Приложението за фактуриране издава фактури и известия в PDF без да ги запазва в база данни при нас.

Възможности на безплатната версия:
  ✔ Автоматично попълване клиентски данни от ДДС регистъра VIES
  ✔ Цените могат да бъдат въвеждани с или без ДДС (автоматично прекалкулиране)
  ✔ Фактурите могат да бъдат издавани на български, английски и двуезично
  ✔ Фактурите могат да бъдат издавани и във всяка валута (автоматично курс от БНБ)
  ✔ Автоматичен брояч на последно издадена фактура
  ✔ За издаване на проформа фактури тук

За потребители абонамент за пълен достъп:
  ✔ При въведен ЕИК изтегля данни на фирмата от Търговския регистър
  ✔ Моментално изпращане на имейл с издадената фактура
  ✔ Запазване на артикули и импорт на ценови листи
 
За издаване на проформа фактури тук.

За издаване на Протокол по чл. 117 от ЗДДС тук.
След промените в Наредба Н-18 и новите изисквания към софтуерите за много фирми възникна въпросът: „Трябва ли да свържем софтуера си за фактуриране задължително с касовия апарат, както се изисква за СУПТО?

В разяснение на НАП с Изх. №: 3_140/21.01.2019 e обърнато внимание на това, че нито ЗДДС, нито Наредба № Н-18 задължават лицата да използват СУПТО при отчитане на извършените от тях продажби на стоки и услуги в търговските обекти.

Определението за софтуер за управление на продажбите в търговски обект (СУПТО) е заложено в § 1, т. 84 от ДР на ЗДДС и §1, т. 19 от ДР на Наредба № Н-18. От материалите, които НАП публикува на сайта си, става ясно, че разбирането на НАП за СУПТО е софтуер, който обработва и съхранява в база данни въвеждана информация за количество, вид и продажна цена на заявени от клиент стоки и/или услуги и отразява тяхното предоставяне/заплащане. Това се потвърждава от отговора на НАП на въпрос (тук, стр. 4), който зададохме. Което означава, че СУПТО са по-голямата част от познатите ни софтуери за фактуриране, когато с тях се отчитат продажби, за които е задължително издаването на касов бон.

Следователно, за да не е СУПТО даден софтуер за фактуриране (неСУПТО), респективно да не се налага свързването му касовия апарат, то той трябва да не обработва и не съхранява в база данни въвеждана информация за количество, вид и продажна цена на заявени от клиент стоки и/или услуги и да не отразява тяхното предоставяне/заплащане. Това бе коментирано от експертите на НАП тук (видео).

Как можем да помогнем?

В платформата КиК Инфо създадохме безплатно онлайн приложение Фактуриране без нужда от СУПТО, което изпълнява посочените условия и не съхранява информация за вид, цени, количества на продаденото в бази данни, и затова при фактуриране на продажби в брой не е нужно да се регистрира и декларира като СУПТО, нито да се свързва с касовия апарат.

Предимства при използването:
  • Не се налага да се свързва с касовия апарат
  • Не се налага да се декларира/предекларира в НАП
  • Не се налага осигуряване на “одиторски профил” за данъчните
  • Не се налага инсталиране на софтуер
  • Достъпно от всяка точка и по всяко време онлайн
  • Издава фактури и известия в PDF - за печат или имейл
Още улеснения, които предвидихме:
  • Проверка и попълване на данните на клиенти, регистрирани по ДДС от VIES
  • Цените могат да бъдат въвеждани с или без ДДС и приложението ги калкулира обратно
  • Фактурите могат да бъдат издавани на български, английски и двуезично
  • Фактурите могат да бъдат издавани в лева и валута
  • За издаване на проформа фактура тук
Приложението неСУПТО е подходящо за фирми, които нямат нужда да следят наличности, продажни цени и количества и да използват складова програма и друг СУПТО в обекта си.

Обръщаме внимание, че:
  • В търговския обект не може да има друг софтуер, чрез който да се обработва и съхранява в база данни въвеждана информация за количество, вид и продажна цена на заявени от клиент стоки и/или услуги и да се отразява тяхното предоставяне/заплащане.
  • Ако все пак имате инсталиран СУПТО в обекта си, не можете да фактурирате с отделен софтуер за фактуриране, а трябва да фактурирате чрез Вашия СУПТО.
  • В случай, че в обекта се използва СУПТО, софтуерът задължително трябва да  управлява всички фискални устройства в този обект.
  • В случаите, в които СУПТО представлява модул от софтуер, останалите модули не могат да имат дублираща функционалност за управление на продажбите или функционалност, целяща заобикаляне на изискванията в приложение N 29 от Наредба Н–18.


kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват www.kik-info.com.
Вчера в Централно управление на НАП се състоя заседание на Консултативния съвет към НАП. Основна и единствена тема бяха новите изисквания на Наредбата Н-18 във връзка с касовите апарати, софтуерите за управление на продажбите в търговските обекти (СУПТО) и електронните магазини.

От изминалото заседание стана ясно, че НАП ще обмисли предложение към финансовото министерство да бъдат удължени сроковете за привеждането в съответствие с изискванията на наредбата на касовите апарати и СУПТО от страна на търговците.


Прессъобщението от НАП за изминалото заседание

Национална агенция за приходите, работодателските и браншови организации, финансово-счетоводната общност и членовете на Консултативния съвет (КС) към НАП ще оценят съвместно мащаба на необходимите промени, произтичащи от Наредба Н-18. Предстои през идната седмица да бъдат идентифицирани производителите на софтуер за управление на продажбите, клиентите на този софтуер и спецификите на техния бизнес, както и необходимото време за смяна на фискалните устройства, адаптирането на компютърните системи и обучение на персонала, стана ясно на вчерашното разширено заседание на КС при изпълнителния директор на НАП.

По данни на приходната агенция към момента около 20 000 касови апарата и фискални принтера подават данни според новите изисквания. Наредба Н-18 задължава всички регистрирани по ДДС лица до 31 март да приведат в съответствие касовите си апарати и софтуерите за управление на продажбите с новите правила, целящи да намалят възможностите за укриване на обороти.

По данни на НАП, изнесени на заседанието, към края на 2018 г. регистрираните по ДДС са използвали 185 000 касови апарата и 40 000 фискални принтера. Поради липсата на законови изисквания досега, няма данни за броя на производителите и дистрибуторите на софтуер за управление на продажбите, нито за броя клиенти, които го ползват. Тази информация ще бъде събрана и анализирана в идните дни.

На  срещата представителите на бизнеса  заявиха подкрепата си към инициативите на НАП за намаляване на сивата икономика в страната и създаване на конкурентна среда, като изразиха опасения, че предвиденият срок може да се окаже недостатъчен за изпълнение се налага изясняване на спорни текстове в Наредба Н-18. 
КиК Инфо отправи запитване към НАП във връзка с електронните магазини и Наредба Н-18.

Търсехме потвърждение за това дали са задължени да се обявяват в НАП електронните магазини, които приемат плащания само по банков път или само чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги.




На нашите два въпроса:

1)   Електронен магазин, при който плащанията по продажбите са само по банков път, счита ли се за „Лице по чл. 3” във връзка с чл. 52м, ал. 1 от Наредба №Н-18 и задължен ли е да подава Приложение № 33?

2)   Електронен магазин, при който плащанията по продажбите са само чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги, счита ли се за „Лице по чл. 3” във връзка с чл. 52м, ал. 1 от Наредба №Н-18 и задължен ли е да подава Приложение № 33?

