"Всяка пета доставка е рискова, зачестяват опитите за злоупотреба с фирмени данни", ни съобщи днес пресцентъра на НАП.

Звеното „Фискален контрол“ в НАП пресече опит за документна измама при внос на близо 20 тона замразени пилешки бутчета. При проверка на камион фискалните инспектори се усъмнили в документите, придружаващи стоката, тъй като мястото на разтоварване не било упоменато коректно. В последствие станало ясно, че дружеството, посочено документално като вносител на пилешките бутчета, въобще не търгува с месни продукти, а представилият се за служител на фирмата не работи там и представя фалшиво пълномощно.

Със случая вече се занимава Междуведомственият координационен център за противодействие на контрабандата и контрол на движението на рискови стоки и товари, извършват се съвместно с полицията насрещни проверки, образувано е и досъдебно производство.

За последните два месеца Дирекция "Фискален контрол" в НАП е предотвратила незаконен внос на 40 тона месо. От началото на 2015 г. фискалните агенти са извършили над 100 000 проверки на транспортни средства, като на над  20 000 са поставени технически средства за контрол. В резултат на извършените контролни действия са наложени  600 обезпечения, за да се избегне отклонение от облагане, допълват от НАП.

„Схемите за злоупотреби при внос стават все по-разнообразни, но използването на чужди фирмени данни няма никакъв шанс, защото звеното разполага със софтуерна система за контрол. Опитите за заобикаляне на правилата показват, че звеното за фискален контрол си върши работата добре“, каза по повод предотвратената злоупотреба директорът на „Фискален контрол“ Ивайло Тодоров.
Дирекция "Събиране" на Централно управлениe на Национална агенция за приходите (НАП) започна масово да разпраща писма до гражданите, които са декларирали подоходния си данък в личната декларация за 2014 година, но още не са довнесли дължимата сума.





Цитат
"Данъкът по годишната Ви данъчна декларация все още не е внесен по сметката на НАП, въпреки че срокът за това изтече в края на април. Подобно поведение имат по-малко от 6% от данъкоплатците в България.", пишат данъчните до неизрядните платци.
НАП дава срок от една седмица за издължаване в писмата си до данъкоплатците.

Цитат
"Неплащането на дълга ви ще доведе до процедура по принудително събиране, включително налагането на запор върху възнаграждения или други обезпечения. В общ интерес е да избегнем налагането на принудителни мерки, затова екипът на НАП е на разположение на телефон 0700 18 700, за да обсъдим възможностите Ви да платите.", се обяснява още във всяко писмо.
Оказва се, че част от задълженията на гражданите са заради неправомерно ползвана 5% отстъпка от данъка при избрана опция за по-ранно подаване на декларацията по електронен път, в срок до 31 март.

В закона още е посочено, че отстъпката се ползва при условие, че данъкоплатецът няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения и данъкът се внесе до 30 април. Много данъкоплатци обаче ползват отстъпка без да знаят, че имат минимални суми (често само стотинки), които стоят, като задължения към НАП от минали години по данъчно-осигурителните им сметки. Дори сумите да са с изтекла давност, ако те не са отписани от лицето изрично, това е причина отстъпката от данъка да не може да бъде ползвана. От НАП съобщават, че в такива случаи гражданите трябва да довнесат отстъпката, която сами са приспаднали от годишната данъчна декларация.
Действителните собственици на фирми трябва да фигурират в централни регистри на страните членки, които да са достъпни както за отговорните институции, така и за разследващи журналисти.

Това предвиждат нови правила, съгласувани със Съвета на ЕС и одобрени от Европейския парламент днес (20 май). Новата директива има за цел да подсили борбата с прането на пари, с данъчните измами и финансирането на тероризма. Одобрени бяха и нови правила за по-лесно проследяване на паричните преводи, съобщават от Европарламента.

Четвъртата директива срещу изпирането на пари за първи път ще задължи страните членки да поддържат централни регистри с имената на действителните собственици на търговски дружества и други юридически лица, както и на тръстове.

Първоначалното предложение на ЕК не включваше създаването на такива регистри, разпоредбата беше предложена от евродепутати по време на преговорите.

Директивата изисква също така банките, одиторите, адвокатите, агентите на недвижими имоти и казината да бъдат по-бдителни за съмнителни транзакции, извършвани от техните клиенти.

Достъп до регистрите на собственици

Националните регистри ще бъдат достъпни за компетентните органи и техните отдели за финансово разузнаване (без никакви ограничения), за „задължени субекти“ (като например банки, които извършват комплексна проверка на клиентите си) и за граждани (въпреки че публичният достъп може да се разрешава след онлайн регистрация и заплащане на административна такса).

За да получи достъп до регистъра, всеки гражданин или организация (например разследващи журналисти или неправителствени организации) при всеки случай трябва да докаже „законен интерес“ за предполагаемо пране на пари и финансиране на тероризма и за предшестващи престъпления като корупция и данъчни измами.

Тези лица могат да получат достъп до информация за името на действителния собственик, месец и година на раждане, националност, държава на пребиваване и детайли за собствеността. Изключения за правото на достъп са възможни, но само „в отделни случаи и при изключителни обстоятелства“.

Информацията за тръстове в националните регистри ще бъде достъпна само за отговорните институции и „задължени субекти“.

Специални мерки за политически значими личности

Текстът предвижда специални правила за информацията, отнасяща се до политически значими личности, т.е. хора, изложени на по-висок риск от корупция, заради заеманите от тях политически позиции. Това включва президенти, членове на правителството, върховни съдии, депутати, както и членовете на техните семейства.

Когато налице са такива високо рискови бизнес отношения с подобни лица, трябва да се предприемат допълнителни мерки, като например да се установи източникът на богатството и на средствата, се посочва в директивата.

Проследяване на паричните преводи

Членовете на Европейския парламент одобриха също и регламент за паричните преводи, който цели да подобри възможността за проследяване на платците и получателите на средствата и техните активи.

