В тази тема обобщаваме минималното съдържание и изискванията при съставянето и публикуването на годишния финансов отчет на малките предприятия и представяме Приложение: ГФО на малко предприятие, чрез което лесно можете да създадете съкратен ГФО за публикуване в търговския регистър, съобразен с изискванията на ЗСч и СС1. Едновременно с това автоматично можете да попълните декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. и декларациите по чл. 13, ал. 4 и ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, необходими при публикуването в търговския регистър.


➤  Ново: През приложението вече можете да съставяте ГФО и на английски език, както и двуезично.

Категорията на предприятието (микро, малко, средно или голямо) се определя съгласно критериите на чл. 19 от ЗСч. За да определите по-лесно категорията на предприятието, можете да използвате следната Проверка за определяне на категория предприятие съгласно ЗСч.

Минимално съдържание на съкратен ГФО на малко предприятие, прилагащо НСС

Съгласно чл. 29, ал. 6 от ЗСч годишният финансов отчет на малките предприятия може да се състои от съкратен баланс по раздели и групи, съкратен отчет за приходите и разходите и приложение.

Съгласно т. 16.25. от СС1 малките предприятия, избрали да съставят съкратен баланс в съответствие с чл. 29, ал. 6 от Закона за счетоводството, могат да съставят баланс, който съдържа най-малко информация по раздели, обозначени с букви, и по групи, обозначени с римски цифри от Приложение № 1 на СС1, като вземанията по раздел В, група II от актива на баланса и задълженията по раздел В от пасива на баланса със срок на получаване или погасяване над една година се посочват отделно от тези, които имат срок на получаване или погасяване, по-кратък от една година.

Съгласно т. 20.5. от СС1 малките предприятия, избрали да съставят съкратен отчет за приходите и разходите в съответствие с чл. 29, ал. 6 от Закона за счетоводството, могат да групират в една статия, наречена "Брутен финансов резултат", следните статии:
а) в отчета за приходите и разходите - според същността на разходите, Статия 1 и Статия 2 от раздел А и Статия 1, Статия 2, Статия 3 и Статия 4 от раздел Б;
б) в отчета за приходите и разходите - според функцията на разходите, статии от 1, 2, 3 и 6.

Обръщаме внимание, че използваният израз "най-малко" означава, че формите могат да съдържат и повече информация, която е предвидена в приложенията за баланс и отчет за приходите и разходите в СС1. Нещо повече, съгласно т. 11.2. от СС1 по-подробно подразделяне на статиите е допустимо, при условие че се спазва структурата на съответната форма. Нови статии могат да бъдат създавани, при условие че съдържанието им не е отразено в съществуваща статия.

Приложението ГФО на малко предприятие е съобразено с изискванията за формите на Баланс и ГФО от СС1.

Без нулеви редове в Баланс и ОПР

Следва да се отбележи, че съгласно т. 11.4. от СС1 предприятието не посочва в съответната форма тези раздели, групи и статии, за които липсва информация за предходния и текущия отчетен период. Тоест изготвените Баланс и ОПР не следва да съдържат нулеви редове.

По тази причина приложението ГФО на малко предприятие изтрива нулевите редове и не ги показва в отчета.

Без доклад за дейността

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗСч малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, могат да не изготвят доклад за дейността, при условие че информацията относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в приложението към годишния финансов отчет. Това не се прилага за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятия.

Изискванията за задължителен одит са разписани в чл. 37 от ЗСч, като можете да използвате Проверка за задължителен одит и Проверка за задължителен одит на ЮЛНЦ.

Може да се публикува само баланс и приложение
 
Съгласно чл. 38, ал. 4 от ЗСч малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват най-малко баланс/отчет за финансовото състояние и приложение, когато предприятието има задължение за изготвянето му.

Ако желаете да съставите за публикуване само баланс, можете да укажете това в ГФО на малко предприятие и информация за това законово положение ще бъде включена в титулната страница на ГФО.

Информация за разпределението на печалбата – незадължителна

По аргументът на противното от чл. 38, ал. 5 от ЗСч за малките предприятия, които не са предприятия от обществен интерес, не е задължително да публикуват информация за предложението на органа на управление за разпределение на печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на общото събрание на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година.

Документи за публикуване на ГФО

ГФО се подава за публикуване:
1) На място в офис на Агенцията по вписванията, заедно с попълнена бланка на Заявление Г2;
2) По електронен път от сайта на Агенцията по вписванията чрез квалифициран електронен подпис, като в този случай данните от Заявление Г2 се попълват и подават онлайн.
3) За предприятията, които не са регистрирани в Търговския регистър или регистъра на ЮЛНЦ към Агенцията по вписванията, чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.

Към Заявление Г2 за публикуване се прилагат:
1) Декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ЗТРРЮЛНЦ;
2) Декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ за истинността на заявените обстоятелства или за приемането на представените за обявяване актове;
3) Декларация по чл. 13, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, че заявлението и приложените към него документи са предоставени от заявителя. Тази декларация се прилага, когато заявлението се подава от пълномощник с изрично писмено пълномощно.

В приложението ГФО на малко предприятие сме предвидили, ако желаете да съставите автоматично и тези три декларации, заедно с ГФО.

Със заявлението (Г2) се подава и нотариално заверено пълномощно, ако то не се подава лично от законния представител на предприятието.

Срок за публикуване на ГФО

Срокът за публикуване на ГФО е 30 септември на следващата година, както следва:
1) за всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в Търговския регистър;
2) за юридическите лица с нестопанска цел - чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
3) за останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.

Агенцията по вписванията предоставя в електронен вид на НАП списък с предприятията, които не са публикували годишните си финансови отчети за предходната година в необходимия срок. Списъкът съдържа наименованието на предприятието и код по БУЛСТАТ. НАП предприема необходимите мерки за извършването на проверки и установяване на нарушения.


Свързани теми:
ГФО на микропредприятие – съдържание и изисквания при публикуване
ГФО на ЮЛНЦ – съдържание и изисквания при публикуване


kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.*

Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват kik-info.com.
Направи абонамент от тук.
В тази тема обобщаваме минималното съдържание и изискванията при съставянето и публикуването на годишния финансов отчет на микропредприятията и представяме Приложение: ГФО на микропредприятие, чрез което лесно можете да създадете съкратен ГФО за публикуване в търговския регистър, съобразен с изискванията на ЗСч и СС1. Предвидени са и необходимите допълнителни оповестявания по СС1 под линията на баланса, както и титулна страница с разяснения. Едновременно с това автоматично можете да попълните декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. и декларациите по чл. 13, ал. 4 и ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, необходими при публикуването в търговския регистър.

➤  Ново: През приложението вече можете да съставяте ГФО и на английски език, както и двуезично.

Важно: Категорията на предприятието (микро, малко, средно или голямо) се определя съгласно критериите на чл. 19 от ЗСч. За да определите по-лесно категорията на предприятието, можете да използвате следната Проверка за определяне на категория предприятие съгласно ЗСч.

Минимално съдържание на съкратен ГФО на микропредприятие, прилагащо НСС

Съгласно чл. 29, ал. 4 от ЗСч годишният финансов отчет на микропредприятията може да се състои само от съкратен баланс по раздели и съкратен отчет за приходите и разходите. Съгласно чл. 29, ал. 5 това не се отнася за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятие.

Съгласно т. 16.24. от СС1 микропредприятията, избрали да съставят съкратен баланс в съответствие с чл. 29, ал. 4 от ЗСч, могат да съставят баланс, който съдържа най-малко информация по раздели, обозначени с букви от Приложение № 1 на СС1.

Съгласно т. 20.4. от СС1 микропредприятията, избрали да съставят съкратен отчет за приходите и разходите в съответствие с чл. 29, ал. 4 от Закона за счетоводството, могат да съставят отчет за приходите и разходите, който съдържа най-малко следните статии:
Статия 1: Нетни приходи от продажби.
Статия 2: Други приходи
Статия 3: Разходи за суровини, материали и външни услуги
Статия 4: Разходи за персонала
Статия 5: Разходи за амортизации и обезценки
Статия 6: Други разходи
Статия 7: Разходи за данъци
Статия 8: Финансов резултат (печалба или загуба)

Приложението ГФО на микропредприятие съдържа точно тези съкратени форми на Баланс и ОПР съгласно СС1.

