В договора за управление е записано, че управителят няма да получава възнаграждение за управлението на дружеството. В същото време пише, че управителят има право да получава договореното възнаграждение.

Да не би да става въпрос за техническа грешка в този договор? Стават и такива неща. Защо не го анексирате, за да стане ясно дали ще получава или няма да получава възнаграждение по този договор?

Иначе принципното становище е има възнаграждение по ДУК - има и осигуровки. Няма възнаграждение - няма осигуровки. Но като СОЛ - трябва, ако извършва труд в дружеството.

Форумите на КиК Инфо са място за позитивно мислещи хора, готови да откликнат с професионален съвет, да споделят мнение или зададат въпрос без да се притесняват :)

Весели празници!
Много благодаря.
Имаше нужда от това напомняне в тези предпразнични дни. Даже и калкулаторите ще актуализираме.
Премествам темата, за да я видят повече колеги.
Според мен, може да се окаже, че извършването на тази дейност, като физическо ще е по-изгодна и по-облекчена за Вас в сравнение с извършването и през ЕООД.

Но все пак, за да се отговори по-изчерпателно дайте малко информация за очаквани приходи и очаквани разходи, за да посмятаме. Напише и подробности за осигурителния си статус - пенсионер ли сте, осигурявате ли се другаде и ще направим сравнение между двата варианта с конкретните цифри.

А за касовия апарат - няма нужда от него дори и да Ви плащат в брой, ако успеете да се регистрирате, като свободна професия.

НАРЕДБА № Н-18 ОТ 13 ДЕКЕМВРИ 2006 Г. ЗА РЕГИСТРИРАНЕ И ОТЧИТАНЕ НА ПРОДАЖБИ В ТЪРГОВСКИТЕ ОБЕКТИ ЧРЕЗ ФИСКАЛНИ УСТРОЙСТВА

Чл. 4. Не е задължено да регистрира извършваните от него продажби в търговски обект чрез ФУ лице, което извършва следните дейности:
1. продажби във или от търговски обекти, специализирани само за вестници и списания;
2. продажби на собствена и непреработена селскостопанска продукция от физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на продажби във или от търговски обекти в лицензираните стокови борси и тържища или закрити помещения, като магазин, склад или други подобни;
3. (изм. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г.) продажби на билети или други удостоверителни знаци за услуги (квитанция, талон и др.), които съдържат трайно вписана при отпечатването номинална стойност и най-малко два защитни елемента върху хартията и/или при печата и са отпечатани по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, приета с Постановление № 289 на Министерския съвет от 1994 г. (обн., ДВ, бр. 101 от 1994 г.; изм. и доп., бр. 38 от 1995 г.; изм., бр. 73 от 1998 г., бр. 8 от 2001 г., бр.54 от 2008г.); изискването за трайно вписана при отпечатването номинална стойност не се отнася за бланкови билети, квитанции и др., които се издават на химизирана хартия най-малко в два екземпляра - един за клиента и втори за лицето по чл. 3;
4. продажби на самолетни билети;
5. продажбата на вещи и извършването на услуги, свързани с осъществяването на религиозна, социална, образователна и здравна дейност от Българската православна църква и други регистрирани вероизповедания по Закона за вероизповеданията;
6. дейност на наемодатели - физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, включително отдаващите под наем складови помещения;
7. упражняване на занаят по смисъла на Закона за занаятите, с изключение на автомонтьорство и автосервизни услуги и при условие че лицата са занаятчии - пенсионери по инвалидност или за изслужено време и старост, които извършват услугите с личен труд и не са търговци по смисъла на Търговския закон;
8. дейност на лица, упражняващи свободна професия;
9. продажби във или от търговски обекти, намиращи се в населени места с брой на лицата с постоянен адрес под 300 души и разположени във високопланински и труднодостъпни места, с изключение на курортите;
10. (нова - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г.) продажби, извършвани от чуждестранни юридически и физически лица по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане и Закона за данъците върху доходите на физическите лица, които не са регистрирани по ЗДДС, по време на провеждане на международни мероприятия с краткотраен характер (изложения, панаири и други подобни), с изключение на мероприятия с развлекателен характер.
Договорът предвижда срок на съвместна работа от три (3) години с опция за удължаване по взаимно съгласие.  Предвижда по 40 календарни дена отпуска, шестдневна работна седмица, настаняване, командировъчни и т.п.

От тази нова информация предполагам, че става въпрос за трудови правоотношения с нигерийската фирма, а не извънтрудов консултантски договор. В такъв случай ще отпадне изискването за социално осигуряване в България, но изискването за здравно осигуряване остава в случай, че нямате гражданство и на друга държава.

