Кой какво може да даде на счетоводната общност, мисля че отдавна стана ясно. На мен лично не ми се занимава да чета и отговарям на алибализми. Ако се питате защо съм Ви блокирала (във Фейсбук) - ето заради тези изпълнения.

Относно лобирането за изпити във видеото в 31:39 г-жата, която е член на ръководството на ИПСБ на официално събитие на въпросния “институт” се изказва много ясно. Същата е и член на ИДЕС, де, но ето точните и думи, а по-долу е лунк с видеото: "Как се документират познанията? Един единствен начин - чрез полагане на изпит пред компетентни хора. Знам, че повече от вас ще кажат сега: Е, пак за изпити говорим. Ами, такъв е животът, колеги. Няма как някой да каже: Аз знам. Защото трябва да има някой, който повече знае от него и да може да го оцени, че наистина той знае.” https://youtu.be/YiSTmB6Ix8A?t=1890

Всеки да си прави изводите.
"Защо тогава АССП изказва позиция само от свое име?" - сериозно ли ми задавате този въпрос, г-жо Енчева/Джунoва? :lol:  или това е поредният Ви опит за провокация, след като обидите и клеветите Ви по мой адрес не успяха из знайни и незнайни Фейсбук групи? Сериозно обмислям, независимо, че имате абонамент за моя сайт kik-info.com, да престана да Ви предоставям своите услуги и да Ви възстановя сумата за абонамента.

Не знам за друга счетоводна организация, която да е направила толкова много за счетоводната общност, колкото АССП. В този смисъл всяка друга организация е свободна да се присъедини към която си хареса наша позиция.

Като споменавате така, не с добро, одиторите и ИДЕС, обсъдихте ли във вашия измислен "институт" позицията си по отношение на предстоящите разговори в МФ, където ще се обсъждат проблемите на ИДЕС, свързани с бъдеща промяна в Закона за счетоводството за вдигане на критериите за одит, което е предложено от работодателите? Имате ли позиция? Въобще информирани ли сте от вашето ръководство?

Или отново ще разчитате ние от АССП да дадем становище и после ще ме питате ама "Защо АССП изказва позиция само от свое име?" Задавайте въпроси към ръководството във вашата организация, защото оставам с впечатление, че то всъщност обслужва интересите на ИДЕС, пък вие като редови членовете не се усещате. Защото на тъкмо на Ваше официално събитие, член на Вашето ръководството публично заяви на аудиторията, че трябва да се въвеждат изпити сред счетоводителите, точно в унисон с искането на ИДЕС. Така, че при вас трябва да задавате доста неудобни въпроси.

Можете да търсите сметка от АССП, само ако сте член на асоциацията, а Вие не сте. Като искате да сте ЕДИННИ, влейте се в АССП, защото досега от "института", дето сте много уж "професионални", то много приказки, много чупки, гръмки лозунги, но нулева ефективност и нулеви резултати.

 :wink1:
Интервюирала съм колеги, които след подобен курс са показвали много добри резултати на входящите тестовете за работа при нас. Говорим за ниво: помощник счетоводител. Но в интерес на истината, всички те преди тези курсове са били завършили висше счетоводно образование, а курсът им е помогнал да придобият повече знания, като допълнителна част от тяхната начална професионална подготовка.

Вероятно след подобен курс ще имате определени теоретични познания, в зависимост от Вашите индивидуални качества, но за да се развивате в професията над ниво оперативен счетоводител, ще Ви е необходимо съответното икономическо или счетоводно образование.
"само с един изкаран бърз курс" няма да можете да съставяте годишни финансови отчети.

"да работя с всички документи" - едва ли. Вижте си програмата на въпросния курс, за да  се ориентирате какво ще Ви даде като знания.
Самите изисквания са регламентирани в Глава първа, Раздел VI на Закона за счетоводството.

