Звеното „Фискален контрол“ в НАП пресече опит за фиктивен износ на 13 тона имитиращ продукт с растителни мазнини. При проверка на камион, превозващ фалшивия кашкавал, фискалните инспектори установяват, че има несъответствие между количеството на стоката, натоварена в автомобила и посоченото във фактурата и другите придружаващи документи. Оказва се, че от камиона липсват 13 тона от продукта, който по документи е описан като български кашкавал на стойност 110 000 евро. Продукцията била предназначена за Гърция.

След като установяват несъответствие между декларираните и действителните количества от фалшивия кашкавал, инспекторите извършват допълнителни проверки и откриват скрити документи, в които са посочени реалните количества на превозваната стока. В тези книжа са описани и реалните фирми получатели на продукцията, които се различават от посочените в официалните документи, представени на инспекторите от „Фискален контрол“ при проверката. Освен това стоката в тези скрити документи е посочена като продукт с растителни мазнини.

Инспекторите на „Фискален контрол“ продължават работата си, иззели са стоката и са уведомили Българската агенция по безопасност на храните. Със случая са запознати и органите на досъдебното производство и Прокуратурата.

Фиктивният износ е една от най-често срещаните схеми за измами с ДДС. При нея търговец изнася стоката само „по документи“, като в същото време ползва данъчен кредит. Междувременно продуктите се реализират на вътрешния пазар, обикновено без платежни документи и в хазната не се внасят дължимите данъци .

От началото на 2016 г. фискалните агенти на НАП са извършили 43 847 проверки на транспортни средства, като на 11 743 са поставени технически средства за контрол. В резултат на извършените контролни действия са наложени 173 обезпечения, за да се избегне отклонение от облагане, допълват от НАП.
Ново приложение за изчисляване на ДДС върху лично ползване с издаване на Протокол по чл. 117

Отчитането на ДДС върху личното ползване е свързано с множество изчисления, съобразяване с различни случаи и издаване на документи. Несъмнено това ще отнеме време на компаниите, които отчитат лично ползване на служебни активи. От друга страна НАП даде сериозни заявки, че ще следи и търси начисления ДДС върху личното ползване на фирмените движими и недвижими вещи.

За по-лесно пресмятане и издаване на необходимите документи създадохме
Приложение: ДДС върху лично ползване с издаване на Протокол по чл. 117, ал. 1, т. 3

Цитат
Чрез приложението можете да пресмятате данъка върху добавената стойност, ако ползвате за лични нужди:
1. движима вещ, ДА по смисъла на ЗКПО
2. недвижима вещ
3. учредено вещно право
4. услуга
5. ремонт
6. оперативен лизинг (наем)
7. стока (отделяне)
Приложението е съобразено с примерите от Указание на НАП, изх. № 24-00-15 от дата 22.01.2016, относно: данъчно третиране по Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) на използването и отделянето на стоки за лични нужди на данъчно задълженото лице, на собственика, на работниците и служителите.

Приложението издава едновременно:
1. Подробна калкулация с база за разпределение, данъчна основа или изхабяването върху, което следва да се начисли данъка, процента лично ползване и данъка върху личното ползване;
2. Протокол по чл. 117, ал. 1, т. 3.

Съгласно чл. 27, ал. 2 от ЗДДС при определяне на данъчната основа на използваните стоки за лично ползване, които са или биха били дълготрайни активи по смисъла на ЗКПО, ако се използваха в дейността на лицето, се взема предвид разход за изхабяването им като част от данъчната основа, върху която е приспаднат изцяло или частично данъчен кредит, изчислен за всеки данъчен период по линейния метод за период 5 години, считано от данъчния период, през който е упражнено правото на данъчния кредит включително за движими вещи, съответно за период от 20 години - за недвижимите вещи. Разходът за изхабяване при учредено вещно право върху стока се определя за периода, за който е учредено правото, но не повече от съответните години по предходното изречение.

Когато в сумата на преките разходи са включени разходи, свързани с поддържане на състоянието на вещта с оглед обичайното ѝ предназначение, например за ремонт, резервни части или технически прегледи, данъчната основа, върху която е приспаднат изцяло или частично данъчен кредит за тези разходи, е препоръчително да се пренася на части по линеен метод за период от 12 месеца в данъчната основа на доставката на услуга за лични нужди.


Вижте още:
Отчитане на лично ползване на служебен автомобил с пътен лист
Фирмена заповед за неизползване на служебното имущество за лични нужди
Говорителят на НАП Росен Бъчваров коментира данък "уикенд" в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria. От думите му стана ясно, че на вчерашната среща в Министерство на финансите е взето решение да се предприемат две съществени мерки:
1) Още в близките седмици или месеци да се приеме законодателство, с което да се урегулира по един по-прост нормативен начин облагането на непаричния доход на физическите лица;
2)  Да се поиска дерогация от Европейската комисия, така че по отношение на превозните средства да бъде законово фиксиран по-малък размер на данъчния кредит.

Прилагането на данък "уикенд" няма да бъде отложено с една година. „Ние продължаваме да очакваме в справките си декларации компаниите да разпределят съотношението лично и служебно ползване по отношение на тези активи и съответно да начислят и внесат данък за лично ползване“, заяви Бъчваров. Целта на НАП е да насърчи бизнеса да изпълнява законовите изисквания сам.

По отношение на очакванията от Брюксел Бъчваров посочи, че оптимистичният вариант е до края на тази година да има уредба, която казва, че когато си купувате автомобил като юридическо лице, ще може да ползвате под формата на данъчен кредит 50% от ДДС. 