Отговорът от Националната агенция за приходите е следния:

„Лице, което извършва продажби чрез електронен магазин, но не приема плащания, за които е налице задължение за издаване на фискален бон (например, банкови парични преводи и пощенски парични преводи), не попада в обхвата на задължените по чл. 3 лица, съответно за него не е налице задължение по чл. 52м за подаване на информацията, посочена в Приложение №33 на Наредба №Н-18/2006 г.

Следва да се отбележи, че по желание на лицето, същото може да бъде включено в публичния електронен списък на електронните магазини, който НАП ще поддържа и ще бъде достъпен на интернет страницата на агенцията, след подаване на информацията, посочена в Приложение №33 на Наредба №Н-18/2006 г.“ (курсивът е на редакцията)

Писмото с целия отговор от НАП можете да изтеглите от тук.

Важно е да се отбележи, че при доставка или продажба на стоки или услуги, за които се плаща с банкова карта, също се издава фискален бон. По силата на чл. 118, ал. 3 от ЗДДС фискалният и системният бон са хартиени документи, регистриращи продажба или доставка на стока или услуга в търговски обект, по която се плаща в брой, с чек, с ваучер, с банкова кредитна или дебитна карта или с други заместващи парите платежни средства, издадени от въведено в експлоатация фискално устройство от одобрен тип или от одобрена интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност.

Вижте също темата Относно електронните магазини и декларирането им в НАП.

Излезе от печат брой 4 на списанието, което Националната агенция за приходите разпространява до определен кръг институции, неправителствени организации и представители на бизнеса.

Изданието представя новини, казуси, както и интересна и полезна информация на заинтересованите лица и може да служи и за барометър на обществените настроения и нагласи към практиките на НАП.

Можете да изтеглите списанието от тук.
По смисъла ЗДДС и Наредба Н–18 "електронен магазин" е интернет-сайт, чрез който се извършва продажба на стоки/услуги чрез сключване на договор от разстояние по чл. 45 от Закона за защита на потребителите и който има вградена функционалност за избор, включване и изключване на стоки/услуги в потребителска кошница, за въвеждане на информация за купувача, адреса на доставка и за избор на метод за плащане.

Последните промени в Наредба Н–18 изискват лице, което е задължено да издава касови бележки, и което извършва продажба на стоки или услуги чрез електронен магазин, преди започване на дейност по продажби на стоки/услуги чрез електронен магазин да подаде информация по електронен път с електронен подпис по реда на ДОПК чрез електронна услуга в Портала за е-услуги на НАП, достъпен на интернет страницата на НАП, съгласно приложение № 33. Това важи независимо дали лицето използва собствен домейн, нает домейн или домейн на друго лице, предоставящо платформа за извършване на продажби в интернет.

Цитат
Изключение: Електронните магазини, които нямат задължение да издават касов бон, не са задължени да се обявят в НАП. Това се потвърждава от отговор на НАП към КиК Инфо, публикуван тук, както и от разяснения на НАП от Ситемата "Въпроси и Отговори", публикувани тук.
Информацията се подава отделно за всеки електронен магазин, чрез който се извършват продажби. При промяна на данните актуална информация се подава в 7-дневен срок от настъпване на промяната.

При прекратяване на дейността по продажби на стоки/услуги чрез електронен магазин информация за това обстоятелство се подава по същия ред в 7-дневен срок от прекратяване на дейността.

Изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, влизат в сила от 29 декември 2018 г. Лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин към тази дата трябва да подадат информация за това в срок до 29 юни 2019 г.

При прекратяване на дейността по продажби на стоки/услуги чрез електронен магазин информация за това обстоятелство се подава по реда на ал. 1 в 7-дневен срок от прекратяване на дейността, което се отразява в поддържания от Националната агенция за приходите публичен списък.

Националната агенция за приходите поддържа публичен списък на електронните магазини, за които е подадена информация по реда на ал. 1 - 4. Списъкът съдържа данни съгласно приложение № 36 (по-долу).

При установяване на несъответствия с изискванията за подаване на информация съгласно приложение № 33 лицето се уведомява по електронен път за отстраняването им в 7-дневен срок. При неотстраняване на несъответствия в подадената информация съгласно приложение № 33 в посочения срок електронният магазин се заличава от списъка по ал. 5 и лицето се уведомява по електронен път.

Когато в хода на контролно производство се установи подаване на непълна или невярна информация по ал. 1 или 3, лицето се уведомява по електронен път за отстраняването им в 7-дневен срок. При неотстраняване на несъответствията в посочения срок електронният магазин се заличава от списъка по ал. 5 и лицето се уведомява по електронен път.

За заличаването се издава акт от оправомощен от изпълнителния директор на НАП орган по приходите, който подлежи на обжалване по реда на чл. 52ж.

Лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, са длъжни да съхраняват в сроковете по чл. 38, ал. 1 от ДОПК създаваната чрез софтуера на електронния магазин информация (текуща база данни и архивни копия на базата данни) и при поискване от органите по приходите да осигурят достъп до нея с възможност за експорт и копиране на данни.

Да припомним тези срокове от ДОПК:

Счетоводната и търговската информация, както и всички други сведения и документи от значение за данъчното облагане и задължителните осигурителни вноски се съхраняват от задълженото лице по реда, установен в Закона за Националния архивен фонд, в следните срокове:
1. ведомости за заплати - 50 години;
2. счетоводни регистри и финансови отчети - 10 години;
3. документи за данъчно-осигурителен контрол - 5 години след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, с което са свързани;
4. всички останали носители - 5 години.

След изтичането на срока за съхранението им носителите на информация (хартиени или технически), които не подлежат на предаване в Националния архивен фонд, могат да се унищожават.

Задължените лица, които при създаването и обработката на цялата или на част от информацията използват информационни системи, продукти или архиви, съхраняват създадените данни в електронен вид за същите периоди независимо от съхранението им на друг носител. Тези задълженията имат и правоприемниците на задължените лица.

Цитат
Какви са глобите и санкциите?

Лице, което извърши или допусне извършването на нарушение на тези правилата се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв.

Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат  глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв. При повторно нарушение глобите и санкциите са в двоен размер.
Каква информация подават в НАП електронните магазини?

Информация, която следва да подадат търговците с електронни магазини съгласно приложение № 33 към чл. 52м, ал. 1 от Наредбата:

1. Наименование на електронния магазин.

2. Наименование на домейна на електронния магазин.

3. Информация за лицето, извършващо продажби чрез електронния магазин:

а) за ЮЛ и ЕТ: ЕИК; наименование; седалище и адрес на управление; адрес, на който се упражнява дейността, електронен адрес за кореспонденция; телефон за връзка;
б) за ФЛ: име, презиме, фамилия; постоянен адрес; адрес, на който се упражнява дейността; електронен адрес за кореспонденция; телефон за връзка.

4. Продажбите се извършват чрез:

4.1. Ползване на услуга за продажба на стоки/услуги в интернет (онлайн платформа):
- наименование на онлайн платформата;
- уеб адрес на онлайн платформата;
- оператор на онлайн платформата - наименование, ЕИК/идентификационен номер, държава на установяване, електронен адрес за кореспонденция;
- име/псевдоним/идентификатор, под които се предлагат стоките/услугите в платформата;
- уеб адрес (линк), водещ към магазин на лицето в платформата или към страница с всички предлагани чрез платформата стоки/услуги.