Обръщаме внимание, че използваният израз "най-малко" означава, че формите могат да съдържат и повече информация, която е предвидена в приложенията за баланс и отчет за приходите и разходите в СС1. Нещо повече, съгласно т. 11.2. от СС1 по-подробно подразделяне на статиите е допустимо, при условие че се спазва структурата на съответната форма. Нови статии могат да бъдат създавани, при условие че съдържанието им не е отразено в съществуваща статия.

Без нулеви редове в Баланс и ОПР

Следва да се отбележи, че съгласно т. 11.4. от СС 1 предприятието не посочва в съответната форма тези раздели, групи и статии, за които липсва информация за предходния и текущия отчетен период. Тоест изготвените Баланс и ОПР не следва да съдържат нулеви редове.

По тази причина приложението ГФО на микропредприятие изтрива нулевите редове и не ги показва в отчета.

Кратки оповестявания под линията на Баланса

Съгласно т. 24.3. от СС1 микропредприятията могат да не оповестяват цялата информация, изисквана от стандарта, при условие че условните задължения по т. 24.2, буква "г" и предоставените аванси и кредити по т. 24.2, буква "д", както и информация относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в бележка под линия към баланса на предприятието. В случаите на придобиване на собствени акции микропредприятията оповестяват:
а) причината за придобиването;
б) броя и номиналната стойност на придобитите и прехвърлените собствени акции през отчетния период, както и частта от записания капитал, която те представляват;
в) насрещната престация при придобиване или прехвърляне на собствени акции, когато то е възмездно;
г) броя и номиналната стойност на притежаваните собствени акции, както и дела, който те представляват в записания капитал.


Възможност за тези кратки оповестявания са предвидени в приложението за съставяне на ГФО на микропредприятие.

Без доклад за дейността

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗСч микропредприятията, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, могат да не изготвят доклад за дейността, при условие че информацията относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в приложението към годишния финансов отчет или в бележка под линия към съставения счетоводен баланс. Това не се прилага за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятия.

Изискванията за задължителен одит са разписани в чл. 37 от ЗСч, като можете да използвате Проверка за задължителен одит и Проверка за задължителен одит на ЮЛНЦ.

Може да се публикува само баланс или само отчет за финансовото състояние (последното също е баланс)
 
Съгласно чл. 38, ал. 4 от ЗСч малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват най-малко баланс/отчет за финансовото състояние и приложение, когато предприятието има задължение за изготвянето му. Предвид това, че § 3 от допълнителните разпоредби на ЗСч уточнява, че микропредприятията, извън облекченията за тях по този закон, се третират като малки предприятия, то посоченото облекчение в чл. 38, ал. 4 от ЗСч важи и за микропредприятията.

Микропредприятията не са задължени да изготвят приложение, защото според чл. 29, ал. 4 годишният финансов отчет на микропредприятията може да се състои само от съкратен баланс по раздели и съкратен отчет за приходите и разходите.

Какво представлява отчетът за финансовото състояние?
Съгласно Международен стандарт за финансово отчитане за малки и средни предприятия (МСФО за МСП) Отчетът за финансовото състояние (понякога наричан баланс) представя активите, пасивите и собствения капитал на предприятието към определена дата – края на отчетния период.

В обобщение микропредприятията, които не подлежат на задължителен одит, могат да публикуват:
➤ или само баланс (съкратен или несъкратен), когато съставят отчетите си на база Националните счетоводни стандарти (НСС)
➤ или само отчет за финансовото състояние (което също представлява баланс), когато съставят отчетите си на база Международни стандарти за финансово отчитане (МСФО).

Ако желаете да съставите за публикуване само баланс, можете да укажете това в ГФО на микропредприятие и информация за това законово положение ще бъде включена в титулната страница на ГФО.

Информация за разпределението на печалбата – незадължителна

По аргументът на противното от чл. 38, ал. 5 от ЗСч за микропредприятията, които не са предприятия от обществен интерес, не е задължително да публикуват информация за предложението на органа на управление за разпределение на печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на общото събрание на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година.

Документи за публикуване на ГФО в търговския регистър

ГФО се подава за публикуване:
1) На място в офис на Агенцията по вписванията, заедно с попълнена бланка на Заявление Г2;
2) По електронен път от сайта на Агенцията по вписванията чрез квалифициран електронен подпис, като в този случай данните от Заявление Г2 се попълват и подават онлайн.
3) За предприятията, които не са регистрирани в Търговския регистър или регистъра на ЮЛНЦ към Агенцията по вписванията, чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук

Към Заявление Г2 за публикуване се прилагат:
1) Декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ЗТРРЮЛНЦ;
2) Декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ за истинността на заявените обстоятелства или за приемането на представените за обявяване актове;
3) Декларация по чл. 13, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, че заявлението и приложените към него документи са предоставени от заявителя. Тази декларация се прилага, когато заявлението се подава от пълномощник с изрично писмено пълномощно.

В приложението ГФО на микропредприятие сме предвидили, ако желаете да съставите автоматично и тези три декларации, заедно с ГФО.

Със заявлението (Г2) се подава и нотариално заверено пълномощно, ако то не се подава лично от законния представител на предприятието.

Срок за публикуване на ГФО

Срокът за публикуване на ГФО е 30 септември на следващата година, както следва:
1) за всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в Търговския регистър;
2) за юридическите лица с нестопанска цел - чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
3) за останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.

Агенцията по вписванията предоставя в електронен вид на НАП списък с предприятията, които не са публикували годишните си финансови отчети за предходната година в необходимия срок. Списъкът съдържа наименованието на предприятието и код по БУЛСТАТ. НАП предприема необходимите мерки за извършването на проверки и установяване на нарушения.


Свързани теми:
ГФО на малко предприятие – съдържание и изисквания при публикуване
ГФО на ЮЛНЦ – съдържание и изисквания при публикуване




kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.*

Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват kik-info.com.
Направи абонамент от тук.
Уважаеми потребители,

В калкулаторите за заплата по трудов договор сме добавили възможност за отчитане на данъчно облекчение за лица с намалена работоспособност 50 или над 50% по решение на ТЕЛК/НЕЛК.

Към всички ТРЗ калкулатори

Приятна и ползотворна работа със сайта!
От екипа на КиК Инфо



kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.*

Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват kik-info.com.
Направи абонамент от тук.
Предварително попълнените декларации за облагане на доходите на физически лица са достъпни от днес в Портала за е-услуги на НАП.

Потребителите, които имат персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП) вече имат достъп до въведената информация за получени от тях доходи от трудови правоотношения, граждански договори и хонорари, доходи от наем, при отдаване на имот на юридически лица, доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“, данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране, получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора повече от 12 месеца.

Преди да потвърдят попълнената декларация, е необходимо потребителите да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това е необходимо, съветват от НАП.

Декларацията е предпочитана от над 90% от гражданите, по данни на Агенцията от миналата година, а до момента има над 1 млн. издадени персонални кода. Всеки клиент на НАП може да получи своя ПИК безплатно от всеки офис на НАП в страната, независимо от постоянния адрес, уточняват от приходната агенция.

Данъчната кампания за деклариране на доходите, получени през 2020 г. приключва на 5 май, заради Великденските празници тази година. Подалите годишните си декларации по електронен път до 31 март ползват отстъпка до 500 лева от данъка за довнасяне, ако нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията, както и ако са внесли целия размер на данъка за довнасяне в срок до 31 март.
Допълнителна информация за декларирането на доходите може да бъде получена на телефона на Информационния център на НАП 0700 18 700, на цена според тарифите на съответния оператор.
Актуалните версии на законите са достъпни свободно за всички посетители, а потребители с абонамент за пълен достъп имат възможност също и:
✔ да сравняват версиите на даден закон брой спрямо брой на Държавен вестник;
✔ да подреждат в специален подраздел най-често използваните документи;
✔ да преглеждат промените по всеки член назад във времето;
✔ да достъпват старите версии на всеки нормативен акт.

https://kik-info.com/normativna-baza/zakoni/

Важно: Тук коментираме само работата с това приложение. За въпроси, касаещи конкретни казуси по данъчно, социално облагане и счетоводство, моля ползвайте съответните раздели на форума. Мнения, които не са свързани с темата ще бъдат изтривани или премествани.
Уважаеми потребители,

Представяме новия раздел Счетоводна нормативна база в платформата КиК Инфо със следните подраздели:

   » Закони                       » Постановления
   » Кодекси                     » Инструкции
   » Правилници             » Тарифи
   » Наредби                    » Други
 

 
Текстовете на нормативните актове и измененията към тях се предоставят с любезното съдействие на "Сиела Норма" АД, поради което ще можете да разчитате на своевременната им актуализация.

