Доставчиците на електронни услуги, далекосъобщителни услуги, услуги за радио-и телевизионно излъчване, предоставяни на лица от други държави-членки могат да тестват новата информационната система MOSS.

НАП предоставя възможност на българските доставчици на далекосъобщителни услуги, услуги за радио- и телевизионно излъчване и електронни услуги, предоставяни на лица от други държави-членки на ЕС да тестват новата информационната система MOSS, преди да вземат решение за регистрация по специалната схема за облагане с ДДС на този вид услуги, в сила от 01.01.2015 г.

Тестовата услуга е достъпна през портала на НАП за е-услуги => ВХОД В ПОРТАЛА за Е-услуги, достъпни с квалифициран електронен подпис (КЕП)  => Услуги  =>  категория „Информационна система Mini one stop shop (MOSS)” и избор на бутона „Вход” срещу името на услугата.

След като влезете в системата следва да изберете раздел „Регистрация“, подраздел „Заявление за регистрация“, където е необходимо да попълните примерни данни в различните части на заявлението за регистрация. Имайте предвид, че  е-мейла за контакт трябва да е съществуващ, тъй като на него ще получите потвърждението за регистрация и нотификациите от система MOSS. След успешно подаване на заявление, е необходимо да изчакате потвърждение на посочената електронна поща за успешна регистрация. След успешна регистрация ще може да подадете тестова справка-декларация по специалния режим, чрез раздел „Справка-декларация за прилагане на специален режим в съюза по ЗДДС“.

Напомняме, че от 1 януари 2015 г. всички доставки на далекосъобщителни услуги, услуги за радио-и телевизионно излъчване и електронни услуги ще се облагат според мястото, където е установен получателят.

Промяната на практика изисква доставчиците на обхванатите услуги да се регистрират по ДДС във всяка една държава членка на ЕС, в която доставят услугите си на данъчно незадължени лица.

За да избегнат тази административна тежест, доставчиците могат да се възползват от специален режим за деклариране на дължимия към другите държави-членки ДДС за предоставени от тях услуги на данъчно незадължени лица на тяхна територия. Регистрацията и декларирането  на данните ще става чрез информационна система MOSS (Mini-One-Stop-Shop). Заявления за регистрация за специален режим за деклариране на дължимия към другите държави-членки ДДС ще се подават единствено чрез MOSS, считано от 01.10.2014 г., като регистрацията ще влиза в сила от 01.01.2015 г.

Регистрацията за ползване на специалния режим за деклариране чрез MOSS е по желание.
Работодателите вече имат възможността да заявяват онлайн свободни работни места на сайта на Агенцията по заетостта (АЗ).

Новата онлайн услуга позволява на работодателите да спестят време, подавайки своите заявки дистанционно, без да се налага да посещават бюрата по труда. След като работодателят попълни коректно всички необходими полета в заявката на електронния сайт на АЗ, тя ще се обработва от трудов посредник. Подаването на електронна заявка няма да ограничи личния контакт между трудовия посредник и работодателя – те ще поддържат връзка по телефона или електронната поща с цел уточняване на всички детайли. Информацията за свободните работни места ще се въвежда в общата база данни на агенцията, където се намират и всички останали заявки, подадени на хартиен носител в бюрата по труда.

Наличието на нов канал за достигане до услугите на АЗ не изключва и не ограничава възможността на работодателите да подават заявките си на място в бюрата, по телефона или по електронна поща, както и да се възползват от индивидуалните консултации с трудовите посредници.

Работодателите могат да обявяват свободни работни места на сайта на Агенцията по заетостта тук: http://www.az.government.bg/prl/srm/
От януари 2015 г. лекарите ще изпращат болничните листове по електронен път в Националния осигурителен институт и това ще спести много време на работниците и работодателите. За тази мярка напомни Националният осигурителен институт (НОИ) в третия бюлетин на ведомството за тази година. Проектът се финансира с евросредства и е за близо половин милион лева.

В Държавен вестник, бр.67 от 12 август 2014 г.,  е обнародвано Постановление № 241 от 4 август 2014 г. на Министерския съвет за приемане на Наредба за реда за представяне в Националния осигурителен институт (НОИ) на данните от издадените болнични листове и решенията по обжалването им (НРПНОИДИБЛРО).

Красимира Атанасова – гл. юрисконсулт в дирекция „Правна” на НОИ коментира ефектите от подаването на данните от актовете на медицинската експертиза в НОИ по електронен път.

В резултат от електронното представяне в НОИ на данните от издадените болнични листове, информацията, необходима за изчисляване на паричните обезщетения, ще се получава в скъсени срокове, при това преминала през формален и логически контрол, заложен в използвания софтуер.

За работниците по този начин ще бъдат скъсени и сроковете за изплащане на обезщетенията на осигурените лица и ще се намали съществено броят на върнатите за корекция болнични листове.

За НОИ ще се намалят и административните разходи на териториалните поделения на НОИ по приемане и въвеждане на информацията, като капацитетът на служителите ще може да бъде пренасочен от този вид дейност към осъществяване на контрол и ускоряване на процеса по изплащане на обезщетенията.

За работодателите ще отпадне необходимостта от посещение на място в териториалните поделения на НОИ за представяне на болничните листове на осигурените от тях лица, което е предпоставка да се осъществи и последният етап от „електронизацията” на процеса – представяне на всички необходими документи за изплащане на обезщетенията от работодателите по електронен път, т. е. постигане реалното намаляване на административната тежест върху тях.

За органите на медицинската експертиза ще се спестят разходите за отпечатване и получаване на бланки болнични листове, ще им позволи да използват заложените в програмните продукти контроли, като по този начин се сведат до минимум грешките при въвеждане на информацията, а оттам - корекциите и случаите на обжалване на болнични листове.

Органите на медицинската експертиза ще имат достъп в реално време до информацията, съдържаща се в електронния регистър на болничните листове.

Как е организиран процесът на електронното подаване на данните?

От 1 януари 2015 г. подаването и достъпът до данните, съдържащи се в издадените болнични листове и решенията по обжалването им, ще се извършват по електронен път, чрез интернет услуги, предоставяни от НОИ. Изключение ще правят данните, съдържащи се в експертните решения на териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК) и Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК), които няма да се подават по електронен път.