4.2. Собствен/нает електронен магазин:

4.2.1. Информация за собственика на домейна:
а) за лица, установени на територията на страната:
- за ЮЛ и ЕТ: ЕИК; наименование;
- за ФЛ: имена и адрес;

б) за чуждестранни лица: наименование, държава на установяване, адрес, номер от търговски и/или данъчен регистър, електронен адрес за кореспонденция.

4.2.2. Къде е хостван уеб сайтът на електронния магазин:
i. на собствена инфраструктура - местонахождение на оборудването;
ii. използва се външна хостинг услуга:

А) вид на използваната хостинг услуга - описание;

Б) информация за доставчика на хостинг услугата:
а) за лица, установени на територията на страната:
- за ЮЛ и ЕТ: ЕИК; наименование;
- за ФЛ: имена и адрес;

б) за чуждестранни лица: наименование, държава на установяване, адрес, номер от търговски и/или данъчен регистър, електронен адрес за кореспонденция.

4.2.3. Поддръжка на сайта на електронния магазин:
i. поддръжката се осъществява от собственика на електронния магазин;
ii. поддръжката е възложена на друго лице - данни за лицето: наименование/имена, ЕИК/ЕГН.

4.2.4. Наименование и версия на софтуера/ите на електронния магазин.

4.2.5. Къде се съхранява БД на софтуера на електронния магазин:
i. на собствена инфраструктура - местонахождение на оборудването;
ii. на наета инфраструктура - наименование (ЕИК, уеб адрес) на лицето, от което е наето оборудването;
iii. хостинг компания - наименование (ЕИК, уеб адрес) на хостинг компанията;
iv. ползване на "облачна услуга" - наименование (ЕИК, уеб адрес) на доставчика на услугата.

5. Вид на продаваните стоки/услуги - по номенклатура.

6. Начало на работа на електронния магазин - дата.

7. Прекратяване на работата на електронния магазин - дата.

8. Дата на подаване на информация в НАП.



Приложение № 36 към чл. 52м, ал. 5

Съдържание на списъка на електронните магазини, за които е подадена информация по реда на чл. 52м, ал. 1

1. Наименование на електронния магазин.
2. Наименование на домейна на електронния магазин.
3. Когато се използва онлайн платформа: уеб адрес на онлайн платформата; уеб адрес (линк), водещ към магазин на лицето в платформата или към страница с всички предлагани чрез платформата стоки/услуги; име/псевдоним/идентификатор, под които се предлагат стоките/услугите в платформата.
4. Вид на продаваните стоки/услуги.
5. Информация за лицето, извършващо продажби чрез електронния магазин:
- за ЮЛ и ЕТ: ЕИК; наименование; седалище и адрес на управление; адрес, на който се упражнява дейността, електронен адрес за кореспонденция; телефон за връзка;
- за ФЛ: име, фамилия, адрес, на който се упражнява дейността; електронен адрес за кореспонденция; телефон за връзка.
6. Дата на подаване на информацията за електронния магазин в НАП.
7. Дата на акта на НАП за заличаване на електронния магазин от публичния списък.
8. Дата на подаване на информация в НАП за прекратяване на дейността на електронния магазин.


Свързани теми:
Относно софтуерите за управление на продажбите и декларирането им в НАП
Какво трябва да направите относно новите изисквания за касовите апарати




kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват www.kik-info.com.
Последните промени в Наредба № Н–18 поставят нови срокове и изисквания към търговците използващи софтуерите за управление на продажбите в търговските обект (СУПТО).

Лице, което използва софтуер за управление на продажби в търговски обект, е длъжно да използва само софтуер, който е включен в одобрен от НАП списък. Националната агенция за приходите поддържа публичен списък със софтуерите, за които е декларирано съответствие с нормативните изисквания. Списъкът ще е достъпен на интернет страницата на НАП. Всяко лице, производител/разпространител на софтуер за управление на продажби в търговски обект, е длъжно да декларира в НАП определени обстоятелства, за да бъде включен в този списък.

Софтуер за управление на продажби в търговски обект е всеки софтуер или модул от софтуер, независимо от технологиите за реализацията му, използван за обработка на информация за извършване на продажби на стоки и/или услуги в търговски обект, за които е налице задължение за издаване на фискален бон. По смисъла на наредбата "управление на продажбите" чрез използване на софтуер за управление на продажбите в търговски обект е процес по автоматизирана обработка на информация за извършване на продажби на стоки или услуги, включващ проследяване на движението на стоките или изпълнението на услугите от заявяването им до тяхното предоставяне и/или извършване на плащане.

Това означава, че софтуер, който е само за фактуриране, който не поддържа бази данни, не попада под тези изисквания, но складовите софтуерите, ERP, CRM и други системи при които автоматизирано обработват информация по процеса на продажбите, следва да бъдат одобрени и включени в списъка на НАП, за да могат да бъдат използвани от търговците. Важно е да се отбележи, че правилата за СУПТО важат само за софтуери, отчитащи продажби, за които е налице задължение за издаване на фискален бон.

Какво трябва да направите?

В срок до 7 дни от инсталирането на софтуер за управление на продажбите в търговския обект трябва да подадете информация по електронен път с квалифициран електронен подпис по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс чрез електронна услуга в Портала за е-услуги на НАП, достъпен на интернет страницата на НАП, съгласно приложение № 32 от наредбата.

При промяна на данните от приложението трябва да подадете актуална информация в 7-дневен срок от настъпване на промяната.

Цитат
Сроковете за заварените случаи:

Лицата, които използват СУПТО, независимо дали са регистрирани по ЗДДС или не, привеждат дейността си в съответствие с наредбата в срок до 30 септември 2019 г. Тези лица трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях  софтуер в срок до 31.11.2019 г.
Лицата, които използва СУПТО могат да използват в търговски обект, в който се извършват продажби на стоки и услуги, за които е налице задължение за издаване на фискален бон, само софтуер/и за управление на продажбите, отговарящ/и на посочените в приложение №29 от наредбата изисквания, като софтуерът/ите задължително управлява/т всички фискални устройства в този обект. Те нямат право без оторизация от производителя/разпространителя на софтуера да променят функционалността му или да добавят външни модули към него. Създаваната от софтуера база данни може да бъде съхранявана само на територията на Република България или на държава - членка на Европейския съюз.

При извършване на проверка в търговски обект лицата са длъжни по искане от орган по приходите незабавно да осигурят достъп до всички устройства, които работят с използвания в обекта софтуер- сървъри, работни станции, фискални устройства и др. В случай че местонахождението на част от устройствата е извън проверявания обект, до тях следва незабавно да се осигури отдалечен достъп.

Когато софтуерът е инсталиран в среда на задълженото лице (собствена или наета) и при поискване от орган по приходите в хода на извършване на контролни действия в търговски обект, същото е длъжно незабавно да осигури:
1. достъп до конфигурирания в софтуера "одиторски профил";
2. директен достъп с пълни права за четене и експорт на информацията от текущата и архивните бази данни на използвания в обекта софтуер за управление на продажбите, независимо от местонахождението на базите данни.

Когато софтуерът се ползва като облачна услуга, предоставена от производител/разпространител, и при поискване от орган по приходите в хода на извършване на контролни действия в търговски обект, задълженото лице е длъжно незабавно да осигури:
1. достъп до конфигурирания в софтуера "одиторски профил";
2. достъп до инсталирани локални софтуерни компоненти;
3. директен достъп с пълни права за четене и експорт на информацията от текущата и
архивните бази данни на използвания в обекта софтуер за управление на продажбите, в случай че се използва локална база данни.

Задължените лица са отговорни за целостта и интегритета на информацията, съдържаща се в базата данни на софтуера (текуща база данни и архивни копия на базата данни), както и за съхранението ѝ в сроковете по чл. 38, ал. 1 от ДОПК, независимо от нейното местонахождение.