Държавите-членки ще имат две години да въведат директивата в националното си законодателство.
Върховният административен съд (ВАС) отмени размера на минималната работна заплата за 2015 година.

ВАС отмени постановлението на правителството от декември 2014 г, съобщиха жалбоподателите от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара (БСК) и Българската търговско-промишлената палата (БТПП). Причината трите работодателски организации да оспорят в съда нормативния акт е поради съществено нарушение на административнопроизводс твените правила по смисъла на чл. 146 АПК - необсъждане на проекта за постановление от Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС), което е задължение по чл. 3, ал.1 от Кодекса на труда (КТ).

Постановлението на правителството предвижда от 1 януари тази година минималната работна заплата да стане 360 лв, което е с 20 лв повече спрямо миналогодишния размер, а от 1 юли МРЗ да се увеличи на 380 лв.

Върховните съдии подчертават, че обсъждането на правителственото постановление за нов размер на МРЗ в Комисията по доходи и жизнено равнище към НСТС не освобождава Министерския съвет от задължението да проведе консултации в рамките на съвета.

ВАС приема за основателно възражението на жалбоподателите, че обсъждането на проекта на Закон за държавния бюджет е съотносимо само към размера на МРЗ на държавните служители, но не изобщо към размера на МРЗ за страната.

В този смисъл, според съда, проведените консултации по Закона за държавния бюджет не заместват изискването за консултиране и на ПМС №419/17.12.2014 г. „Обстоятелството, че МС не е длъжен да се съобразява с изразеното становище на работодателските организации, не означава, че не трябва да спазва процедурата по приемането на подзаконовия нормативен акт, а тя не подлежи на разширено тълкуване от страна на издателя на акта, а се спазва стриктно така, както е предвидено от законодателя“, пише в мотивите на ВАС.

Върховните съдии считат, че несъгласуването на проекта за постановление е съществено нарушение на административно-производствените правила и е самостоятелно основание за отмяна на ПМС №419/17.12.2014 г.

С цялото решение на ВАС може да се запознаете от тук.
Във връзка със запитвания от наши потребители, предвидихме възможност за създаването на фирмен профил в сайта КиК Инфо.

Регистрираните потребители вече имат възможност да публикуват в профилната информация свое представяне на фирмата си - например счетоводна кантора, консултантска дейност или друга, свързана с данъците, счетоводството, правото.

Освен текстово представяне на фирмата, може да се постави лого и уебсайт, които излизат при всяка публикация или тема на потребителя. Подробна информация тук: "Какви рекламни материали може да публикувате безплатно в КиК Инфо?"

Фирмен профил се регистрира лесно, както обичайно се регистрира личен профил. Платформата е гъвкава, като включително е възможна промяната на личен профил във фирмен и обратно, само чрез смяна на екранното име на потребителя (името от регистрацията остава старото, но не се визуализира в сайта).

Възползвайте се от новите възможностите за безплатна реклама в КиК Инфо, за да укрепите своята марка, бранд и професионалния си просперитет.
Общо 545 млн. лв. са спечелили 259-те физически лица, които са обявили в декларациите си доходи над 1 млн. лв., показват данните от обработените до момента декларации за доходите. Най-много са получили 259-те от трудови и приравнени правоотношения – 226 млн. лв., следват доходите от прехвърляне на права и имущества – 147 млн. лв. и тези от стопанска дейност като едноличен търговец – 103,1 млн. лв., съобщи пресцентъра на НАП.

Сред „българските“ милионери има петима чужденци, които са спечелили общо 14 млн. лв., като 10 млн. лв. от тях са доходи от прехвърляне на права и имущества. И петимата са мъже.

На базата на данните за първите десет, профилът на българинът, декларирал най-висок доход от 2014 г., е мъж на 49 години, от София с доходи от над 8,7 млн. лв. годишно.

Според обработените до момента декларации най-много „милионери“ има в София – 129, следва Варна с 18 граждани с доходи от над един милион лева и Пловдив с 16. Данните показват също, че в топ 10 на богатите хора има само една дама.
На нея АССП обсъди петъчното заседание на Консултативния съвет на НАП и запозна детайлно членовете си с проекта на новия Закон за счетоводството, предоставен от Министерство на финансите на Асоциацията преди броени дни в сряда на 13 май.



На 16 май Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП) проведе в Пловдив Национална среща на счетоводните предприятия "АССП гостува на Южна България".

В същия ден се състоя отчетно-изборно Общо събрание, на което Управителният съвет на АССП представи доклад за своята дейност и програмата за следващия мандат на ръководството. Избран бе нов Управителен съвет на АССП в състав: Мадлена Леви-Примо (председател), Катя Крънчева (зам. председател), Костадин Карагяуров, Боряна Стоянова, Галя Гроздева, Николай Петков и Рая Петрова.

Преди Общото събрание Катя Крънчева запозна членовете на АССП с изпратения преди броени дни в сряда (13 май) нов проект на Закон за счетоводството. Законопроектът е на Министерство на финансите, а не на ИДЕС.

АССП участва в Работната група към МФ по транспониране на Директивата 2013/34/ЕС в националното законодателство, която е причина за създаването на изцяло нов Закон за счетоводството. Във връзка с това бяха обсъдени постигнатите резултати на АССП, както и някои проблемни членове от проектозакона, по които Асоциацията отново ще представи своето мотивирано становище пред Министерството на финансите.

Мадлена Леви представи подробна информация за състоялия се на 15-ти май Консултативен съвет на НАП и основните насоки, по които НАП смята да работи.

Изпълнителният директор на  НАП свика заседание на Консултативният съвет за единно прилагане на данъчното и осигурително законодателство на 15 май 2015 г. от 14.00 ч. в зала 610 в сградата на Централно управление, София, бул. „Дондуков“ № 52. Членовете на Съвета бяха запознати с някои резултати от дейността на приходната агенция. АССП е постоянен член на Консултативния съвет на НАП и представи своите мотивирани предложения по избраните от НАП теми:
1. Механизми за усъвършенстване на контролната дейност на НАП
2. Разширяване на кръга електронни услуги, предоставяни от НАП

Членство в АССП

На 16-ти май в конферентната зала на Лендмарк хотел в Пловдив АССП се срещна със счетоводни предприятия, проявили интерес към членство в Асоциацията. АССП ги запозна със своите облекчени условия за членство, а именно, че вече и най-малките счетоводни предприятия имат възможност да се присъединят към асоциацията.

