Здрaвейте, реквизитите на пътния лист не са нормативно регламентирани и се ограничават до тези, с които стопанската операция може да се опише еднозначно. Затова няма пречка пътният лист да бъде месечен.

Обръщам внимание, че както сме отбелязали в приложението, то не важи за обществен превоз на пътници и товари. За тези преводи има специална нормативна уредба с изискванията към техните пътни листа. Наредба № 33 от 3 ноември 1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България.
Светлина в тунела сред срещата в Министерство на финансите.

Въпросите са:
- тези до 50% (точно колко) за всички автомобили ли ще са (защото за леките до 6+1 в момента няма право на никакъв данъчен кредит);
- ще има ли право на избор, както е сега лицето да доказва процента на лично ползване чрез пътни листа или пътни книжки;
- каква ще e ставката на данък върху разходите;
- в какви срокове се очаква всичко това да бъде уредено в законодателството.

Прави ми впечатление, че НАП и МФ пишат:
"ползването на данъчен кредит за придобитите стоки може да бъде отложено за срок до 12 месеца, като в това време компаниите могат да прецизират съотношението служебна/лична употреба на активите си и не се налага да начисляват ДДС за личното им ползване." - да чакаме да нагласят законодателството и да не си ползваме данъчния кредит ли?
Чак толкова дълбоко едва ли се мисли, т.е. с практическа насоченост.
Мирише ми отново на популизъм на управляващите - един вид ще съберат данъци от едни хора със скъпи коли и имоти за благото на бюджета ...

Добре, да ги съберат данъците, но по по-лека процедура и внимателно, за да не пресолят с голяма данъчна тежест. А и в закона не пише, че ще ги събират от "едни хора със скъпи коли и имоти ".
На срещата в НАП бе подчертано, че стойностен праг и фиксиран процент са свързани с дерогации – тоест най-рано след една година, ако сега стартират процедурата, което няма да стане.

Учудвам се, защото направиха така, че в момента всеки, които иска да признава за личното ползване стои и чака да види какво ще стане. А тези, които няма да признаят за личното ползване, тях и без това не ги интересува нито сложността на отчитането, нито последващо облагане по ЗДДФЛ, ЗКПО и с осигуровки.

Данък върху разхода над 10% ще е изключително несправедливо за тези, които са осигурени на максимума. Ако се впише един непаричен доход в трудовия договор, като част от възнаграждението, то за осигурените на максимума удръжката ще е 10%, затова няма логика евентуален данък върху разхода за личното ползване да е над 10%. И колко хора биха си признали за личното ползване в пълен размер, ако знаят, че ще плащат и осигуровки или още един данък върху разхода по-висок от 10%?
 
С това ново указание от вчера става ясно, че искат някакви пари до 14-ти февруари за периоди преди 2016 г. Как си го представят това в годишно приключване на юруш да се връщаме назад и да гледаме в годините къде сме съгрешили с лично ползване, по кои активи, пък да изчисляваме и да признаваме до 14-ти февруари?
Здравейте,

Това са условията и цените за пълен достъп до приложенията в КиК Инфо, включително и до Калкулатора за определяне на авансовите вноски по ЗКПО: http://www.kik-info.com/abonament/
Наистина е много неприятно НАП да излезе днес с ново поредно трето разяснение за данък “уикенд” в рамките няма и месец. Добре де, нормално ли е това да е 3-тото поред разяснение за ДДС върху личното ползване?
- Първо беше УказаниеТО от 17 страници
- Второ новината - внасяйте неясно какво до 14-ти февруари
- Трето сега това кое в коя колона се намества 2 дни преди крайния срок, а някои вече са подали ДДС-то.

И как може 3-то поред указание за личното ползване да спускат и нито дума по въпроса за облагането по отношение на ЗКПО, ЗДДФЛ и осигурителното законодателство?

Какво лично ползване, като не можем да им насмогнем с указанията, които бълват и то само по един въпрос, та в личното си време работим ... Наистина изгубих търпение и интерес вече да им чета указанията.  :blink:

Годишно приключване е.
Доколкото знам са паднали предложения и за съотношения 30 към 70, но в пленарна зала. :question:

Не, още в Бюджетна комисия падна това предложение. "70 на 30" дори не влезе в пленарна зала.
Калкулатор: Слаба капитализация по ЗКПО

Данъчното регулиране на слабата капитализация се изразява в това, че част или всички лихвени разходи на дадено предприятие не се признават за данъчен разход в годината на отчитането и с тях се увеличава счетоводният финансов резултат преди данъчно облагане.