Актуалните версии на законите са достъпни свободно за всички посетители на сайта.

А за нашите потребители с абонамент за пълен достъп сме предвидили да могат по един иновативен и удобен за възприемане начин:
   ✔  да сравняват версиите на даден закон брой спрямо брой на Държавен вестник;
   ✔  да подреждат в подраздел Любими най-често използваните документи;
   ✔  да преглеждат промените по всеки член назад във времето;
   ✔  да достъпват старите версии на всеки нормативен акт.

Това е особено полезно за проследяването, разбирането и осмислянето на законовите промени, които неизменно съпътстват счетоводната работа. 

Не се колебайте да ни изпращате вашите коментари и препоръки, радваме се на всяка обратна връзка.

Приятна и ползотворна работа със сайта!

Екипът на КиК Инфо



kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители избраха абонамент за пълен достъп и ежедневно ползват kik-info.com.
Във връзка със зачестилите въпроси в групата ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ относно проблеми с компонент за подписване с електронен подпис в портала на НАП, Момчил Мирчев изготви указание в помощ на всички колеги. Представяме го на Вашето внимание.

Компонент за подписване в Портал за електронни услуги на НАП

I.   Стартиране
II.   Отстраняване на проблеми
III.   Автоматично стартиране

I.   Зареждане и стартиране на Компонент за подписване (stampitls-vat.jnlp)

•   Ако при опит да подадете декларации 1 и 6 видите съобщение Bad Request (Виж снимка 001), причината е, че не сте стартирали компонент за подписване.

•   При опит да подадете ДДС декларация без стартиран компонент за подписване, сайтът на НАП извежда подсказка за липсата му. (Виж снимка 002)
 
Стартиране на компонента:
1.   Натиснете Компонент за подписване;
2.   Запазете го, не се притеснявайте от заплашителния надпис, това не е вирус. (Виж снимка 003 и снимка 004)
 
Ако всичко е наред, компонента ще се зареди и ще се покаже в Taskbar-а. (Виж снимка 005)
 
II.   Проблем при стартиране на Компонент за подписване (stampitls-vat.jnlp)

Напоследък се забелязва проблем със стартирането. Извежда се съобщение за невъзможност за отваряне на stampitls-vat.jnlp. (Виж снимки 006)
 
Важно е да знаете, че този компонент няма нищо общо с това какъв софтуер/програма ползвате за изготвяне на ДДС дневници и декларации 1 и 6. За това не си мислете, че проблемът е някъде в тези програми. Компонентът е JAVA приложение и като такова трябва да се стартира само и единствено с JAVA и то с точно определено *.exe на JAVA. В случая със снимка 006 самата снимка ни подсказва, че Windows се опитва да стартира „компонента“ с PDF Acrobat Reader, което разбира се е невъзможно. Няма значение дали е PDF, Word или някоя друга програма. Щом не се стартира имате проблем.

Решение 1:
1.   Деинсталирате JAVA от компютъра си (губите всички настройки);
2.   Рестартирате;
3.   Инсталирате отново JAVA.
Този метод може да не е 100% успешен, защото проблемът може да е някъде в регистрите на Windows.

Решение 2: 100% ефективно и отнемащо 1 мин.
Windows трябва да разбере, че искате „компонента“ да се зарежда всеки път с JAVA. За целта:
1.   Намерете къде сте свалили „компонента“ (най-вероятно е в downloads);
2.   С десен бутон на мишката върху него намерете „отвори със“ / “open with”
3.   Изберете „More apps” (Виж снимка 007)
4.   Най-долу ще видите опция Вие да изберете с коя програма желаете да се отваря „компонента“. Първо изберете чекбокса „винаги да се отваря... jnpl файлове“ и кликнете върху „Look for another app ot this PC”. (Виж снимка 008)
5.   Укажете пътя до JAVAWS.EXE
-   C: Program Files 86 / Java / jre… / bin / javaws.exe
-   Ако сте с 64 битова версия на JAVA, потърсете я в Program Files (без x86) (Виж снимка 009);
6.   Готово – „компонентът“ Ви е зареден. (Виж снимка 005)
 
Ако при следващо стартиране пак Ви даде грешка, то значи сте пропуснали да укажете „винаги да се отваря .jnpl файлове“. В този случай вижте т. 4 и изпълнете указаното.

III.   Автоматично стартиране на „компонента“ s Windows

Ето как да направите така, че компонентът да се стартира автоматично, за да не изпълнявате горните стъпки всеки път:
1.   Намерете къде сте свалили „компонента“  (най-вероятно е в downloads);
2.   Преместете го някъде, където няма да го изтриете;
3.   Трябва да създадем „пряк път“ (Виж снимка 010);
4.   След това „изрязваме / cut” прекия път и го местим в старт меню-то на Windows.
За Windows 10 то се намира в:
C: ProgramData > Microsoft > Windows > Start Menu > Programs > Startup

Готово: Сега с всяко стартиране на Windows “компонентът“ ще се стартира автоматично. (Виж снимка 011)
 
ВАЖНО: Папка ProgramData е скрита и можете и да не я видите. За целта трябва да укажете на Windows, че искате да видите скритите папки. (Виж снимка 012 и снимка 013) По този начин ще можете да видите папка ProgramData.
Често в практиката докато осчетоводяват, на счетоводителите им се налага да съставят документ за прихващане за насрещни вземания и задължения между две страни, тъй като клиентът съобщава за евентуално прихващане със свой контрагент, но не предоставя документ на база, на който следва да се съставят съответните счетоводни записвания.

В случаите, когато в резултат на взаимни продажби две страни дължат суми една на друга, може да се прибегне до прихващане на насрещни суми. Прихващането е способ за погасяване на насрещни вземания и задължения до размера на по-малкото от тях. В практиката най-често се използва подписването на двустранен протокол или споразумение. Важно е да се отбележи, че по закон прихващането може да се извърши само чрез изявление на едната страна, отправено до другата. Правната уредба на прихващането се съдържа в чл. 103 – 105 от Закона за задълженията и договорите.

➤ Чрез приложението Споразумение за прихващане можете лесно и бързо да създадете необходимия документ за счетоводни цели, който следва да бъде отразен в двете счетоводства.

Въведете дължимите суми по фактури или лихви, въведете ЕИК на двете страни, а приложението ще изчисли остатъка, ще попълни останалите данни на фирмите, като ги извлече от Търговския регистър, и ще изготви споразумение за прихващане, необходимо за счетоводството. Можете да изберете:
  • Български или английски език, както и двуезично;
  • Лева или различни валути;
  • Дали и кога остатъкът ще бъде погасен.



kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители избраха абонамент за пълен достъп и ежедневно ползват kik-info.com.
---
Разяснения относно последните изменения в Закона за данък върху добавената стойност във връзка с декларирането и отчитането на данъка

Със Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (ЗИД на ЗДДС), обнародван в бр. 107 от 18 Декември 2020 г. на ДВ, са предвидени промени във връзка с оттеглянето на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия от Европейския съюз и Европейската общност за атомна енергия от 01.01.2021 г. и транспонирането на Директива (ЕС) 2020/1756 на Съвета от 20 ноември 2020 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на идентифицирането на данъчно задължените лица в Северна Ирландия, както следва:

•   По отношение на идентифицираните данъчно задължени лица в Северна Ирландия:

Протоколът за Ирландия/Северна Ирландия предвижда, че правилата на Европейския съюз за данъка върху добавената стойност относно стоките се прилагат за и в Обединеното кралство по отношение на Северна Ирландия (член 8 от Протокола и раздел 1 от приложение 3 към посочения Протокол). Сделките, включващи услуги, не са обхванати от Протокола.

