Извинявайте за това, че съм Ви ядосала. Може ли да ми обясните ето това: "Майчинството е със статут на стаж и без трудов договор, т.е. за пенсиониране..."

 :smile1:
ОК практика, но преминала проверки.
Покажете Вие документи тогава, като сте толкова сигурен в това, което пишете.
Защо намесвате болничните за общо заболяване или бременност и раждане с отпуск за отглеждане на дете до 2г възраст? Тези неща са съвсем различни.
:) Проверката за това се извършва от НАП. Те са категорични, че договора за прокурора е само за пълно работно време. Основание за това е, че прокуристът следва да управлява дружеството през целият месец, а не само през определени дни или часове от него.

Според вас, кой управлява, когато прокуриста не е на работа?
Разяснение изх. № 2-505 от 23.03.2010 г. на НАП

Относно: Осигуряване на Прокурист на Едноличен Търговец

От изложената в запитването става ясно, че сте лице упражняващо дейност като едноличен търговец. Предстои Ви излизане в отпуск за бременност и раждане и във връзка с това желаете да прехвърлите управлението на фирмата на съпруга си, който е самоосигуряващо се лице с осигурителен доход 1000 лв.

Поставяте следните въпроси :

- как следва да бъде назначен прокуриста, така че да Ви представлява по всички въпроси на фирмата?

- може ли това да стане с пълномощно, нотариално заверено, за да не се натоварва с допълнителни осигурителни вноски?

- какъв е варианта да заплаща минимални осигуровки, тъй като вече е осигурен като самоосигуряващо се лице?

С оглед изложената от Вас фактическа обстановка и при сега действащата нормативна база, изразявам следното становище:

Трудовата дейност е основна правопораждаща предпоставка за възникване на осигуряване и като общ принцип е изведена в чл. 10 от КСО. Задължението за осигуряване на лицата възниква от деня на започване на трудовата дейност и продължава до нейното прекратяване.

На това основание и съгласно чл. 4, ал. 3, т. 2 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/ лицата, упражняващи трудова дейност като еднолични търговци са задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт. По свой избор те могат да се осигуряват и за общо заболяване и майчинство /чл. 4, ал. 4 от КСО/. Осигурителните вноски са за сметка на осигурените лица и се дължат авансово върху месечен осигурителен доход между минималния и максималния месечен размер на дохода, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година /чл. 6, ал. 7, т. 1 от КСО/.

Освен текущи месечни вноски, лицата извършващи дейност като еднолични търговци, определят и окончателен размер на осигурителния доход, за периода през който е упражнявана трудова дейност през предходната година, въз основа на данните, декларирани в справка към годишната данъчна декларация по Закона за данъците върху доходите на физическите лица /чл. 6, ал. 8 от КСО/.

Здравното осигуряване на едноличните търговци, които упражняват трудова дейност, се извършва по реда на чл. 40, ал. 1, т. 2 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/, върху осигурителни доходи, определени с Кодекса за социално осигуряване.

По отношение на дължимите осигурителни вноски от самоосигуряващи се лица, избрали да се осигуряват и за общо заболяване и майчинство, за периодите на бременност и раждане и отглеждане на малко дете, следва да се има предвид следното:

За периода на бременност и раждане осигурителни вноски за ДОО не се внасят от самоосигуряващите се лица, които са осигурени и за общо заболяване и майчинство, както за времето, през което са получавали парични обезщетения за временна неработоспособност, бременност и раждане, така и за периодите през които не са имали право на парично обезщетение. Назначаването на прокурист с оглед възникване на основание за осигуряване не е задължително.

За тези периоди се дължат вноски за здравно осигуряване, на основание чл. 40, ал. 1, т. 5 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/. Размерът на вноската е равен на дължимата от работодателя част /4.8%/ и се определя върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица /за 2010 г. върху 460 лв./, и е изцяло за сметка на лицата.

За периода на отглеждане на малко дете, за да се приеме, че самоосигуряващото се лице – едноличен търговец не упражнява трудова дейност е необходимо назначаване на прокурист. Липсата на прокурист обосновава извода, че през периода на отглеждане на малко дете, майката упражнява трудова дейност.

Упълномощаването на друго лице да представлява фирмата с нотариално заверено пълномощно, без същият да е вписан като прокурист в търговския регистър, означава, че не е налице прокурист по смисъла на Търговския закон /ТЗ/ и следователно не може да отпадне от едноличния търговец задължение за осигуряване, когато предприятието му действа.

За периодите през които самоосигуряващото се лице /майката/ е сключила с друго лице договор за прокура, което да управлява фирмата срещу възнаграждение/ чл. 21 от ТЗ/, не се дължат авансови месечни осигурителни вноски и не се извършва определяне на окончателен размер на осигурителния доход от самоосигуряващото се лице. Основанието за това е обстоятелството, че осигуреното лице не упражнява лична трудова дейност.