Слабо капитализирано по смисъла на Закона за корпоративно подоходно облагане (ЗКПО) е предприятие, чийто привлечен капитал е 3 пъти по-голям от собствения му капитал или когато:

(ПК1 + ПК2)/2 > 3 х (СК1 + СК2)/2, където:
ПК1 е привлеченият капитал към 1 януари на текущата година;
ПК2 е привлеченият капитал към 31 декември на текущата година;
СК1 е собственият капитал към 1 януари на текущата година;
СК2 е собственият капитал към 31 декември на текущата година.

Цитат
Правилата за регулирането на слабата капитализация са разписани в чл. 43 от ЗКПО.

Съобразно тях създадохме Калкулатор за регулиране на слабата капитализация - един ценен помощник при попълването на данъчната декларация за 2016 г.
Собственият капитал включва основния капитал, резервите, текущия финансов резултат (печалба/загуба), неразпределената печалба и непокритата загуба от минали години.

"Привлечен капитал" по смисъла на чл. 43, ал. 6 от ЗКПО е сумата от пасивите на предприятието, с изключение на финансиранията.

Следователно, ако горното неравенството е вярно, то при изготвянето на годишната данъчна декларация за 2016 година, трябва да се извърши регулиране на слабата капитализация по правилата на ЗКПО.

Това се изразява в непризнаването за данъчни цели в годината на отчитането им на разходите за лихви в размер, определен по следната формула:

НРЛ = РЛ - ПЛ - 0,75 x ФРПЛ, където:
НРЛ са непризнатите разходи за лихви;
РЛ са разходите за лихви;
ПЛ е общият размер на приходите от лихви;
ФРПЛ е счетоводният финансов резултат преди всички разходи и приходи от лихви.

Получената сума е данъчна временна разлика, която следва да намери обратно проявление в следващ данъчен период. Непризнатите разходи за лихви се признават за данъчни цели през следващите 5 години до изчерпването им в размер, определен за текущата година по следната формула:

ПРЛ = 0,75 x ФРПЛ + ПЛ - РЛ, където:
ПРЛ са признатите разходи за лихви;
ФРПЛ е счетоводният финансов резултат преди всички разходи и приходи от лихви;
ПЛ е общият размер на приходите от лихви;
РЛ са разходите за лихви, определени по реда на ал. 3 за текущата година.

Цитат
Чрез Калкулатора за изчисляването на слабата капитализация лесно и сигурно бихте могли, преди попълването на данъчната декларация на предприятието:

  • да проверите дали фирмата попада в обхвата на регулирането по чл. 43 от ЗКПО;
  • да изчислите непризнатите разходи за лихви, с които следва да увеличите финансовия резултат преди данъчно облагане (посочват се на ред 6 от увеличенията в годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2016 г.);
  • да изчислите размера на признатите разходи за лихви за годината (посочват се на ред 7 от намаленията в годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2016 г.).
Важно е да се отбележи, че разходите за лихви (РЛ), които участват в регулирането, включват всички финансови (лихвени) разходи, отчетени по финансиране с привлечен капитал, но без следните:
1. лихви по финансов лизинг и банков кредит, освен когато страните по сделката са свързани лица или лизингът, съответно кредитът, е гарантиран или обезпечен от или е отпуснат по нареждане на свързано лице;
2. наказателни лихви за закъснели плащания и неустойки;
3. лихви, непризнати за данъчни цели на друго основание в закона;
4. лихви и други разходи по заеми, които съгласно счетоводното законодателство са капитализирани като част от стойността на актив.

Когато счетоводният финансов резултат преди всички разходи и приходи от лихви (ФРПЛ) е отрицателна величина, той не участва при определяне на размера на непризнатите (НРЛ) и признатите разходи за лихви (ПРЛ).

Регулирането на слабата капитализация по чл. 43 от ЗКПО не важи за разходите за лихви на кредитните институции.
Така е, но работодателските организации предлагат прага. Те имаха разговори с МФ за праг преди месеци, а и да не забравяме, че след консултациите, официално беше внесен законопроект с праг 5000 лева, който падна в Бюджетна комисия. Има поле за разговори. 
Да, за отчетите за приходите и разходите става въпрос, това казахме на срещата. БСК са допуснали техническа грешка в оригиналната статия.
Формите на приложенията при нас са само онлайн. Не ги разработваме в друг формат.
Да, точно това означава. За месец януари 2016 г. се подават по старите образци.
За януарското ДДС, ако някой издаде протокол за личното ползване, то има възможност да включи данъка в колоната за други случаи по стария образец - колона 16 „Начислен данък (20 %), предвиден в закона в други случаи“ .

