и на практика забранява на лицата, които разполагат с необходимите знания и компетентност, да предоставят изброените в чл. 24, ал. 1 от ЗАдв услуги (част от които са изброени в точките по-горе). Посочва се още, че за да се постигне ефективен и работещ процес на конкуренция между всички участници на пазара, не бива да съществуват ограничения, които могат да подействат възпиращо за част от пазарните агенти.

КЗК е на мнение, че клиентите и потребителите следва да са в състояние да избират свободно между лицата, упражняващи различни професии, за извършването на желаната от тях комплексна услуга. Цялото решение на КЗК може да свалите от тук.

В свое становище Върховна касационна прокуратура изтъква, че на практика, така се създава монополно право на адвокатурата относно попадащите в обхвата на нормата дейности, което пък противоречи на чл. 19 ал. 2 от Конституцията, който гласи: “Законът създава и гарантира на всички граждани и юридически лица еднакви правни условия за стопанска дейност, като предотвратява злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция и защитава потребителя.”

Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия възрази срещу предложените промени в Закона за адвокатурата. АССП счита, че с тях се прави опит да се монополизират дейности, извършвани от счетоводителите и други професии, в полза на адвокатите. Асоциацията обръща внимание, че над 70% от дейността на счетоводните компании е консултиране (устно и писмено), работа с данъчни, осигурителни и финансово-правни нормативни актове, представителство на клиенти пред различни институции и други дейности, за които се прави опит да бъдат окачествени, като “адвокатски” в ал. 1 на чл. 24 от законопроекта, и съответно да бъдат забранени за извършване от счетоводители.

Въпреки това в неделя събранието на адвокатите прие декларация, в която заявява "твърдата решимост на адвокатите да отстояват докрай предложените от изменения и допълнения на ЗА с всички позволени от закона средства". Председателят на ВАдС Ралица Негенцова отчете, че адвокатите в България вече са 13 013, като за последната година броят на адвокатите е нараснал с 384 адвокати души.

Ръководството на адвокатурата ще информира представителите на законодателната и изпълнителната власт, за намерението на гилдията да обяви стачка. Пред колегите си от адвокатурата говори председателят на правната комисия в парламента депутатът Данаил Кирилов, който е и адвокат. Шефът на правната комисия обяви, че не се чувства в конфликт на интереси по законопроекта за изменение в Закона за адвокатурата, въпреки че е и адвокат.

"През тази година по повод и във връзка с борбата ни за изменение в Закона за адвокатурата стана ясно, че адвокатурата сме изключени от процеса на реформа или промяна на съдебната и правна система. По-слаби сме от другите съсловия, срещу нас беше изправена една мощна и платена коалиция от колеги, с които сме започнали правната си работа заедно. Но, колеги, от които ни е отделил монополът, които вероятно са много по-платени от нас" каза Данаил Кирилов. Той прогнозира, че до средата на годината парламентът ще разгледа промените в Закона за адвокатурата. Ралица Ненгенцова посочи, че адвокатите нямат намерение да се намесват в работата на други правни професии.


Всичко по темата:
Адвокати заплашват със стачка, ако парламентът не приеме техен лобистки закон
КЗК отсече: Проектозаконът за адвокатурата е вреден за свободната конкуренция
Десетки организации са против лобисткия законопроект на адвокатите (видео)
КЗК образува производство по готвените лобистки промeни в Закона за адвокатурата
Дори депутатите, вносители на Закона за адвокатурата имат резерви към него
Среща с депутатите в НС по спорния законопроект за адвокатурата
БСК: Проектът за промени в Закона за адвокатурата е лобистки!
АССП за права на счетоводителите и срещу лобисткия проектозакон за адвокатурата
Адвокатите отговориха на счетоводителите по спорния законопроект
Глоби за всеки, който консултира, регистрира, подава заявления, но не е адвокат
АИКБ, АССП и ИДЕС с конкретни предложения и коментари по Указанията за прилагане на т.нар. „данък уикенд“. 

Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), съвместно с Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП) и Института на дипломираните експерт – счетоводители (ИДЕС) изпрати писмо с коментари и конкретни предложения за изменение и допълнение на Указанието на Националната агенция за приходите (НАП) за прилагане на промените в Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) и правилника за прилагането му (ППЗДДС), касаещи използването на стоки и услуги за лични нужди на данъчно задълженото лице, на собственика, на работниците и служителите - т. нар. „данък уикенд”.

Адресати на писмото са председателят на Комисията по бюджет и финанси на Народното събрание Менда Стоянова, министърът на финансите Владислав Горанов и изпълнителният директор на НАП Бойко Атанасов. Документът е изработен от АИКБ, АССП и ИДЕС след предварително проведени срещи и разговори с представители на отговорните институции. Той съдържа коментари и ясно формулирани предложения за промяна на конкретни текстове.

Заключенията в писмото са следните:
 
Както българския закон за ДДС, така и Указанието не са съобразени изцяло с разпоредбите на ДДС Директивата относно дълготрайни активи, стоки или услуги, които се ползват, както за целите на независимата икономическа дейност, така и за  т. нар. лична употреба. Допълнително, Указанието, в някои части, не е съобразено и с българския ЗДДС. Накрая, Указанието не дава полезен и систематизиран подход към въпросите на личното потребление и съответно - не дава възможност на задължените лица лесно, правилно и еднакво да определят третирането на подобни дълготрайни активи, стоки и услуги. Намираме Указанието за прекомерно техническо и объркващо, без да дава ясни и конкретни подходи към различни видове активи, както и че не е фокусирано върху даване на полезни отговори на най-разпространените бизнес случаи.

Следва максимално бързо да се предприемат действия българският ЗДДС да бъде съобразен с Директивата във всички аспекти, имащи отношение към използването на активи за частична лична употреба. Считаме че Указанието следва да бъде оттеглено и да бъде заместено с друго, което да бъде съобразено със закона и да дава ясни правила, подпомагащи фирмите при прилагането на закона съобразно конкретната категория активи и особеностите на ситуацията.

Цитат
АССП изпрати на всички свои членове подробна информация от проведените срещи с НАП и Бюджетна комисия във връзка с данък "уикенд" и кани счетоводните предприятия в страната да се присъединят към дейността на асоциацията.
Заповядайте в новата тема Болнични 2016 тук:
http://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,17066.0.html