Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-8 за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица

Предложените промени са във връзка с направените изменения и допълнения в Кодекса за социално осигуряване с § 4 от преходните и заключителните разпоредби на приетия Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2014 г. и с § 2, от заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда. В тази връзка в декларация обр. № 1 се попълват данни за лицата, получаващи обезщетение при осиновяване на дете от 2 до 5-годишна възраст. С оглед чл. 7, ал. 12 от КСО се въвеждат срокове за подаване на декларация обр. № 6, за дължимите осигурителни вноски за лицата, на които за осигурителен стаж се зачита времето по чл. 9, ал. 3, т. 1, т. 2, т. 4 и т. 5 от Кодекса за социално осигуряване.

Предоставя се правна възможност на самоосигуряващите се лица по смисъла на КСО да заявят кои задължения за задължителни осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване погасяват. За целта са направени съответните изменения и допълнения в чл. 2а и в приложение № 10 към чл. 2а от наредбата.

Промените, касаещи подаването на данни от работодателите за облагаемия доход и дължимия данък по чл. 42 от ЗДДФЛ, са насочени към оптимизирането и усъвършенстването на този процес. Въвеждат се специални правила за отразяването на данните за дължимия данък в декларация обр. 6.

Дата на откриване:   03.12.2013 г.
Целева група:   Всички заинтересовани
Сфера на действие:   Финанси и данъчна политика
Дата на приключване:   17.12.2013 г.

Проекта може да свалите от тук: http://www.strategy.bg/FileHandler.ashx?fileId=4191

Информацията е от портала за обществени консултации към Министерски съвет тук : http://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=1119
Защо когато попълвам индивидуалния график ми генерира 2013 година?  :hmmm:

Предполагам не сте избрали 2014 година. В бланката е заложено по подразбиране да е настоящата година - 2013. Ето аз съм избрала 2014 при попълване и в прикачения файл ще намерите попълнен график за 2014.

Ще променим годината по подразбиране да е 2014 щом се пропуска това.
Понеже един от аргументите за нуждата от регулиране на съставителите на ГФО е повишаване на качеството, то аз се разрових и намерих изследвания и анализи за това, че всъщност прекомерно регулиране на професията не само, че не увеличава качеството, а напротив намалява качеството на услугите. То прави достъпа до професията по-труден, а работата по-скъпа.

Поради все още високото регулиране на професионалните услуги в по-голямата част от страните в ЕС, Европейската комисия изготвя редица доклади и предписания, които предупреждават за негативните ефекти от прекомерното регулиране на т. нар. свободни професии и посочват емпирични доказателства за намаляването на качеството и оскъпяването на услугите, както и за затварянето на достъпа до професията, а съответно и ограничаване на конкуренцията в сектора.

Някои примери (материалите са на английски).
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2004:0083:FIN:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0405:FIN:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52005SC1064R(01):EN:HTML

Ето и един анализ (на български език е) на Института за Пазарна Икономика.
http://ime.bg/uploads/887b01_Svobodni_Proffesii_IPI.pdf


Казва се “Ефекти от регулирането на избрани свободни професии в България: ОДИТОРИ, АРХИТЕКТИ, ИНЖЕНЕРИ, ФАРМАЦЕВТИ”.

Изнесените данни от изследванията и направените изводи са повече от красноречиви.

Ето някои извадки, но анализът си заслужава да се прочете в цялост:

“Ефектите от високото ниво на контрол и регулиране са намаляване броя на участниците на пазара, по-малко конкуренция, по-ниска продуктивност, по-високи цени, възможности за „координация” между упражняващите професията, картелизиране на гилдията, ограничаване на въвеждането на нови технологии, допълнителната квалификация и предприемчивостта.

Емпиричните проучвания показват обаче, че прекаленото регулиране може да има отрицателни последици за конкуренцията и качеството на услугите. Мярката, която оказва най-значително влияние върху пазара, като променя пазарните стимули, е съществуването на лицензионен режим или задължително членство в дадена браншова организация. Не просто навлизането е под директен контрол, но и потенциалът на лобито на професията да регулира е значително увеличен. 
Значителен брой емпирични изследвания показват отрицателните въздействия, които прекомерното регулиране може да има за потребителите. Ограниченията за навлизане в професията и изискванията за лицензиране или задължително членство в съсловна организация при определени условия в голям процент от случаите са довели до по-ниско качество и по-високи цени в областта на професионалните услуги на пазара. От друга страна, разхлабването на регулациите и ограниченията са довели до положителен ефект върху качеството на услугите и са намалили цените на пазара.

При повечето проучвания не се намира връзка между качеството на услугите и наличните ограничения, при някои обстоятелства дори лицензионните ограничения са оказали отрицателен ефект върху качеството на услугите. В същото време, разхлабването на ограниченията в някои страни-членки е довело до по-ниски цени, без всякакви явни негативни ефекти за качеството.”