Данните, съдържащи се в издадените болнични листове, ще се представят в НОИ от:
• лекуващите лекари/лекари по дентална медицина – лично или чрез лечебните заведения, в които осъществяват дейността си;
• лекарските консултативни комисии (ЛКК) – чрез лечебните заведения, към които са създадени.

Данните, съдържащи се в решенията по обжалването на болничните листове, ще се подават в НОИ от:
• ЛКК – чрез лечебните заведения, към които са създадени;
• ТЕЛК – чрез регионалните картотеки на медицинските експертизи;
• НЕЛК – по реда на Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи.

Данните ще постъпват в Електронния регистър на болничните листове и решенията по обжалването им (ЕРБЛРО) в момента на издаването на болничния лист и само в случай, че липсва интернет свързаност лекарите ще имат ангажимент да ги подадат в 7-дневен срок от издаването на съответния болничен лист, отново по електронен път, използвайки специализирания софтуер.

За представяне на данните от издадените болнични листове и за получаване на достъп до данните в ЕРБЛРО лекарите ще трябва да се регистрират като потребители на електронни услуги, като регистрацията ще се извършва онлайн, чрез уеб приложение, достъпно през интернет страницата на НОИ.

На практика, при издаване на болничен лист за временна неработоспособност, лекарят ще въвежда данните съгласно Приложение № 3 от НРПНОИДИБЛРО, като използва съответния програмен продукт, предоставен от НОИ или разработен от разработчик на медицински софтуер по утвърдени от управителя на НОИ функционални изисквания. Тези данни няма да се различават от тези, съдържащи се в използваните в момента хартиени болнични листове. Те ще преминават през формален и логически контрол, заложен като функционалност в софтуера, и ще се съхраняват.

Едва след това ще е възможно отпечатването на болничния лист, който (както и досега) след подписване и подпечатване ще се връчва на лицето, за да бъде представен на работодателя като оправдание за отсъствие от работа.

След постъпване на данните в ЕРБЛРО, автоматично ще се генерира справка за приетите данни и списък с несъответствията по образец, съгласно Приложение № 5 от НРПНОИДИБЛРО, ако, разбира се, бъдат открити такива.

Справката  ще се изпраща в момента на представяне на данните, както и на електронния адрес, съдържащ се в сертификата за квалифициран електронен подпис на регистрирания потребител, представил данните.

С оглед предотвратяване на злоупотреби, софтуерът няма да допуска извършването на корекции по вече съхранени данни. Така че, ако лекарят иска да анулира или коригира издаден болничен лист, ще трябва да се анулират съхранените вече данни, независимо от това дали те са постъпили в регистъра или не, след което да се издаде нов болничен лист по описания по-горе ред.

Данните от всеки болничен лист ще се представят и съхраняват в ЕРБЛРО под уникален номер, който ще се генерира автоматично от регистъра и ще се предоставя от НОИ на лечебните заведения. Всяко лечебно заведение ще може по всяко време да иска неограничен брой уникални номера за осъществяващите дейност в него лекари, като (освен в съответното ТП на НОИ) искането ще може да се подава и онлайн - чрез уеб приложение, достъпно през интернет страницата на института.

Предвидено е данните от болничните листове и решенията на ЛКК по повод на обжалвани болнични листове да се съхраняват при лекарите, които са ги издали, за срок от 10 години, считано от 1 януари на годината, следваща годината, в която са издадени.

Програмният продукт за реализиране на електронното подаване на данните от издадените болнични листове и решенията по обжалването им се разработва от НОИ и ще бъде предоставен за безплатно ползване на интернет страницата на института.

На лекарите ще бъде осигурена и възможността използваният от тях до този момент медицински софтуер (предимно за контакт с НЗОК) да бъде допълнен с нови функционалности, така че да може да се ползва и за подаване на данните от болничните листове към НОИ, вместо да използват безплатния софтуер, предоставен от института.

В тази връзка, разработчиците на медицински софтуер ще могат да направят свои версии на програмни продукти и да ги тестват в координация и сътрудничество с IT-специалистите на НОИ, тъй като те трябва да отговарят на функционалните изисквания, структурата и формата на данните, утвърдени със заповед на управителя на НОИ и публикувани на интернет страницата на института.

Гратисен период за представяне на болничните на хартиен носител

В § 1 от Преходните и заключителните разпоредби на Наредбата е предвиден гратисен период до 30 юни 2015 г, в който вторите екземпляри на издадени на хартиен носител болнични листове могат да се представят в съответното териториално поделение на НОИ от лекарите, които са ги издали, от лечебните заведения, в които те осъществяват дейност или от упълномощени от тях лица.

Срокът за представяне на хартиените екземпляри на болничните листове е 14 дни от издаването им. Този ред за представяне на данните от издадените болнични листове ще се прилага в случаи на липса на интернет връзка, но при всички положения ще трябва да се използва предоставеният от НОИ софтуер или друг, отговарящ на съответните функционални характеристики.

В гратисния период данните от издадените болнични листове ще могат да се представят в съответното ТП на НОИ и на електронен носител.
Тя се отнася за доставчиците, предоставящи следните услуги на лица от други държави-членки на ЕС:
 • далекосъобщителни услуги,
 • услуги за радио- и телевизионно излъчване
 • услуги, извършвани по електронен път (електронни услуги)

От 1 януари 2015 г. всички доставки на далекосъобщителни услуги, услуги за радио-и телевизионно излъчване и електронни услуги ще се облагат според мястото, където е установен получателят. За да се гарантира правилното данъчно облагане на тези услуги, предприятията от Европейския съюз (ЕС) и от държави извън ЕС ще трябва да определят статуса на техния клиент (данъчно задължено или данъчно незадължено лице) и мястото, където е установен този получател (в коя държава от ЕС или извън ЕС).

Промяната на практика задължава доставчиците на изброените услуги да се регистрират по ДДС във всяка една държава членка на ЕС, в която доставят такива услуги на данъчно незадължени лица.

Това се налага във връзка с промени, приети през 2008 г. на ниво ЕС като част от специализираното европейско законодателство (Регламент за изпълнение (ЕС) № 1042/2013 на Съвета и Регламент (ЕС) № 967/2012 на Съвета) или т.нар. „Европейски ДДС пакет“.

