Аз преди време имах подобно питане във форума, само че за имот, продаден на по-ниска цена и мисля че XXXXX ми беше отговорила, че се подава ако отговаря на условията за облагаем доход, въпреки че няма да се дължи данък.

Ето я темата http://www.kik-info.com/forum/index.php?topic=9170.0
Не, не се издава УП, а служебна бележка и сметка за изплатени суми. Да напомня само, че лице, на което са изплатени хонорари по граждански договор подава задължително годишна данъчна декларация по образец до 30 април на следващата година.
Не, по гражданските договори няма осигуровки за общо заболяване и майчинство. Важи за пенсия само.
Да, трябва да подадете до 30 април декларация по чл.55. Важно е кога сте изплатили хонорара по гражданския договор (при изплащането вие удържате авансов данък от лицето), а не кога сте внесли данъка в НАП. Във вашия случай плащането е през март, съответно това е първо тримесечие.

Да допълня нещо - ако примерно имате и друг граждански договор, платен през януари или февруари, данъкът по него също щяхте да преведете през април (защото се внася на тримесечие), но този данък също се отнася за първо тримесечие и трябва да се вкючи в декларацията по чл.55.
Не, за гражданските договори осигурителните книжки отпаднаха (мисля че от 2009 г.). Фирмата, с която има сключен граждански договор трябва да му даде сметка за изплатени суми и служебна бележка и да подаде декларация 1 в НАП и въз основа на тази декларация 1 в персоналния регистър ще има данни за осигурителния му доход по гр.договор.
За период посочвате декември 2013 - март 2014. Колоните в декларация 6 трябва да ви съответстват с декларация 1 - тоест месеците са декември 2013, януари, февруари и март 2014. А дата на плащане пишете на всички колони датата, на която сте платили през март.
Не е изтекъл срокът за подаване, защото при извънтрудовите правоотношения срокът за декларация 1 и 6 е до 25-то число на месеца, следващ месеца на плащане, а не на полагане на труда.
Да не би граждансия договор да е за авторско възнаграждение? Тогава няма осигуровки.
Най-общо ако питате като счетоводител на възложителя - щом удържате данък на лицето по граждански договор, възложителят внася данъка в НАП, съответно и възложителят подава декларация по чл.55. Ако фирмата само внесе данъка, но не подаде такава декларация, платената сума няма да може да се свърже със съответното задължение и или ще стои като надвнесена, или ще покрие някакъв друг дължим данък.
Като за начало прочетете внимателно чл.55 и чл.73 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица - http://lex.bg/laws/ldoc/2135538631
Има случаи в които възложителят подава декларация по чл.55, има и други, в които самото физическо лице трябва да я подаде - зависи от това кой е задължен да внася авансовия данък.

Вижте конкретни примери на сайта на НАП на този линк http://nap.bg/page?id=313

А относно това, което пишете, че "лицето което е изпълнител по граждански договор нали подава справка 73" - изобщо не е така, тази справка се подава от фирмата-възложител и съдържа информация на кои лица са изплатени доходи през годината по извънтрудови договори. Физическите лица, които са имали граждански договори подават данъчна декларация по чл.50.

Разликите между декларацията по чл.55 и справката по чл.73 са:
- по чл.55 е за тримесечие, а по чл.73 е за календарна година
- по чл.55 съдържа обща сума на удържания данък, а по чл.73 вече се конкретизира с име, ЕГН и удържан данък за всяко едно лице

Не е редно такива лица (безработни) да заявяват,че са самоосигуряващи се, защото не са! Понятието "самоосигуряващо се лице" има съвсем друг смисъл и само журналистите си позволяват да наричат така лицата, които сами си внасят ЗОВ като неосигурени на друго основание.