ЗАКЛЮЧЕНИЕ
България се характеризира с едно от най-високите нива на регулации на свободните професии в ЕС. В повечето случаи бариерите противоречат на
принципите на свободно движение на работна ръка, стоки и капитали.

Крайно време е привилегиите да отпаднат и упражняващите свободни професии да се конкурират по между си на равни начала като всички останали професии, без минимални цени и протекции. Но в тези сметки потребителите нямат думата.

И се загърбва правото на предприемчивост. Единствено чрез конкуренцията и реализиране на практика на принципа на свободната стопанска инициатива се гарантира, че цените следват покупателната способност на населението и в същото време качеството на продуктите отговаря на изискванията на потребителите.”
Към днешна дата според Указ 212/07.11.2013 г. промените в ЗИД ДОПК влизат в сила от 01.12.2013 г.
По непотвърдени източници очакваме промени в Закона за уреждане правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове в който някъде на майната си ще пише, че се променя срока на § 10 от Указ 212 г. от 31.12.2013 г. на 01.01.2014 г. Аз лично такива промени към момента не откривам. Не ги откривам дори и в заседанията на МС като предложения ...
Ако има някой по-просветен - да сподели.

Не е излязло още в ДВ. Излезе информация из медиите, че е гласувано на второ четене. Чакаме да видим...
Пак повдигам темата, защото имам нова информация и намирам за важно да я споделя.
Зададох въпроса от моята тема http://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,8344.0.html в Клуб Счетоводство.
Същността на отговора е, че при безспорни доказателства за полагане на труда през всичкото време и получаващ се след разпределение във времето доход под МРЗ, осигуровки не се дължат.
Е, аз се доверих на калкулатора, последвах съветите на колегите, изказали се в показаната тема и внесох едни осигуровки без да ги дължа.  :smile1:
На всичкото отгоре се постарах всячески да се убедя, че "добре обмисленото лошо решение" е правилното.


Хайде хубава работа сега… калкулатор ви бил виновен за как беше "добре обмисленото лошо решение"  :)

Калкулаторът смята, той не мисли вместо вас, нито може да чете мисли. Калкулаторът няма да вземе решение вместо потребителя и да раздели доход от 1600 лева помесечно, ако потребителят заложи период на договор 27.03.2013 – 04.06.2013 например. Периодът обхваща 4 месеца, като само 2 от тях са пълни. Не очаквайте калкулатора да мисли вместо вас. Решението е вие да ги разделите на отделни сметки и да укажете за кой месец точно каква сума се отнася, според вас. Калкулаторът не може да решава вместо вас.


Отделно смятам, че за посочената от irenabrili тема http://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,8344.0.html колегите доста ясно са посъветвали да се раздели.


Прикачам едно по писмо от тази година - 2013. В него в трети въпрос се разглежда случая с разделянето, Д1 и Д6

1.   По трети въпрос:
Фактическа обстановка:
В случай, че през месец ноември 2013 г. е изплатено възнаграждение за работа по без трудово правоотношение за периода от 01 януари 2013 г. до 31 октомври 2013 г., осигурителния доход се изчислява в зависимост от броя на работните дни в месеца и се подават декларации образец №1 за всеки от месеците, през които е положен труда.  – Как следва да се попълни декларацията образец № 6?

Съгласно указанията за попълване на декларация образец № 6 "Данни за дължими вноски и данък по чл. 42 от ЗДДФЛ" в полето на т. 9 „Месец и година” се попълват месецът и годината, за които се отнасят вноските и данъкът; в полето на т. 18 „Дата на изплащане/начисляване” се попълва датата /дд,мм,гггг/, на която са изплатени/начислени възнагражденията.
Относно фактическа обстановка в изложения от Вас пример, декларацията образец № 6, следва да се подаде по следният начин:
   в полето на точка 8 „Вид плащане” се посочва код 04 „за възнаграждения по договори за работа без трудово правоотношение“;
   в полето на точка 9 „Месец и година” в колоните в декларацията се посочват последователно месеците, за който се отнасят данните – от 01.2013г. до 10.2013г.;
   в полето на т. 18 „Дата на изплащане/начисляване” – се посочва датата на изплащане на възнагражденията /дд.11.2013 г./.



В прикачения файл:
Презентация на НАП, във връзка с промените на ЗДДС, в сила от 01.01.2014г.
Представяме нашето резюме на по-важните промените в ЗДДС, в сила от 01.01.2014г.

Касова отчетност на ДДС

Въвежда се специален режим за касова отчетност на ДДС, който е предмет на отделно резюме в сайта на КиК Инфо.

Зърнопроизводителите с нов режим по ДДС

Нов механизмът за обратно начисляване на ДДС за доставки на зърнени и технически култури, съгласно приложение 2, част втора. Темата се обсъжда в раздел Селско стопанство тук.