Участниците в срещата обмениха насоки и виждания за развитието на счетоводната професия и счетоводните услуги в България.
Наръчниците, които приходната администрация е изготвила са предназначени за ползване от данъчните инспектори. Те са изготвени с цел да подпомогнат на служителите от НАП при прилагането на данъчно законодателство.

Наръчниците могат да бъдат използвани както за самостоятелна подготовка от органите по приходите, така и като база за разработване на учебни материали за провеждане на  първоначални и продължаващи обучения на служителите от Национална агенция за приходите.

Както е записано във въведението на всеки наръчник, те не могат да бъдат публикувани или размножавани без изрично съгласие на Национална агенция за приходите. След получено специално разрешение от НАП, ги публикуваме в КиК Инфо в секция Справочник, за по-лесно и удобно ползване с отделен линк към всеки фиш:

Наръчник по ЗДДС 2015
Наръчник по ЗКПО 2015
Наръчник по ЗДДФЛ 2015
Наръчник по ДОПК 2015

Наръчниците за 2015 година са актуализирани и съобразени с действащите през 2015 година данъчни закони. Промените за 2015 година са намерили отражение в съответните фишове на всеки един наръчник. Някои от фишовете са допълнени с актуална данъчна практика.
Създаваме Национално бюро, снабдено със софтуер, който отделно ще засича данъчните декларации. Това заяви вицепремиерът Меглена Кунева пред Нова телевизия.

В края на април беше изготвен проектозакон, който цели да подобри борбата с корупцията. "В момента правим финансовата обосновка", обясни Кунева, като уточни, че преговорите с министерство на финансите вървят трудно, тъй като финансовата рамка е доста ограничена.

В законопроекта се предвижда създаването на Национално бюро по установяване на конфликт на интереси. "Предложението ни е това да е едноличен орган. Предлагаме ръководителят да се предлага от Министерски съвет, но номинацията да се потвърждава и и от президента", обясни Кунева.

По думите й едно от новите неща е, че проверка на имуществото вече ще се прави и по анонимни сигнали, които също ще се проверяват, ако отговарят на определени изисквания, за да не се превръщат в репресия срещу невинни хора, поясни Кунева, като те се въвеждат, тъй като голяма част от служителите и сега имат достоверна информация за корупционни практики, но се страхуват от уволнение и не подават сигнали.

Държавата разчита хората да подават сигнали, защото няма как нито един антикорупционен закон, нито една институция сама да свърши работа без съдействието на обществото, уточни Меглена Кунева.

Другото ново е снабдяването на Бюрото със софтуер, който, независимо от човешкия фактор, ще прави засичане на данъчните декларации. "Надявам се да сложим края на фиктивните декларации пред Сметната палата", добави още Кунева.

В края на миналата седмица стана ясно, че новото антикорупционно бюро ще започва проверки при 5000 лева разминаване между доходите и разходите на политиците и магистратите. При разминаване над 10 000 лв. ще започва разследване.

"Ако има сигнал, че някой кара кола, която е твърде скъпа, ще се прави специална проверка. Ако има 10 000 лева разлика от това, което получаваш, и начина, по който живееш, ще се извърши дълбочинна проверка, обясни Кунева. Тази проверка ще включва и близки, и роднини" обясни вицепремиерът.

Бюрото ще може да вика уличените на разпит и да иска от съда да свали банковата им тайна. При потвърждаване на разминаването ще бъдат подавани сигнали в комисията за конфискация на незаконно придобито имущество, а при обосновани съмнения, че натрупваните средства са от престъпление, ще бъде сигнализирана и прокуратурата. Пред комисията ще се декларират и всички нетрудови доходи над 2000 лв., както и единични плащания над 500 лв. В декларациите за конфликт на интереси ще се включват имоти и пари не само на съпрузи, но и на хора, с които живеят заедно без брак. Ще се обявяват акции и дялове в инвестиционни фондове.

Според вицепремиера трябва да се справим с проблема с корупцията, който все повече се задълбочава.

Идеята е да има публичност. "Eдно е да се установи конфликтът на интереси, а съвсем друго е това да е публично и да няма връщане назад", уточни  Кунева.

"Всеки месец това бюро ще се отчита, освен това то ще се отчита редовно и пред парламента. Освен това всяка година външна компания ще проверява как работи това звено", съобщи вицепремиерът.

Самите служители в Бюрото ще минават периодични тестове за почтеност. Отделно на това Бюрото ще бъде подлагано на външен одит от публично ангажирана компания през обществена поръчка.

Според вицепремиера Народното събрание трябва да приеме промените в закона преди лятната ваканция.
За да бъде изписвано горивото като разход в предприятието, фактурата за закупуването не е достатъчно основание, тъй като в момента на покупката не се правят записи по разходните, а по материалните сметки. Самото изписване на горивото, отразено в счетоводството на предприятието като разход, също следва да бъде надлежно документално обосновано.

Като първични документи за това изписване служат пътните листа за извършените превози. Те следва да дават информация за фактическия разход на горивата, съгласно нормения разход на 100 км. пробег и пропътуваните километри. Реквизитите на Пътния лист не са нормативно регламентирани и се ограничават до тези, с които стопанската операция може да се опише еднозначно. В този връзка пътният лист трябва да съдържат не само пропътуваните километри, но и описание на маршрута.

Цитат
Попълването на пътните листа понякога може да бъде досаден и трудоемък процес, особено за по-малките фирми, които не разполагат с автоматизирани системи.