Според консервативните прогнози на НАП очакваните приходи от данък "уикенд" за хазната ще възлязат на минимум 100 млн. лева.

Вижте целия разговор:
Работодателят е в правото си да забрани ползване на служебното имущество за лични нужди или за цели, различни от независимата икономическа дейност на фирмата чрез изричен писмен документ (заповед). Важно е да се отбележи, че се допускат изключения, когато са предизвикани от крайна нужда или непреодолима сила.

Във връзка с това, че за целите на данъчното облагане, работодателят трябва да знае дали и кога фирмените активи се ползват за лични нужди, то е разумно да поиска от служителите (напр. чрез декларация) да не използват имущество на компанията за лични цели без изрично писмено разрешение. Добре е всеки служител да има задължението при всяко лично ползване да уведомява писмено работодателя си.

Документиране

Цитат
 Чрез новото Приложение: Заповед за неизползване на служебното имущество за лични нужди може да издадете наведнъж:
1. Заповед от работодателя за неизползване на служебното имущество за лични нужди;
2. Декларации от всички служители за неизползване на служебно имущество за лични нужди (за в бъдеще и през минали периоди).

Приложението може да издава заповед и множество декларации от служители наведнъж чрез импорт от файл с имената на служителите.
С оглед изясняването на въпроса дали през стари данъчни периоди е имало лично ползване на фирмени стоки, услуги и активи, то всеки служител може да декларира пред работодателя си дали в предходни месеци е ползвал фирмени активи за лични цели.


Ако е необходимо отчитане на личното ползване на служебен автомобил, то чрез  Приложението за издаване на пътни листа, можете лесно и сигурно да попълните месечните си данни, което ще позволи автоматично да бъде пресметнати разходите, личното ползване, горивото за управленска дейност, както и да бъде генериран надлежен пътен лист.
От пресцентъра на МФ събщиха, че България ще поиска изключение от правилата за облагане с ДДС по отношение на пътните превозни средства, а указанието на НАП за прилагането на т.нар. данък „уикенд“ ще бъде допълнено с нови пояснения.

България ще поиска от ЕК ограничаване на данъчния кредит за автомобили до 50%.

http://www.kik-info.com/novini/novini-i-akcenti/Balgariya-shte-poiska-ot-EK-ogranichavane-na-danachniya.101700.php
От пресцентъра на МФ събщиха, че България ще поиска изключение от правилата за облагане с ДДС по отношение на пътните превозни средства, а указанието на НАП за прилагането на т.нар. данък „уикенд“ ще бъде допълнено с нови пояснения. Това стана ясно на провела се днес среща в Министерството на финансите.

В срещата са участвали председателят на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова, министърът на финансите Владислав Горанов, изпълнителният директор на  НАП Бойко Атанасов, изпълнителният директор на КРИБ Евгений Иванов и експерти.

В искането за дерогация до Европейската комисия ще се предложи да се ограничи правото за приспадане на данъчен кредит до 50 % за пътни превозни средства, по аналог на договорените изключения от Великобритания, Естония, Латвия, Полша и Румъния. Това ще облекчи счетоводното отчитане и данъчното планиране при ползването им за лична употреба, се казва още в съобщението.

В близките седмици предстоят допълнителни консултации за определянето на точния обхват на исканата дерогация. На срещата бяха коментирани очакванията на бизнеса и на НАП по отношение на декларирането на ДДС, като беше споделено общото виждане, че този данък е дължим винаги, когато става дума за лична употреба на служебни активи, но механизмите на отчетност могат да бъдат облекчени и улеснени.

В разговора беше постигнато съгласие с бъдещи промени в данъчното законодателство да бъде уреден въпросът за облагането на фирмените разходи в случаите на предоставяне на служебно имущество за лична употреба на служителите. Общо беше становището, че това може да стане с облагане на разходите на фирмите, а не на доходите на физическите лица, което едновременно ще отговори на фискалните очаквания на държавата и няма да е допълнително затруднение за бизнеса.

На срещата отново беше пояснено, че ползването на данъчен кредит за придобитите стоки може да бъде отложено за срок до 12 месеца, като в това време компаниите могат да прецизират съотношението служебна/лична употреба на активите си и не се налага да начисляват ДДС за личното им ползване.

От НАП поеха ангажимент да въведат вътрешни правила, които да гарантират обективността при извършването на проверки и ревизии в контекста на контрола при личната употреба на служебно имущество. 
Данъчните следят и наложените платежи чрез куриерски фирми

Масови нарушения на данъчното законодателство разкриват проверки на НАП сред фирми и физически лица, търгуващи по интернет. Често стоките, предлагани в електронни магазини или чрез сайтове за продажба на стоки не са съпроводени с касови бележки или документи за покупката, а банковите преводи или наложените платежи, получавани от търговците изобщо не се осчетоводяват, сочат резултатите от ревизиите на НАП.

Приходната агенция започна масирана кампания за контрол върху онлайн търговци, като инспекторите използват специализиран софтуер за наблюдение. От НАП събират и данни от куриерските фирми за получените плащания,  като сравняват паричните потоци с осчетоводените транзакции и при несъответствие облагат недекларираните приходи, допълват от НАП. Сред най-характерните случаи са физически лица, получили плащания с наложен платеж за над половин милион лева за последната календарна година, множество граждани не са декларирали приходи от по над 200 000 лв. за изминалите 12 месеца, сочат още резултатите от проверките.