Промени в облагането при лизинга

Съгласно изменението в чл. 6, ал. 2, т. 3 за доставка на стока вече се смята фактическото предоставяне на стока по договор за лизинг, дори и когато в договора за лизинг е уговорена само опция за прехвърляне на собствеността върху стоката. Прилага се, когато сборът от дължимите вноски по договора за лизинг, с изключение на лихвата по чл. 46, ал. 1, т. 1, е идентичен с пазарната цена на стоката към датата на предоставянето. Тази промяна се прилага за доставки по договори за лизинг, които са сключени след 1 януари 2014 г.

Данъчна основа при безвъзмездно подобрение при прекратяване на договор за наем

Данъчната основа е сумата от направените преки разходи за извършването им, намалена с разходи за изхабяване предвид обичайния икономически живот на подобрението, а ако не може да се установи сумата на преките разходи, данъчната основа е пазарната цена (чл. 27, ал. 2).

Данъчна основа при бартер
или когато възнаграждението е определено изцяло или частично в стоки или услуги, без страните да са му придали парично изражение (чл. 26, ал. 7 и 8)

За всяка от доставките към датата на възникване на данъчното събитие, данъчната основа е данъчната основа при придобиването или себестойността на предоставената стока. В случаите на внос, то данъчната основа е данъчната основа при вноса или на направените преки разходи за извършване на предоставената услуга. Когато данъчната основа нe може да се определи по този ред, данъчната основа е пазарната цена.

Изменят се правилата за определяне на данъчната основа при внос

Данъчната основа при внос е митническата стойност, увеличена със, доколкото вече не са включени в нея:
1. данъци, мита, налози и такси, дължими извън територията на страната, и митни сборове, акциз и други такси, дължими при внос на територията на страната;
2. свързани с вноса разходи за комисиона, опаковка, транспорт и застраховка, направени до първото местоназначение на стоките на територията на страната.

Доставката на свързани с внос услуги, като комисиона, опаковка, транспорт и застраховка, когато стойността им е включена в данъчната основа по чл. 55 е облагаема с нулева ставка (чл. 36). Въвежда се дефиниция на понятието „Първо местоназначение“ на територията на страната.

Данъчна основа при ВОП на стоки с продължително изпълнение

При доставка с непрекъснато изпълнение на ВОП стоки с продължителност за период, по-дълъг от един календарен месец, данъчното събитие настъпва в края на всеки календарен месец. Данъчната основа за всеки календарен месец се определя пропорционално на броя на дните (чл. 63, ал. 6, чл. 64, ал. 5).

Нови правилата за формиране на данъчната основа при дерегистрация

Данъчната основа на доставка на стоки и/или услуги при дерегистрация, определена към началото на месеца, в който е прекратена регистрацията на лицето, е данъчната основа при придобиването или себестойността на стоката, а в случаите на внос – на данъчната основа при вноса или на направените преки разходи за придобиване на услугата, намалена с разходи за изхабяване предвид обичайния икономически живот на стоката или услугата. Когато данъчната основа не може да се определи по този ред, данъчната основа е пазарната цена (чл. 27, ал. 3, т. 2).

Опис на наличните активи

Срокът за правото на приспадане на данъчен кредит за наличните към датата на регистрацията активи от 3-месечен се променя на 12-месечен (чл. 75, ал. 2, чл. 77, ал. 2).

Данъчните документи се съхраняват в оригиналния им вид

С оглед опцията, предвидена в Директива 2010/45/ЕС, законът определя задължение на данъчно задължените лица да съхраняват данъчните документи в оригиналния им вид, в който са създадени до 5 години след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение (чл. 121, ал. 1).

При възстановяване на ДДС

В случаите при ускорено възстановяване по чл. 92, ал. 3 при възложена проверка данъкът се прихваща или възстановява в 30-дневен срок, а при възложена ревизия данъкът се прихваща или възстановява изцяло, или частично в 30-дневен срок от връчване на заповедта за ревизия в размер, представляващ разликата между декларирания данък за възстановяване и размера на данъците и задължителните осигурителни вноски, които обосновано се очаква да бъдат установени при ревизията.

Намаляване на част от изискванията за разрешението по чл. 166 при инвестиционен проект

Намаляват някои от изискванията за лицата, които реализират инвестиционен проект, одобрен от министъра на финансите, и които получават разрешение да прилагат специалния ред за начисляване на данъка при внос или за възстановяване на данъка в 30-дневен срок:
-   Изискването за размерът на инвестициите е над 5 млн. лв. (предишно над 10 млн. лв) за период, не по-дълъг от две години
-   Изискването за създаване на работни места е над 20 (предишно над 50)

Допълнени са случаите, при които не е налице доставка

Не е налице доставка в случаите на предоставяне за ползване на имоти от държавата/общините/заявителите за нуждите на частни детски градини, училища, както и на детските градини и училища с чуждестранно участие по Закона за народната просвета. Не е налице доставка и при последващото им преминаване към държавата/общините/заявителите в случай на закриване на детските градини и училищата (чл. 10 ал. 1, т. 5).