В тази връзка регистрираните по ЗДДС лица при отчитане/отразяване на доставки/операции в отчетните регистри по ДДС (дневник за покупките и дневник за продажбите), справка-декларацията за данък върху добавената стойност и VIES-декларацията, по които страна (доставчик/получател/лицето, за което стоките са предназначени/лицето, за което стоките са били предназначени при заместване по чл. 15а, ал. 4 от закона) са лица, идентифицирани за целите на ДДС в Северна Ирландия, следва да имат предвид следното:

- отчетните регистри по ДДС (дневник за покупките и дневник за продажбите), справка-декларацията за данък върху добавената стойност и VIES-декларацията могат да съдържат данни за регистрираните за целите на ДДС лица на територията на Северна Ирландия, като от 1 януари 2021 г. се използва префикс „XI” на идентификационните номера за целите на ДДС на лицата;

- регистрирано лице, което извършва вътреобщностни доставки, по които получатели са данъчно задължени лица или данъчно незадължени юридически лица, регистрирани за целите на ДДС в Северна Ирландия, или доставки като посредник в тристранна операция, по които получатели са данъчно задължени лица или данъчно незадължени юридически лица, регистрирани за целите на ДДС в Северна Ирландия, заедно със справка-декларацията за ДДС, подава и VIES-декларация за тези доставки за дaнъчни периоди след 31 декември 2020 г.;

- регистрирано лице, което прехвърля стоки след 1 януари 2021 г. включително, представляващи част от неговите стопански активи, от територията на страната до територията на Северна Ирландия под режим на складиране на стоки до поискване, заедно със справка-декларацията за ДДС подава и VIES-декларация за данъчния период на изпращането или транспортирането на стоките под този режим и за данъчните периоди на настъпване на промяна през 12-месечния период от пристигането или завършването на превоза, включително при замяна на лицето по чл. 15а, ал. 2, т. 3 от ЗДДС;

- регистрирано лице, което извършва доставки на услуги по чл. 21, ал. 2 от ЗДДС с място на изпълнение, на територията на Северна Ирландия (когато получател по доставката е данъчно задължено лице с идентификационен номер за целите на ДДС с префикс„XI”), не посочва тези доставки във VIES-декларация;

•   По отношение на идентифицираните данъчно задължени лица в Обединеното кралство:

От 01.01.2021 г. правилата на Европейския съюз в областта на данъка върху добавената стойност вече няма да се прилагат по отношение на и в Обединеното Кралство.

В тази връзка регистрираните по ЗДДС лица при отразяване на доставки/операции в отчетните регистри по ДДС (дневник за покупките и дневник за продажбите), справка-декларацията за данък върху добавената стойност и VIES-декларацията, по които страна (доставчик/получател) са лица, идентифицирани за целите на ДДС в Обединено кралство, следва да имат предвид следното:

VIES-декларацията следва да не съдържа данни за идентификационен номер по ДДС на получателя/придобиващия и/или на лицето, за което стоките са предназначени/лицето, за което стоките са били предназначени при заместване по чл. 15а, ал. 4 от ЗДДС, със знак на държавата членка по ISO 3166 – „GB“ за данъчни периоди след 31 декември 2020 г. Такива данни могат да се съдържат само в случаите, в които в поле „Данъчен период, през който данъкът е станал изискуем“/„Данъчен период, през който е извършена операцията по режим складиране на стоки до поискване“, е попълнен период преди 01 януари 2021 г.

По-конкретно:

- издадените кредитни и/или дебитни известия във връзка с декларирани вътреобщностни доставки, по които получатели са данъчно задължени лица или данъчно незадължени юридически лица, регистрирани за целите на ДДС в Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия, доставки като посредник в тристранна операция, по които получатели са данъчно задължени лица или данъчно незадължени юридически лица, регистрирани за целите на ДДС в Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия, или доставки на услуги по чл. 21, ал. 2 от ЗДДС с място на изпълнение на територията на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия за данъчни периоди преди 1 януари 2021 г., да не се включват във VIES-декларацията;

- корекциите на грешки (неотразени или неправилно отразени в отчетните регистри документи) във VIES-декларацията във връзка с декларирани вътреобщностни доставки, по които получатели са данъчно задължени лица или данъчно незадължени юридически лица, регистрирани за целите на ДДС в Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия, доставки като посредник в тристранна операция, по които получатели са данъчно задължени лица или данъчно незадължени юридически лица, регистрирани за целите на ДДС в Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия, или доставки на услуги по чл. 21, ал. 2 от ЗДДС, с място на изпълнение на територията на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия за данъчни периоди преди 1 януари 2021 г., да се извършват по реда на чл. 126, ал. 3, т. 1 от същия закон, като се подава и VIES-декларация;

- регистрирано лице, което e прехвърлило стоки, представляващи част от неговите стопански активи, от територията на страната до територията на Обединено кралство Великобритания под режим на складиране на стоки до поискване до 31.12.2020 г. включително, отразява в справка-декларацията, съответно във VIES-декларацията:

➤   извършена операция преди 31.12.2020 г. включително, която не е отразена в периода на извършването ѝ, само когато е декларирано първоначално изпращане или транспортиране на стоки от територията на страната до територията на друга държава членка под режим складиране на стоки до поискване по чл. 15а от ЗДДС и/или

➤   корекция на грешно посочен идентификационен номер по ДДС на лицето, за което стоките са предназначени, деклариран в предходен данъчен период на изпращане или транспортиране на стоки по чл. 15а, ал. 1 от ЗДДС (при операции, отразени с код "41" в регистъра по чл. 123, ал. 5 от същия закон).

В тази връзка за данъчни периоди след 01.01.2021 г. Национална агенция за приходите:

- актуализира информационната си система за прием на данни за справка-декларация за данък върху добавената стойност и VIES-декларация, съгласно измененията в ЗДДС;

- предостави обновена версия на клиентския софтуер за генериране на отчетни регистри по ДДС (дневник за покупките и дневник за продажбите), справка-декларация за данък върху добавената стойност и VIES-декларация.

Виж още:
Публикувана е нова версия на програмен продукт за генериране на отчетни регистри по ДДС, справка–декларация по ЗДДС и VIES декларация

Публикувана е нова версия 13.02 на клиентския софтуер за генериране на данни за декларации образец № 1, образец № 3 и образец № 6 и справките по чл. 73, ал. 1 и ал. 6 от ЗДДФЛ
Онлайн семинар на НАП

Данъци и осигуряване през 2021 г.

Дата на провеждане: 18 декември 2020 г.
Излъчване: на живо в Zoom.


 
Видео, теми и презентации



Част I
Теми:
Промени в ЗДДФЛ, Евгения Попова, НАП, презентация тук
Промени в ЗКПО, Цветана Янкова, НАП, презентация тук
Промени в ЗДДС, Росен Иванов, НАП, презентация тук




Част II
Теми:
Митнически и данъчни правила след Brexit, Росен Иванов, НАП и Дарина Караденчева, Агенция "Митници", презентация тук
Наредба Н-18, Веселин Трифонов, НАП


Новият календар за 2021 г. с работните и почивните дни е публикуван в сайта.

Можете да изтеглите от тук календара в PDF на КиК Инфо за 2021 г.

Годината ще има 249 работни дни, които стандартно са 1992 работни часа. Почивни ще бъдат 116 дни.

Официални празници са:
1 януари - Нова година;
3 март - Ден на Освобождението на България от османско иго - национален празник;
1 май - Ден на труда и на международната работническа солидарност;
6 май - Гергьовден, Ден на храбростта и Българската армия;
24 май - Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост;
6 септември - Ден на Съединението;
22 септември - Ден на Независимостта на България;
1 ноември - Ден на народните будители - неприсъствен за всички учебни заведения;
24 декември - Бъдни вечер, 25 и 26 декември - Рождество Христово;
Велики петък, Велика събота и Великден - неделя и понеделник, които в съответната година са определени за празнуването му.