Съставители на финансови отчети

Чл. 17. (1) Междинните, годишните и консолидираните отчети на предприятията се съставят от физически лица, които са в трудово, служебно или облигационно правоотношение с предприятието, или от счетоводни предприятия.
(2) Алинея 1 може да не се прилага за годишните финансови отчети на едноличните търговци, които прилагат способа на едностранното счетоводно записване по реда на чл. 3, ал. 4, и за микропредприятията по чл. 19, ал. 2, които не са осъществявали дейност през отчетния период. В тези случаи финансовите отчети се съставят от собствениците или съдружниците на тези предприятия.

Чл. 18. Физическите лица по чл. 17, ал. 1, които съставят финансовите отчети, и управляващите и/или представляващите счетоводните предприятия, които подписват финансовите отчети, когато финансовите отчети са съставени от счетоводни предприятия, трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да имат придобита задължителна минимална степен на завършено образование и съответстващ към него действителен стаж по специалността, както следва:
а) висше счетоводно-икономическо образование и стаж в областта на счетоводството, външния и вътрешния одит и финансовата инспекция, данъчните ревизии или като преподавател по счетоводство и контрол, съответно:
аа) при магистърска степен - две години;
бб) при бакалавърска степен - три години;
вв) при степен "професионален бакалавър" - 4 години;
б) друго висше икономическо образование и 5 години стаж в областта на счетоводството, външния и вътрешния одит и финансовата инспекция, данъчните ревизии или като преподавател по счетоводство и контрол;
в) средно икономическо образование и 8 години стаж като счетоводител;
2. да не са осъждани за престъпление от общ характер по глава пета и по глава шеста, раздел I от Особената част на Наказателния кодекс.
Здравейте,

Можете да проверите дали отговаряте на изискванията за съставител на годишен счетоводен отчет, залегнали в Закона за счетоводството, с това приложение:
Проверка: Съставители на финансови отчети по ЗСч
Значи, радвайте се, колега, защото иначе нямаше тези клиенти да се преместят при Вас от така наречените Сульо и Пульо.  :wink1:

Всъщност, готова съм да се явя на изпити, заедно с всичките одитори обаче. Защото да създадем сега още по-нова организация и някои да влизат вътре по право, щото считат, че са по-професионални от нас, няма как да стане.

Ние всички знаем едно време как се взимаха дипломите за одитор. Виждали сме чудесии в счетоводствата, водени от одиторки, които от горе на всичко са и с доста повече опит от нас. И те да влизат по право, пък на мен да ми губят времето с изпити ми се вижда нелепо.

Така че нека не се преструваме, че всичко се прави в “името на професионализма”, защото вече идва малко в повече лицемерието на някои хора.
Че то в момента положението е точно това, което сте предложили. Ето, ако искате титла пред или след името си, отивате в ИДЕС, там Ви изпитват и лицензират и получавате титлата ДЕС "дипломиран експерт-счетоводител". А ако искате, държите изпитите за АССА и имате даже международен сертификат. Показвате ги на всичките си работодатели и клиенти.

А ние, които така смело наричате Сульо и Пульо, ще си работим за клиентите, вярвам, че доста често по-добре и от най-лицензираните представители на гилдията. :)

Всъщност, Вие за да си вдигнете цените ли Ви трябва сертификат?
Уважаеми колеги,

Във връзка с множеството запитвания, публикуваме нашето примерно споразумение по чл. 28 от Общия регламент за защита на данните (GDPR). Според регламента всеки клиент следва да сключи такова споразумение с обработващите, на които предоставя лични данни, а това несъмнено са счетоводните кантори.



По отношение на личните данни, предоставени от клиент на счетоводна кантора:
  • Счетоводната кантора е Обработващ лични данни;
  • Клиентът е Администратор на лични данни.
Съставили сме споразумението по целесъобразност кратко, за да не се налагат в последствие чести актуализации, във връзка с промени в тълкуването и законодателството или други фактори, които могат да налагат преподписването му. Отчитаме и факта, че логистиката по събирането на подписите от клиентите в една счетоводна кантора понякога е трудна.

Нашето мото по отношение на GDPR е “Не го усложнявай” или “Keep it simple”!