За да избегнат тази административна тежест, българските доставчици на обхванатите от промяната услуги могат да се регистрират за ползване на специален режим за деклариране на дължимия към другите държави-членки ДДС за предоставени от тях услуги на данъчно незадължени лица на тяхна територия.

Това ще става чрез специална информационна система MOSS (Mini-One-Stop-Shop). Държавата-членка, където ще се регистрират доставчиците (за българските доставчици, това е България), се нарича държава членка по идентификация и тя ще бъде мястото за идентификация по ДДС за целите на специалния режим, подаване на справки-декларации за ДДС и плащане на дължимия към всички държави членки по потребление ДДС.

Заявления за регистрация по MOSS ще могат да се подават от 01.10.2014 г., като регистрацията ще влиза в сила от 01.01.2015 г.

Подаването на заявления за регистрация по MOSS, както и тримесечни справки декларации за деклариране на дължимия за предоставените услуги ДДС ще се извършва изцяло по електронен път, чрез електронните услуги на НАП, които са достъпни с електронен подпис.

Промяната не засяга доставките на изброените по-горе услуги от български доставчици към крайни клиенти, установени на територията на България. Други сделки, които не са засегнати от промените, влизащи в сила от 2015 г.:
1) доставката на стоки (включително дистанционните продажби), когато електронни системи се използват само за даване на поръчката, и
2) доставката на услуги, които са различни от далекосъобщителните услуги, услугите за радио- и телевизионно излъчване и електронните услуги.

Как ще се процедира?



На практика съгласно режима данъчно задължено лице, което е регистрирано за съкратено обслужване на едно гише в дадена държава членка (държавата членка по идентификация), всяко тримесечие представя по електронен път справки-декларации за ДДС по режим за съкратено обслужване на едно гише, в които се описват доставките на далекосъобщителни услуги, услуги за радио- и телевизионно разпръскване и услуги, извършвани по електронен път, на данъчно незадължени лица в други държави членки (държава(и) членка(и) по потребление), заедно с дължимия ДДС. След това тези справки-декларации, заедно с платения ДДС, се предават от държавата членка по идентификация на съответните държави членки по потребление по безопасна съобщителна мрежа.

Справки-декларациите за ДДС по режим за съкратено обслужване на едно гише са в допълнение към справки-декларациите за ДДС, които данъчно задълженото лице представя на своята държава членка съгласно националните си задължения за ДДС.

Съкратеното обслужване на едно гише може да се използва от данъчно задължени лица, които са установени в ЕС (режим в Съюза), както и от данъчно задължени лица, които не са установени в ЕС (режим извън Съюза).

Без съкратеното обслужване на едно гише доставчикът би трябвало да се регистрира във всяка държава членка, в която доставя услуги на клиентите си. Режимът за съкратено обслужване на едно гише не е задължителен за данъчно задължените лица.

Цитат
Сред услугите, които ще бъдат засегнати от новите правила, са:
• Фиксирани и мобилни телефонни услуги
• Интернет достъп
• Доставка на игри за мобилни телефони
• Радио и телевизионни програми, предавани чрез оператор или през Интернет
• Аудиотекстови услуги
• Доставка на софтуер и актуализации
• Доставка на софтуерни приложения
• Доставка на музика, филми, картинки, текст и информация
• Отдалечена поддръжка на приложения
• Доставка, свързана с уеб сайт, уеб хостинг
• Доставка на онлайн курсове
• Факс, телеграф и телекс
• Гласова поща
• Пренасочване на разговори
• Електронни аукциони


Определения за изброените услуги, предвидени в проекта на ЗДДС (Допълнителни разпоредби на закона):
  • „Услуги за радио- и телевизионно излъчване“ са услугите, изброени в чл. 6б от Регламент за изпълнение (ЕС) № 1042/2013 на съвета за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 по отношение на място на доставки на услуги.
  • „Далекосъобщителни услуги" са услугите, изброени в чл. 6а от Регламент за изпълнение (ЕС) № 1042/2013 на съвета за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 по отношение на място на доставки на услуги.
  • „Услуги, извършени по електронен път“ са услугите, предвидени в Приложение ІІ на Директива 2006/112/ ЕИО относно общата система на данъка върху добавената стойност и чл. 7 на Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011, както и в Регламент за изпълнение (ЕС) № 1042/2013 на Съвета за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 по отношение на място на доставки на услуги. Когато доставчикът на услуга и негов клиент кореспондират по електронна поща, това само по себе си не означава, че извършваната услуга е извършвана по електронен път.

Допълнителни материали можете да намерите в прикачените файлове по-долу.
Работодателите, желаещи да се включат в схемата „Младежка заетост”, могат да подават своите заявки в бюрата по труда в цялата страна до 29 септември 2014 г. (включително), съобщава Агенцията по заетостта.

Схемата е по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014 -2020 и ще се изпълнява от Агенцията по заетостта на територията на цялата страна. Тя ще осигури стаж и обучение на работното място на 8 000 младежи на възраст до 29 години включително.

Схемата „Младежка заетост” дава възможност на работодателите да наемат младежи в две основни направления:

Стажуване: Работодателят или определен от него служител да изпълнява ролята на наставник на наетия по схемата младеж. Целта е максимално усвояване на практически умения по придобита професия или специалност в рамките на стажа;

Обучение по време на работа: По време на работния процес тече и обучение на служителя по определена професия или специалност, като за целта се предвижда работодателят или определен от него служител да изпълнява ролята на наставник на включения в обучение по време на работа младеж.

И в двата случая, ако настоящият адрес на младежите е различен от населеното място на работа, се осигуряват средства за транспорт от и до работното място за първия месец от стажа/обучението.

На работодателите, които осигурят стажуване по схемата, ще бъдат покрити разходите за:
  • възнаграждения в размер на минималния осигурителен доход  за съответната основна икономическа дейност и квалификационна група професии за съответната година, към която се отнася разкритото стажантско място;
  • здравните и социалните осигуровки на младежите за срок от 6 месеца.
Ако след изтичането на стажа младежът остане на работа и сключи безсрочен трудов договор, на работодателя ще бъдат допълнително покрити разходите за социално и здравно осигуряване за срок от още 6 месеца. Разходите за възнаграждението на наставника по време на стажуване няма да бъдат покрити от схемата и остават за сметка на работодателя.