Приключилите до момента проверки и ревизии са довели до  на над 1,1 млн. лв. укрити данъци, които трябва да бъдат внесени в 14 дневен срок. Сред най-сериозните нарушители са търговец на употребявани авточасти от Велинград, обложен с над 320 000 лв. и търговец на мобилни телефони от Варна, чийто ревизионен акт е на стойност близо 300 000 лв.

От НАП съветват потребители да искат касова бележка за всяка своя покупка, защото упражняването на права по гаранция или рекламация на некачествена стока е невъзможно без фискален бон. Сигнали за данъчни нарушения могат да се подават и на телефон 0700 18 700 на цената на градски разговор. 
Издателство "Български законник" съобщи, че излезе от печат най-новото му издание - "Национални счетоводни стандарти - 2016" с цялостен експертен коментар по всеки стандарт. Книгата съдържа актуализираните текстове с експертни коментари както към напълно новия стандарт за преминаване за първи път към НСС, така и към абсолютно всички останали стандарти. В пълен текст е публикувано и Постановление № 394 от 30.12.2015 г. за изменение и допълнение на НСФОМСП и примерен национален сметкоплан. Подробности за книгата може да откриете на www.zakonnik.bg/books.

На особено голям интерес се радва и другата текуща книга на издателството - "Новият закон за счетоводството - 2016" с цялостен експертен коментар на Иван Симов - д.е.с, регистриран одитор. Новият Закон за счетоводството и промените в ЗКПО се разглеждате и във видеозаписа на наскоро проведения счетоводен семинар с лектор Мина Димитрова. Във видеозаписа на семинара също може да открият отговори на въпросите, свързани с новите моменти и актуални проблеми по ЗДДС, разгледани от Мина Янкова, както и промените в осигурителното законодателство с лектор Аспасия Петкова. Семинара и книгите са включени и в промоционалният пакет „Всичко за счетоводството“, включващ впечатляващата бройка от 9 издания на изключително атрактивна цена. Заявки за книгата, семинара и промоционалния пакет се приемат на страница www.zakonnik.bg/abonament.

"Настолник на счетоводителя - 2016" и през тази година, с огромният си обем от справочна информация, ще бъде незаменим помощник на всеки счетоводител. Издателството препоръчва покупката на комплекта книга и интерактивен диск за компютър, за да се възползвате от пълният обем информация. Книгата вече се предлага за предварителна продажба, а отпечатването ѝ се очаква през месец март.

Издателството потвърди, че продължава практиката си напълно безплатно за своите абонати на периодични издания да приема конкретни въпроси и спешни счетоводни казуси, на които отговарят единствено доказани експерти и специалисти от съответната област.

За онези счетоводители, които не са ползвали изданията на Български законник, издателството дава възможност за тестови демо-достъп, с който в рамките на няколко дни безплатно ще може да четат всички материали. Заявката за безплатен достъп се попълва на адрес www.zakonnik.bg/demo, а паролата се предоставя по телефон от компетентни сътрудници, които могат да дадат насоки как да се възползвате в пълна степен от богатството от актуална информация.


PR съобщение от "Български законник" ЕООД
Най-големите работодателски организации БСК, КРИБ, АИКБ и БТПП и счетоводните ИДЕС и АССП излязоха с предложения във връзка с ДДС върху личното ползване, така нар. данък “уикенд”.

С оглед улесняване администрирането данъка върху добавената стойност и намаляване на общата данъчно-осигурителна тежест при използването и отделянето на стоки за лични нужди на данъчно задълженото лице (ДЗЛ), организации правят следните предложения:

По ДДС законодателството:

I.   Въвеждане на възможност ДЗЛ да избира между две опции (алтернативи) при определянето на данъчната основа на доставка на стока по чл.6, ал.3, т.1 от ЗДДС и доставка на услуга по чл. 9, ал. 3, т. 1 от ЗДДС, както следва:

1. Прилагане на законодателно определена (фиксирана) пропорция по отношение на данъчния кредит (ДК) при едновременно използване на актива за нуждите на независимата икономическа дейност  и за лични нужди

При този избор ДЗЛ упражнява незабавно право на приспадане на ДК за актива и за всички други стоки и услуги, свързани с неговото използване и поддръжка, като прилага фиксирана в закона пропорция определяща размера на полагащия се ДК. При тази опция ДЗЛ няма задължение да проследява, документира и доказва използването на актива, освен принципното положение, че е свързан с независимата му икономическа дейност.

2. Документиране на непрекъсната база на степента на използване на активите

При избор на тази опция ДЗЛ упражнява незабавно право на приспадане на пълен или частичен данъчен кредит (ДК) за актива и всички други стоки и услуги, свързани с неговото използване и поддръжка по общия ред на ЗДДС.

Еднократно, през месец декември (в СД за месец декември) на всяка календарна година, на база на реално документираното и отчетено съотношение между ползването за нуждите на независимата икономическа дейност и личното ползване за тази година, да се начислява дължимия ДДС върху сумата на направените преки разходи, свързани с личното ползване, за които е ползван ДК. ДЗЛ  ще има  задължение да създаде и осигури подходяща счетоводна отчетност и аналитичност, която да позволява определянето и натрупването на преките разходи през годината, с цел начисляване на дължимия ДДС през месец декември на всяка календарна година.

II. Въвеждане на стойностен праг на същественост в размер на 50 000 (петдесет хиляди) лева за използваните стоки, които са или биха били дълготрайни активи по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане.