За съжаление обаче освен журналистите, и от НАП използват понятието "самоосигураващи се" за лицата, които са безработни и си внасят сами здравните вноски, което е подвеждащо - вижте брошурите на сайта им, които са за несчетоводители и уж трябва да са разбираеми за широката аудитория, разпространяват същите на хартия и в офисите си - ето линк, вижте "Здравни вноски от самоосигуряващи се" и "Осигуряване за самоосигуряващи се" http://www.nap.bg/page?id=126
Има разни писма на НОИ. Ето линк към дискусия преди време, когато и аз се борих с една данъчна декларация на безработно лице с авторски договор. Вече трета година му подавам и му изравнявам здравните вноски, съответно като ги приспаднат от данъчната основа му възстановяват и данък и няма проблем.

http://www.kik-info.com/forum/index.php?topic=6024.0
Нормативно признатите разходи за авторски възнаграждения са 40%.
Дали се дължат осигуровки зависи от много детайли, които не споменавате в питането: авторът СОЛ ли е; каква сума остава за плащане след приспадане на НПР - по-голяма или по-малка от МРЗ и т.н....

Да направя едно уточнение - при авторските и лицензионни възнаграждения няма значение сумата след приспадане на НПР дали е под или над МРЗ. Възложителят НЕ дължи осигуровки.
Може да се наложи самото лице да си довнесе здравни вноски в края на годината с данъчната декларация, ако не е осигурено на друго основание. Но самият възложител няма ангажименти относно осигуряването - и социално, и здравно.

За потвърждение на написаното от мен - пробвайте и изчисленията на калкулатора на сайта, като изберете отметката за авторски възнаграждения и ще се убедите, че е така.
А да не би в поле 4 да дава грешка, защото в поле 3 където се определя какъв да е идентификаторът да сте избрали нещо друго, а не каквото въвеждате?
Ако е платено през март - срок за внасяне на данъка и декларация 55 от 1 до 30 април.
Ако е платено през април - срок за внасяне на данъка и декларация 55 от 1 до 31 юли.


Пишете "Внасям данъка до 30,05,2014" - не е така, и данъкът се внася в срока на подаване на декларация 55.
rookie1892, обяснете по-точно защо се налага да правите корекции, защото от първия Ви пост "как ТРЗ програмата бутнала нещо" аз не разбрах добре какво искате да промените. В декларация 6 сте писали по-малка сума за ЗОВ, отколкото е в действителност и сега искате да я увеличите, това ли е? Само в тези ЗОВ ли е промяната, другите осигуровки и данък в същия размер ли остават?
И съответно в декларация 1 какво трябва да се промени.
При първия работодател (при който е основното правоотношение, т.е. договорът, който е сключен първи, независимо за колко часа е) декларация 1 се подава с код 01, при втория - с код 04. А относно основанието в уведомлението по чл.62 - за втория договор кодът е 11.
Ще отговоря на част от въпросите - сумата от 43,20 лв. на тримесечие е вярно изчислена.
Относно това дали се дължи данък за последното тримесечмие - дължи се, разликата е обаче, че не се внася авансово и не се подава декларация по чл.55 за него, както се прави другите тримесечия, а се внася и декларира с годишната данъчна декларация, тоест до 30 април.
Трябвало е да подаде декларация по чл.55 и през юли 2013 г, и през октомври 2013 г. - когато е внесла данъка за второто и третото тримесечие. Като не е подала тези декларации най-вероятно в системата на НАП парите стоят като надвнесени, защото няма формирано задължение по декларация, с която да ги свърже автоматично. Това можете да го проверите ако имате ПИК код през сайта на НАП.
Може би сега като подаде годишна данъчна декларация ще ги вържат някак сумите, но не съм сигурна.
Евентуално колко дни отпуска сте ползвали през тази година, защото от това ще зависи колко отпуска можете да ползвате при новия работодател ако почнете до края на годината друга работа.
Здравейте,

Можете ли да ми решите тези два счетоводни казуса,който съм прикачила

Благодаря!

Тук си задаваме конкретни въпроси и си помагаме, а не чакаме някой да свърши работата на друг. Ако някой Ви реши казусите наготово как ще се научите. Отличните оценки и диплома не са достатъчни, и знания ще трябват ако смятате да работите това, което учите.
Декларация 1 толкова броя, колкото месеци е извършван труда. Декларация 6 също ще е с разбивка по месеците за 2013 г. на извършване на труда, а долу в дата на плащане - за всички месеци едно и също - датата на плащане през април 2014 г.