И за да не задавам повече въпроси и без да преглеждам конфиденциалния договор ще оставя на Вас да прецените дали сте местно лице на България и  последващото облагане, като ще Ви напиша общите постановки на закона. Ето го определението за местно лице от ЗДДФЛ:

Чл. 4. (1) Местно физическо лице, без оглед на гражданството, е лице:

1. което има постоянен адрес в България, или
2. което пребивава на територията на България повече от 183 дни през всеки 12-месечен период, или
3. което е изпратено в чужбина от българската държава, от нейни органи и/или организации, от български предприятия, и членовете на неговото семейство, или
4. чийто център на жизнени интереси се намира в България.

(2) За целите на ал. 1, т. 2 лицето се смята за местно за годината, през която пребиваването надхвърли 183 дни. Денят на излизане и денят на влизане в страната се смятат поотделно за дни на пребиваване в страната.
(3) За целите на ал. 1, т. 2 периодът на престой в България единствено с цел обучение или медицинско лечение не се смята за пребиваване в България.
(4) За целите на ал. 1, т. 4 центърът на жизнените интереси се намира в България, когато интересите на лицето са тясно свързани със страната. При тяхното определяне могат да се вземат предвид семейството, собствеността, мястото, от което лицето осъществява трудова, професионална или стопанска дейност, и мястото, от което управлява собствеността си.
(5) Не е местно физическо лице лицето, което има постоянен адрес в България, но центърът на жизнените му интереси не се намира в страната



И така ... ако, сте местно лице, то ще имате облагане в България за дохода си и от Нигерия и ще подавате годишна декларация за получените доходите през 2012 година до 30.04.2013. Данъчната ставката е 10%, но в какъв размер ще е данъка, ще има ли нормативно признати разходи, какво ще се приспада от евентуално платените осигуровки и/или данъци там зависи от договора Ви с Работодателя и от платежните документи.
Според мен - не е нужно. За какви суми става на въпрос?
Гери, само леко допълнение към предходния ми пост:
За месец 09.2011, трябва да напишете 270.00 лева в колоните Бруто и Нето, защото точно тогава минималната работна заплата за страната се вдигна от 240.00 на 270.00 лева. Ето таблица с МРЗ по години: http://www.kik-info.com/useful_info/mrz.php
Добро утро и на Вас invest@16.

Поздравления, че питате за данъчното си облагане преди да са Ви изплатили дохода.

Предлагам да не бързате с регистрацията в БУЛСТАТ, докато не изследваме всички възможности. Това е един от вариантите, който може да е удачен за Вас, ако желаете да се самоосигурявате в България, но нека уточним осигурителния Ви статус до момента, за да сме по-прецизни.

1. Осигурявате ли се на друго основания в България? Ако ДА, то какво е то? (трудов договор, договор за управление, друг граждански договор или например имате Ваша фирма, в която се самоосигурявате)

2. Ако се осигурявате на друго основание, то какъв е осигурителния Ви доход на месец? Например,  ако сте осигурен за доход от 2000 лева на месец на друго основание, то това е максимумът на който се внасят осигуровки и няма нужда да мислим за осигуряването Ви въобще.

3. Приблизително колко дни в годината ще сте извън България? Възможно ли е тези дни да са над 183 дни? Тук целта е на определим дали, работейки в чужбина има вариант съгласно ЗДДФЛ да се окаже, че Вие няма да сте местно лице на България? (има и други условия за това, но като начало нека видим дните извън страната)

Ако желаете изпратете ми договора, напълно неангажиращо да го прегледаме в офиса, защото случаят не е от обичайните и без документи, може да се пропусне някоя важна подробност. Може да скриете личните си данни и дохода в него.
При онлайн бизнес - изработка на сайтове, реклами, банери, клипове, както и при доходи от сайт за колективно пазаруване какъв е редът на осигураване и плащане на данъци?

А дейността, като физическо лице ли се извършва или през фирма?
Здравейте,

В частта за болничните сте се ориентирала. Но в частта за платения отпуск от 240 лева не е правилно попълнено. Вижте указанието над калкулатора II (второ римско). Ето, копирам:

II. Ако през даден месец сте била:

не осигурена за общо заболяване и майчинство (например безработна)
студентка
в неплатен отпуск, който се зачита за трудов или служебен стаж
в отпуск за отглеждане на малко дете или
осигурена по законодателството на друга държава по условията на международен договор, по който Република България е страна.

то в колони Брутна и Нетна заплата запишете минимална работна заплата (МРЗ) за страната за съответния месец. Вижте Таблица с МРЗ.