Предложеният праг постига оптимален фискален ефект, без да създава значителна административна тежест за бизнеса и органите на НАП. Сложният механизъм на проследяване на степента на използване, определяне на пропорция на лично ползване и формиране на данъчна основа при различни хипотези, ще се прилага само за активи със значителна стойност.

Сумата е в съответствие с редица примери в нормативната уредба свидетелстващи, че именно това е общественозначимия размер – праг за задължителна регистрация по ЗДДС, задължение за водене на двустранно счетоводно записване от всички предприятия по смисъла на Закона за счетоводството и др.

По ЗКПО, ЗДДФЛ и осигурителното законодателство

С оглед взаимообвързаността на уредбата по ЗДДС с материалните данъчни закони, предлагаме да бъдат направени съответните изменения и в ЗКПО, ЗДДФЛ и нормативните актове, уреждащи осигуряването (социално и здравно).

С оглед балансирано данъчно облагане за целите на ЗКПО и ЗДДФЛ, най-прагматично и обществено приемливо изглежда да се въведе механизмът на облагане на отчетените разходи за лично ползване с данък върху разходите по ЗКПО (чрез допълване на чл. 204 ЗКПО).

Предложеното ще има следния ефект:

• дружеството ще плати данък, който е еквивалент на корпоративния данък от 10 %, така че личното потребление ще бъде обложено с пряк данък (облагането ще става на ниво дружество). Едновременно с това на основание чл. 206, ал. 1 ЗКПО – разходът за лично ползване ще бъде признат за целите на определянето на данъчния финансов резултат и облагането с корпоративен данък.

• доколкото разходите, включени в чл. 204 ЗКПО и обложени по този ред, не подлежат на облагане като доход на физическите лица, получаващи дохода (лицата осъществяващи личното ползване на стоките/услугите придобити от дружеството), на основание чл. 16, ал. 2 ЗДДФЛ ще се елиминира възможността  тези разходи да се облагат и при физическото лице и ще се избегне двойното икономическо облагане.

Ако личното ползване се облага на ниво дружество (по ЗКПО), а не като доход на физическите лица по ЗДДФЛ, изглежда напълно оправдано изключването му от облагане с осигуровки (социални и здравни). За целта предлагаме да има изрична/и законова/и промени, регламентиращи освобождаване от задължение за внасяне на осигуровки за частта на личното ползване.

Описаният модел на облагане с преки данъци изглежда обществено най-приемлив от гледна точка на простота и администриране, като едновременно постига принципната цел за разумно данъчно облагане на личното ползване на фирмени активи при балансиране между интересите на фиска, бизнеса и работниците.

В отделна декларация организациите изразяват изключителна тревога и категорични възражения по прилагането на правната уредба на т.нар. „данък уикенд”, включително:

• Нормативните разпоредби в Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) и Правилникът за неговото прилагане (ППЗДДС) са във висока степен общи и неконкретизирани;

• Издаденото от НАП Указание (изх. № 20-00-15/22.01.2016 г.) не е нормативен акт, не изяснява в цялост въпросите, свързани с приложимостта и обхвата на нормативните разпоредби и води до огромна допълнителна административна и данъчна тежест;

• Липсата на достатъчно ясна законова уредба създава възможност приетите вътрешни указания на НАП да бъдат използвани при широко субективно тълкуване и селективно прилагане от данъчните власти, а бавното и неефективно съдебно производство по обжалване на издадените ревизионни актове ще създаде мащабни организационни и финансови проблеми за данъчнозадължените лица.

Във връзка с установените проблеми и с оглед тяхното преодоляване формулираха като необходими следните мерки, които настоятелно предлагаме да бъдат реализирани в спешен порядък:

1. Незабавна отмяна на Указание на НАП, Изх. № 20-00-15/22.01.2016 г.

2. Осигуряване на достатъчно време за широко обсъждане на предложенията към настоящата декларация за законово уреждане на данъчното третиране на активите и разходите за лично ползване, които гарантират:
• ясен и опростен механизъм за данъчно третиране на активите и разходите за лично ползване;
• минимални организационни и финансови усилия на задължените лица за създаване на необходимата счетоводна документация;
• елиминиране на обратното действие на по-неблагоприятни режими и прилагането за изтекли финансови години/периоди, предшестващи приемането на законовите промени;
• максимално ограничаване на възможностите за субективно тълкуване, селективно прилагане и упражняване на неправомерен административен натиск;

В тази връзка организациите настояват за спешна среща за обсъждане на предложенията за изменение и допълнение на ЗДДС.
Месец  ноември  2016  - 21 работни дни

22 са дните, ако 1 ноември  – ден на народните будители – е работен, което е валидно за повечето българи

21 са дните, ако 1 ноември – ден на народните будители – е неприсъствен само да учебните заведения
Катя Крънчева с коментар за данък “уикенд” в предаването "Денят" на телевизия Bulgaria ON AIR след новото указание на НАП за облагането с данък върху добавена стойност на личното ползване на фирмени активи.







Новият Закон за счетоводството и придобилият известност като „Данък уикенд“ бяха основни теми на проведената във вторник (02.02.2016 г.) в БСК дискусия с участието на представители на Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС), Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП), Българската стопанска камара (БСК), Асоциацията на индустриалния капитал България (АИКБ), браншови организации и фирми.

По Закона за счетоводството:
Бе подчертано, че във връзка с изискванията на съответната евродиректива санкциите за непубликуване на годишни финансови отчети (ГФО) са значително завишени, но неуказването на горна граница за санкциите е прецедент в законодателството, който трябва да бъде коригиран.