Когато официалните празници, с изключение на Великденските празници, съвпадат със събота и/или неделя, първият или първите два работни дни след тях са неприсъствени.



kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители избраха абонамент за пълен достъп и ежедневно ползват kik-info.com.
Счетоводните предприятия, като задължени лица по чл. 4, т. 13 от ЗМИП, следва да прилагат определени процедури при обслужването на своите клиенти, за да изпълнят изискванията на закона.

По-долу сме обобщили стъпките и процедурите, като за всяка от тях сме предвидили отделен модул за по-лесното изготвяне на документацията, заедно с всички необходими приложения от вътрешните правила за лицата, които по занятие предоставят счетоводни услуги и/или консултации в областта на данъчното облагане, както и лицата, които като основна стопанска или професионална дейност предоставят, пряко или непряко чрез свързани с тях лица, съдействие под каквато и да е форма или съвети по данъчни въпроси. Всяка стъпка е линк към конкретния модул от сайта.

Модул 1 - Вътрешни правила по ЗМИП: Първата стъпка е приемането на вътрешни правила в срок до 21.08.2020 г. За новорегистрираните срокът е 4 месеца от датата на регистрацията. В този модул се съдържа комплектът с документи с вътрешните правила и приложенията към тях, съответстващи на примерните вътрешни правила, както  и заповед за приемането им. Попълнете вашите данни, за да генерирате пълен комплект или само отделни документи по избор от тук.

Важно: Приетите вътрешни правила не се изпращат в ДАНС.

Модул 2 - Уведомление по чл. 107 до ФР на ДАНС : Необходимо е на уведомите дирекция "Финансово разузнаване " на ДАНС за лицето, което сте определили да осъществява вътрешния контрол по изпълнението на задълженията по ЗМИП и ППЗМИП. Попълването на документите по образец можете да направите от тук.

Напомняме, че такова уведомяване счетоводните предприятия масово извършиха до 15.02.2019 г. заедно с изпращането на плановете за обучение на служителите си, които планове след промяна в закона не е необходимо да се изпращат в ДАНС. Тоест, ако вече сте изпратили изпратили уведомление, сега не е необходимо да изращате пак.

Модул 3 - Оценка на риска по чл. 98, ал. 1 от ЗМИП: Следващата стъпка е изготвяне на собствена оценка на риска. Тя следва да е съобразена и отразява резултатите от националната оценка на риска (НОР). В нея секторът на лицата, които извършват счетоводни и одиторски услуги е отразен като високорисков сектор. В случай, че при изготвяне на собствената оценката на риска не се съобразите с резултатите от националната оценка на риска, тоест не се определите като високорискови, то в 14-дневен срок от изготвянето на оценката следва да уведомите дирекция "Финансово разузнаване" на ДАНС за решението си и мотивите за него. Това изискване е заложено в чл. 99 от ЗМИП. Чрез този модул, можете да съставите оценка на риска, съобразена с НОР тук.

Модул 4 - Комплексна проверка на всеки клиент: Това е една от най-трудоемките процедури и част от воденето на клиентските досиета, които следва да се актуализират периодично. Освен да идентифицирате всички действителни собственици и представляващи клиента, както и дружествата, които контролират дейността, то трябва да изготвите документация по няколко приложения от вътрешните правила, част от които клиентът трябва да подпише. Какво сме предвидили? - Попълвате данните на едно място, а модулът съставя всички необходими документи. Приложенията с документи, които са предназначени за подпис от клиента, могат да бъдат отпечатани и двуезично на български и английски. Всички документи задължително се съхраняват в клиентските досиета за срок от 5 години и се представят на ДАНС при проверка. Чрез този модул можете да създадете накуп или поотделно необходимите приложения, декларации и въпросници от вътрешните правила от тук.

Модул 5 - Матрица на рисков профил на клиент: Определянето на рисковия профил на всеки клиент също е част от задължителните процедури. Заложената матрица за изчисление за нивото на риск определя рисковия профил на клиента въз основа на рисковите фактори от оценката на риска, националната оценка на риска, ЗМИП и ППЗМИП. Документът се съхранява в клиентското досие по чл. 29 от Вътрешните правила. Рисков профил на всеки клиент можете да пресметнете от тук.

Модул 6 - Годишен вътрешен контрол: От този модул можете да направите документите по Приложение № 7, Приложение № 13 и Приложение № 14 от тук.

Модул 7 - Обучение на служителите: ЗМИП изисква обучение на служители и свързани с това документи. Чек-листовете при назначаване на служител, годишните планове за обучение и отчетите за проведено обучение се съхраняват съобразно изискванията на вътрешните правила и в съответствие с разпоредбите на ЗМИП, ППЗМИП и ЗМФТ, тоест в срок от минимум 5 години. Можете да ги попълвате накуп за всички служители или поотделно от тук.

Модул 8 - Справки и списъци по ЗМИП и др.: Необходими справки, списъци и други помощни материали можете да намерите от тук.

Документиране по време на бизнес процесите в счетоводното предприятие

Документиране при нов клиент:
Документиране при нов служител:
Документиране при смяна на отговорното лице:
Документиране на годишна база: Документиране на заварените клиенти:
Санкции и глоби

Административнонаказател ните разпоредби предвиждат глоби и санкции за различните нарушения на закона, които най-често са в следните размери:
1. глоба от 1000 до 10 000 лв. когато нарушителят е физическо лице;
2. имуществена санкция от 2000 до 20 000 лв., когато нарушителят е юридическо лице или едноличен търговец.

Чрез това обобщение и осемте модула по ЗМИП нашите потребители с абонамент за пълен достъп ще могат по-лесно, по-бързо и по-сигурно да изготвят всички необходими декларации и въпросници, за да изпълнят задълженията си по ЗМИП в срок.



kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители избраха абонамент за пълен достъп и ежедневно ползват kik-info.com.
---
Министерството на финансите съобщи, че връзка с обществения отзвук, възникнал в резултат на въвеждането на изискванията за отчитане на продажби чрез СУПТО и множеството сигнали за увеличаване на административната тежест и разходите за бизнеса, които тези изисквания създават, особено в условията на пандемията от COVID-19, която постави редица предизвикателства пред икономическите оператори, към настоящия момент се подготвят промени в ЗДДС за отмяна на изискванията за СУПТО.

След влизането в сила на промените в ЗДДС, Министерството на финансите има готовност да приведе Наредба Н-18, в съответствие с него и да отмени въведените технически и други изисквания по отношение на СУПТО, се казва още в съобщението. 

 
На сайта на ДАНС са публикувани примерни вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма по отношение дейността на лицата по чл. 4, т. 13 от Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП). Това са лицата, които по занятие предоставят счетоводни услуги и/или консултации в областта на данъчното облагане, както и лицата, които като основна стопанска или професионална дейност предоставят, пряко или непряко чрез свързани с тях лица, съдействие под каквато и да е форма или съвети по данъчни въпроси.

Във връзка с това счетоводните предприятия, като задължени лица по чл. 4, т. 13 от ЗМИП, следва да приемат вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането на пари и финансирането на тероризма в срок 21 август 2020 г.

Примерните правила можете да намерите на страницата на ДАНС тук.

Екипът на КиК Инфо подготви ново приложение ЗМИП в сайта, чрез който нашите потребители с абонамент за пълен достъп ще могат по-лесно, по-бързо и по-сигурно да изготвят всички необходими декларации и въпросници, за да изпълнят задълженията си по ЗМИП в срок.



kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители избраха абонамент за пълен достъп и ежедневно ползват kik-info.com.
Публикуван е проект за промени в Наредба Н-18.

В него се предлага удължаване на срока, в който ползвателите на софтуер за управление на продажбите (СУПТО) да приведат дейността си в съответствие с изискванията на Наредба Н-18 до края на 2020 г.

Досегашният срок 31.07.2020 г. не може да бъде спазен без значителни затруднения и се предлага удължаването му, е посочено в мотивите към проекта.

Множество други изменения ще бъдат направени в наредбата в резултат на интензивни дискусии между екипите на Министерството на финансите, НАП и работодателски, браншови и професионални организации, като например дефиницията за СУПТО, облекчаване на изискванията към медицинските софтуери, т.нар. ERP системи, както и софтуерите, използвани в туризма; удължаване на срока на блокиране на фискалните устройства при липса на свързаност до 72 часа, прецизиране на отговорността на ползватели и разработчици на СУПТО в случаите на открити несъответствия,  облекчаване на правилата за връзка на софтуера с фискално устройство и реквизитите на фискалните бонове и други.