На работодателите, които осигурят обучение по схемата, ще бъдат поети разходите за:
  • възнаграждения на наетото лице в размер на 90% от минималната работна заплата за страната;
  • разходите за здравни и социални осигуровки за срок от 6 месеца.
Разходите за възнаграждение на определения от работодателя наставник ще бъдат поети от програмата (1/2 от минималната работна заплата за страната).

Подробна информация за работодателите е публикувана на официалната страница на Агенцията по заетостта и на информационните табла в  бюрата по труда.
Нова измама чрез фалшив имейл, който имитира, че е написан от Националната агенция за приходите е засечена през последните часове.

Множество сигнали е получила Националната агенция за приходите от свои клиенти за съобщения по електронната поща, в които се иска попълване на банкови данни и информация за кредитни карти.

В тази връзка НАП предупреждава:
Цитат
Служители на агенцията никога и по никакъв повод не изискват банкова информация и данни за кредитни карти да бъде попълвана в електронни форми или изплащана по електронна поща.

Получените от клиентите на НАП електронни писма в последните часове, в които на английски език се съобщава за възстановяване на данък от 977.93 BGN са най-вероятно опит за измама, уточняват от НАП.

Гражданите, получили писмо с подобно съдържание могат да се свържат с НАП за допълнителна информация на телефон 0700 18 700. НАП е сезирала правоохранителните органи и по случая тече разследване.
 
Сумата е точно 500 евро по курса на еврото, а щом текстът на писмото е на английски език, то вероятно измамата е насочена към чуждестранни граждани, които имат регистирани компании в България, коментират счетоводители.

По-долу публикуваме текста на фалшивото писмо, което е получено на електронната поща на наши колеги.


-------- Оригинално писмо --------
От: billing@nap.bg billing@nap.bg
Относно: Notification: BILGARIAN TAX REFUND
До: <************@********.com>
Изпратено на: Вторник, 2014, Септември 9 20:16:32 EEST

Dear citizen,

After the last annual calculations of your fiscal activity we have determined that you are eligible to receive tax refund of 977.93 BGN.
Please submit the tax refund request and allow us 3-5 days in order to process it.

To access your tax refund, please download and fill the Tax Refund Form attached to this email
- open it in a browser (recommended mozilla firefox or google chrome)

A refund can be delayed for a variety of reasons. For example :
-invalid records
-applying after the deadline

IMPORTANT:
If you find this email in Bulk, Spam or Junk
please move it to your inbox as not to
jeopardize the future our communication with you.
It is essential to receive all emails from us to be in touch.

National Revenue Agency
Bul. 52 Dondukov,
Sofia,
Bulgaria

Светът се сблъсква с глобална криза в заетостта, която застрашава перспективите за икономическия ръст, предупреди Световната банка, според която ситуацията не може да бъде подобрена с вълшебна пръчица, предаде Франс прес, цитирана от Агенция "Фокус".

Докладът на Световната банка бе публикуван във връзка със срещата на министрите, отговарящи за заетостта, на страните от Г-20 в Австралия. В него се посочва, че за да се отговори на увеличението на населението, трябва да бъдат създадени 600 милиона допълнителни работни места.

Според доклада, съставен съвместно с Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, над 100 милиона души са безработни в страните от Г-20, а 447 милиона заети работят за заплата под 2 долара на ден.

Наджъл Туос, ръководител на изследването коментира:
Цитат
Има малко съмнения за наличието на глобална криза в заетостта. Както ясно показва това изследване, налице е недостиг на работни места и на такива с висока квалификация.




Освен това, според доклада, неравенството в заплащането и доходите се задълбочава в много от страните в Г-20, въпреки напредъка на някои развиващи се държави, като Бразилия и Република Южна Африка.

Като цяло създаването на заетост се управлява по-добре в развиващите се страни, отколкото в развитите, благодарение на Китай и Бразилия, но перспективите не са радостни, каза Туос и добави:
Цитат
Перспективите са мрачни. На хоризонта има сериозни предизвикателства.

Независимо от позитивните знаци за възстановяването на световната икономика през последните 12 месеца, Световната банка предвижда, че глобалният икономически растеж ще се забави. Това неминуемо ще се отрази в глобален аспект и на пазара на труда.
Близо 750 митничари са мобилизирани в битката за по-висок акциз. Те работят в момента без почивен ден. За това съобщава в. Стандарт.

Спешните мерки, целят събирането на повече приходи от внос на акцизни стоки - горива, алкохол и цигари, както и да се пресече контрабандата. Офанзивата е заради зейналата дупка в бюджета. Данните за август сочат, че в бюджета има 617 млн. лв. по-малко от планираните приходи от акцизи, мито и ДДС.

Масираните проверки текат вече втора седмица. Влизащите у нас камиони минават през кантар, физически контрол и рентген.

Само на Кулата работят 4 митнически смени по 12 души, 6 оперативни служители и 3 мобилни екипа, които правят проверки по вътрешните пътища. В пълен синхрон действат митничари, служители на Гранична полиция и на НАП. До минимум са намалени отпуските и почивките. На практика контролът на превозните средства на граничния пункт е троен.

Бум на заловените цигари от Турция отчитат в Агенция "Митници". През последните дни са спрени два опита за нелегален внос на папироси през Капитан Андреево и ГКПП-Лесово. Последният случай е от събота, когато са спипани 168 700 къса цигари без бандерол. Цигарите са открити укрити в тайници на различни превозни средства, както и в багажа на пътници. Доказателство за офанзивата напоследък е и официалната митническа ставка за заловените количества цигари на Капитан Андреево.

Контрабандата на горива е скочила до около 30 на сто, сочат последните анализи на Агенция "Митници". Количествата, излезли от данъчните складове, били с една трета по-малко от продажбите на дребно, засечени от данъчните от Националната агенция за приходи.

Отделно са се засилили измамите с неправомерно използване на газьол за отопление. При последните две операции на митнически екипи в началото на септември са установени измами за 901 тона оцветен в червено газьол. Митничарите установили, че дружествата в Пещера и Перущица ощетили бюджета с 506 000 лв. акциз, твърдят експерти.