Общо бе мнението, че премахването на изискването за публикуване на отчетите за приходите и разходите от микро- и малките фирми ще доведе до непрозрачност на дейността им, още повече че дейността им не подлежи на финансов одит. „Не трябва да се забравя, че 92% от всички фирми у нас попадат в категорията „микро- и малки“ и този процент продължава да се увеличава. Неподаването на годишни отчети за приходите и разходите крие рискове по отношение на прозрачността“, подчерта Катя Крънчева (зам.-председател на АССП). Мнението й бе допълнено от Жечко Димитров (управител на БИК „Капиталов пазар“ и програмен директор в БСК), който отбеляза, че именно този клас фирми са и най-честите бенефициенти по европроекти, по които често има изискване за определен оборот през последните години. Така не са малко случаите, при които една фирма подава отчет към НСИ със занулен оборот, а при кандидатстване за европроект се декларира реален и дори завишен оборот. „В борбата за облекчаване на административната тежест, създаваме непрозрачност и условия за корупция. Трябва да се мисли и дискутира преди, а не след въвеждането на определени нормативни промени“, категоричен бе Жечко Димитров и допълни: „Парадоксално е, че се правят промени в полза на бизнеса, а всички са недоволни – това говори за качеството на законодателния процес и за това колко необходимо е да се прилага изискването за оценка на въздействието“.

Васил Велев (председател на АИКБ) отбеляза, че бизнес организациите лобират пред поне три правителства и два парламента за нов Закон за счетоводството, но приетият закон е незадоволителен, вкл. въвеждането на преференциите за микро- и малки предприятия е направено в осакатен вид. Г-н Велев направи предложение да се въведе автоматично публикуване на годишните финансови отчети, като се ползва информацията от НСИ и НАП. По този начин, от една страна, фирмите няма да бъдат натоварвани допълнително (т.е. няма да им се налага да подават отчети освен в НСИ и НАП, и в Търговския регистър), от друга страна – ще има по-висок контрол по достоверността на подаваната информация и ще се избегне липсата на прозрачност, за която вече беше споменато по-горе. Бойко Костов (председател на ИДЕС) подкрепи предложението и допълни, че създаването на „Единна входна точка“ е препоръчано и в евродирективата, но е възможно, само ако НАП и НСИ обявят срок за подаване на отчетите до 30 юни, а не до 31 март, както е в момента, тъй като голяма част от фирмите са задължени да преминават през финансов одит, който пък практически е невъзможно да се вмести в срока 31 март.

По т.нар. „данък уикенд“:
Бе подчертано, че и промените в Правилника за прилагане на ЗДДС, и Указанията на НАП за прилагане на ЗДДС не са преминали през необходимия процес на обществено обсъждане и в не малка част фактически дописват закона, което е недопустимо. Липсата на значим праг за същественост практически води до отчитане и облагане на всички активи, а това само по себе си създава изключително висока административна тежест за данъчно задължените лица.

Велин Филипов (зам.-председател на ИДЕС) подчерта, че практически се въвежда сериозна допълнителна данъчно-осигурителна тежест, тъй като освен 20-те процента ДДС непризнат данъчен кредит върху ползваните за лични цели активи, следва да се имат предвид 10-те процента данък върху доходите на физическите лица, получател на непаричен доход, и около 30% осигурителни вноски. Освен това, налице е прекалена детайлизация за следенето актив по актив, въвежда се трети вид амортизация и т.н., респективно - има и скрити разходи за поддържане на персонал, който да следи всичко това. „Ние не сме против данъка, а сме против начина на администрирането му и объркващите указания на НАП. Отчетността трябва да е на ниво скъпи активи, а не на ниво телефони, лаптопи или таблети“, каза Велин Филипов.

Катя Крънчева (АССП) отбеляза, че този данък удря коректният бизнес, който ще понесе допълнителна данъчно-осигурителна и административна тежест, достигаща до 60%, а некоректният бизнес ще продължи да укрива счетоводна информация и данъци.

Станислав Попдончев (финансов директор в БСК) допълни, че освен коректният бизнес, от „данък уикенд“ най-силно ще пострадат микро- и малките предприятия, където много често активите се ползват едновременно и за търговска дейност, и за лични нужни.

Николай Петков (член на УС на АССП) припомни, че по време на предходни дискусии по темата представителят на Министерството на финансите Людмила Петкова многократно е декларирала, че данъкът няма да се прилага върху евтините активи, а ще се отнася само до тези, надвишаващи значителна стойност.

Според Васил Велев (АИКБ) „данък уикенд“ е нова възможност за неравно третиране, изнудване и тормоз над бизнеса от страна на недобросъвестни представители на данъчната администрация. Освен това, данъкът създава допълнителни административни прегради пред бизнеса. „Ако цялата ни енергия отива за това да правим отчети, кога ще работим за създаването на нови пазари, нови продукти, нови работни места?“, реторично попита Васил Велев. Той предложи въвеждането на праг на стойност на облагаемите активи в размер на 50 000 лв. (а не 700 лв.), какъвто е прагът за регистрация по ЗДДС, и разпределение на ползването на активите за служебни и лични нужди в пропорция 80:20.

Емил Евлогиев (зам.-председател на ИДЕС) представи информация за европейския опит по отношение облагането на активите с ДДС. В Полша, например, за леките автомобили (освен ако не са за лизинг или за таксиметрова дейност) се признава данъчен кредит в размер на 50%. В Ирландия критерий за приспадане на данъчния кредит върху леките автомобили са емисиите СО2. В Унгария се признават 70% за ползване на телефон за служебни цели и 30% за ползване на хотел, и т.н.