„Диалогът с бизнеса в последните месеци беше конструктивен. Продължаваме дискусиите в рамките на общественото обсъждане. Предвидили сме множество промени, които да облекчат правилата за търговците, но да запазят философията на наредбата да ограничава сивата икономика в интерес на цялото общество“, каза заместник-изпълнителният директор на НАП Пламен Димитров. 

Вижте проекта тук.
От тук можете да публикувате в нашия сайт:
• ГФО на предприятията по чл. 38, ал. 1 , т. 3 от ЗСч
• Декларация за неосъществяване на дейност от предприятията по чл. 38, ал. 9, т. 2, буква "б" от ЗСч.

Как да заявите услугата?

Вие качвате от тук отчета или декларацията за публикуване и нашата система ще генерира за Вас проформа, по която трябва да направите плащане по банков път.

Кога каченият отчет или декларация ще бъдат публикувани на сайта?

До един работен ден след получаване на сумата по нашата банкова сметка, качените от Вас документи ще бъдат достъпни на нашия сайт в публичната му част. След това автоматично ще получите по имейл издадената от нас оригинална фактура и линк с публикувания отчет.

Каква е цената?

Цената за публикуване е 25 лв. без ДДС на един ГФО или една декларация.

Какви са законовите срокове за публикуване в интернет?

ГФО на предприятията по чл. 38, ал. 1 , т. 3 от ЗСч - до 30 септември

Декларация за неосъществяване на дейност по чл. 38, ал. 9, т. 2, буква “б” - до 30 юни. Образец можете за изтеглите от тук или да попълните от тук.

Съгласно Закона за счетоводството, когато отчетите на предприятията се публикуват в интернет, до тях трябва да бъде осигурен свободен безплатен достъп за период не по-кратък от три години след датата на публикуването им. При поискване предприятията предоставят информация за мястото, където са публикувани техните отчети и доклади.

Ние осигуряваме изпълнение на законовите изисквания, като за всяко предприятие получавате конкретен линк с публикувания отчет.

Какви са санкциите при неизпълнение?

Съгласно Закона за счетоводството, който е задължен и не публикува финансов отчет в законовите срокове, се наказва с глоба в размер от 200 до 3000 лв., а на предприятието се налага имуществена санкция в размер от 0,1 до 0,5 на сто от нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се отнася непубликуваният финансов отчет, но не по-малко от 200 лв. При повторно нарушение се налага глоба или имуществена санкция в двоен размер.


Внимание! Публикуването чрез интернет се отнася само за предприятията по чл. 38, ал. 1, т. 3 и само за декларациите по чл. 38, ал. 9, т. 2, “б” от Закона за счетоводството. Тоест отнася се само за предприятията, които не са вписани в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ.

Например: ДЗЗД, фондация, сдружение, клон на чуждестранно лице, търговско представителство, адвокатско дружество, нотариално дружество, училищно настоятелство, читалище, църковно настоятелство, взаимоспомагателна каса и други, с изключение на ЮЛНЦ в обществена полза и регистрираните в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ.

По Ваша заявка ще публикуваме и документи на предприятия, които нямат законово задължение да публикуват отчетите си в интернет, но с това няма да отпадне ангажимента им да публикуват своите ГФО или декларации в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ.

Отчетите се публикуват във вида, в който са подадени от заявителя. КиК Инфо не носи отговорност за подадени непълни, неточни или неверни данни.

Приятна и ползотворна работа със сайта!

ПОСТАНОВЛЕНИЕ  № 55

от      30 март       2020 година

ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ИЗПЛАЩАНЕ НА КОМПЕНСАЦИИ НА РАБОТОДАТЕЛИ С ЦЕЛ ЗАПАЗВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА НА РАБОТНИЦИТЕ И СЛУЖИТЕЛИТЕ ПРИ ИЗВЪНРЕДНОТО ПОЛОЖЕНИЕ, ОБЯВЕНО С РЕШЕНИЕ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ОТ 13 МАРТ 2020 Г.




М И Н И С Т Е Р С К И Я Т    С Ъ В Е Т
П О С Т А Н О В И:



Чл. 1. (1) На работодател, който поради извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., със своя заповед, издадена въз основа на заповед на държавен орган, е преустановил работата на предприятието или на част от предприятието, могат да се изплащат суми съгласно § 6 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., като компенсации с цел запазване на заетостта на работниците и служителите в предприятието.

(2) Компенсации по ал. 1 могат да се изплащат и на работодател, който със своя заповед, издадена на основание чл. 120в, ал. 1 от Кодекса на труда, е преустановил работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители.

(3) Компенсации по ал. 1 могат да се изплащат и на работодател, който със своя заповед, издадена на основание чл. 138а, ал. 2 от Кодекса на труда, е установил непълно работно време в предприятието или в негово звено.

(4) Компенсации по ал. 1, 2 и 3 се изплащат за целия период или за част от периода на действие на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., но за не повече от три месеца.

(5) Компенсациите по ал. 1, 2 и 3 са в размер на 60 на сто от размера на осигурителния доход за януари 2020 г. за всеки работник и служител, за когото е приложен режимът по ал. 1, 2 и 3 и на когото ще бъде запазена заетостта за допълнителен период, равен на  периода, за който се изплащат компенсации. В случаите на установено непълно работно време компенсацията се изплаща пропорционално на неотработеното време, но за не повече от 4 часа дневно.

(6) Компенсации не се изплащат за:
1. работници и служители, които не са били в трудово правоотношение с работодателя преди датата на обявяване на извънредното положение;
2. работници и служители, които ползват отпуск за временна неработоспособност, за бременност и раждане, при осиновяване на дете до 5-годишна възраст или отглеждане на дете до 2-годишна възраст;
3. работници и служители, за които работодателят получава финансиране за възнаграждения и осигурителни вноски от държавния бюджет, със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове или други публични средства.

(7) Осигурителният доход за януари 2020 г. се определя, както следва:
1. за лицата, които имат отработени дни - среднодневният осигурителен доход се умножава по броя на работните дни за януари;
2. за лицата, които през целия месец са ползвали отпуск поради временна неработоспособност, за бременност и раждане или при осиновяване на дете до 5-годишна възраст - среднодневният размер на  дохода, от който е определено обезщетението, се умножава по броя на работните дни за януари;
3. за лицата, които през целия месец са ползвали отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст - минималната месечна работна заплата за страната;
4. за лицата, които са ползвали отпуск за временна неработоспособност, за бременност и раждане, при осиновяване на дете до 5-годишна възраст или отглеждане на дете до 2-годишна възраст - среднодневният осигурителен доход, определен по реда на т. 2 и 3, се умножава по съответния брой работни дни;
5. за лицата, които през целия месец са били в неплатен отпуск или не са осигурени по чл. 4, ал. 1, т. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) при този работодател - минималната месечна работна заплата за страната.

(8) Работодателят изплаща пълния размер на трудовото възнаграждение на лицата по ал. 5 за съответния месец и заплаща дължимите осигурителни вноски.

Чл. 2. (1) За изплащане на компенсации по чл. 1, ал. 1 могат да кандидатстват работодатели, които:
1. са местни физически или юридически лица, както и чуждестранни юридически лица, които осъществяват стопанска дейност в Република България;
2. заявяват изплащане на компенсации за работници и служители, осигурени в икономическите дейности, посочени в приложението;
3. нямат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс към държавата или общината, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, и за които работодателят не е предприел действия за разсрочване, отсрочване или обезпечение;
4. не са обявени в несъстоятелност или не се намират в производство по несъстоятелност или ликвидация;
5. запазят заетостта на работниците и служителите, за които са получили компенсация, за период, не по-малък от периода, за който са изплатени компенсациите;
6. не прекратят трудови договори на работници и служители на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, 3 и 4 от Кодекса на труда през периода, за който им се изплащат компенсации;
7. нямат установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63,
ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301–305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност през период от 6 месеца преди издаването на заповедта за преустановяване на работа.