35 мобилни екипа обикалят страната и правят внезапни проверки на пътя за митнически нарушения. Те са съсредоточени предимно след големите митници като Капитан Андреево и Кулата, Варна и Бургас. Мобилните екипи проверяват в реално време крайната дестинация на доставките и дали горивата се използват по предназначение.

В последно време скочили случаите, в които се използват схеми с "кухи фирми", които се използвали за източване на ДДС.

Специализираната информационна система за акцизи (БАЦИС) отново влиза в действие. Предишното ръководство на митниците не платило софтуерните лицензи, но сегашното се е погрижило за правата върху програмата. Системата създава досиета на големите икономически обекти, като дава възможност да се анализират в реално време действията им. Функционирането й до преди месец е било занемарено до степен да не се осъвременяват данните в нея, съобщава в. Стандарт.
342 503 са безработните през август. Те намаляват с близо 59 хил. души от началото на годината.

В бюрата по труда са регистрирани 342 503 безработни. Техният брой намалява за седми пореден месец. През юли те са били с 4 746 души повече, а през август 2013 г. - с 8 935 души повече.
С 58 730 души са намалели безработните от началото на годината, показват данните на Агенцията по заетостта (АЗ) за първите осем месеца на 2014 г.

През август равнището на безработицата е 10,4%. Спрямо юли 2014 г. то е по-ниско с 0.2 процентни пункта. В сравнение с август 2013 г. равнището също намалява - с 0.3 процентни пункта.

25 032 са регистрираните младежи до 24-годишна възраст през август 2014 г., като те представляват 7,3% от всички безработни. Година по-рано те са били с 8 449 повече. Регистрираните младежи до 29 г. (включващи и тези до 24 г.) са 57 051 и представляват 16.7% от всички безработни. В сравнение със същия месец на 2013 г. младежите до 29 г. намаляват значително - с 13 779 души.     

Броят на безработните на възраст над 50 години е 132 942 и намалява спрямо юли с 1487 лица. Те представляват 38,8% от всички регистрирани безработни.

През август започналите работа на първичния пазар безработни са 12 746 - с 1 907 души повече от август 2013 г., в потвърждение на трайната тенденция за нарастване на започналите работа безработни в реалната икономика на годишна база.

Търсенето на работна сила на първичния пазар на труда през август традиционно нараства спрямо юли, тъй като се активизира заявяването на свободни работни места в сферата на образованието, във връзка с началото на учебната година. В бюрата по труда са заявени 14 129  работни места в реалния сектор, с 1389 места повече в сравнение с юли и с 2 197 места повече спрямо август 2013 г.

Най-много свободни работни места на първичния пазар в бюрата по труда са заявени от преработващата промишленост (3 694 места), от търговията (1873места), от административни и спомагателни дейности (1823 места), от образованието (1703 места), от строителството (725 места), от операции с недвижими имоти (714 места), от хотелиерството и ресторантьорството (517 места) и др.
В Гърция обаче заплатите са се понижили с цели 17.8%. За това пише Sunday Mirror, цитиран от агенция "Фокус".

Работниците в по-бедни държави в Европейския съюз, където заплащането като цяло е далеч по-ниско, са регистрирали най-голям скок в заплатите. В България е отчетен най-големият процентен ръст от 15.1%. След нея е Естония с 10.9%.

Данните от независими експерти в Камарата на общините за 26 от 28-те членки на ЕС показват, че заплатите в Германия са се увеличили с 4.3%, а тези във Франция – с 1.9%. В същото време за Великобритания данните показват, че заплатите на британските работници са се понижили с 4%.

Най-голям спад на заплатите на работниците са отчетени в ударените от кризата държави - Гърция, Кипър и Португалия.
Решението не е одобрено от ЕЦБ, ЕК и МВФ.

Гърция обяви съкращения на данъците, целящи да сложат край на строгите рестрикции, без да изчака одобрението на "тройката" международни кредитори – ЕЦБ, ЕК и МВФ, пишат изданията The Financial Times и Rauters.

В годишната си реч за състоянието на икономиката, гръцкият премиер Андонис Самарас обеща да намали непопулярни данъци, въведени в разгара на дълговата криза на страната. Той заяви, че в бюджета за следващата година се предвижда намаляване на данъка върху горивото за отопление с 30%, както и понижение в размера на специалния "данък солидарност" върху годишните приходи над 12 000 евро.

Тези допълните данъци бяха въведени през 2012 г. в разгара на дълговата криза в страната. Това се прие, като извънредно жестоко от подложените на силен натиск данъкоплатци. Увеличението в данъка върху горивото за отопление предизвика спад в потреблението, вместо да бъде източник на допълнителни приходи в бюджета. Междувременно се увеличи драстично и замърсяването на въздуха в Атина и Солун, след като домакинствата избраха да се отопляват с дърва и въглища.

Гръцкият министър председател също така заяви, че "данък солидарност" и дълбоко непопулярният данък върху недвижимите имоти ще се намалят, без да предостави подробности.

"Това е годината, в която Гърция започна да се изправя на краката си. Тя все още е засегната, да, но стои.", каза Самарас.

Самарас обяви промяната в курса, въпреки неуспеха на финансовия министър на страната Гикас Хардувелис да спечели конкретни отстъпки по отношение на данъците от представителите на тройката по време на преговори в Париж по-рано тази седмица, относно бъдещите фискални и структурни реформи.

Според Самарас намаляването на данъците е станало възможно заради стабилизирането на икономиката, която през третото тримесечие ще се завърне към растежа след 24 поредни месеца на спад – които бележат най-дългата рецесия в историята на Гърция.
"При нереалистични приходи, голямата отговорност е в разумните разходи".

Това заявява министърът на финансите Румен Порожанов в интервю за в. "Стандарт".

Министърът допълва, че оценката за дефицита е между 2,6% и 2,8% на касова основа. Той коментира още:

Цитат
Приходите в бюджета за 2014 г. са надценени от гледна точка на променената макроикономическа среда. В прогнозата към Закона за бюджета се предвиждаше ръст на икономиката и инфлация, а в момента имаме дефлация, която се отрази на приходната част.