Също така лицата са длъжни при поискване да осигурят на органите по приходите достъп до тази информация с възможност за експорт и копиране през потребителския интерфейс на софтуера. Когато софтуерът е част от или е свързан с интегрирана информационна система за управление на продажбите/търговската дейност и използваната технология за реализацията му не позволява изпълнението на всички или на част от изискванията, изпълнението на тези изисквания следва да бъде осигурено чрез функционалността на интегрираната система.

Когато работата на софтуера е свързана с получаване или подаване на информация от или към други софтуери или модули от информационни системи, лицата съхраняват информацията, създавана чрез тези софтуери (модули от информационни системи), в сроковете по чл.38, ал.1 от ДОПК и при поискване предоставят достъп до нея с пълни права за четене и експорт на данни.

Въведено е и задължение в софтуера да въвеждате имената за всеки от ползвателите (операторите) на софтуера съгласно сключените с тях трудови или граждански договори, присвоената роля/роли и периода на активност за всяка от присвоените роли.

За лицата, производители/разпространители на СУПТО:

От 1 декември 12.2018 г. производител/разпространител на софтуер за управление на продажбите може  да  декларира съответствие на програмен продукт с изискванията на Наредба Н-18/2006 г., като това ще става с квалифициран електронен подпис чрез електронна-услуга, достъпна на интернет страницата  на НАП.

Софтуерите, за които е декларирано съответствие, ще бъдат включени в публичен списък, достъпен на интернет страницата на НАП. Информацията към НАП  се подава с квалифициран електронен подпис чрез е-услуга, достъпна в портала на НАП.

Цитат
Какви са глобите и санкциите?

На лице, което използва в търговски обект софтуер за управление на продажбите, невключен в списъка на НАП се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 1000 до 3000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 5000 до 10 000 лв. При повторно нарушение размерът на глобата е от 2000 до 6000 лв., а на имуществената санкция - от 10 000 до 20 000 лв.

Освен това се налага и санкция запечатване на търговския обект в срок до 30 дни.
Каква информация подават в НАП, използващите СУПТО?

Информация, подавана от лицата по чл. 118, ал. 18 от ЗДДС за използвания софтуер в търговски обект (приложение № 32 към чл. 52з, ал. 1 от Наредбата)

1. ЕИК, наименование и електронен адрес за кореспонденция на лицето по чл. 118, ал. 18 от ЗДДС.

2. Вид, наименование и адрес на обекта.

3. Наименование и версия на софтуера.

4. Номер на софтуера от списъка на НАП.

5. Наличие на интернет свързаност в обекта.

6. Лице, от което е закупен софтуерът:
а) вид:
- лице, производител на софтуера;
- лице, разпространител на софтуера;
- лице, оторизирано от производител/разпространител да разпространява софтуер;
- друг (описание);
б) ЕИК;
в) наименование/имена.

7. Вид инсталация - локална, локална мрежа, web приложение, SaaS, др.

8. Дата на инсталация/инициализация.

9. Лице, извършило инсталацията/инициализацията:
а) имена;
б) представител на:
• производител;
• дистрибутор;
• оторизирано лице;
• друг (пояснение).

10. Физическо местоположение на данните, създавани от софтуера.

11. Логически адрес на БД или точка на достъп до програмния интерфейс (различен според ползваната технология: IP адрес, комуникационен порт, домейн име и/или домейн адрес, име на инстанция, местоположение на компютърен файл, друго).

12. Транспортен протокол за комуникация с БД или достъп до програмния интерфейс (TCP/IP, Named Pipes, ...).

13. Топология на връзката с БД или точката на достъп до програмния интерфейс (local network, vpn, DirectAccess, WAN).

14. Наличие на договор за поддръжка на софтуера, вкл. ЕИК и наименование на изпълнителя по договора за поддръжка.

15. Фискални устройства, свързани към софтуера - индивидуални номера на ФУ.

16. Нефискални печатащи устройства, свързани към софтуера - по видове, брой и предназначение.

17. Свързаност на използвания софтуер с други модули и/или програмни системи - складово стопанство, счетоводен софтуер, други - посочват се с наименование, версия, лице, от което са придобити, и начало на използването им (месец, година).

18. Информация относно инсталирани допълнителни компоненти и разширения към софтуера (plug-ins) - посочват се наименование, версия, наличие на оторизация от производителя/разпространителя на софтуера.

19. Когато софтуерът не разполага с функционалност за изпълнение на изискванията по т. 16, 17, 18 и 19 от приложение № 29 - информация за системата/модула, в който тя е реализирана, и адрес на обекта, в който може да бъде достъпвана от органите по приходите.

20. Преустановяване ползването на софтуера в търговския обект - дата.

21. Преустановяване на извършването на дейност в търговския обект - дата.



Свързани теми:
Относно електронните магазини и декларирането им в НАП
Какво трябва да направите относно новите изисквания за касовите апарати




kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват www.kik-info.com.
Промените в Наредба № Н–18 относно касовите апарати са свързани основно с това, че:
1. Всяка касова бележка трябва най-късно до пет минути след издаването си да бъде изпратена на сървърите на НАП чрез касовия апарат.
2. При повреда в касовия апарат, вече няма да се пишат сторно-касови бележки от кочан, защото сторнирането трябва да се случва през апарата.
3. Касовите апарати не трябва да имат възможност да издават „служебен бон“ в рамките на поръчка, преди да е завършила продажбата.
4. Всички фискални бонове, трябва да съдържат отпечатан QR-код, чрез който купувачите да могат да проверят, дали касовата бележка е отчетена на сървърите на НАП, приложение на НАП, което може да свали от Appstore или Googleplay.

Всички касови апарати трябва да отговарят на новите изисквания и затова е необходимо да се подменят/или обновят според следните срокове:

Регистрираните по ДДС лица (с изключение на лицата, ползващи ЕСФП и ИАСУТД) трябва да сменят или  модифицират (чрез производители/вносители на фискални устройства), използваните от тях фискални устройства най-късно до 31 март 2019 г., а нерегистрираните по ДДС лица – до края на месец юни 2019 г.

Във връзка с последните изменения и допълнения на наредбата са актуализирани и всички образци на различните видове бонове.

Ако Вашето фискално устройство не е в списъка на одобрените за преработка касови апарати, то ще трябва да закупите ново. Списък на фискалните устройства, които могат да отговорят на наредбата е публикуван на сайта на НАП тук.

Какво трябва да направите?


Всички търговци, които използват касов апарат, трябва да се свържат с производителите на касови апарати или със сервизните организации, за да извършат необходимите промени, за да изпълнят новите изисквания в горецитираните срокове.

Цитат
Какви са глобите и санкциите?

1)   На лице, което не издаде документ касова бележка се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.

2)   Извън горното лице, което извърши или допусне извършването на правилата се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по т. 1).

3)   Освен това се налага и санкция запечатване на търговския обект в срок до 30 дни при неотчитане на продажбите или при нарушения на някои от правилата.


Свързани теми:
Относно електронните магазини и декларирането им в НАП
Относно софтуерите за управление на продажбите и декларирането им в НАП




kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват www.kik-info.com.


За трета поредна година НАП организира безплатен годишен семинар, посветен на предстоящите промени в данъчното и осигурителното законодателство. В събитието участват Росен Иванов, директор на дирекция „Данъчно осигурителна методология“, водещи експерти по преки и косвени данъци и осигуряване и Росен Бъчваров, директор на дирекция „Комуникации и протокол“ в НАП. Събитието е насрочено за 14 декември (петък) 2018 г. от 10:00 до 16:30.