Участниците в срещата поставиха въпроса относно признаването на данъчен кредит и за личните автомобили. „След като ще се следи личното потребление, редно е да се даде данъчен кредит върху всички автомобили“, каза Велин Филипов, като допълни: „При въвеждането на данъчна практика трябва да се отчита народопсихологията, а българинът обича да лъже държавата, тъй като я смята за нещо различно, отделно от себе си“.

Участниците в срещата се обединиха около необходимостта от изработване на обща позиция на всички работодателски и професионални организации, която да съдържа конкретни искания и предложения към представителите на законодателната и изпълнителната власт, така че всички натоварващи бизнеса процедури, с неясен и неубедителен като обем фискален ефект за държавата, да бъдат отстранени.

Съвместната позиция ще бъде изготвена, координирана и разпространена публично до края на настоящата седмица, а на 9 февруари предстои да се проведе среща с ръководството на НАП, както и с екипа, изготвил Указанията за данъчно третиране по ЗДДС на използването и отделянето на стоки за лични нужди.

Източник: БСК
Снимка: БСК
В своето Указание относно облагането на личното ползване с ДДС, изх. № 24-00-15/22.01.2016, НАП посочва, че данъчно задължените лица са длъжни да поддържат достатъчно подробна придружаваща документация, която да позволява установяването на данъчните задължения, във връзка с личното ползване на служебните активи. Компаниите следва да създадат надеждна одитна следа, която да дава възможност за проследяване на всички елементи на стопанската операция в тяхната взаимовръзка, доказваща коректното и последователно прилагане на избрания метод за разделяне на личното от служебното ползване.

Как се документира личното ползване на служебните автомобили

НАП посочва, че по отношение на ползването на автомобилите, за целите на правилното определяне на данъчната основа на личното ползване, компаниите могат да ползват пътни листове или например да поддържат отчети за изминато разстояние и маршрути, включително в електронен вид. Каквато и документация да избере лицето, то същата трябва да съответства на избраната от предприятието система за вътрешен контрол, удостоверяваща връзката между счетоводните документи и действителното положение, се казва още в указанието.

Цитат
 Отчитането на личното ползване на служебния автомобил и попълването на пътните листа, понякога е досаден и трудоемък процес, особено за по-малките фирми, които не разполагат с автоматизирани системи.

Чрез Приложението за издаване на пътни листа, можете лесно и сигурно да попълните месечните си данни, което ще позволи автоматично да бъде пресметнати процентите за стопанска дейност и личното ползване, както и да бъде генериран надлежен пътен лист.

НАП посочва, че разработеният от данъчно задълженото лице механизъм за разпределяне на разходите за лично ползване следва да бъде оповестен в документацията на лицето и при поискване да бъде представен на органа по приходите. Същият трябва да бъде прилаган последователно при пропорционалното разпределяне на направените преки разходи.

Избраната от компанията база за разпределяне няма да бъде оспорвана като неподходяща от органите на НАП, ако е съобразена с естеството на съответната стока и бъде прилагана последователно при определяне на данъчната основа, се казва още в указанието. Нещо повече: "В тези случаи, с оглед прилагане на принципа на правна сигурност по отношение на задължените лица, органът по приходите не следва да извършва преоблагане с приложение на друга база за разпределяне на направените преки разходи, дори и тя да води до по-благоприятен за фиска резултат. В този смисъл контрол би могъл да бъде упражнен върху коректното прилагане на разработения от данъчно задълженото лице механизъм, а не върху избраната база."

Ето защо в приложението за издаване на пътни листа допълнихме възможност за посочване на километрите изминати за лично ползване. Още при попълването, автоматично се смята процент на личното ползване и самата негова данъчна основа. Това е една надеждна базата за разпределение, която би могла да бъде документирана съвсем точно с минимални усилия. На тази база може да се направи пропорционалното разделяне на разхода за изхабяването, а също и на другите разходи, свързани с автомобила при лично използване, за да бъдат изчислени данъци, свързани с личното ползване по ЗКПО и ЗДДС и издаден съответния протокол.

Признаване на горивото като фирмен разход

Наличието на фактура за гориво без пътен лист или пътна книжка не е основание за признаване на разхода. Самото изписване на горивото, отразено в счетоводството на предприятието като разход, също трябва да бъде надлежно документално обосновано. Като първични документи за това изписване служат пътните листа за извършените превози. Те следва да дават информация за фактическия разход на горивата, съгласно нормения разход на 100 км. пробег и пропътуваните километри. Реквизитите на пътния лист не са нормативно регламентирани и се ограничават до тези, с които стопанската операция може да се опише еднозначно. В този връзка е необходимо в пътния лист да се съдържа не само пропътуваните километри, но и описание на маршрута.

Цитат
Приложението за издаване на пътни листа ще пресмята и ще Ви подсказва колко километра трябва да впишете в пътния лист, така че да съответства на подаденото гориво. Ще изчислява каква е сумата на счетоводния разход и колко километри остават за изминаване с остатъка гориво.

Приложението е подходящо за фирми, които не обичат да попълват пътни листове и желаят възможно най-лесно да решат този въпрос. За още по-бързо попълване се препоръчват функциите за предварително зададени шаблони.