Тоест тези 240.00 лева трябва да ги препишете в колоните Бруто и Нето на всеки месец от 10.2010 до 09.2011.
Какъв е имотът - земя, сграда? В България ли е? Дайте повече подробности ...

Ако е сграда, то нова ли е по смисъла на ЗДДС?

5. "Нови сгради" са сградите:

а) които към датата, на която данъкът за доставката им е станал изискуем, са с етап на завършеност "груб строеж", или

б) за които към датата, на която данъкът за доставката им е станал изискуем, не са изтекли 60 месеца считано от датата, на която е издадено разрешение за ползване по реда на Закона за устройство на територията.
Работя на постоянен трудов договор като учител. Регистрирах си булстат като физическо лице за дейност логопед. Ще ми се плаща хонорар за уроците от НПО. Даква документаця трябва да водя след подаване на декларация за започване на дейността в НАП? Трябва ли да имам собствен печат, след като не съм ЕТ или фирма?
За печата:
Няма нужда от печат.

Най-общо за документацията, осигуряването и данъка:
За получените хонорари, може да издавате фактура или друг документ съдържащ реквизитите на чл. 7 от Закона за счетоводството.

Осигурявате се върху избран осигурителен доход в интервала между 420 и 2000 лева. За месечните осигуровки се подава декларация образец 1 в НАП.

Облагате се по ЗДДФЛ:
 - авансово на тримесечие
 - годишно с декларация по чл. 50, в която се прави изравняване на осигуровките и се изчислява годишния данък за довнасяне
Привет, още малко уточнения да направим:

1. Коя е държавата, в която българското физическо лице полага труда, извършвайки консултациите?
2. Платено ли е вече някакво възнаграждение по този договор, за който пишете? И ако ДА, то удържан ли е някакъв данък при плащането на възнаграждението от Възложителя?
3. През 2011 има ли получено възнаграждение по този договор? Ако, ДА, то имайте предвид, че дохода трябва да се декларира и обложи в годишната данъчна декларация на физическото лице, чиито срок изтича след няколко дни.

За осигуряването на физическото лице:
Като самоосигуряващ се - тоест регистрира се в БУЛСТАТ, като упражняващ свободна професия и декларира започване на дейност в НОИ с образец ОКД5.

Може би има и други особености, които без да се види договора и платежните документи, няма как да се предположат и предвидят, като например задължение за авансови вноски на тримесечна база от физическото лице.
Катето, Добре дошла!

Като цяло идеята на форума и сайта е да бъде приятно и полезно място. Ако не сте съгласна с мнението на някой потребител, то винаги може обосновано да напишете своето мнение, за да се получи полезна дискусия.

Предлагам да не разводняваме тази тема с постове и коментари, които са извън обсъжданата тема. За въпроси към сайта моля ползвайте този под форум http://www.kik-info.com/forum/index.php/board,19.0.html.
Здравейте,

nadiad79, Вашите изчисления за дневно обезщетение са се получили на база нетното Ви възнаграждение, което калкулаторът е сметнал от брутото, което сте написала. Имате ли фишовете си заплати, за да проверим какво е нетното възнаграждение записано в тях и да ги съпоставим? Тази разлика не е малка, за да бъде пренебрегната.

Bosatakotka, прочетете указанията над калкулатора. Там е отговорено точно на тези въпроси. Тази сума за осигурителен доход я записвате в графа осигурителен доход. Ако сте била в болничен прочетете указанието над калкулатора, за да знаете какво къде да запишете.

Kremlb, ще прегледаме защо дава това разминаване с бъдещия период след 2013 година и ще коригираме. Благодаря за линка.

Nassi, без да предоставите линк със статична връзка, както другите питащи няма как да проверим какво ви изчислява и какви данни вие сте заложила.
Парламентът прие на първо четене спорния законопроект за конфискация на незаконно придобито имущество. За закона гласуваха 121 депутати, 70 бяха против, а 10 се въздържаха, съобщева вестник Капитал.

Това е вторият опит за прокарване на закона. Предишният път такъв законопроект бе внесен от тогавашния правосъден министър Маргарита Попова, но мнозинството на ГЕРБ в парламента го бламира, предаде capital.bg.

Опозицията се разграничи от сегашния законопроект, като заяви, че така се създават рискове за преследване и репресии на неудобни политически опоненти или на икономически субекти, които трябва да отстъпят своето място в полза на други.

Гражданска конфискация

Законът ще разреши да се отнема имущество без окончателна присъда от съда, а само на базата на повдигнати обвинения от прокуратурата. Отнемането на имущество ще става от Комисията за установяване на незаконно придобитото имущество, известна в миналото като комисията "Кушлев", а сега като "Коларов".