Чрез Приложението за издаване на пътни листа, можете лесно и удобно да попълните месечния си маршрут, фактурите за гориво и нормата на автомобила, което ще позволи автоматично да бъде пресметнат самия разход, както и да бъде генериран надлежен пътен лист.

Докато попълвате модулът ще пресмята и ще Ви подсказва колко километра трябва да впишете в пътния лист, така че да съответства на подаденото гориво. Ще изчислява каква е сумата на счетоводния разход и колко километри остават за изминаване с остатъка гориво. Приложението е подходящо за фирми, които не обичат да попълват пътни листове и желаят възможно най-лесно да решат този въпрос. За още по-бързо попълване се препоръчват функциите за предварително зададени шаблони.

Приложението за издаване на пътни листа е част от платения абонамент в КиК Инфо.
Наличието на фактура за гориво без пътен лист не е основание за признаване на разхода. Липсата на пътен лист или пътна книжка е липса на документална обоснованост на изразходването на горивото и представлява нарушение на счетоводното и данъчно законодателство. Това дава основание при последващ данъчен контрол, да бъде извършено увеличение на счетоводния финансов резултат по реда на чл. 26, т. 2 от ЗКПО и върху разхода да бъде платен данък, заедно с начислените лихви. В тази връзка са и писмата на НАП:
Изх. № 20-19-14 от 24.02.2014 г. ОТНОСНО: Отчитане и признаване на разходи за гориво
Изх. № 2-1894 от 18.11.2010 г. ОТНОСНО: Осчетоводяване на разходи за гориво
Изх. № 3-2252 от 13.07.2012 г. ОТНОСНО : Документална обоснованост за осчетоводяване на разходите за гориво
Министерството на финансите и Националната агенция за приходите пуснаха безплатно приложение за мобилни устройства с Android. Предстои и да бъде разработена апликация за устройства с операционна система IOS, като периодично ще бъдат добавяни нови услуги за клиентите на НАП.





За момента приложението предлага 4 възможности за потребителите си:
  • справка за здравно-осигурителен статус
  • проверка за ДДС регистрация на фирми
  • данъчен календар с важните дати в годината
  • възможност за намиране и навигация до офис на приходната агенция или на общинските служби за местни данъци и такси

Приложението можете да изтеглите от тук.
Продължават усилията на Министерството на финансите и на Националната агенция за приходите за разширяване на електронния достъп до услуги чрез ПИК, като тенденцията е той да стане универсален вход към електронните услуги в цялата администрация.

Потребителите на електронните услуги на НАП вече могат да проверяват задълженията си за местни данъци и такси за над 200 общини в сайта на НАП. За достъп до услугата е необходим или безплатният персонален идентификационен код (ПИК) или електронен подпис. Задълженията в онлайн справката се визуализират към определена дата, като заплащането на местните данъци трябва да стане по сметките на съответната община - по местонахождение на недвижимия имот или по регистрация на превозните средства. Новата услуга става възможна благодарение на установената електронна връзка между Министерството на финансите и общините, които изпращат данни за задълженията за местните налози.

До няколко седмици ПИК ще бъде внедрен като средство за идентификация при ползването на електронните услуги на Столична община. Предстои в близките месеци и нови общини да се присъединят към системата. Според IT-експертите няма съществени пречки ПИК да бъде използван за уникален код за безплатен достъп и до различни видове справки от е-услугите на Националния осигурителен институт и Националната здравно-осигурителна каса.

След като реализира от началото на годината нормативни промени в ЗМДТ по отношение намаляване на административната тежест при регистрация на МПС, следваща инициатива на МФ е автоматичният трансфер на данни от ТЕЛК към системите за местни данъци, което ще елиминира неудобството инвалидите да предекларират облекченията си при промяна в обстоятелствата. Също така се работи и в посока за реализиране на техническа възможност чрез ПИК за подаване по електронен път на някои видове декларации по ЗМДТ.

Министерство на финансите припомня, че само за няколко месеца над 300 000 субекта вече са активни ползватели на персоналните кодове на НАП. В приключилата на 30 април данъчна кампания са подадени 150 000 декларации за доходите по интернет от общо 500 000, което МФ и НАП отчитат като отлично постижение в първата година от въвеждането на ПИК. Очакванията са с пускането на все повече нови е-услуги този темп да се запази и до 3 години хартиеното деклариране да стане изключение.
Установяване на режим за обратно начисляване на ДДС за всички транзакции над определена стойност обсъди във Виена министърът на финансите Владислав Горанов. Механизмът за обратно начисляване е изключение от общия ред за облагане с ДДС и данъкът по доставките е изискуем от получателя - регистрирано по ЗДДС лице, а не от доставчика.

Финансовите министри на Австрия, Чехия, Унгария, Словакия и България обсъдиха инициативата на Чехия и Австрия за съвместно искане пред Европейската комисия на дерогация по член 395 от ДДС Директива 2006/112/ЕО, относно възможност за установяване на режим за обратно начисляване за всички транзакции над определена стойност.

Владислав Горанов участва в срещата на финансови министри от Централна и Източна Европа, по покана на австрийския финансов министър Йохан Георг Шелинг.

Шелинг смята, че настоящата система е „неефективна и трябва да бъде променена", предаде Ройтерс. Според него около 10 държави ще се включат в инициативата, подета от Прага и Виена преди 6 месеца. Чешкият финансов министър подчерта, че този тип измами струват на страните членки на ЕС около 50 милиарда евро на година.

Министър Горанов изрази позиция, че България подкрепя всички мерки за борба с ДДС измамите, и че страната ни е готова да подкрепи подобна инициатива пред Европейската комисия.