Според него при самото планиране е заложен нереалистичен ръст на данъчните постъпления от 11% спрямо отчетените за предходната година, което при растеж от 1,8% не е осъществимо. Оценката на министър Порожанов за неизпълнението на приходната част на бюджета е в рамките на 900 млн. лв. основно в заложените към Агенция "Митници" параметри.

Той е категоричен, че в агенцията се полагат неимоверни усилия, за да се намали очакваното неизпълнение. Като съществен за изпълнението на бюджета проблем Румен Порожанов посочва и спрените пари от ОП "Околна среда" и по две от осите на ОП "Регионално развитие".

Мистър Порожанов отбелязва, че решението за продължаване на финансирането на проекти по тях, въпреки че временно средствата не се възстановяват от ЕС, би формирало временен дефицит от 700-900 млн. лева:
Цитат
Но ако то не се направи, това би довело до неизпълнение на проектите, загуба на европейски средства и оставане на ангажиментите по подписаните договори отново за сметка на държавата през следващите години.

Министърът на финансите анонсира, че в прогнозата за 2015 г. ще бъдат заложени параметри на базата на вече актуализирания бюджет за 2014 г., като целта за салдото по КФП ще бъде в рамките на 2% от БВП, съгласно фискалното правило от Закона за публичните финанси. Очакванията за тази година са, че няма да се постигне заложения ръст от 1,8% на БВП, може би нивото му ще бъде 1,5-1,6%, коментира още Румен Порожанов, като според него фактор за това е и очертаващата се дефлация.

За КТБ

Финансовият министър съобщи, че една от темите, които са били обсъждани с делегацията на Европейската комисия, е била свързана и с блокираните средства в КТБ и възможността вложителите да получат частичен достъп до средствата си заради по-дългия период на особен надзор, като каза още:

Цитат
Говорим за частичен достъп, който да бъде получен чрез осигурената ликвидност към момента в банката. Решението на казуса е изцяло в компетенцията на БНБ.

Министърът е на мнение, че е в интерес на публичните финансите оздравяване на банката да бъде направено при минимално или без участие на бюджета. На въпрос, свързан с възможността общините с блокирани в КТБ средства да получат безлихвен заем от бюджета, Румен Порожанов казва, че вече има постъпили няколко такива искания и те се анализират.
11 акта на обменни бюра са съставили данъчните инспектори в Бургас при проверки по Черноморието, съобщи Нова телевизия.
 
Актовете са за неиздаване на касови бележки и бордера в задължителните два екземпляра. Има съставен и един акт за липса на информация в обменния пункт какви са условията за предявяване на рекламация. От НАП-Бургас съобщиха, че тази информация трябва да бъде на видимо място и задължително на 5 езика - български, руски, английски, немски и френски.
 
От приходната агенция напомнят, че финансовите къщи, които търгуват с валута в брой, трябва да се регистрират в НАП до края на септември. Изискването беше въведено с промени във Валутния закон заради практиката някои финансови къщи да търгуват с валута без да се съобразяват с изискването за разлика в курсовете не по-голяма от 5 на сто от фиксинга на БНБ.
   
Само по Южното Черноморие обменните бюра са над 400 като голяма част от тях са в комплекса Слънчев бряг. В редица от тях продължават да се правят сделки на ръба на закона. Въпреки че законът определя максимална разлика в курса, от която бюрата нямат право да се отклоняват, много търговци на валута намират вратички и мамят туристите.

Първият капан при обмяната на валута дебне туристите още при пристигане то им на летището. Курсът, на който чейндж бюрото на летище "Бургас" купува, е далеч под официалния на БНБ – малко над 1.50 лева за евро. Според закона обаче разликата от официалния курс на БНБ и този в чейндж бюрата не трябва да е повече от 5%.
Част от замените на гори у нас са незаконна държавна помощ, реши Европейската комисия след 3-годишно разследване, и нареди в 12-месечен срок България да анулира спорните сделки, или да изиска получените от тях средства да бъдат върнати в обратно в бюджета, съобщава БНР.

Обект на разследването бяха 132 горски заменки, извършени от януари 2007-а до януари 2009-а година. Днес Еврокомисията обяви, че действащото тогава у нас законодателство е дало избирателно предимство на определени предприятия. Така те са се облагодетелствали от административни цени, които не са били редовно актуализирани и не са били съобразени с пазарните, обясни говорителят по въпросите на конкуренцията Антоан Коломбани:
Цитат
Европейската комисия стигна до заключението, че българското законодателство, което е позволявало замяна на частни горски имоти с държавни, е било несъвместимо с правилата за държавната помощ и сега България трябва да възстанови от получателите сумите, които те са получили като предимство.

Анулирането на сделки или възстановяването на пари в бюджета няма да засегне всичките 132 заменки, а значително по-малък брой, смятат в Еврокомисията.

Физическите лица, които не са извършвали стопанска дейност в заменените имоти, остават извън това изискване. Освен това, ако предимството, получено от дадено предприятие, не е надвишило 200000евро в рамките на три години, това не се счита за държавна помощ, и също не подлежи на възстановяване.

Българските власти имат 1-годишен срок да изчислят каква сума трябва да си изискат обратно и от кого, и да предприемат нужните действия, обясни Антоан Коломбани:
Цитат
Първо – те имат два месеца, в които трябва да ни информират как смятат да процедират с възстановяването на сумите. В този случай общият краен срок, който им поставяме, е 12 месеца. Обикновено в такива случаи той е 4 месеца, но заради сложността на случая и изчисленията, които трябва де се правят, отпускаме повече време.
Процедурата предвижда ако България не спази този срок, комисията да поиска от Европейския съд да постанови изпълнение на законовото задължение. Ако и тогава то не бъде спазено, се пристъпва към наказателна процедура.

Решението завари земеделския министър Васил Грудев в Брюксел, откъдето той увери, че оценките кои и колко сделки ще бъдат засегнати, ще бъдат готови в определения двумесечен срок. Грудев обаче не се ангажира каква ще е стойността им:
Цитат
Има доста предварителни оценки, разбира се част от тях са спекулативни. В никакъв случай не бих се ангажирал със сума в момента, тъй като всеки един ангажимент от моя страна би повлиял по някакъв начин на оценките, които тепърва ще започват да се правят. Всеки един случай трябва да бъде разгледан сам за себе си. Ние няма как генерално да ви кажем какво ще е нашето решение, тъй като трябва да видим кои са предприятията, трябва да видим дали след това пък в често от случаите, те след това са извършвали допълнителни сделки с тези имоти, които вече са заменени.
Актуализацията на бюджета ще гарантира нормалното функциониране на държавата. Около това се обединиха бизнес, синдикати и държава на заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество, съобщава БНР.