Гледайте семинара от видеото, а по-долу можете да намерите и самата програма по часове и минути.


ПРОГРАМА НА СЕМИНАРА
по часове, минути и секунди от видеото

0:00 – 4:00
Откриване
Росен Бъчваров

4:00 – 1:06:52
Промени в ЗДДФЛ
Евгения Попова

1:06:52 – 1:23:00
Кафе пауза

1:23:00 – 2:29:00 
Промени в ЗКПО
Цветана Янкова

2:29:00 – 3:04:00
Промени в ЗДДС
Ганка Петрова

3:04:00 – 4:10:00
Обяд

4:10:00 – 5:01:00
Проектът за изменение на ДОПК, предложения за промени на НАП
Росен Иванов

5:01:00 – 5:17:00
Промени в осигурителното законодателство
Катя Кашъмова

5:17:00 – 5:35:00
Кафе пауза

5:35:00 – 6:51:00
Изисквания към бизнеса на Наредба – Н 18
Росен Бъчваров, Веселин Трифонов

6:51:00 – 6:53:00
Закриване на семинара

Приятно гледане!
Календарът с работните и почивните дни за 2019 година в сайта е актуализиран.

Годината ще има 249 работни дни, които стандартно са 1992 работни часа. Почивни ще бъдат 116 дни.

Правило за определяне на почивните дни:
Когато официалните празници, с изключение на Великденските, съвпадат със събота и неделя, те се ползват в първите работни дни след тях.


От тук можете да изтеглите
календара на КиК Инфо за 2019 г.


Полезно: Калкулатор при промяна на авансови вноски по ЗКПО.

До 15-ти декември се внася последната месечна или тримесечна авансова вноска за корпоративен данък за 2018 г. Същевременно това е последният срок, в който фирмите имат възможност да направят корекция на декларираните от тях авансови вноски за 2018 година, за да не надвнесат ненужно данък или за да не плащат лихви към НАП при определени несъответствия на вноските.

Често в практиката прогнозираните авансови вноски за корпоративен данък по ЗКПО се оказват доста по-високи или по-ниски от дължимия годишен данък. Това може да доведе до начисляване на лихви от страна на НАП или пък до нужда от възстановяване на данък, съпроводено с данъчни ревизии или проверки.

В тази връзка, законодателят е дал възможност на предприятията сами да намаляват или увеличават своите авансови вноски през годината, когато смятат, че те ще се различават значително от дължимия годишен корпоративен данък. Намалението, съответно увеличението на авансовите вноски се ползва след подаването на декларация за промени на авансовите вноски.

Как можем да помогнем?

В помощ при анализът за това каква да бъде прецизираната авансова вноска, ние Ви предлагаме едно от често използваните онлайн приложения в КиК Инфо по това време на годината:
Калкулатор при промяна на авансови вноски по ЗКПО.

Чрез този калкулатор можете лесно и бързо да направите точни изчисления и съпоставка, за това какво да бъде увеличението/намалението на авансовата вноска (тримесечна или месечна), така че НАП да не начислява лихви, ако е декларирано по-малка авансова вноска, и съответно колко е надвишението при внесени по-високи авансови вноски и отчетена реално по-ниска данъчна печалба.

Кога се дължат лихви при неточно прогнозирани авансови вноски?

Лихви ще се дължат:
  • За месечните авансови вноски, когато дължимият годишен корпоративен данък надвиши с над 20% сумата от определените авансови вноски;
  • За тримесечните авансови вноски, когато 75% дължимия годишен корпоративен данък надвиши с над 20% сумата от определените авансови вноски.

За да избегнем лихвите, както и за по-добра съпоставка на сумите, ние сме предвидили в приложението прецизно изчисление на:
  • Сумата на превишението на авансовите вноски над данъка, съответстващ на новата прогнозна печалба;
  • Сумата която, ако годишният корпоративен данък не превиши, то няма да се начисляват лихви от НАП върху превишението;
  • Сумата която, ако годишната данъчна печалба не превиши, то няма да се начисляват лихви от НАП върху превишението;
  • Изчисленията при намаление с 20%, за още по-точни сметки.

Кои предприятия не внасят авансови вноски през годината?

Не всички предприятия са задължени да правят авансови вноски. Данъчно задължените лица, които са новообразувани (без новообразуваните, чрез преобразуване) и тези, чиито нетни приходи от продажби от предходната година са по-малко от 300 000 лева, не правят авансови вноски за корпоративния данък. Месечни авансови вноски правят данъчно задължените лица, чиито нетни приходи от продажби от предходната година надхвърлят 3 000 000 лева, а всички останали данъчно задължени лица правят тримесечни авансови вноски.


Цитат
Спести време и усилия
Чрез Калкулатор при промяна на авансови вноски по ЗКПО лесно и удобно можеш да направиш изчисление за промяната на авансовата вноска за 2018 г.




kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват www.kik-info.com.
Новите срокове по Наредба № Н-18 за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин:

1. Регистрираните по ДДС лица (с изключение на лицата, ползващи ЕСФП и ИАСУТД) трябва да сменят или  модифицират (чрез производители/вносители на фискални устройства), използваните от тях фискални устройства най-късно до 31 март 2019 г.

2. Нерегистрираните по ДДС лица и лицата, използващи ЕСФП имат задълженията по горната точка до края на месец юни 2019 г.

3. Ползвателите на ИАСТУД трябва да приведат дейността си в съответствие с изискванията на Наредба Н-18  до края на 2019 г.

4. Лицата, които използват софтуер за управление на продажби:

 4.1. Регистрирани по ЗДДС лица, които използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма „в“ (изисквания към лицата, които използват софтуер за управление на продажбите в търговски обект) в срок до 31 март 2019 г. Тези лица трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях  софтуер в срок до 31.05.2019 г.

 4.2. Нерегистрираните по ЗДДС лица, които използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма „в“ (изисквания към лицата, които използват софтуер за управление на продажбите в търговски обект) в срок до 30 юни 2019 г. Тези лица трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях  софтуер в срок до 31.08.2019 г.

Информацията към НАП  се подава с квалифициран електронен подпис чрез е-услуга, достъпна в портала на НАП.

5. Лицата, които извършват сервизно обслужване и ремонт на фискални устройства, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма в срок до 30 юни 2019 г. Срокът за лицата, които извършват сервизно обслужване и ремонт на ИАСУТД е до 31 декември 2019 г. Издадените удостоверения за регистрация на тези лица са валидни до 30 юни 2019 г., съответно до 31 декември 2019 г.

6. Лицата, производители/разпространители на софтуер:

От 1 декември 12.2018 г. производител/разпространител на софтуер за управление на продажбите може  да  декларира съответствие на програмен продукт с изискванията на Наредба Н-18/2006 г., като това ще става с квалифициран електронен подпис чрез електронна-услуга, достъпна на интернет страницата  на НАП.

Софтуерите, за които е декларирано съответствие, ще бъдат включени в публичен списък, достъпен на интернет страницата на НАП.

7. Изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, влизат в сила от 29 декември 2018 г. Лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин към 29 декември 2018 г. трябва да подадат информация за това в срок до 29 март 2019 г.
Здравейте, четох указанията за попълване на калкулатора, но явно нещо не правя както трябва - възможно ли е обезщетението за майчинство да е по-висока сума, ако изляза в болничен поради общо заболяване до термина, отколкото ако си ходя на работа? Брутното ми трудово възнаграждение е 880 лв., а обезщетението би трябвало да е 80% = 704лв. (т.е явява се по-високо от нетото). Ето двата варианта:
https://www.kik-info.com/cache.php?id=f43cc8153de24274ad41bac020b0e91524484420
https://www.kik-info.com/cache.php?id=47666277c260b53eb1dbc001d6f352e324484460
Благодаря предварително!

Напълно възможно е, защото когато сте в болничен се взима за база 80% от осигурителния доход, което като сума е възможно да е по-голяма от нетното възнаграждение, особено след като вдигнаха размера на осигуровките през 2017 и 2018 г.
В групата ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ във Фейсбук говорителят на НАП Росен Бъчваров постави на дискусия сред счетоводната гилдия въпросник, разработван от НАП, свързан с Наредба № Н-18 от 13 декември 2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Днес НАП предостави отговор на събраните въпроси.

Можете да изтеглите файла с отговорите от тук.

С дискусията в групата можете да се запознаете от тук.

Темата с отговорите, може да проследите от тук.
Правилата и политиката на форума можете да намерите тук.

Необходимо е да се запознаете с тях и да ги спазвате при създаването на своите публикации.

Екипът на КиК Инфо благодари за разбирането.
Правилата и политиката на форума можете да намерите тук.

Необходимо е да се запознаете с тях и да ги спазвате при създаването на своите публикации.

Екипът на КиК Инфо благодари за разбирането.
Малките и микропредприятията представляват над 95% от предприятията в България и затова обръщаме специално внимание на минималните изисквания към съдържанието и публикуването на техните отчети, когато те са съставени на база на Националните счетоводни стандарти.




Представяме и нашите онлайн приложения:

чрез които лесно и бързо ще създадете необходимите съкратени форми за публикуване в Агенцията по вписвания.

Формите са съобразени с изискванията на Закона за счетоводството и СС 1 – Представяне на финансови отчети. Предвидени са и необходимите кратки допълнителни оповестявания по СС 1 за микропредприятие. Предвидихме и титулна страница с пояснения към Търговския регистър при публикуването.

Категорията на предприятието се определя по критериите на чл. 19 от Закона за счетоводството. Можете да ползвате следната проверка за определяне на категория предприятие по Закона за счетоводството.

Минимално съдържание на отчета на микропредприятие, прилагащо НСС
 
Годишният финансов отчет на микропредприятията може да се състои само от съкратен баланс и съкратен отчет за приходите и разходите по раздели, съгласно чл. 29, ал. 4 от ЗСч. Тоест за тези предприятия отпадна задължението да съставят приложение с оповестяванията по всеки един от счетоводните стандарти. (Съгласно чл. 29, ал. 5 алинея 4 не се прилага за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятие.)
Цитат
Това бе едно от най-защитаваните облекчения  от страна на Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия. Асоциацията бе поканена и участва в Работната група към Министерството на финансите при транспонирането на Директива 2013/34/ЕС в националното законодателство и създаването на новия Закон за счетоводството, в сила от 01.01.2016 г.

АССП представи множество свои становища и проведе редица срещи, за да убеди законодателя максимално да бъдат използвани всички предвидени в евродирективата възможности за облекчаване на отчетността на най-малките предприятия. Като несъмнен успех за АССП в услуга на всички счетоводители, счетоводни предприятия и микропредприятия бе отпадането от ГФО на въпросното задължително приложение с оповестяванията за микропредприятията.

Внимание! За първи път в българското счетоводно законодателство се дава възможност на предприятия, които не са еднолични търговци, да не съставят приложение. Това облекчение засяга най-голямата категория предприятия – тази на микропредприятията (с изключение на инвестиционните и финансовите холдингови дружества).
Съгласно т. 16.24. от СС 1 микропредприятията, избрали да съставят съкратен баланс в съответствие с чл. 29, ал. 4 от Закона за счетоводството, могат да съставят баланс, който съдържа най-малко информация по раздели, обозначени с букви от Приложение № 1 към СС 1.

Съгласно т. 20.4. от СС 1 микропредприятията, избрали да съставят съкратен отчет за приходите и разходите в съответствие с чл. 29, ал. 4 от Закона за счетоводството, могат да съставят отчет за приходите и разходите, който съдържа най-малко следните статии:
Статия 1: Нетни приходи от продажби.
Статия 2: Други приходи.
Статия 3: Разходи за суровини, материали и външни услуги.
Статия 4: Разходи за персонала.
Статия 5: Разходи за амортизации и обезценки.
Статия 6: Други разходи.
Статия 7: Разходи за данъци.
Статия 8: Финансов резултат (печалба или загуба).


Обръщаме внимание, че използваният израз "най-малко" означава, че формите могат да съдържат и повече информация, която е предвидена в приложенията за баланс и отчет за приходите и разходите в СС 1. Нещо повече, съгласно т. 11.2. от СС 1 по-подробно подразделяне на статиите е допустимо, при условие че се спазва структурата на съответната форма. Нови статии могат да бъдат създавани, при условие че съдържанието им не е отразено в съществуваща статия.

Без нулеви редове

Следва да се отбележи, че съгласно т. 11.4. от СС 1 предприятието не посочва в съответната форма тези раздели, групи и статии, за които липсва информация за предходния и текущия отчетен период. Тоест изготвените баланс и отчет за приходите и разходите не следва да съдържат нулеви редове.

Кратки оповестявания под линията на баланса

Съгласно т. 24.3. от СС 1 микропредприятията могат да не оповестяват цялата информация, изисквана от стандарта, при условие че условните задължения по т. 24.2, буква "г" и предоставените аванси и кредити по т. 24.2, буква "д", както и информация относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в бележка под линия към баланса на предприятието. В случаите на придобиване на собствени акции микропредприятията оповестяват:
а) причината за придобиването;
б) броя и номиналната стойност на придобитите и прехвърлените собствени акции през отчетния период, както и частта от записания капитал, която те представляват;
в) насрещната престация при придобиване или прехвърляне на собствени акции, когато то е възмездно;
г) броя и номиналната стойност на притежаваните собствени акции, както и дела, който те представляват в записания капитал.


Всичко гореспоменато е предвидено в Приложението за съставяне на ГФО на микропредприятие.

Без доклад за дейността

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗСч микропредприятията, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, могат да не изготвят доклад за дейността, при условие че информацията относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в приложението към годишния финансов отчет или в бележка под линия към съставения счетоводен баланс. Това не се прилага за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятия.

Можете да използвате следната онлайн проверка за задължителен одит - актуализирано приложение в платформата КиК Инфо.

Може да се публикува само баланс
 
Съгласно чл. 38, ал. 4 от ЗСч малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, могат да не публикуват своите отчети за приходите и разходите и докладите за дейността. Предвид това, че § 3 от допълнителните разпоредби на закона, казва че микропредприятията, извън облекченията за тях по този закон, се третират като малки предприятия, то посоченото облекчение важи и за тях. Тоест микропредприятията, които не подлежат на одит, могат да публикуват само баланс.

Информация за разпределението на печалбата – незадължителна

По аргументът на противното от чл. 38, ал. 5 от Закона за счетоводството за микропредприятията, които не са предприятия от обществен интерес, вече не е задължително да публикуват информация за предложението на органа на управление за разпределение на печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на общото събрание на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година. Но все пак дори и за тези дружества остава публикуването на протокола с приемането на ГФО на предприятието на годишното ОС.