Припомняме изявлението на Съвета на Европейския съюз и Европейската Комисия по приемането на:
а) Директива на Съвета за изменение на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на механизъм за бързо реагиране срещу измамите с ДДС
б) Директива на Съвета за изменение на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на незадължително и временно прилагане на механизма за самоначисляване във връзка с доставки на някои стоки и услуги, при които съществува риск от измами

Цитат
Във връзка със съгласието, постигнато от държавите членки по всеобхватния пакет за борба срещу измамите с ДДС, Съветът и Комисията заявяват, че:

1. Механизмът за бързо реагиране и разширяването на механизма за самоначисляване са временни и извънредни мерки за противодействие на сериозните рискове от измами с ДДС. Комисията и Съветът изразяват съгласие с необходимостта да се отдаде приоритет на изграждането на „стабилна, устойчива и недопускаща измами система на ДДС“, както е посочено в съобщението на Комисията относно бъдещето на ДДС, с оглед да се подпомогне предотвратяването на измамите с ДДС, вместо да се налага да се разчита на дерогационни механизми. Съветът отбелязва готовността на Комисията да представи предложения за постигането на тази цел.

2. Комисията и Съветът изразяват съгласие, че единствената цел на механизма за самоначисляване е да се подпомогнат държавите членки в борбата срещу измамите с ДДС, които водят до загуби за техните бюджети, както и че той не представлява по никакъв начин стъпка към обща система на самоначисляване. Преди да приложат самоначисляването държавите членки следва да се уверят, че при конкретните обстоятелства прилагането на обичайните административни мерки би било недостатъчно за противодействие на измамите. Нещо повече, прилагането на самоначисляването следва да не оказва неблагоприятно въздействие върху обичайния обмен на информация по силата на Регламент (ЕС) № 904/2010; държавите членки, които са въвели самоначисляването в определен сектор, продължават да са задължени да отговарят на искания за информация във връзка с този сектор в рамките на предвидените в член 7 от същия регламент срокове. Съветът отбелязва ангажимента на Комисията да следи зорко за всяка злоупотреба с механизма за самоначисляване.
 
3. Съветът отбелязва готовността на Комисията да ускори във възможно най-голяма степен съществуващите процедури по член 395 от Директивата за ДДС с оглед на намаляването на сроковете за предоставяне на дерогации, с цел противодействие на риска от измами с ДДС.

4. Съветът и Комисията отчитат, че следва да бъде засилено сътрудничеството при обмена на добри административни практики между държавите членки за повишаване на ефективността на мерките срещу риска от измами с ДДС.
Националният статистически институти започва провеждането на ново изследване "Структура на заплатите 2014", което е със задължителен характер на участие, съобщава КиК Инфо.

В изследването ще се наблюдава извадка от 18700 предприятия - фирми, организации, ведомства, поделения, клонове или филиали, които са с едно и повече наети лица по трудово или служебно правоотношение, и чиято икономическа дейност е в рамките на раздели от B до S на Класификацията на икономическите дейности (КИД - 2008). Това са всички дейности без селско, горско и рибно стопанство, дейности на домакинства като работодатели, недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление, дейности на екстериториални организации и служби.

Предприятията, попаднали в извадката ще получат уведомително писмо от НСИ по електронна или обикновена поща. Отчетните периоди на наблюдението са 2014 година, както и месец октомври на 2014 година. Срокът за предоставяне на новата статистическа справка е до 15 юни 2015 година.

Информацията може да се попълва на хартиен носител или в електронен формат. За отчетната 2014 г. НСИ предоставя за първи път възможността данните да се предоставят онлайн чрез Информационна система "Структура на заплатите 2014". Наблюдението се провежда чрез попълване на статистическа справка, състояща се от две части. В Част А се попълва обобщена информация за предприятието като цяло или за отделни негови местни единици. В Част Б се попълват данни за определен брой наети лица по трудово или служебно правоотношение.

За България това е четвъртото от серията наблюдения, провеждащи се през четиригодишни интервали съгласно Регламент на Съвета (ЕС) № 530/1999. Задачата на това законодателство е да осигури прецизни и хармонизирани данни за заплатите на наетите лица в държавите - членки на Европейския съюз, за формиране на адекватни политики в областта на труда и задоволяване на потребностите на изследователите в тази област.
Данъчните предприемат пакет от мерки, за да стимулират доброволното плащане на данъците, без да се стига до запориране на сметки и без да се пречи на нормалния ритъм на работа на фирмите, съобщава в. "Стандарт".

Чрез тези мерки се цели повишаване на приходите в държавния бюджет, като същевременно компаниите с временни финансови затруднения получават възможност да платят на части задълженията си към бюджета, без да се стига до фалита им.

Разсрочване на задълженията

НАП осъществява постоянен мониторинг на длъжници с просрочени задължения в размер над 100 хил. лв. (200 хил. лв. за Териториална дирекция на НАП София-град) за данъци и задължителни осигурителни вноски, които са категоризирани като събираеми и частично-събираеми. В тези случаи директорите на териториални дирекции на приходната агенция в цялата страна провеждат персонални срещи с лицата, невнесли своите публични задължения в особено големи размери. Целта на срещите е да се поемат изрични ангажименти за предоставяне на обезпечения или за извършване на цялостни или частични плащания на просрочените дългове.

Най-често се стига до издаване на разрешения за неотложни плащания. В тези случаи данъчните взимат определен процент от постъпващите суми по сметката на длъжника (най-често около 15%), а с останалите средства фирмата може да продължи дейността си. По този начин се дава възможност на фирмите с временни финансови затруднения да се издължат на бюджета, без да се стига до обявяването им във фалит. За целта се прави актуална оценка на икономическия статус на задълженото лице, и ако е необходимо, се налагат и обезпечителни мерки, за да се гарантира събирането на просрочените задължения. С фирмите може да се договори и отсрочване или разсрочване на задълженията, като при необходимост се пристъпва и към цялостни ревизии.

От НАП напомнят преди да блокират сметки

Един от използваните от НАП методи, за да се стимулира доброволното плащане на данъци и осигуровки, е телефонен контакт с длъжниците. От Информационния център на НАП се обаждат на лица с просрочени задължения и ги подсещат, че трябва да си платят.

Тези разговори се осъществяват както кампанийно за по-стари задължения, така и веднага след възникване на просрочието. Целта е длъжниците доброволно да внесат в бюджета задълженията си, преди да се стигне до изпращане на официална покана за плащане и блокиране на банкови сметки. Практиката показва, че близо 80% от гражданите веднага си плащат задълженията, след като им се обадят по телефона.