(2) За изплащане на компенсации по чл. 1, ал. 2 и 3 могат да кандидатстват работодатели от всички сектори от Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008), с изключение на секторите А, К, О, Р, Q, T и U, които отговарят на критериите по ал. 1, т. 1 и 3-7 и са декларирали намаляване на приходите от продажби:
1. за лицата, учредени преди 1 март 2019 г. – с не по-малко от 20 на сто през месеца, предхождащ месеца на подаване на заявлението за изплащане на компенсации, спрямо същия месец на предходната календарна година;
2. за лицата, учредени след 1 март 2019 г. – с не по-малко от 20 на сто през месеца, предхождащ месеца на подаване на заявлението за изплащане на компенсации, спрямо усреднените приходи за януари и февруари на 2020 г.

Чл. 3. (1) Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта издава заповед за откриване на процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на компенсации по чл. 1.

(2) Информация за реда и условията за кандидатстване се публикува на интернет страницата на Агенцията по заетостта и на информационните табла в дирекции „Бюро по труда“.

Чл. 4. (1) Работодателите по чл. 1, ал. 1, 2 и 3 подават в дирекция "Бюро по труда", обслужваща територията по мястото на работа на работниците и служителите, заявление за изплащане на компенсации по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта. Заявлението се подава на хартиен носител, по електронен път или с препоръчано писмо с обратна разписка чрез лицензиран пощенски оператор.

(2) Към заявлението се прилагат:
1. заверено копие на заповедта на работодателя за преустановяване на работа по чл. 120в от Кодекса на труда или на заповедта за установяване на непълно работно време по чл. 138 а, ал. 2 от Кодекса на труда;
2. декларация за обстоятелствата по чл. 2, ал. 1, т. 5 и 6;
3. декларация от работодателя и документи, удостоверяващи намаляване на приходите от продажби по чл. 2, ал. 2 – за работодателите по чл. 1, ал. 2 и 3;
4. списък на работниците и служителите, за които се подава заявление за изплащане на компенсации по реда на постановлението, съдържащ данни за лицата - трите имена, ЕГН или личен номер, личен номер на чужденец, служебен номер от Националната агенция за приходите, а за работниците и служителите по чл. 1, ал. 3 – продължителността на установеното непълно работно време;
5. декларация, съдържаща данни за платежна сметка на работодателя, обозначена с Международен номер на банкова сметка (International Bank Account Number – IBAN), водена от доставчик на платежни услуги, лицензиран от Българската народна банка, или от клон на доставчик на платежни услуги, осъществяващ дейност на територията на страната.

Чл. 5. (1) Комисия, определена със заповед на директора на дирекция „Бюро по труда”, разглежда документите по чл. 4 и извършва проверка за съответствие с критериите за изплащане на компенсации в срок до 7 работни дни от подаването на заявлението.

(2) Проверката на обстоятелствата по чл. 2, ал. 1, т. 1-4 и 7 се извършва по служебен ред. Проверката по чл. 2, ал. 1, т. 2 и 3 се извършва въз основа на информация, предоставена от Националната агенция за приходите, а по чл. 2, т. 7 - въз основа на информация, предоставена от Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.

(3) Комисията отразява в протокол съответствието или несъответствието на работодателя с критериите за изплащане на компенсации.

(4) В срока по ал. 1 директорът на дирекция „Бюро по труда” изпраща в Агенцията по заетостта списък на работодателите, които отговарят на критериите за изплащане на компенсации, протоколите на комисията и документите по чл. 4, ал. 2, т. 4 и 5 .

(5) Агенцията по заетостта изпраща по електронен път на Националния осигурителен институт обобщена информация по ал. 4.

(6) Дирекция „Бюро по труда” уведомява работодателите за съответствието или несъответствието с критериите за изплащане на компенсации, установено от комисията, в срок до 2 работни дни от датата на съставянето на протокола.

Чл. 6. Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта утвърждава образеца на декларациите по чл. 4, ал. 2, т. 2, 3 и 5.

Чл. 7. Националният осигурителен институт изплаща на работодателите по чл. 5, ал. 4 компенсациите по чл. 1, ал. 5 въз основа на обобщената информация, предоставена от Агенцията по заетостта.

Чл. 8. (1) В случай на възобновяване на работа или отмяна на заповедта за установяване на непълно работно време през периода на изплащане на компенсациите работодателят уведомява писмено, включително по електронен път, Агенцията по заетостта в срок 3 работни дни от датата на издаването на заповедта за възобновяване на работа.

(2) Агенцията по заетостта изпраща информацията по ал. 1 по електронен път на Националния осигурителен институт.

Чл. 9. (1) Работодател, получил компенсации по реда на това постановление, който не изпълни задължението си по чл. 1, ал. 8 и чл. 2, ал. 1, т. 5 и 6 или декларира неверни данни по чл. 2, ал. 2, възстановява изплатените компенсации на бюджета на държавното обществено осигуряване.

(2) Работодател, получил компенсации по реда на това постановление, за когото Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ установи, че не изпълнява заявените с документите по чл. 4, ал. 2, т. 1, 2 и 4 обстоятелства съгласно чл. 1, ал. 1, 2 и 3, възстановява изплатените компенсации на бюджета на държавното обществено осигуряване.

(3) Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ уведомява Националния осигурителен институт за установените в рамките на контролната дейност обстоятелства по ал. 1 и 2.

Чл. 10. Изпълнението на дейностите и обмена на информация между Агенцията по заетостта и Националния осигурителен институт се осъществяват при условия и по ред, определени от управителя на Националния осигурителен институт и изпълнителния директор на Агенцията по заетостта.

Чл. 11. (1) Националният осигурителен институт създава и поддържа база данни за работодателите, на които са изплатени компенсации по това постановление.

(2) Базата данни съдържа информация за работодателя, за общата сума на изплатените компенсации за съответния месец и за общия брой на работниците и служителите, за които са изплатени.

(3) Базата данни е публична, с изключение на данните, представляващи "лични данни" по смисъла на Закона за защита на личните данни.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на това постановление „компенсации“ са суми за трудови възнаграждения, които се изплащат на работодатели за запазване на заетостта на работници и служители при преустановяване на работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители или при въвеждане на непълно работно време поради обявено извънредно положение.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ


§ 2. Постановлението се приема на основание § 6, ал. 1 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.

§ 3. Изпълнението на постановлението се възлага на изпълнителния директор на Агенцията по заетостта и управителя на Националния осигурителен институт.

§ 4. (1) Контролът по прилагането на постановлението се възлага на Националната агенция за приходите и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.

(2) Агенцията по заетостта и Националният осигурителен институт предоставят по служебен път информация на Националната агенция за приходите и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, необходима за осъществяване на контрола.

§ 5. Постановлението влиза в сила от 13 март 2020 г.

§ 6. Компенсации по чл. 1 се изплащат след получаването на положително решение от Европейската комисия или на решение, че помощта не е държавна помощ по смисъла на чл. 107, ал. 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз.

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ Бойко Борисов

ГЛАВЕН СЕКРЕТАР НА
МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ: /п/ Веселин Даков
Приложение към чл. 2, ал. 1, т. 2
Списък на икономически дейности по чл. 2, ал. 1, т. 2 съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД -2008)

Код по КИД-2008   Наименование на позицията
47   Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети, с изключение на:
47.11 Търговия на дребно в неспециализирани магазини предимно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия;
47.2   Търговия на дребно в специализирани магазини с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия;
47.73 Търговия на дребно с лекарства и други фармацевтични стоки;
47.74 Търговия на дребно с медицински и ортопедични стоки;
47.8   Търговия на дребно на открити щандове и пазари;
47.9   Търговия на дребно извън търговски обекти


49.3   Друг пътнически сухопътен транспорт

51.1   Пътнически въздушен транспорт

55   Хотелиерство

56.1   Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване

56.3   Дейност на питейни заведения

59.14   Прожектиране на филми

79   Туристическа агентска и операторска дейност; други дейности, свързани с пътувания и резервации

82.30    Организиране на конгреси и търговски изложения

85.10    Предучилищно образование (частен сектор)

90   Артистична и творческа дейност

91   Други дейности в областта на културата

93   Спортни и други дейности, свързани с развлечения и отдих

96.04   Поддържане на добро физическо състояние

Други икономически дейности – за работодатели, които са преустановили дейност, осъществявана на територията на отделни населени места, в които със заповед на държавен орган са въведени противоепидемични мерки на основание чл. 63 от Закона за здравето
Правителството прие постановление за изплащане на компенсации за запазване на заетостта в засегнатите от извънредното положение предприятия.