Примерното споразумение е неразделна част от основния договор за счетоводно обслужване.

Можете да го изтеглите от тук: СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ

Нашето разбиране за ангажирането на друг обработващ като подизпълнител съвпада с това на представителя на Комисията за защита на личните, обяснено в семинар тук в 4 ч. и 54 мин. от видеото.

Текстовете в споразумението изцяло се движат по регламента, като сме предвиди някои уточнения, например:
  • Уточнение, че цените на счетоводните услуги, посочени в основния договор за счетоводно обслужване, не включват посочените нови дейности и ангажименти, вменени на канторите, съгласно чл. 28 от GDPR и разходите по одити, съдействия и др. се поемат от клиента;
  • С оглед на избягване на всякакво съмнение, какво следва да се разбира под документирано нареждане за обработка на данни от клиента.

Моля, обърнете внимание, че упоменатите предприети технически и организационни мерки за съответствие с GDPR могат да бъдат различни за всяка кантора.
Г-н/г-жо whocares, щом като очевидно сам(а) не можете да се ориентирате и да натиснете бутона "Изтрий този профил" в Профил и настройки/Действия, за да упражните сам(a) правото си "да бъдеш забравен", то още днес ще Ви го упражним ние, като изтрием профила Ви от сайта КиК Инфо. :) Моля, прочетете и определението за "лични данни" в регламента и осъзнайте какво точно сте ни предоставили.

Очевидно, не сте успели да разберете и това, че в пощата си не сте получили писмо с директен маркетинг (защото не Ви оферираме нищо), а автоматично административно предупреждение за неспазване на правилата на форума и последващ бан, ако продължите да не ги спазвате.
Изтрих поста на whocares, защото бе в разрез с правилата на форума. При следваща подобна проява ще последва забрана за форума. 
1) не задължително
2) да, с всеки клиент
3) не, това се урежда с договора с клиента
4) не всяко, служителите на клиента се уведомяват от клиента
5) не задължително, но препоръчително
6) да
Нова тема, в която да събираме линкове и материали: https://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,23032.0.html
Колеги, създаваме темата за споделяне на полезни материали за GDPR, файлове и линкове. Можете да допълвайте в отговор към темата. Моля, публикувайте само материали в тази тема. За въпроси и коментари, моля, ползвайте новия раздел GDPR.

Регламент 2016/679 на български
Регламент 2016/679 на английски
Закон за защита на личните данни
Наредба № 1 от 30 януари 2013 г. за минималното ниво на технически и организационни мерки и допустимия вид защита на личните данни

От сайта на Европейската комисия:
Правила за дружествата и организациите
Основания за обработване


Страница на КЗЛД

Таблица с правни основания от bobo

Полезна информация английски:
Темплейти на английски от sans.org
Гайд за GDPR от сайта на ICO

Семинари:
Апис Семинар на тема GDPR 08.05.2018
Подготвяме няколко такива материала за GDPR с теми, които все опират до счетоводството. :)
В настоящия материал разглеждаме какви са законовите изисквания за изписване на ЕГН във фактурите и практиката на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), подкрепена в няколко нейни решения.

Следва ли да се включи ЕГН при издаване на фактура на физическо лице, което не притежава БУЛСТАТ?

Кратък отговор: Да

Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за счетоводството (ЗСч) фактурите задължително трябва да съдържат ЕГН или личен номер на чужденец (ЛНЧ), когато получателят е физическо лице.

Законът за данък върху добавената стойност (ЗДДС) също засяга този момент. Съгласно чл. 114, ал. 1, т. 7 и т. 8 от ЗДДС, при издаване на фактура на физическо лице, нерегистрирано по ЗДДС, фактурата задължително трябва да съдържа освен име и адрес на лицето, но и идентификационен номер по чл. 84 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Съгласно чл. 84, ал. 2 от ДОПК, идентификацията на физически лица, които не са вписани в търговския регистър или регистър БУЛСТАТ, се извършва чрез ЕГН, респективно ЛНЧ.

Задължително ли е издаването на фактура на физическо лице, което не желае?