Срокът за публикуване на ГФО е 30 юни на следващата година, както следва:

1) за всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в Търговския регистър;
2) за ЮЛНЦ със статут в обществена полза – чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
3) за останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет.
За да не въвеждате данни, които вече сте ползвали, можете да работите с готови шаблони за:
  • Приложения
  • Фирми
  • Лица

Как се създават шаблони за приложенията?

Шаблоните за приложенията се създават от съответното приложение, като в меню Профил/Моите шаблони/Приложения ще се визуализират всички създадени от потребителя шаблони.

Например:
Когато създавате пътни листа, чиито данни искате да запазите е необходимо да използвате зеления бутон „+Добави“, създавате име на шаблона и след това може да го заредите по всяко време. Зареждането става от падащото меню на бутон „Шаблони“. Ако желаете да коригирате даден шаблон, можете да го извикате на екран и след корекция да натиснете бутон “Запази”.


Как се създават шаблони за фирми?


В меню Профил/Моите шаблони/Фирми можете да въведете вашите фирми, които след това да ги избирате от съответните менюта за фирми в приложенията. Възможно е да правите Експорт и Импорт на фирмите чрез специален файл, който можете да свалите от менюто с шаблоните за фирмите, като следвате указанията, които системата Ви подсказва.


Как се създават шаблони за лица?


В меню Профил/Моите шаблони/Лица можете да въведете вашите служители и други, които след това да ги избирате от съответните менюта за лица в приложенията. Възможно е да правите Експорт и Импорт на лицата чрез специален файл, който можете да свалите от менюто с шаблоните за лицата, като следвате указанията, които системата Ви подсказва.

Шаблоните са активни само за потребители с  Абонамент за пълен достъп. Направете заявка за Абонамент за пълен достъп от тук.
Първата поправка на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета е вече факт. Част от поправките отстраняват технически грешки и пропуски в текстовете, а друга част са свързани с компетентността, задачите и правомощията на надзорните органи.

Запознайте се с текстовете по-долу или свалетe от тук.



Поправка на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните)

( Официален вестник на Европейския съюз L 119 от 4 май 2016 г. )

На страница 14, в съображение 71, петото и шестото изречение

вместо:

„(71)

… Такава мярка не следва да се отнася до дете.

С цел да се осигури добросъвестно и прозрачно обработване по отношение на субекта на данните, като се отчитат конкретните обстоятелства и контекстът, при които се обработват личните данни, администраторът следва да използва подходящи математически или статистически процедури за профилирането, да прилага съответните технически и организационни мерки, по-специално за да гарантира, че факторите, които водят до неточности в личните данни, се коригират, а рискът от грешки се свежда до минимум, да защити личните данни по начин, който отчита потенциалните заплахи за интересите и правата на субекта на данните и който не поражда, inter alia, ефект на дискриминация за физическите лица въз основа на тяхната раса или етнически произход, политически възгледи, вероизповедание или убеждения, членство в синдикални организации, генетичен или здравен статус или сексуална ориентация или от който не произтичат мерки с такъв ефект.“

да се четат:

„(71)

… Такава мярка не следва да се отнася до дете.

С цел да се осигури добросъвестно и прозрачно обработване по отношение на субекта на данните, като се отчитат конкретните обстоятелства и контекстът, при които се обработват личните данни, администраторът следва да използва подходящи математически или статистически процедури за профилирането, да прилага съответните технически и организационни мерки, по-специално за да гарантира, че факторите, които водят до неточности в личните данни, се коригират, а рискът от грешки се свежда до минимум, да защити личните данни по начин, който отчита потенциалните заплахи за интересите и правата на субекта на данните, и да предотврати, inter alia, ефект на дискриминация за физическите лица въз основа на тяхната раса или етнически произход, политически възгледи, вероизповедание или убеждения, членство в синдикални организации, генетичен или здравен статус или сексуална ориентация или обработване, от което произтичат мерки с такъв ефект.“

На страница 41, в член 14 заглавието:

вместо:

„Информация, предоставяна, когато личните данни идват от субекта на данните“

да се чете:

„Информация, предоставяна, когато личните данни не са получени от субекта на данните“.

На страница 55, в член 37, параграф 1 буква в)

вместо:

„в)

основните дейности на администратора или обработващия лични данни се състоят в мащабно обработване на специалните категории данни съгласно член 9 и на лични данни, свързани с присъди и нарушения, по член 10.“

да се чете:

„в)

основните дейности на администратора или обработващия лични данни се състоят в мащабно обработване на специалните категории данни съгласно член 9 или на лични данни, свързани с присъди и нарушения, по член 10.“

На страница 58, в член 41 параграф 3

вместо:

„3.   Компетентният надзорен орган представя проектокритериите за акредитацията на орган по параграф 1 от настоящия член на Комитета в съответствие с посочения в член 63 механизъм за съгласуваност.“

да се чете:

„3.   Компетентният надзорен орган представя проектоизискванията за акредитацията на орган по параграф 1 от настоящия член на Комитета в съответствие с посочения в член 63 механизъм за съгласуваност.“

На страница 58, в член 41 параграф 5

вместо:

„5.   Компетентният надзорен орган анулира акредитацията на орган по параграф 1, ако условията за акредитация не са били спазени или вече не се спазват или ако предприетите от органа действия нарушават настоящия регламент.“

да се чете:

„5.   Компетентният надзорен орган анулира акредитацията на орган по параграф 1, ако изискванията за акредитация не са били спазени или вече не се спазват или ако предприетите от органа действия нарушават настоящия регламент.“

На страница 59, в член 42 параграф 7

вместо:

„7.   Сертификатът се издава на администратора или обработващия лични данни за максимален срок от три години и може да бъде подновен при същите условия, ако съответните изисквания продължават да са спазени. Сертификатът се оттегля, ако е приложимо, от сертифициращите органи, посочени в член 43, или от компетентния надзорен орган, ако изискванията за сертифицирането не са спазени или вече не се спазват.“

да се чете:

„7.   Сертификатът се издава на администратора или обработващия лични данни за максимален срок от три години и може да бъде подновен при същите условия, ако съответните критерии продължават да са спазени. Сертификатът се оттегля, ако е приложимо, от сертифициращите органи, посочени в член 43, или от компетентния надзорен орган, ако критериите за сертифицирането не са спазени или вече не се спазват.“

На страница 60, в член 43, параграф 3 първото изречение

вместо:

„3.   Акредитирането на сертифициращите органи, посочени в параграфи 1 и 2 от настоящия член, се извършва на базата на критериите, одобрени от надзорния орган, който е компетентен съгласно член 55 или 56, или, от Комитета съгласно член 63.“

да се чете:

„3.   Акредитирането на сертифициращите органи, посочени в параграфи 1 и 2 от настоящия член, се извършва на базата на изискванията, одобрени от надзорния орган, който е компетентен съгласно член 55 или 56, или от Комитета съгласно член 63.“

На страница 60, в член 43 параграф 6

вместо:

„6.   Изискванията, посочени в параграф 3 от настоящия член, и критериите, посочени в член 42, параграф 5, се оповестяват от надзорния орган в леснодостъпна форма. Надзорните органи също така информират Комитета относно тези изисквания и критерии. Комитетът обединява всички механизми за сертифициране и всички печати за защита на данните в регистър и осигурява публичен достъп до тях по подходящ начин.“

да се чете:

„6.   Изискванията, посочени в параграф 3 от настоящия член, и критериите, посочени в член 42, параграф 5, се оповестяват от надзорния орган в леснодостъпна форма. Надзорните органи също така информират Комитета относно тези изисквания и критерии.“

На страница 69, в член 57, параграф 1 буква п)

вместо:

„п)

изготвя и публикува критериите за акредитация на органите за наблюдение на кодексите за поведение съгласно член 41 и на сертифициращите органи съгласно член 43;“

да се чете:

„п)

изготвя и публикува изискванията за акредитация на органите за наблюдение на кодексите за поведение съгласно член 41 и на сертифициращите органи съгласно член 43;“.