Относно осигуряването по договора за прокура, следва да имате предвид и следното:

По силата на чл. 23 от ТЗ отношенията между търговеца и прокуриста се уреждат с договор. Договорът за прокура може да бъде сключен като граждански, така и като трудов, с всички произтичащи от това права и задължения на страните по трудовото правоотношение.

Когато договора за прокура е сключен като трудов договор, осигурителни вноски следва да се внасят по реда на чл. 4, ал. 1, т. 1 или по чл. 4, ал. 2 от Кодекса за социално осигуряване. Съгласно чл. 6, ал. 3 от КСО осигурителните вноски за тези лица се дължат върху получените, или начислените, но не изплатени брутни месечни възнаграждения, или неначислените месечни възнаграждения но върху не по-малко от минималния осигурителен доход по основни икономически дейности и квалификационни групи професии и не повече от максималния месечен размер на осигурителния доход, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване.

За лицата работещи по трудови правоотношения при определяне на месечния осигурителен доход намират приложения и разпоредбите на чл. 1, ал. 1 - 4 от Наредбата за елементите на възнагражденията и доходите върху които се правят осигурителни вноски.

След 1 януари 2007 г. в случаите когато договора за прокура е сключен като договор за управление и контрол /граждански договор/, осигурителни вноски следва да се внасят по реда на чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО. И в този случай, осигурителните вноски се дължат върху получените, начислените, или неначислените месечни възнаграждения но върху не по-малко от минималния осигурителен доход по основни икономически дейности и квалификационни групи професии/осигурителния праг/.

Здравноосигурителните вноски и при двата начина на оформяне на правоотношенията /трудови или договори за управление и контрол/ се дължат на основание чл. 40, ал. 1, т. 1 от Закона за здравното осигуряване върху дохода, върху който се внасят вноски за държавното обществено осигуряване, определен съгласно КСО.

Следва да имате предвид, че в хипотезата когато лице /съпругът/ извършва едновременно дейност като самоосигуряващо се лице и като прокурист на едноличен търговец, по трудов договор или договор за управление и контрол, осигурителните вноски се дължат върху сбора от осигурителните доходи, но върху не повече от максималния размер на осигурителния доход, в реда по чл. 6, ал. 10 от КСО.

1. доходи от дейности на лицата по чл. 4, ал. 1 и 2 /от дейност като прокурист/;

2. осигурителен доход като еднолични търговци, собственици или съдружници в търговски или в неперсонифицирани дружества, упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност, регистрирани земеделски производители и тютюнопроизводители;

3. доходи за работа без трудово правоотношение.
Прокурист и 3-4 дни в Месеца!?!?
Хубаво е че сте го решили и е действащ, но какво ще кажат проверяващите при една проверка, това е по интересно.
Да отработват ли? Защо не почакаме първо да го приемат и тогава да коментираме?
Или ще приемат да се увеличи осиг. стаж с 4м, както си е сега в КСО или да се пенсионират на 60г и 4м жените през 2012г, а мъжете на 63г 4м. Няма такова нещо като отработване.
1. Да
2. Преди първи или след първи 1960 г. Защото преди 01.01.1960 няма ДЗПО ;) Иначе е правилно, осигуровките са само за ф."Пенсии"
3. Да Д1 ще е с 01.11 до 30.11, ако това ви е месеца за оставане без работа
4.Не може отделно за нея, а със заплатите за всички.
5. Д6 за месеца, който изплащате заплатите
Ако не сте й издали УП-2 за осиг.доход за периода когато е работила при вас, може на отделен ред да впишете и това обезщетение.
Ако сте го издали, ще издадете ново УП-2 и трябва да издадете и УП-3 за това обезщетение
Не се пуска допълнително заповед. При 4 часов работен ден е на половина.
Тя е свободен текст, няма такъв образец декларация.
Не, не бъркаш, но Д1 ще ти е периода, който е за оставане без работа.
НОИ - Изх. № 91-01-148 / 09.06.2004 г.

Относно: прилагане на разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 8 от Кодекса за социално осигуряване.