Ревизията свърши, няма пари. Това обясни пред бизнес и синдикати премиерът Близнашки и така аргументира готвената актуализация на бюджета:
Цитат
Истината е, че положението е изключително тежко. Действително в момента сме изправени пред много тежки проблеми. Пренасочваме средства от едни програми към други, за да можем да решаваме неотложни проблеми, по-специално въпроса с бедствията.

Премиерът Георги Близнашки смята, че за да се постигне ефект на нормализация в обществото, трябва да се търсят бързи и ефективни решения. Три са проблемните сектори, дефинирани от предходната власт до момента – финансите на държавата, банковата сфера и енергетиката. Той коментира още:
Цитат
Въобще този експеримент да се задържат цените на електроенергията се оказа изключително вреден. Създадоха се погрешни илюзии в нашето общество. Сега ще трябва да извървим един път на едно плавно покачване на цените така или иначе.

Правителството, според премиера, се ползва с високото доверие извън страната. Показателен е фактът, че подписването на партньорското споразумение за новия програмен период е направено веднага след неговото встъпване. Ако се усвоят планираните до 2020-а година европари, се очаква жизненото равнище у нас да се повиши с 38%. Близнашки подчерта, че правителството работи с ясното съзнание, че основната цел е подготовката на изборите и осигуряването на спокойствие. В този контекст се правят и смените на областните управители.

Работи се по актуализацията на бюджета, като само НЗОК е поискала още 117 млн. лв. извън гласуваната вече актуализация. Президентът на КНСБ Пламен Димитров заяви, че синдикатът ще подкрепи актуализация, но поиска и пари за забавени заплати в редица държавни предприятия и предупреди, че на прага на учебната година и учителите са застрашени. Той допълни:
Цитат
Вземането на тези 19 млн. лв. от  министерството блокира редица ключови програми и там твърдението е, че от 1-ви октомври трябва да бъдат осигурени допълнително поне 10 млн. лв. за осигуряване на изплащането на увеличението от 1-ви януари на минималната работна заплата, което засяга непедагогическия персонал, което в момента не е гарантирано.

Президентът на КТ "Подкрепа" Константин Тренчев лаконично констатира:
Цитат
Аз лично с удоволствие бих потърсил отговорност на видния депесар Петър Чобанов.

Бившият финансов министър Петър Чобанов от правителството на Орешарски, на миналите избори през 2013 г. беше избран за депутат от Пловдив-град от листата на БСП. Но на предстоящите предсрочни парламентарни избори Чобанов е водач на две листи, но от ДПС - една в София и тази в Монтана.


Снимка: БГНЕС
Инспекцията по труда и НАП започват проверки за недекларирана заетост и работа на пълен работен ден при договор за 4 часа, съобщават двете институции. От НАП са избрали над 2000 предприятия, в които голяма част от персонала е нает на непълен работен ден без икономическа логика за това.

В следващите две седмици всяко от тези предприятия ще получи писмо, че е поставено под наблюдение заради риск за укриване на данъци и осигуровки чрез договаряне на по-кратък работен ден и съответно по-ниско възнаграждение от реално получаваното. Ако няма промяна в поведението на фирмите по отношение на сключените договори, ще последват съвместни проверки на инспекторите по труда и на данъчните инспектори, съобщиха от инспекцията по труда.

През 2013 г. са установени 146 случая на преминали на пълно работно време работници и служители след намесата на Главна инспекция по труда. От началото на 2014 г. до края на юли случаите са 46. Най-често нарушенията са в ресторантьорството, търговията на дребно, строителството, в производството на облекло и на хранителни продукти, казват още от инспекцията.

Установяването на полагане на труд на пълен работен ден при сключен договор за непълен е доста трудно, особено без съдействието на работниците и служителите, които обикновено отказват да помагат на инспекторите по труда. В тези случаи се налагат няколко последващи проверки, за да бъде доказано безспорно, че работникът или служителят редовно полага труд на пълен работен ден. Очакванията са чрез съвместните проверки с инспекторите на НАП ефективността при доказването на това нарушение да се увеличи.

От двете ведомства напомнят още на работниците и служителите, че чрез съгласието си да сключват писмени трудови договори за непълен работен ден и срещу по-ниско от реално получаването възнаграждение, те губят и социални права.
Държавните служители сами да плащат осигуровките си вместо те да се поемат от държавата. Това предложи Националната агенция за приходите, съобщи Нова телевизия. В документа се предлага още плавно увеличение на осигуровките за всички работещи.

Мярката би засегнала около 150 000 души, защото в момента вноските за пенсия на чиновниците се поемат изцяло от държавата.

От НАП предлагат съотношението да се изравни и за двете групи. В документа се предлага още плавно увеличение на осигуровките за всички работещи, задължителни осигуровки за майчинство за всички самоосигуряващи се, както и невнасянето на осигуровки да бъде обявено за престъпление.

Логично, ако служителите започнат да си плащат осигуровките, заплатите им ще намалеят. В предложението на експерта от НАП обаче не е уточнено – ще се увеличи ли автоматично и заплатата, ако се въведе задължението за плащане на осигуровки. Вносителят на идеята не пожела да я коментира, а от институцията бяха лаконични.

Тези предложения са неформални и не ангажират официалната позиция на НАП. Това е една дискусия, един разговор експертен, който тепърва ще бъде обсъждан”, коментира говорителят на НАП Росен Бъчваров.

От бизнеса подкрепят идеята. Искат обаче освен вноските за пенсия, държавните служители да внасят и за здраве.

Невнасянето на осигуровки от страна на служителите в публичния сектор създава неравноправно конкуриране между работодателите от частния сектор и публичните институции”, обяснява председателят на БТПП Цветан Симеонов.

И от синдикатите са „за” предложението, но при едно условие. „Ако трябва държавният служител да внася солидарно своите осигурителни вноски, би било редно да получава такова увеличено възнаграждение, с което да покриват процента, който трябва да внасят”, коментира Нели Христова от КТ „Подкрепа”.