При т.нар. гражданска конфискация доказателствената тежест е обърната - не държавата (в лицето на комисията) трябва да доказва, че имуществото е придобито от престъпна дейност, а обвиняемият трябва да се аргументира, че го е придобил със законни доходи. Законът не се интересува какво се случва с наказателното производство - дали прокуратурата е снела обвинението и е прекратила делото, или например съдът е произнесъл оправдателна присъда.

Проектът, внесен от управляващите, предвижда проверката да започва, когато доходите и реалното имущество на човек се разминават с най-малко 250 хил. лева. Втората промяна спрямо предишния проект е свалянето на минималния проверяем срок, в който имуществото е придобито - от 25 на 10 години.

Според опозицията обаче и в този проект не се създават достатъчно гаранции, че чрез новият закон властта няма да атакува всеки български гражданин. В същото време опонентите на управляващите смятат, че по друг въпрос текстове са твърде либерални, тъй като няма да обхванат незаконно забогателите "бели якички", натрупали имущество при приватизационни сделки и в следствие на административни нарушения, информира "Дневник".

Тодор Коларов: Не е вярно, че законът ще засегне всеки втори българин

Председателят на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, Тодор Коларов коментира по БНР, че трябва да се преосмисли балансът между разминаването от 250 000-те хиляди и 10-те години срок, ако очакванията са да се увеличи броят на спечелените дела и отнетото имущество. "Ако очакванията са за дела до 4-5 на година, законопроекът е добър. В никакъв случай не може да се говори, че всеки втори български гражданин ще попадне в полезрението на този закон. Напротив, много малко българи ще попаднат в полезрението на закона. Комисията не получава правомощия за самосезиране, прокуратурата е тази, която ще сезира комисията и само тогава тя ще може да действа", каза Коларов.

На въпрос дали комисията може да се използва за политически цели, той обясни, че комисията не е юрисдикция, тя не взема решения сама, това се решава от гражданския съд.

Другият важен елемент според Коларов е, че в комисията се предвижда да има представители на Народното събрание, на президента и на премиера. "Ако тези органи не изберат подходящите хора, достойни да вземат тези длъжности, тогава няма на кого да се сърдят, освен на самите себе си", подчерта Коларов.
1/ Да, възможно е по избор да е СОЛ в ЕТ или ЕООД
2/ Да
3/ Да и виж Калкулатор ДУК http://www.kik-info.com/calculators/duk.php
4/ Да, а може и в отделна ведомост
5/ Да
И за него тогава ОКд5 с осигуряване през ООД-то щом ще извършва трудова дейност в дружеството. Предполагам не е осигурен другаде на максимума или няма например друга фирма, през която се осигурява, като СОЛ?
Подава Окд5 и в новото ООД, като се посочва, че лицето се осигурява през ЕТ-то.

Едноличен търговец, в качеството си и на собственик на ООД, упражняващ дейност на две места, се осигурява в едното по избор, в случай че желае да се осигурява по Наредбата за общественото осигуряване на самоосигуряващите се лица и българските граждани на работа в чужбина.
Кети, не става въпрос за трудова дейност, а за икономическата дейност на едно предприятие.

Не МамаБожка, не е такава логиката на осигурителното законодателство. Точно за трудова дейност става въпрос, а не за "икономическата дейност на едно предприятие", когато говорим за осигуряване. Щом се касае за осигуряване става въпрос за труд на конкретно лице. И обратно щом има труд - има осигуряване, освен предвидените от закона случаи. Как така ще става въпрос за "икономическата дейност"? - Та, това все пак не е осигуряване на предприятието, а на лицето. Тоест гледа се лицето дали се труди или не.

Освен това почти на всеки семинар по Осигуряване лекторите дават примера със СОЛ, който подписва разходна фактура или отваря разплащателна сметка, че е започнал тудова дейност, което означава самоосигуряване.

Остави синонимите в Укипедия и утопията на дядо Маркс, както го наричаш. Нека си погледнам в българския КСО. Съвсем ясно е написано, че става въпрос точно за "трудова дейност", а не "икономическа дейност".

Възникване, времетраене, прекратяване и прекъсване на осигуряването

Чл. 10. (1) Осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й.


По второто ти чудене за склада: Ако СОЛ, след като закупи материали се окаже, че лично той/тя няма да извършва повече трудова дейност в предприятието, то също си има ред, по който това се декларира в НАП и осигуряването се прекратява.

На основание чл. 1, ал. 2 от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица и българските граждани на работа в чужбина, самоосигуряващите се лица трябва да декларират започването, прекъсването, възобновяването или прекратяването на всяка трудова дейност, за която са регистрирани с декларация, по утвърден образец от изпълнителния директор на НАП.