Кратък отговор: Не

Издаването на фактура не е задължително, когато получателят е данъчно незадължено физическо лице, което не е поискало издаване на фактура (чл. 7, ал. 2 и ал. 3 от ЗСч и чл. 113, ал. 3, т. 1 от ЗДДС). В този случай законът е предвидил предприятието-доставчик да документира общо всички такива продажби без фактури чрез отчет за извършените продажби по чл. 119 от ЗДДС.

Често в практиката възниква проблем, когато физическото лице не е представило данните си за фактура при продажбата, продажбата вече е отчетена с отчет за извършените продажби по чл. 119 от ЗДДС, но след това лицето се върне и поиска от фирмата да му бъде издадена фактура. Когато предприятието съвсем законно откаже това с мотив, че така оборотът по тази продажба ще се отчете двойно, то лицето много пъти остава с убеждението, че се случва нещо нередно. Затова в зависимост от конкретните бизнес процеси, някои компании възприемат политиката да издават фактура за всяка своя продажба, независимо дали купувачът - физическо лице желае такава.

Има ли право предприятието да издаде фактура на физическо лице, което не желае?

Кратък отговор: Да

Съгласно ал. 6, на чл. 113 от ЗДДС, когато издаването на фактура не е задължително, тя се издава по желание на доставчика или на получателя, като всяка страна е длъжна да окаже необходимото съдействие на другата страна за издаването, включително като предостави коректни данни за фактура.

Горното означава, че ако данъчно-счетоводната политика на предприятието е да издава фактури за всяка своя доставка, то фактура следва да бъде издадена, дори и когато физическото лице не желае фактура. Тоест специалният данъчен закон дава право и на предприятието – доставчик да избере дали да издава фактури или не, когато продава стоки или услуги на физически лица. Нещо повече, физическото лице е длъжно да окаже необходимото съдействие, като предостави данните си.

Може ли ЕГН във фактура да се замени с клиентски номер?

Кратък отговор: Да, ако лицето е предоставило ЕГН преди това в друг документ.

Алинея 5 на чл. 6 от Закона за счетоводството допуска, че може да липсва част от изискуемата информация за фактурите, ако за тази информация има документи, които я удостоверяват.

Например когато предприятието има сключен договор с физическото лице, в който вече е записано ЕГН-то на лицето, а във фактурата е записан номера на договора или клиентския номер на лицето по договора, то тогава в фактурата може да не се включва ЕГН. Такава е практиката на някои от доставчиците на комунални услуги, които изпращат фактурите си по пощата. Обръщаме внимание, че тази практика отново предполага представяне на ЕГН от лицето за целите на договора.

Коректно ли е да се включи във фактурата 999999999999999 вместо ЕГН?

Кратък отговор: Не

Включването на "999999999999999" вместо ЕГН e често сещана практика, когато лицето не е предоставило ЕГН-то си за целите на издаването на фактурата.

Тази практика обаче не е правилна, защото съгласно Правилника за прилагане на ЗДДС, полето за Идентификационен номер се попълват с код "999999999999999" в случаите, когато контрагентът е чуждестранно лице (физическо или юридическо), което няма регистрация по ДОПК и ЗДДС или няма ДДС номер, с който лицето е регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка.

С други думи, попълването на "999999999999999" вместо ЕГН не е коректна практика, за което обаче, редно е да се посочи, че няма предвидени глоби и санкции в  административнонаказател ните разпоредби на ЗДДС.

Каква е практиката на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) до момента?

Кратък отговор: В няколко свои решения комисията потвърждава, че е законосъобразно компаниите за изискват ЕГН във връзка с издаването на фактури, поради изискванията на данъчното и счетоводното законодателство.

От РЕШЕНИЕ № 31, гр. София, 23.07.2012 г. разбираме, че жалбоподателката е клиент на “Б.М.Е.Б“ ЕАД. Във всяка месечна фактура, която получава по пощата фигурира нейният единен граждански номер. Считайки това за нарушение, г-жа А.С.С. подава жалба до дружеството. В жалбата си заявява, че не желае единният й граждански номер да фигурира във фактурата й, а да бъде индивидуализирана като потребител единствено с клиентски номер, както и всичките й лични данни да бъдат заличени от базата данни на дружеството.