Липсата на пътен лист или пътна книжка е липса на документална обоснованост на изразходването на горивото и представлява нарушение на счетоводното и данъчно законодателство. Това дава основание при последващ данъчен контрол, да бъде извършено увеличение на счетоводния финансов резултат по реда на чл. 26, т. 2 от ЗКПО и върху разхода да бъде платен данък, заедно с начислените лихви. В тази връзка са и писмата на НАП:
Изх. № 20-19-14 от 24.02.2014 г. Отчитане и признаване на разходи за гориво
Изх. № 2-1894 от 18.11.2010 г. Осчетоводяване на разходи за гориво
Изх. № 3-2252 от 13.07.2012 г. Документална обоснованост за осчетоводяване на разх. за гориво
Указание на НАП изх. № 24-00-15   от дата 22.01.2016

ДО
ТД НА НАП ……………….
ДИРЕКЦИЯ ОДОП …………
ПРИ ЦУ НА НАП

Относно: данъчно третиране по Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) на използването и отделянето на стоки за лични нужди на данъчно задълженото лице, на собственика, на работниците и служителите

Виж цялото указание от 17 страници, като натиснеш бутон Покажи.

Скрит текст :

Указанието може да изтеглите в .doc формат от тук .
До 14 февруари регистрираните по ДДС компании трябва да декларират данъка за ползваните за лични нужди служебни активи с подаване на месечната справка декларация и дневниците за покупки и продажби пред НАП.

Указанието за прилагането на този режим е публикувано на сайта на приходната агенция и ще бъде изпратено на всяка фирма, която е част от ДДС системата.

Указанието, което е 17 страници, третира и случаите, в които при покупката на даден актив е известно, че той ще се използва единствено за лични нужди и за покупката на стоката не е ползван данъчен кредит. В тази хипотеза от компаниите не се очаква да начисляват ДДС месечно, след като не са ползвали данъчен кредит.

В случаите в които стоките ще бъдат използвани едновременно за фирмени и за лични цели, съществуват 2 възможности:
  • Приспадане на данъчния кредит изцяло, като ДДС се начислява за личното ползване на стоката;
  • Ползване на данъчен кредит в пропорция, съответстваща на съотношението лично- служебно ползване на стоката.

Регистрираните по ДДС компании могат да създадат собствен механизъм за разпределяне на разходите в зависимост от степента на използване на съответната стока и/или услуга за лични нужди.

От НАП отбелязват, че "фирмите имат свобода да изберат критериите за прилагане на този механизъм, но това трябва да стане предварително, като документът, който регламентира механизмите на разпределение на разходите, трябва да е достъпен при извършване на проверки и ревизии от страна на НАП."

При едновременна употреба за фирмени и лични цели на недвижим имот, например, база за разпределяне на направените преки разходи би могла да бъде площта в квадратни метри или време на използване, отчетено в часове/дни или комбинирана между двете бази - например стая в хотел, която се използва както за настаняване на гости на хотела, така и за лични нужди на собственика.

Указанието може да изтеглите от тук .

Прилагаме пълния му текст в тази тема, където са коментарите от членовете на форума: http://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,16734
След Приложението за пресмятане и издаване на командировъчни в чужбина, представяме и

новото ни онлайн Приложение за пресмятане и издаване на командировъчни в страната.

Чрез него лесно и сигурно можете да издавате наведнъж документите на български и английски език, съобразени с Наредбата за командировките в страната (НКС) и Кодекса на труда (КТ). Приложението обхваща различните случаи, като издава съответните документи при дългосрочни и краткосрочни командировки и командировки на бременни служителки. Следвайте инструкциите и подсказките при въвеждането на данните автоматично и едновременно бихте могли да отпечатате:
  • Заповед за командировка по чл. 8 от НКС
  • Отчет от служителя по чл. 29 от НКС
  • Съгласие на служителя по чл. 121, ал. 2 от КТ
  • Съгласие на служителка по чл. 310 от КТ

Приложението издава всички документи на български език, на английски език, както и двуезично.
В началото на всяка календарна година, но в срок не по-късно от 31 януари, работодателят е длъжен да уведоми писмено всеки работник или служител за размера на платения годишен отпуск, който има право да ползва през календарната година, включително отложен или неизползван от предходни календарни години. Това е залегнало в чл. 37а от Наредба за работното време, почивките и отпуските, изменена през месец юли 2015 г.

В тази връзка създадохме в КиК Инфо приложение за бързо и лесно издаване на уведомленията по чл. 37a от Наредбата към всички служители накуп в отделни документи.

Приложение: Уведомление от работодателя по чл. 37а от НРВПО

Приложението може да издава уведомления за множество служители наведнъж чрез импорт от файл, както и служител по служител.
До 1 февруари тази година самоосигуряващите се лица могат да променят вида на осигуряването си. Срокът изтича на 31 януари, но тъй като той е почивен ден, лицата ще могат да подадат декларация до 1 февруари 2016 г.

Самоосигуряващите се лица задължително трябва да се осигуряват във фонд "Пенсии", като по свой избор могат да се осигуряват и във фонд "Общо заболяване и майчинство".

В първия случай общият процент осигурителни вноски, включително и здравните е 25.8%, а във втория - 29.3%. Разликата е 3.5%, колкото е вноската за фонд "Общо заболяване и майчинство".

Калкулаторът осигуровки на самоосигуряващо се лице изчислява размера на социалните и здравни осигурителни вноски на самоосигуряващите се и при двата вида осигуряване.