По новия образец колона 16 е предвидена само за този данък, за да виждат данъчните кой внася, а новото име на колона 16 е „Начислен данък за доставки на стоки и услуги за лични нужди“.
Да, евентуално, ако клиентите си признаят. :wink1: Но предвид това, че протоколът се издава не по-късно от 15 дни от датата, на която данъкът е станал изискуем, то може да издадем протокола за януарското лично ползване през февруари (до 15-ти февруари) и да го включим в ДДС справката за февруари.
Къде отива сегашната колона 16 в дневника - Начислен ДДС предвиден за други случаи??? Досега там слагах ДДС-то при бракуване на стоки и липси от инвентаризация.....

Отива в колона 12.

§ 18. В приложение № 10 към чл. 113, ал. 2 се правят следните изменения:
1. Наименованието на колона 12 „Начислен ДДС за доставки по к. 11“ се заменя с „Начислен ДДС за доставки по к. 11 и начислен данък (20 %), предвиден в закона в други случаи“.
Излязоха и промените в ППЗДДС. Изменения в справка-декларацията, дневника за продажбите, малко разместване в структурата на подаваните файлове във връзка с облагането на личното ползване. Вижте и преходните режими.

Промените в Правилника за прилагане на ЗДДС за 2016 г.
С днешния ДВ брой: 8, от дата 29.1.2016 г. е изменен и допълнен Правилникът за прилагане на Закона за данък върху добавената стойност.

Правилникът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник", като е предвиден преходен режим за изменения в образците на някои документи и изискванията към структурата на подаваните файловe.

Изменения в справка-декларацията и дневника за продажбите

Направени са изменения в справка-декларацията и дневника за продажбите, които предвиждат в отделна клетка, съответно колона, регистрираните по ЗДДС лица да декларират начисления от тях данък във връзка с извършени безвъзмездни доставки на стоки и услуги за лични нужди, приравнени съгласно закона на възмездни.

В долния край на справка-декларацията със звездички са допълнени пояснения относно доставките, които се декларират в клетките на справка-декларацията, в които по технически причини не може да се включи тяхното изчерпателно изброяване, както и относно начисления данък за доставките на стоки или услуги за лични нужди.

За данъчни периоди до 31 януари 2016 г. включително се прилагат образците на документите по досегашните дневник за продажбите по приложение № 10 към чл. 113, ал. 2 и справка-декларацията по приложение № 13 към чл. 116, ал. 1, съответно параметрите, структурата и изискванията към файловете на магнитния или оптичния носител по досегашното приложение № 12 към чл. 113, ал. 4.

В случаите на регистрация, на повторна регистрация и на правоприемство, когато описът на наличните стоки и услуги, за които данъчно задълженото лице може да упражни право на данъчен кредит, съдържа повече от 5 записа, то се подава по електронен път с квалифициран електронен подпис по смисъла на Закона за електронния документ и електронния подпис.

До 29 февруари 2016 г. включително описите на налични активи по приложения № 2 към чл. 61, ал. 1, № 3 към чл. 61, ал. 2 и № 7 към чл. 60, ал. 5, когато съдържат повече от пет записа, се подават по досегашния ред. До 29 февруари 2016 г. включително се прилага образецът на документа по досегашното приложение № 7 към чл. 60, ал. 5.

Допълнени реквизити на протоколите за корекциите по чл. 79, ал. 1 и 3 от ЗДДС

С цел проследимост и идентифициране на стоките и/или услугите, за които регистрираните по закона лица следва да коригират приспаднатия вече данъчен кредит чрез съставяне на протокол, то освен предвидената вече в правилника информация, свързана с корекцията, ще се посочва и номера и датата на данъчния/те документ/и, по който/които е упражнено правото на приспадане на данъчен кредит.

Преходен режим за личното ползване

В случаите на доставка на услуги по чл. 9, ал. 3, т. 1 (лично ползване) от закона след 31 декември 2015 г. при определяне на сумата на направените преки разходи по чл. 27, ал. 2 от закона за стоки, които са били използвани за доставка на услуги за лични нужди до 31 декември 2015 г., разходът за изхабяването им се изчислява като част от разликата между данъчната основа, върху която е приспаднат изцяло или частично данъчен кредит, и сумата на изхабяването, включено в преките разходи при формиране на данъчната основа на услугите, извършени до 31 декември 2015 г. включително.

Разходът за изхабяването като част от тази разликата се изчислява за всеки данъчен период по линейния метод за остатъка от броя на годините до изтичане на 5-годишния срок, считано от данъчния период, през който е упражнено правото на данъчния кредит включително, за движими вещи, съответно до изтичане на 20-годишния срок – за недвижимите вещи. Разходът за изхабяване при учредено вещно право върху стока се определя за периода, за който е учредено правото, но не повече от съответните години по предходното изречение.