1. Упражняващите трудова дейност и получаващи доходи на изборни длъжности, като: президент и вицепрезидент на Р България, народни представители, кметове, управител и подуправител на НОИ, директор на Агенцията за чуждестранна помощ, управител и подуправител на БНБ, директор на Национална следствена служба, председател, заместник-председател и членове на Комисията за финансов надзор, омбудсман, заместник-омбудсман и др., от 1 януари 2004 г. се осигуряват на основание чл. 4, ал. 1, т. 8 от КСО. За тези лица и преди 1 януари 2004 г. се дължат вноски за всички осигурени социални рискове по КСО и се внасят здравноосигурителни вноски като за работещи по трудови правоотношения.
За тази група осигурени лица няма предвидени нормативно признати разходи по Закона за облагане доходите на физическите лица.
Осигурителният стаж и осигурителният доход на посочените лица се удостоверява с образец за пенсиониране УП-3 и обр. УП-2. ТП на НОИ следва да зачита осигурителен стаж на тези лица, ако те представят заверени трудови книжки.
В Националната класификация на професиите длъжностите на посочените лица се класифицират в клас 1 «Ръководни служители».
2. За лицата, упражняващи дейност като председател на общински съвет, общински съветник, общински посредник и др., за периода преди 1 януари 2004 г. се дължат осигурителни вноски като за лица, работещи по договор с възложител, за работа без трудово правоотношение /чл. 4, ал. 3, т. 5 и т. 6 от КСО/. Здравноосигурителните вноски за тях за същия период се внасят по реда на чл. 40, ал. 1, т. 3 от ЗЗО. Осигурителният стаж и осигурителният доход за този период се заверяват в осигурителни книжки.
За периода след 1 януари 2004 г. държавното обществено осигуряване на посочените лица се провежда на основание чл. 4, ал. 1, т. 8 от КСО. Внасянето на здравноосигурителните вноски след тази дата се провежда съгласно чл. 40, ал. 1, т. 1 от ЗЗО като за лица, чието осигуряване се провежда на основание специални закони.
За тези лица също няма предвидени нормативно признати разходи по Закона за облагане доходите на физическите лица.
От 1 януари 2004 г. осигурителният стаж и осигурителният доход на общинските съветници се удостоверяват с образец за пенсиониране УП 2 и обр. УП 3. По този начин се удостоверява и стажът и доходът на встъпилите в длъжност след 26 октомври 2003 г. /датата на провеждането на избори за местно самоуправление/.
Съгласно чл. 30 от Закона за местното самоуправление и местната администрация пълномощията на общинските съветници възникват от деня на полагането на клетвата. Те изпълняват функциите си до полагането на клетвата от новоизбраните общински съветници. Когато тези лица получават възнаграждения само за участие в заседания, осигурителните вноски се дължат върху полученото възнаграждение, но върху не по-малко от минималния осигурителен доход, изчислен пропорционално на дните, за които е изплатено възнаграждението.
3. Когато лицата по т. 1 и 2 получават доходи и са осигурени на различни основания по чл. 4 от КСО, при определяне на максималния размер на осигурителния доход, доходите от изборни длъжности се включват в т. 1 на чл. 6, ал. 10 от КСО. Когато лицето получава доходи на различни основания по чл. 6, ал. 10, т. 1, то само следва да определи поредността им с оглед определяне на максималния размер на осигурителния доход. Определянето става с декларация на лицето пред съответния осигурител.
Не датата на издаване е важна, а  представянето му в НОИ. Срока е до два дни след подаването на Д1.
Предизвестието ще му го връчите на рожденият ден. Не можете по-рано.
П.П. Ако искате да го освободите от 03.01 или 04.01 ще трябва да му изплатите обезщетение за не спазено предизвестие.
Ако го подадеш болнични и нямаш представен такъв или не ти представи дори и след това, пак ще трябва да си играеш с Д1. Това първо. Второ - рискуваш да бъдеш глобена за ненавременно представяне на болничният в НОИ, ако бъде издаден такъв от ТЕЛК.
Така че с Д1 винаги ще трябва да си играеш, дори и за ден да е. Но за да не си играеш с Д6, което е по-сложно ;) Пускай самоотлъчка. След това коригираш Д1 и подаваш редовна Д6 с осигуровките за тези три дни. Това е най-лесния начин.
Аз така работя .
Кога ще е на ТЕЛК за определяне на процент инвалидност?

чл. 6 от НМЕР
(5) Когато временната неработоспособност е продължила повече от 6 месеца без прекъсване или 12 месеца с прекъсване в две предходни години и в годината на боледуването, отпускът се разрешава само след контролен преглед на ТЕЛК на всеки два месеца, при условие че са налице обективни признаци за възстановяване на работоспособността в следващите 6 месеца.

Разбирам те, че не ти се играе с Д1, но просто нямаш друг начин. Знаеш, че ако болничния не го занесеш до 2дни след подаването на Д1, какво се получава :)
Колко дни???

Има ли значение колко са. За 2010 не се губят, прочетете решението на КС от м.февруари тази година(мисля, че е от тогава)
чл.177 и чл.228 от КТ и чл.19 от НСОРЗ
1 работен ден е достатъчен
Дори и след 410-те дни ли?
А Д6 с код 4 кога се подава? С ГДД ли до 30.04. на следващата година?

Д6 от лицето !?!? Не се подава Д6 от лицето!