Прихващане на задължения към бюджета

Един от най-ефективните методи за събиране на публичните приходи е прихващане на задължения към бюджета от суми, които фирмите получават от общини, институции, министерства и държавни предприятия по договори за обществени поръчки, както и при изпълнение на проекти по оперативните програми на ЕС.

Преди да изплатят пари на частна фирма, ведомствата подават информация на НАП и данъчните проверяват дали тя има просрочени задължения. Ако фирмата дължи пари на бюджета, те биват прихващат от сумата, която трябва да получи от държавното ведомство. Тази практика работи от края на миналата година и дава много добри резултати.
Министерството на финансите очаква излишък в бюджета от над 1 млрд. лв. към април 2015 г., което е рекорд за последните седем години.



На база на предварителни данни и оценки за салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към месец април 2015 г. очакваният излишък е в размер на около 1 006 млн. лв. (1,2% от прогнозния БВП).


Цитат
Това е най-големият излишък за първите четири месеца на годината от 2008 г. насам. За сравнение салдото към април 2014 г. бе дефицит в размер на 864,5 млн. лв. (1,1% от БВП), което означава, че съпоставено с първите четири месеца на предходната година бюджетната позиция се подобрява с  1 870,5 млн. лв. или 2,3% от БВП.
По-високите приходи продължават да бъдат основния фактор за прогнозираното подобрение на бюджетното салдо. Освен ръста при данъчните приходи следва специално внимание да се отдели и на възстановените суми от ЕК в частта на помощите. Само за месец април ЕК е възстановила на България 666,9 млн. лв. по Оперативните програми и фондовете на ЕС, които представляват основно възстановени от ЕК разходи, извършени в края на 2014 одина. Това се отразява и в превишение на приходите над разходите по сметките за европейски средства към април.

Следва обаче да обърнем внимание, че в голяма степен положителният ефект върху бюджетното салдо от тези постъпления от предходната година ще компенсира очакваното влошаване от разходите по сметките за европейски средства в края на 2015 г., които ефективно ще бъдат възстановени през 2016 г. и няма да постъпят по бюджета за настоящата година.

Основни параметри по КФП на база предварителни данни и оценки

Приходите и помощите по КФП към април 2015 г. се очаква да бъдат в размер на около 11 310 млн. лв. (37,3% от годишния разчет). Към края на месец април в частта на приходите се отбелязва значителен ръст от 19,6% ( 1 856 млн. лв.) спрямо същия период на 2014 година.

Ръстът спрямо предходната година се дължи  на по-високите данъчни и неданъчни приходи в размер на 962 млн. лв. и на по-високите постъпления в частта на помощите (възстановени средства от Европейската комисия) в размер на 894 млн. лева.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към 30.04.2015 г. на база на оперативни данни и оценки са в размер на около 10 304 млн. лв., което е 31,4% от годишния разчет. Разходите за същия период на миналата година са в размер на 10 318 млн. лева.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 30.04.2015 г. от централния бюджет, възлиза на 376,1 млн. лв., което е в съответствие с Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) 1150/2000 на Съвета на ЕС от 22 май 2000 г. за прилагане на Решение 94/728/ЕО, Евратом относно системата за собствени ресурси на Общностите.

Статистическите данни и Информационният бюлетин за изпълнението на консолидирания бюджет към 30 април 2015 г. на база на данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет ще бъдат публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите в края на месец май 2015 година.
Ежегодно предприятията имат задължение да направят публични своите годишни финансови отчети, припомня КиК Инфо. Това изискване е залегнало в Закона за счетоводството.

Важно е да се имат предвид следните правила:
  • Ако предприятието подлежи на задължителен финансов одит, следва да изготви и публикува и годишен доклад за дейността.
  • Ако предприятието подлежи на консолидация, следва да изготви и публикува своя консолидиран финансов отчет.
  • Ако предприятието подлежи на консолидация и на задължителен финансов одит, то следва да публикува годишния си консолидиран доклад за дейността.

Крайните срокове за подаване на документите за обявяване на отчетите в Търговския регистър за 2014 година са:
  • 31 май - за едноличните търговци, чиито годишни финансови отчети подлежат на задължителен независим финансов одит
  • 30 юни - за дружествата с ограничена отговорност
  • 31 юли - за всички други търговци по смисъла на Търговския закон

Юридическите лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност, подават документи за публикуване на годишните си финансови отчети за 2014 година в Централния регистър при Министерството на правосъдието в срок до 30 юни.

За останалите предприятия публикуването следва да се извърши чрез икономическо издание или чрез интернет в срок до 30 юни.
Днес БСП внесе законопроект за отмяна на плоския данък и замяната му с прогресивен. 22-ма депутати от левицата са сред вносителите на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

С предложениено се цели премахването на единната данъчна ставка (плоския данък) върху доходите на физическите лица и замяната му с прогресивно-подоходен данък. Според мотивите на вносителите сега прилаганата единна данъчна ставка е фактор за задълбочаване на социалното неравенство и не способства за постигане на обществен интегритет и развитие, и дори е предпоставка за маргинализиране на големи социални групи.

По предлаганата скала завишение на данъчната тежест ще има само за лица, които са с доходи, превишаващи 1550 лева месечно, пресмятат от БСП. Според изчисленията на вносителите, ефектът по предварителни данни, се очаква да бъде допълнителен приход в хазната от около 200 млн. лева годишно.