Идеята не за първи път е на масата. За последно бившият финансов министър Симеон Дянков предложи чиновниците сами да плащат и за пенсия, и за здраве. Тогава обаче тя изкара данъчните на протест. Интересно, че днес идеята идва точно от тях.

Предложенията на НАП в момента се обсъждат в консултативен съвет към социалния министър. А там има и редица други идеи. Директорът на един от големите частни пенсионни фондове ще настоява хората, които не работят, защото не искат, да не получават социални помощи и пенсии. Ще иска и давността за погасяване на данъчни задължения да се удължи от 5 на 10 години.

КНСБ пък предлага таванът за осигуряване да стане 2660 лв. от догодина, а вноската за фонд „Безработица” да се увеличи с 1%.
С 0,5% нараства икономиката ни през второто тримесечие, а c прямо същия период за предходната година растежът е 1,6%.

Това показват предварителните данни, публикувани в доклад на Националния статистически институт.

През второто тримесечие на годината брутния вътрешен продукт (БВП) е 19,5 млрд. лв. по текущи цени. На глава от населението се падат по 2696 лева (1379 евро или по 1889 щатски долара).

Тримесечни изменения

През второто тримесечие на 2014 г. БВП нараства спрямо първото тримесечие на същата година с 0.5%.

За второто тримесечие на 2014 г. крайното потребление бележи спад от 0.4% спрямо предходното тримесечие по предварителни данни. Износът на стоки и услуги увеличава равнището си с 2.0%, а вносът на стоки и услуги намалява с 1.2%.

Годишни изменения

БВП нараства с 1.6% през второто тримесечие на 2014 г. в сравнение със същото тримесечие на предходната година.

През второто тримесечие на 2014 г. спрямо същото тримесечие на предходната година брутната добавена стойност се увеличава с 2.3%. Динамиката на брутната добавена стойност се определя от регистрирания растеж в: промишленост - 3.8%, държавно управление; образование, хуманно здравеопазване и социална работа - 1.5%, създаване и разпространение на информация, творчески продукти и далекосъобщения - 1.5%, професионални дейности и научни изследвания; административни и спомагателни дейности - 1.1%, операции с недвижими имоти - 0.8%, култура, спорт и развлечения; други дейности; дейности на домакинства като работодатели; недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление; дейности на екстериториални организации и служби - 0.6%, финансови и застрахователни дейности
- 0.1%.

По отношение на компонентите на крайното използване принос за регистрирания положителен икономически растеж има крайното потребление с ръст от 2.3% и бруто образуването на основен капитал, което нараства с 3.9%. Вносът и износът на стоки и услуги се увеличават съответно с 3.4 и 3.9% спрямо второто тримесечие на предходната година.
България е на 54-то място в света по конкурентоспособност. Това сочат резултатите от годишния доклад за глобалната конкурентоспособност The Global Competitiveness Report 2014-2015 на Световния икономически форум. 

За трета поредна година страната ни подобрява показателите си и вече изпреварва по конкурентоспособност няколко страни от ЕС - Румъния, Унгария, Словения, Словакия, Хърватия и Гърция. В проучването страната ни се представя все по-добре през последните години, като през последното издание от организацията ни класираха на 57-о място.

За България най-слабо са оценени възможностите на страната да привлича и задържа талантливи млади хора. Много слаби са резултатите и по отношение на институциите у нас. Докладът препоръчва бързото въвеждане на електронното правителство и много по-голяма прозрачност, реален диалог с гражданското общество и бизнеса.

Резултатите от доклада показват, че най-големите проблеми пред бизнеса у нас са корупцията, неефикасната държавна администрация, достъпът до финанси, политическата нестабилност, неадекватното образование и др.

Най-конкурентоспособна в световен мащаб е икономиката на Швейцария, следвана от Сингапур, САЩ, Финландия и Германия. Швейцария запазва лидерската си позиция и през последните 3 издания на проучването.
В топ 3 е допълва от САЩ, като спрямо миналата година най-голямата икономика се изкачва с 2 позиции в класацията. В първата десетка са още Япония, Хонконг, Холандия, Великобритания и Швеция. Успехът на швейцарската икономика, която е на първо място за шеста поредна година, се дължи на нейната ефективност, иновациите и макроикономическата стабилност. Швейцария обаче среща трудности при намирането на квалифицирани работници.

Най-конкурентоспособните икономики в ЕС са Финландия (4 място) и Германия (5 място) в глобалния доклад. Сходни с България позиции от европейските държави заемат Кипър и Румъния, съответно 58 и 59 място. По-лоши са резултатите на Словения, Словакия, Хърватия и Гърция, които са между 70-то и 80-то място.

Най-неконкурентоспособните икономики пък са Гвинея, Чад и Йемен.

Пълният доклад може за бъде свален от тук.
Данъци в размер 20 млн. лева са укрили 850 души, които са проверени от Националната агенция за приходите в периода от януари до юни, съобщиха от приходната агенция. Ако сумите по тях не бъдат платени в двуседмичен срок, дълговете ще бъдат събирани принудително.

Над 80% от всички ревизии на физически лица се извършват, за да се установи съответствието между имущество и доходи. Най-често срещани са случаите, в които имуществото като имоти, автомобили и лични вещи, са на много по-висока стойност, отколкото официално обявените му доходи. В този случай ревизорите оценяват стойността на имуществото, съпоставят я с приходите и върху разликата налагат дължимия данък с лихвите за последните 5 години, допълват от приходната агенция.

Общият размер на установените задължения за данък върху доходите на физическите лица за първите шест месеца на годината е 33 млн. лева. При ревизиите данъчните използват информация не само за апартаменти, къщи и автомобили, които се регистрират пред различни държавни органи, но и за индивидуални покупки на висока стойност като яхти, битова техника, скъпи бижута и други.

Всяка регистрирана по ДДС фирма в България подава в НАП месечно информация за купувачите си, включително техните имена и ЕГН. По този начин компютърната система често засича случаи, в които месечните вноски по лизинг и ипотечен кредит, например, са на стойност в пъти по-висока от официалния доход на съпрузите в едно домакинство.

в. Банкер