Нотариалните такси не се включват в данъчната основа

Направено е изменение при формиране на данъчната основа на облагаеми с ДДС доставки да не се включват такси, събирани за извършваните от нотариуси дейности. В тази връзка е уточнено, че данъчната основа се увеличава с дължимите за доставката данъци и такси, когато са налице едновременно следните условия:
1. платени са от името и за сметка на доставчика;
2. поискани са от доставчика.

Дата на данъчно събитие при доставка на услуга

Отстранено е несъответствието между въведеното в правилника правило за определяне на датата на данъчното събитие при доставка на услуга с нормата на член 63 от Директива 2006/112/ЕО. В тази връзка се отменя чл. 12 ал. 1.
Цитат
Отменен
Чл. 12. (Изм. - ДВ, бр. 39 от 2008 г., в сила от 15.04.2008 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г.) С изключение на случаите по чл. 25, ал. 3, 4 и 5 от закона услугата се счита за извършена по смисъла на закона на датата, на която възникват условията да бъде признат приходът от нея съгласно Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти.
В параграф 3 от диспозитива на Решение на СЕС по дело С-18/13 “Макс Пен” ЕООД е постановено, че ДДС Директивата не допуска национална разпоредба, съгласно която услугата се счита за извършена на датата, на която възникват условията да бъде признат приходът от съответната доставка.

Коефициент на частичен данъчен кредит

Направено изменение в ЗДДС относно начина на закръгляване на коефициента за изчисляване на частичния данъчен кредит. В тази връзка се налага и изменение на приложимото съгласно Правилника за прилагане на закона правило за закръгляване на коефициента.

Съгласно новото правило коефициентът за изчисляване на частичния данъчен кредит ще се закръглява до втория знак след десетичната запетая в посока на следващото по-голямо число, като например при получено число от 0,120..1 до 0,129…9 коефициентът ще е равен 0,13.

Доказване на вътреобщностна доставка на стоки

Въвежда се изискване за доказване на вътреобщностна доставка на стоки в писменото потвърждение от получателя или упълномощено от него лице, удостоверяващо, че стоките са получени на територията на друга държава членка, освен името на лицето, предало стоките, да се посочва и длъжностно му качество, както и името на лицето, получило стоките и длъжностното му качество.

Доставки на услуги между клонове

Предвидено е предоставянето на услуги между лице, установено на територията на друга държава членка, и негови клонове или структурни звена, установени на територията на страната, както и предоставянето на услуги между лице, установено на територията на страната, и негови клонове и структурни звена, установени на територията на друга държава членка, да се приема за вътрешен оборот, а не за облагаема доставка. Допълнението към действащите разпоредби на правилника е само относно трансграничните доставки на услуги между лице и негов клон или структурно звено, съответно между клонове и/или структурни звена в състава на едно лице, доколкото за целите на облагането с ДДС съгласно ДДС Директивата, съответно ЗДДС, при трансграничните доставки на стоки винаги е налице доставка на стока, докато предоставянето на услуги в някои случаи се третира като вътрешен оборот.

Други изменения

Уточнено е че „ДДС група“ за целите на чл. 3, ал. 7 е група от свързани лица, установени в една и съща държава членка, които по силата на член 11 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност се третират като едно данъчно задължено лице.

Прецизирана е разпоредбата от правилника, която регламентира упражняването на право на данъчен кредит по отношение на стоки или услуги, придобити по наследство или по завет от данъчно задължено по закона лице, за които не е било налице или не е упражнено право на данъчен кредит, в съответствие с разпоредба на закона, уреждаща липсата на доставка на стоки или услуги при правоприемство в резултат на наследство и завет.

Урежда се начисляването на данък, когато в международен договор, спогодба, споразумение, конвенция или друг подобен договор, по който Република България е страна, ратифициран и обнародван по съответния ред, е предвидено данъкът да се дължи от получател - установено в страната лице. С изменението се уточнява, че когато доставчикът има място на стопанска дейност на територията на страната и по правилата на ЗДДС данъкът се дължи от доставчика, получателят като регистрирано по ЗДДС лице ще поеме това задължение, като начисли данъка с протокол по приложимия ред за начисляване, деклариране и отчитане на начислен ДДС.
В пътния лист се вписва само горивото, а приложението изчислява пропорцията на личното ползване, изразена в процент.

Не съм сигурна, че разбирам въпроса Ви. По счетоводните сметки ли как се отчитат? И кой данък - този върху превозните средства по ЗМДТ или начисления ДДС върху данъчната основа за личното ползване как се осчетоводява питате...