Предложението за скалите за облагане е следното:

Месечно авансово облагане за трудови договори
  • до размера на минималната месечна работна заплата  (МРЗ) -  необлагаеми
  • над МРЗ - до 1000 лв. - 10% за горницата над МРЗ
  • от 1000 лв. до 2000 лв. - данъкът по предходния ред плюс 17% за горницата над 1000 лв.
  • от 2000 лв. до 5000 лв. - данъкът по предходния ред плюс 22% за горницата над 2000 лв.
  • от 5000 до 10 000 лв. - данъкът по предходния ред плюс 25% за горницата над 5000 лв.
  • над 10 000 лв. - данъкът по предходния ред плюс 27% за горницата над 10 000 лв.
  • за доходи, придобити като морско лице   - 1%

Облагане на общата годишна данъчна основа   
  • до 3600 лв. - необлагаеми
  • от 3600 до 12 000 лв. - 10% за горницата над 3600 лв.
  • от 12 000 до 24 000 лв. - 840 лв. плюс 15% за горницата над 12 000 лв.
  • от 24 000 лв. до 60 000 лв. - 2640 лв. плюс 20% за горницата над 24 000 лв.
  • от 60 000 лв. до 120 000 лв. - 9840 лв. плюс 25% за горницата над 60 000 лв.
  • над 120 000 лв. - 24 840 лв. плюс 27% за горницата над 120 000 лв.

Предлага се измененията да влязат в сила от 1 януари 2016 г.

На въпрос на БГНЕС как ще отговорят на основния политически аргумент, че именно правителството с водещото участие на БСП е отменило прогресивния данък и е въвело пропорционална скала Янаки Стоилов отвърна, че повечето от вносителите на това предложение днес не са били част от тогавашното управление и не са въвеждали плосък данък.

Със законопроекта може да се запознаете от тук.
В ефира на телевизия Bulgaria On Air одиторът Пламен Донев коментира КТБ, законопроекта на ИДЕС за нов Закон за счетоводството и трябва ли малките предприятия да подлежат задължително на одит.

Според Пламен Донев датата на обявяване на несъстоятелността на КТБ 6 ноември е проблемна, заради ощетяване масата на несъстоятелността, но датата, която БНБ ще търси като коректна - 30 септември, не е точна тъй като според него тази дата всъщност е много по-рано във времето. Банката е в състояние на свръхзадлъжнялост още, когато е отпускала необезпечени кредити или имала е изкуствено надценявани активи отдавна, допълни Донев. Експерт-счетоводителят смята още, че не би трябвало нито една цесия да бъде призната.

Във втората част на интервюто Пламен Донев коментира предлагания от ИДЕС нов Закон за счетоводството така:

Цитат
Институтът на дипломираните експерт счетоводители подготви един проект на Закона за счетоводството. Пряката причина за този законопроект е влизането в сила на европейска директива, касаеща счетоводната отчетност. И темата, която предизвика най-големи полемики в обществото са критериите за извършване на независим финансов одит. Европейската директива ясно казва, че малките предприятия не следва да са обект на задължителен финансов одит, освен в специфични случаи, които да са пряко съобразени с нуждите на конкретното предприятие.

В това, което е подготвено като законопроект от ИДЕС, критериите за одит са многократно по-ниски от критериите за малко предприятие, и затова в обществеността има едно несъгласие, че всъщност Институтът или одиторите, се опитват да си защитят бизнеса. Всяка една група се опитва да си защитава професионалните интереси и това е нормално, но аз по-скоро ще поставя въпроса от гледна точка на това "Кое е справедливо?" и "Как трябва да бъде?".

Ако приемем, че ценовите равнища в България са на 50% от средно европейските, нека да прилагаме например един такъв показател за одит, който да е два пъти по-малък от общоевропейския. И съответно всички предприятия, които не покриват тези стойности да бъдат освободени от задължението за одит, което вече би представлявало наистина облекчение на тежестта на малките предприятия.

"Не смятам, че има някакъв генерален проблем в счетоводното законодателство в България. Счетоводната практика в България е на ниво, да го наречен ниско, но то е такова каквото е като цяло нивото на бизнеса в България", допълни още Пламен Донев.

Вижте цялото интервю във видеото.


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе с решение по скандалните изменения и допълнения в Закона за адвокатурата.

В своето решение КЗК счита, че предложеният проект на ЗИД на Закон за адвокатурата (ЗАдв) съдържа редица проблематични от гледна точка на правилата на конкуренцията правни разрешения, които са от естество както да засегнат по неблагоприятен начин конкурентния процес на пазара на адвокатски услуги, така и да окажат вредно въздействие върху конкуренцията на други, свързани или съседни, пазари, като в крайна сметка биха довели до намаляване на благосъстоянието на потребителите на адвокатски услуги.

Цитат
Поради тази причина КЗК предлага на държавните органи, които участват в законодателния процес, да преразгледат подробно предложения законопроект и да го изменят в съответствие с посочените конкретни съображения на КЗК с цел да се гарантира действителна конкуренция при осъществяването на адвокатската дейност в страната.

Решението на КЗК е прието във връзка с получен в Комисията сигнал от страна на Българска стопанска камара (БСК). В сигнала се посочва, че предложеният проект на ЗИД на ЗАдв задълбочава порочната тенденция към свръхрегулиране и ограничаване на достъпа до определени свободни професии и дейности, в противоречие с правилата на конкуренцията и свободната стопанска дейност.

КЗК извърши свое проучване и покани редица институции и организации да внесат становища. Мотивирани становища внесоха Министерство на правосъдието (МП), Комисия за защита на потребителите (КЗП), Висш адвокатски съвет (ВАдвС), Нотариална камара на Република България, (НКРБ), Камара на частните съдебни изпълнители (КЧСИ), Съюз на юристите в България (СЮБ), Национален съюз на юрисконсултите (НСЮ), Български център за нестопанско право (БЦНП), Българска асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП), Български хелзинкски комитет (БХК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП), Институт за пазарна икономика (ИПИ). В хода на производството становище бе представено и от страна на адвокатско дружество „Попов и партньори“.

От счетоводните организации свои становища внесоха Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП) и Института на дипломираните експерт-счетоводители в България (ИДЕС).

КЗК напълно споделя изразените в сигнала на Българската стопанска камара, както и в преобладаващата част от постъпилите становища, съображения за негативното отражение на проектозакона върху конкуренцията и потребителите.