КЗЛД заключва, че от своя страна “Б.М.Е.Б“ ЕАД е задължен да спази и Закона за счетоводството, в чл.7, ал.1, на който изрично са посочени минимума реквизити, които трябва да съдържа всеки първичен счетоводен документ (фактура). В чл.7, ал.1, т.3 на ЗСч е записано, че той трябва да съдържа наименованието, адреса и номера за идентификация по чл.84 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс на издателя и получателя. Съгласно чл.84, ал.2 от ДОПК идентификацията на физическите лица, които не са вписани в търговския регистър, съответно в регистър БУЛСТАТ, се извършва чрез единния граждански номер или личния номер на чужденец. Следователно тези лични данни се обработват законосъобразно и добросъвестно от администратора “Б.М.Е.Б“ ЕАД.

При случая по РЕШЕНИЕ № 597/2011 г., гр. София, 28.10.2011 г. г-жа И.Д.Д. e притеснена, че личните й данни, съдържащи се в месечните фактури, са станали достояние на неизвестни лица и може за бъде злоупотребено с тях. Счита практиката да се изписва ЕГН върху фактурите за неправилна и желае да бъде преустановена.

Мнението на КЗЛД обаче е, че: “В чл. 7 от Закона за счетоводството са определени реквизитите, които следва да съдържа фактурата, която е първичен счетоводен документ. Оспорването на факта, че във фактурите се съдържа ЕГН на потребителя са несъстоятелни. ”

Разглеждаме и РЕШЕНИЕ № 51/17.09.2008 г. Според него жалбоподателят И.П. сезира КЗЛД с жалба, в която твърди, че г-жа П.Т. - счетоводител в Комисията за защита на конкуренцията обработва неправомерно неговите лични данни в нарушение разпоредбите на чл. 4, ал. 1, т. 2 от ЗЗЛД, като твърди че бил принуден да представи ЕГН- то си при извършено от него плащане по фактура № 0000003577.

Комисията счита, че КЗК е обработвала законосъобразно личните данни на жалбоподателя на основание чл. 4, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛД във връзка с чл. 7, ал. 1, т. 3 от ЗС и чл. 84, ал. 2 от ДОПК, поради което оставя без уважение жалбата.
Здравейте, трябва да има ДЛЗД в определени случаи. В проекта на ЗЗЛД са публикували, че при обработка на над 10000 лични данни трябва да има. Освен обработката на заплатите вижте дали имате клиенти, които продават на физически лица, на които те издават фактури, чиито ЕГН-та съответно стигат до вас. При нас вече има длъжностно лице по защита на данните.

По последния въпрос: Не, лицето не приемо-предава данните между Обработващия и Администратора.
Колеги, не влизайте излишно във филми и драми с този GDPR. Съвсем скоро ще има достъпни и най-различни решения. Просто в момента е ново, няма практика, всички се плашат, а цените за внедряване са брутални. Глоби от комисията до края на годината едва ли ще има, освен при много драстични нарушения и изтичане на лични данни. Ние използваме ситуацията:
1. за да си прегледаме и оптимизираме процесите на работа
2. предадем ненужни архиви
3. да спрем да съхраняваме някои документи, което значи и по-малко подреждане от наша страна
4. да си прегледаме договорите с клиенти във връзка с новото споразумение по чл. 28 от регламента

Но е важно да се започне от някъде, като не забравяте да документирате, че сте започнали. :)

Успех на всички!
DONIBONCHESH, очевидно сте нова в нашия форум. Добре дошла!

Моля, прочетете Правилата на Форума и съобразете тона си, преди да се включите отново с публикации.

Благодаря!
А обърнахте ли внимание на въпроса за договорите/анексите, които ще трябва да подписваме с клиентите, заради отношенията ни администратор - обработващ? - член 28 от Регламента.