Министър-председателят Бойко Борисов и членовете на Министерския съвет проведоха чрез видеоконферентна връзка извънредно правителствено заседание. Правителството прие Постановление за определяне на условията и реда за изплащане на компенсации на работодатели с цел запазване на заетостта на работниците и служителите при извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.

Компенсациите са предвидени за по-широк кръг работодатели от първоначално обявения списък при по-леки условия от първоначално предложените. Освен това от тях ще могат да се ползват и работодатели, които поради извънредното положение със своя заповед, а не само въз основа на заповед на държавен орган, са преустановили работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители.

Размерът на компенсацията е 60 на сто от осигурителния доход за месец януари 2020 г. за всяко лице, за което е приложен режима за преустановяване на работа или е установено непълно работно време. Във втория случай компенсацията се изплаща пропорционално на неотработеното време, но за не повече от четири часа.

Работодателите ще могат да получат средствата при условие, че запазят работните места на работниците и служителите за период, не по-малък от периода, за  който получават компенсации. През този период те ще трябва да заплатят пълния размер на трудовото възнаграждение на лицата за съответния месец и дължимите осигурителни вноски.

За изплащане на компенсации ще може да кандидатства работодател, който поради обявено извънредно положение, въз основа на заповед на държавен орган, е преустановил работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители. Компенсациите ще се изплащат, когато работата е преустановена за целия период или за част от периода на извънредното положение, но за не повече от 3 месеца. С приемането на постановлението на Министерския съвет ще бъдe подкрепена заетостта на работници и служители, заети в хотелиерството, ресторантьорството,  дейности в областта на културата, спорта и развлеченията, търговията на дребно, пътническия транспорт и др.

Работодатели от други икономически сектори също ще могат да получат компенсации, когато със своя заповед са преустановили работа или са въвели непълно работно време във връзка с извънредното положение. Те ще имат право да получат средства, когато могат да удостоверят намаление на приходите от продажби с не по-малко от 20 % през съответния период, посочен в постановлението.

От тази възможност няма да могат да се възползват работодателите, които осъществяват дейност в секторите: Селско, горско и рибно стопанство, Финансови и застрахователни дейности, Държавно управление, Образование, Хуманно здравеопазване и социална работа, Дейности на домакинства като работодатели, недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление, Дейности на екстериториални организации и служби.

Работодателите, кандидатстващи за получаване на компенсации, не трябва да са обявени в несъстоятелност или да са в производство по несъстоятелност или ликвидация. Друго условие е работодателите да нямат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски и да не съкращават персонал през периода на получаване на компенсациите.

Заявленията за изплащане на средствата ще се подават в дирекция „Бюро по труда“ по месторабота. Към тях ще се прилагат документи, необходими за определяне на размера на компенсациите. Комисия, определена със заповед на директора на дирекция „Бюро по труда”, ще разглежда представените документи и в срок до 7 работни дни от тяхното подаване ще се произнася дали работодателят отговаря на критериите за получаване на компенсациите. Информацията ще се изпраща от Агенцията по заетостта по електронен път на Националния осигурителен институт, който ще изплаща средствата. 

Финансовите средства за изплащане на компенсациите, ще бъдат осигурени от фонд „Безработица“ на Държавното обществено осигуряване.

На днешното правителствено заседание беше одобрен също така договор с Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия, Китай за доставка на лични предпазни средства – медицински маски тип KN95. Съгласно договора Министерството на здравеопазването ще  закупи 1 000 000 бр. медицински маски тип KN95 на стойност 1 670 000 евро. Те ще бъдат използвани за обезпечаване нуждите на персонала в лечебните заведения, за органите на държавния здравен контрол и за други лица, ангажирани в работата срещу разпространението на COVID-19 в България. Маските за лице, тип KN95 могат да филтрират частици с 95% ефективност, според китайския национален стандарт GB2626-2006.

Министър Ананиев посочи, че бързото разпространение на вируса в световен мащаб е увеличило многократно търсенето на лични предпазни средства и всички държави, в това число и България, изпитват затруднения при осигуряването им. На този етап е от изключително значение да се вземат всички мерки за опазване здравето и живота на медицинските специалисти и лицата, които работят в пряк контакт със заразените от вируса пациенти. Предпазването на медицинските специалисти, участващи в диагностиката и лечението на заболелите, както и на органите, осигуряващи прилагането на противоепидемичните мерки, е от ключово значение както за овладяването на епидемията, така и за създаването на условия здравната система да предоставя своевременна, достъпна и качествена медицинска помощ на нуждаещите се.
Във връзка с приетия от 44-тото Народно събрание „Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.“ (обн. ДВ бр.28 от 24.03.2020 г.), Националният статистически институт Ви информира, че:

1. Срокът за подаване на годишните отчети за дейността (ГОД) за 2019 г., които следва да подават отделните групи данъчнозадължени лица (респонденти), съгласно чл. 92, ал. 3, чл. 219, ал. 5, чл. 252, ал. 2, чл. 259, ал. 3 от ЗКПО, чл. 51, ал. 1 от ЗДДФЛ, се удължава до 30 юни 2020 година.

2. Срокът за лицата, които нямат задължение за подаване на годишна данъчна декларация за 2019 г., но са длъжни да представят ГОД за 2019 г., съгласно чл. 20, ал. 5, във вр. с ал. 1 и 4 от ЗСт, и подават ГОД единствено в информационната система на НСИ или в съответната териториална структура на НСИ на хартиен носител, се удължава до 30 юни 2020 година.

3. Срокът за предприятията, които консолидират съгласно Глава трета, Раздел IV от ЗСч и подават консолидиран годишен отчет за дейността (КГОД), се удължава до 30 септември 2020 година.

4. Срокът за лицата, които не са осъществявали дейност по смисъла на ЗСч и следва да декларират това обстоятелство еднократно за първия отчетен период, в който не са осъществявали дейност, с декларация (Приложение №11) в информационната система на НСИ или в съответната териториална структура на НСИ на хартиен носител, се удължава до 30 юни 2020 година.

Заповедта за определянето на реда, начина и сроковете за подаване на годишния отчет за дейността на задължените лица (респонденти) между НСИ и НАП, съгласно чл. 20, ал. 5, във вр. с ал. 1 и 4  от Закона за статистиката, ще бъде актуализирана съобразно новите срокове за подаване на ГОД.

Връзка към съобщението тук.
Във връзка със запитвания в групата ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ за поредността на погашенията на задълженията към НАП, г-н Росен Бъчваров направи следните уточнения:

Редът за погасяване на задължения, регламентиран в чл.169 от ДОПК не е променен. При подадена вече декларация по чл. 92 от ЗКПО с деклариран корпоративен данък и данък върху разходите, задълженията са вписани в данъчно-осигурителната сметка на лицето.

Ако лицето заплати сумата към бюджета и в данъчно осигурителната сметка липсва друго задължение с по-ранна дата на плащане, то сумата ще погаси съразмерно двата данъка, независимо от това, че срокът им на плащане е 30.06.2020 г.

Ако лицето подаде справка-декларация с дължим ДДС и след това преведе сумата по сметката за данъци, тя ще погаси дължимото ДДС, тъй като е с по-ранен срок на плащане, а именно 14.04.2020 г.

Аналогично с другите задължения – ДДФЛ по Декларация Образец № 6 или Декларацията по чл. 55 и чл. 201 от ЗДДФЛ и ЗКПО, както и за следващите месеци.

Обръщаме внимание, че на 01.04.2020 г. ще се появят задължения за авансови вноски, чийто срок за плащане е 15.04.2020 г.

В обобщение: Остава правилото, че първо следва да се декларира и после да се плаща. Съветваме да следите справката с актуалните задължения и срокове за плащане в е-услугата, за да съобразите поредността на плащанията.