В своето решение КЗК подчертава, че разпоредбите на чл. 150 от законопроекта са с ограничителен характер и на практика забранява на лицата, които разполагат с необходимите знания и компетентност, да предоставят изброените в чл. 24, ал. 1 от ЗАдв услуги.

За да се постигне ефективен и работещ процес на конкуренция между всички участници на пазара, не бива да съществуват ограничения, които могат да подействат възпиращо за част от пазарните агенти.

КЗК е на мнение, че клиентите и потребителите следва да са в състояние да избират свободно между лицата, упражняващи различни професии, за извършването на желаната от тях комплексна услуга.

Принципното становище на Комисията е, че колкото по-широк е кръгът на доставчиците на дадена услуга, толкова по-големи са възможностите на клиентите и потребителите да изберат доставчик, който предлага услуги с най-добро качество на възможно най-ниска цена. Именно наличието на по-големи възможности на клиентите и потребителите за избор на доставчици е един от основните индикатори за наличие на ефективен процес на конкуренция на определен пазар.

В този контекст, КЗК намира за недопустимо разпоредбата на чл. 150, ал. 1 от ЗАдв, във връзка с чл. 24, ал. 1 от ЗАдв да въвежда ограничение относно качеството на доставчика на изброените в последната разпоредба услуги, тъй като по силата на други закони лица, упражняващи различна от адвокатската професия, могат да предоставят същите по обхват услуги.

По отношение на извършването на удостоверителни услуги от адвокатите, които са присъщи на нотариусите, Комисията е на мнение, че предоставянето на право на адвокат да извършва удостоверителни услуги ще доведе до създаване на правна несигурност. Поради това съществуващото в действащата нормативна уредба ограничение относно качеството на лицата, имащи право да извършват удостоверителни услуги, е оправдано от конкурентноправна гледна точка с оглед необходимостта от защита на обществения интерес.

Комисията счита, че не е обществено оправдано предоставянето на право на адвокатите на достъп до Национална база данни „Население“, поддържана от МРРБ, както и до националния автоматизиран фонд на българските лични документи „Национален регистър на българските лични документи“.

В своето решение Комисията изразява становище и по минималните възнаграждения за извършване на адвокатски услуги. Предложеното изменение, в допълнение към съществуващите минимални цени за адвокатски услуги, определени в наредба на Висшия адвокатски съвет, се създава второ ниво на минимални цени.

Едно от основните средства, чрез които участниците на даден пазар се конкурират, са цените. Цените представляват един от най-важните параметри на конкурентния процес на съответния пазар. Въвеждането на минимални цени води до непосредствено ограничаване на ценовата конкуренция на пазара. Нормално е всеки участник на пазара индивидуално, свободно и независимо да определя цените на услугите, които предлага. Моделът на конкуренцията се основава на естествените пазарни механизми, които определят възнаграждението за дейността на всеки един участник на съответния пазар въз основа на неговата квалификация, опит и качество на предлаганите от него услуги, както и степента на удовлетвореност на неговите клиенти и потребители.

Минималните цени оказват негативно влияние и върху участниците на пазара, които искат да навлязат на него, тай като им отнемат възможността да приложат стратегия за навлизане на пазара чрез предлагане на услугите си на по-ниски цени в сравнение с утвърдените участници. При условие че има утвърдени участници на пазара, които предлагат услугите си на минимални цени, по-вероятно
е потребителите на адвокатски услуги да изберат утвърден участник вместо новонавлизащ, който също предлага услугите си на определените минимални цени.

По този начин се поставя бариера за навлизането на нови доставчици на тези услуги на пазара, като се ограничава техният брой и съответно – конкуренцията на него. Следователно, минималните цени защитават съществуващите участници на пазара и най-вече тези от тях, които са неефективни и нямат стимул да подобряват качеството на услугите, които предлагат.

Липсата на необходимост от минимални цени и разбирането за антиконкурентния им характер се потвърждава и от нормативната уредба на страните членки на ЕС. В повечето от тях не са предвидени фиксирани или минимални цени за адвокатски услуги.

Комисията намира проблеми и в други текстове от законопроекта, които касаят адвокатската професия:
  • По предложението правоспособен юрист с адвокатски стаж под 2 години да може да се впише като младши адвокат, КЗК счита, че нормата би могла да доведе до необосновано затваряне на пазара за срок от две години за лица, които вече притежават значителен опит и правна квалификация да извършват адвокатска дейност самостоятелно и независимо. Според КЗК необоснована бариера за навлизане на пазара на квалифицирани лица представлява и § 5 от законопроекта, поставящ по-високи изисквания за лицата, които могат да се впишат без полагане на изпит.
  • По предложението за разширяване на забраната за рекламиране дейността на адвоката, КЗК е на мнение, че забраната за рекламиране като цяло необосновано затруднява процеса на ефективната конкуренция на пазара на адвокатски услуги в страната.
  • По предложението за забрана адвокат да бъде изпълнителен член на съвета на директорите на акционерно дружество, КЗК счита че нормата ограничава възможностите на предприятията сами да определят организационната си форма, като им се отнема правото независимо да избират кои лица да участват в управителните им органи.

С цялото решение на Комисията за защита на конкуренцията можете да се запознаете от тук.


Всичко по темата:
Адвокати заплашват със стачка, ако парламентът не приеме техен лобистки закон
КЗК отсече: Проектозаконът за адвокатурата е вреден за свободната конкуренция
Десетки организации са против лобисткия законопроект на адвокатите (видео)
КЗК образува производство по готвените лобистки промeни в Закона за адвокатурата
Дори депутатите, вносители на Закона за адвокатурата имат резерви към него
Среща с депутатите в НС по спорния законопроект за адвокатурата
БСК: Проектът за промени в Закона за адвокатурата е лобистки!
АССП за права на счетоводителите и срещу лобисткия проектозакон за адвокатурата
Адвокатите отговориха на счетоводителите по спорния законопроект
Глоби за всеки, който консултира, регистрира, подава заявления, но не е адвокат