Избралите да се осигуряват на по-високия процент, тоест и за фонд "Общо заболяване и майчинство", имат право на парични обезщетения от ДОО за времето, през което са били в болнични, бременност, раждане и отглеждане на малко дете.

Лицата, които са избрали да се осигуряват само за фонд "Пенсии", дължат осигурителни вноски за периодите на временна неработоспособност, бременност и раждане, когато не са подали декларация в НАП за прекъсване на дейността.

Самоосигуряващите се лица могат да променят този свой избор за всяка календарна година в срок до 31 януари на съответната година. Това става чрез подаването на декларация по утвърден образец в НАП, лично, чрез  упълномощено лице или по пощата с обратна разписка.

Първоначално в 7-дневен срок от започване или възобновяване на трудовата дейност самоосигуряващите се лица определят вида на осигуряването си чрез подаването на декларация по утвърден образец в офисите на НАП лично или чрез  упълномощено лице, по пощата с обратна разписка или по интернет с безплатния персонален идентификационен код на НАП. При прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност през календарната година не може да се променя вече избрания и декларирания вид осигуряване.
На организирана от НАП среща представители на всички контролни органи се договориха да обединят усилията си в борбата срещу злоупотребите и незаконните практики в търговията с течни горива. В дискусията участие взеха представители на НАП, Агенция „Митници“, Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, Български институт по метрология, Държавна агенция за метрологичен и технически контрол, както и на Българска петролна и газова асоциация.

Заместник изпълнителният директор на НАП г-жа Галя Димитрова подчерта, че е много важно всички отговорни институции да подобрят координацията помежду си, така че да се прекратят порочните практики в сектора, за да бъдат спрени загубите, които търпи бюджетът. Представителите на институциите се обединиха около мнението, че в последните няколко години са предприети действия за засилване на сътрудничеството между различните контролни органи, но и че е необходимо то да бъде допълнително подсилено. На срещата бяха представени случаи на незаконни практики, които за някои от ведомствата не представляват проблем, но се оказват незаконни от гледна точка на друг контролен орган. Експертите от НАП дадоха примери за подобен случаи на продажба от мобилна цистерна с монтирана електронна система с фискална памет на стационарен обект с дистанционна връзка с НАП, който от фискална гледна точка няма нарушения, но в същото време  е в противоречие с редица разпоредби в областта на планирането и проектирането, строителството и др.

В края на срещата беше решено да бъде свикана междуведомствена работна група, която да направи преглед на законодателството, регулиращо търговията с течни горива, за да се набележат мерки за съвместни действия. Заместник изпълнителният директор на НАП г-жа Галя Димитрова подчерта, че с общите усилия на всички контролни органи, подобряване на координацията и подробни указания, могат да се решат по-голяма част от проблемите с незаконната продажба на горива и да се прекратят порочните практики, с които се ощетява бюджета.
Една от процедурите, които трябва да се извършат в процеса на годишното счетоводно приключване, е проверката за това дали годишният финансов отчет задължително следва да бъде проверен и заверен от независим регистриран одитор.

Преходните и заключителните разпоредби на новия Закон за счетоводството предвиждат, че съставянето и одитирането на финансовите отчети и докладите за дейността за 2015 г. се извършват по реда на отменения Закон за счетоводството (ЗСч).

Следователно предприятия, прилагащи облекчена форма на финансова отчетност, според отменения ЗСч, не подлежат на задължителен финансов одит за 2015 г. Това са предприятията, които за 2014 г. или 2015 г. не надвишават показателите на два от следните три критерия:
  • балансова стойност на активите към 31 декември - 1,5 млн. лв.;
  • нетни приходи от продажби за годината - 2,5 млн. лв.;
  • средна численост на персонала за годината - 50 души.

Цитат
Чрез онлайн приложението Проверка за задължителен одит, след като нанесете стойностите на посочените по-горе показатели, лесно и сигурно може да определите дали годишният финансов отчет на дадено предприятие задължително следва да бъде проверен и заверен от независим регистриран одитор.
За следните видове предприятия горното изключение не важи, и техните годишни финансови отчети задължително подлежат на независим финансов одит, независимо от показателите им:
  • акционерни дружества и командитни дружества с акции;
  • предприятия, които са емитенти по смисъла на Закона за публичното предлагане на ценни книжа;
  • кредитни институции, застрахователни и инвестиционни предприятия, дружества за допълнително социално осигуряване и управляваните от тях фондове;
  • предприятия, за които това изискване е установено със закон.

Консолидираните финансови отчети и индивидуалните финансови отчети, включени в консолидацията, подлежат на независим финансов одит също.

За юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ), определени за осъществяване на общественополезна дейност и вписани в Централния регистър при Министерството на правосъдието, правилото е друго.

Цитат
Техните годишни отчети подлежат задължително на независим финансов одит, когато за 2015 г. превишават един от следните три критерия:
  • балансова стойност на активите към 31 декември - 1 млн. лв.;
  • размер на приходите от стопанска и нестопанска дейност за текущата година - 2 млн. лв.;
  • обща сума на получените през текущата година финансирания и неусвоени към 31 декември на текущата година финансирания, получени през предходни отчетни периоди - 1 млн. лв.

В бележките към годишния финансов отчет за 2015 г. следва да бъдат оповестени начислените за годината суми за услугите, предоставяни от регистрираните одитори на предприятието, поотделно за:
  • независим финансов одит;
  • данъчни консултации;
  • други услуги, несвързани с одита.

В бележките на консолидирания финансов отчет, тази информацията се оповестява по аналогичен начин по отношение на предприятията, включени в консолидацията.