На страница 74, в член 64, параграф 1 буква в)

вместо:

„в)

има за цел одобряване на критериите за акредитиране на орган съгласно член 41, параграф 3 или на орган по сертифициране съгласно член 43, параграф 3;“

да се чете:

„в)

има за цел одобряване на изискванията за акредитиране на орган съгласно член 41, параграф 3, на сертифициращ орган съгласно член 43, параграф 3 или на критериите за сертифициране, посочени в член 42, параграф 5;“.

На страница 74, в член 64 параграфи 6, 7 и 8

вместо:

„6.   Компетентният надзорен орган не приема проекта си за решение по параграф 1 в рамките на посочения в параграф 3 срок.

7.   Надзорният орган, посочен в параграф 1, в най-голяма степен взема предвид становището на Комитета и в срок от две седмици след получаване на становището информира председателя на Комитета по електронен път дали ще запази или ще измени своя проект за решение и му представя изменения проект за решение, ако има такъв, като използва стандартизиран формат.

8.   Когато засегнатият надзорен орган информира председателя на Комитета в посочения в параграф 7 от настоящия член срок, че възнамерява изцяло или отчасти да не се съобрази със становището на Комитета, като представи съответните основания, се прилага член 65, параграф 1.“

да се четат:

„6.   Компетентният надзорен орган, посочен в параграф 1, не приема проекта си за решение по параграф 1 в рамките на посочения в параграф 3 срок.

7.   Компетентният надзорен орган, посочен в параграф 1, в най-голяма степен взема предвид становището на Комитета и в срок от две седмици след получаване на становището информира председателя на Комитета по електронен път дали ще запази или ще измени своя проект за решение и му представя изменения проект за решение, ако има такъв, като използва стандартизиран формат.

8.   Когато компетентният надзорен орган, посочен в параграф 1, информира председателя на Комитета в посочения в параграф 7 от настоящия член срок, че възнамерява изцяло или отчасти да не се съобрази със становището на Комитета, като представи съответните основания, се прилага член 65, параграф 1.“

На страница 74, в член 65, параграф 1 буква а)

вместо:

„a)

когато в случаи по член 60, параграф 4 засегнат надзорен орган е повдигнал относимо и обосновано възражение срещу проект за решение на водещия орган или водещият орган е отхвърлил възражението като неотносимо или необосновано. …;“

да се чете:

„a)

когато в случаи по член 60, параграф 4 засегнат надзорен орган е повдигнал относимо и обосновано възражение срещу проект за решение на водещия надзорен орган и водещият надзорен орган не е приел възражението или е отхвърлил възражението като неотносимо или необосновано. …“.

На страница 76, в член 69 параграф 2

вместо:

„2.   Без да се засягат исканията на Комисията, посочени в член 70, параграф 1, буква б) и член 70, параграф 2, Комитетът не търси и не приема указания от никого при изпълнението на своите задачи или упражняването на своите правомощия.“

да се чете:

„2.   Без да се засягат исканията на Комисията, посочени в член 70, параграфи 1 и 2, Комитетът не търси и не приема указания от никого при изпълнението на своите задачи или упражняването на своите правомощия.“

На страница 77, в член 70, параграф 1 буква л)

вместо:

„л)

извършва преглед на практическото прилагане на насоките, препоръките и най-добрите практики, посочени в букви д) и е);“

да се чете:

„л)

извършва преглед на практическото прилагане на насоките, препоръките и най-добрите практики;“.

На страница 77, в член 70, параграф 1 буква о)

вместо:

„о)

извършва акредитацията на сертифициращи органи и периодичния ѝ преглед съгласно член 43 и поддържа публичен регистър на акредитираните органи съгласно член 43, параграф 6 и на акредитираните администратори и обработващи лични данни, установени в трети държави, съгласно член 42, параграф 7;“

да се чете:

„о)

одобрява критериите за сертифициране съгласно член 42, параграф 5 и поддържа публичен регистър на механизмите за сертифициране и печатите и маркировките за защита на данните съгласно член 42, параграф 8, както и на сертифицираните администратори или обработващи лични данни, установени в трети държави, съгласно член 42, параграф 7;“.

На страница 77, в член 70, параграф 1 буква п)

вместо:

„п)

уточнява изискванията, посочени в член 43, параграф 3, с оглед на акредитацията на сертифициращи органи съгласно член 42;“

да се чете:

„п)

одобрява изискванията, посочени в член 43, параграф 3, с оглед на акредитацията на сертифициращи органи, посочени в член 43;“.

На страница 81, в член 80 параграф 2

вместо:

„2.   Държавите членки могат да предвидят всяка структура, организация и сдружение по параграф 1 от настоящия член, независимо от възложения от субекта на данни мандат, да има право да подаде в съответната държава членка жалба до надзорния орган, който е компетентен съгласно член 73, и да упражни правата по членове 78 и 79, ако счита, че правата на субект на данни съгласно настоящия регламент са били нарушени в резултат на обработването на лични данни.“

да се чете:

„2.   Държавите членки могат да предвидят всяка структура, организация и сдружение по параграф 1 от настоящия член, независимо от възложения от субекта на данни мандат, да има право да подаде в съответната държава членка жалба до надзорния орган, който е компетентен съгласно член 77, и да упражни правата по членове 78 и 79, ако счита, че правата на субект на данни съгласно настоящия регламент са били нарушени в резултат на обработването на лични данни.“

Близо 5 млрд. лв. вече не са налични в касите на фирмите след контролната кампания на НАП спрямо компании, които бяха посочили във финансовите си отчети значителни суми в брой. По предварителни статистически данни наличните суми в брой към края на 2017 г. са малко над 8 млрд. и 100 млн. лв., като година по-рано в каси счетоводно са отчетени над 13 млрд лв.

През 2017 г. НАП започна множество проверки и ревизии, а хиляди дружества получиха предупредителни писма от приходната агенция. В резултат на това значителна част от компаниите коригираха финансовите си резултати за миналата година или декларираха, че са изплатили дивиденти. Проверките на НАП потвърдиха първоначалното допускане, че  главната причина за нереално високите касови наличности са лични разходи на собствениците и управителите на фирмите, за които не са представяни документи. Като резултат от масовите мерки на НАП в бюджета постъпиха и над 130 млн. лв. повече от данък върху дивидентите, като на компаниите беше дадена възможност доброволно да коригират данъчните си декларации, без да им бъдат възлагани проверки.

От приходната агенция допълват, че и занапред ще продължат да наблюдават  наличностите в брой във финансовите отчети на дружествата. От НАП съобщават още, че са формирали списък с над 13500 компании с декларирани над 100 000 лв. в каса (общо 4,3 млрд лв.) към края на 2017 г., чието данъчно поведение ще са наблюдава през 2018 г. и при необходимост ще бъдат възложени проверки.

„Кампанията на НАП даде отлични дисциплиниращи резултати – от една страна по отношение на ръста на данъка върху дивидентите и, от друга страна, че насърчаването на доброволното спазване на данъчното и осигурително законодателство е каузата, за която ще продължаваме да работим.“ каза заместник-изпълнителният директор на НАП Пламен Димитров.