Други промени

Приравняват на възмездна доставка безвъзмездното предоставяне на стоки или услуги за лични нужди или по-общо за цели, различни от икономическата дейност на данъчно задълженото лице (чл. 6, ал. 3, т. 1, чл. 9, ал. 3, т. 1 и 2, чл. 27, ал. 2).

По отношение на преминаването на правото на разпореждане от залогодателя към заложния кредитор по смисъла на чл. 32, ал. 4 от ЗОЗ е предвидено, че не е налице доставка за целите на ЗДДС (чл. 6, ал. 5).

В случаите на продажби на стоки чрез фискални устройства, вградени в автомати за самообслужване, фискалният бон, регистриращ продажбата, се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ. Промяната влиза в сила от деня на обнародването в „Държавен вестник“ - 22.11.2013г.

Друг особен режим, който се въвежда със законопроекта, е режимът на облагане на доставки на стоки и услуги на Граничен комбиниран мост „Видин - Калафат“. Мястото на изпълнение на услугите по събиране на таксата за преминаване на моста е на територията на Република България, когато направлението на пътуването е от България към Румъния, или на територията на Румъния, когато направлението на пътуването е от Румъния към България. Доставките по поддръжка/ремонт на моста са с място на изпълнение на територията на страната или на Румъния в зависимост от това, на коя териториална част се извършват. (чл. 20а)

Прецизиране на част първа от Приложение № 2 към глава деветнадесета „а“, като изрично са дефинирани различните видове отпадъци. В § 1 на допълнителните разпоредби се създават определения за битови отпадъци, производствени отпадъци, строителни отпадъци, опасни отпадъци, Отпадъци от черни и цветни метали, Отпадъци от черни и цветни метали с битов характер   (т. т. 72, 73, 74, 75, 76, 77 и 78 от § 1 на ДР).

Настоящата разработка е част от резюметата на основните данъчни закони за 2014 г, публикувани в сайта КиК Инфо. В съответните темата във форума има възможност за публикуване на коментари така, че всеки да може да се включи под публикацията с въпрос, мнение или да си потвърди информацията.

Автор на статията: Катя Крънчева
управляващ съдружник в K&K Accounting
www.kik.bg

 
Другите теми:
Резюме на промените в ЗКПО, в сила от 01.01.2014г.
Резюме на промените в ЗДДФЛ, в сила от 01.01.2014г.
Резюме на Специалния режим за касова отчетност на ДДС, в сила от 01.01.2014

За мен има проблем, защото се получава това:
Пример: Пенсионер с уговорено възнаграждение 240 лв. за месец, не желае да се осигурява за ДОО, не се осигурява на др.основание и получава сумата за м.10 и м.11 в ноември.
Когато се натисне подготви сметка/моля Вие да продължите, защото няма как да покажа PDF файла/, въпреки че се посочва периода 01.10.-30.11. калкулатора начислява ЗО.
http://www.kik-info.com/calculators/cache.php?id=33883e486724b9fb29a972b092ae53ef9237412


Тази възможност с избирането по-дълъг период е дадена, защото може сумата да е малка (например 50лв), но пък да касае по-дълъг период от един месец. Тогава няма смисъл от СИС за всеки месец.
Здравейте,

Чак сега разбрах какъв е проблемът, не бил калкулатора, а за това дали доходът да се разпределя по месечно за целите на ЗОВ или само в месеца на плащането.

Ако това е спорът, то нормативно съм виждала да се обосновават и двете позиции. И с текстове от нормативни документи, и писма има, че даже и решения на ВАС съм срещала (в подкрепа на разпределянето).

Този спор е един от споровете от типа: Как се смята трудов стаж? и Как се смята осигурителен стаж?
Едни колеги смятат по единия метод, други по другия. Както и друг път съм писала, за мен не трябва въобще да се създават предпоставки за подобни спорове, чрез не достатъчно прецизни текстове в законодателството. Затова в такива случаи, чрез калкулаторите даваме възможност на всеки да прецени и избере.
 
Ако ме питате как постъпваме ние в конкретния случай от темата: Съветваме клиентите плащането да е по месечно, за да няма спор. Ако все пак не е възможно плащането да е по месечно, то защитаваме позицията, че доходът се разпределя.

В СИС от сайта е дадена възможност, всеки да чеква каквото прецени за ЗОВ в конкретния случай с пенсионер. Но ако доходът е над МРЗ и трябва да се разпредели по месеци, за да няма ЗОВ, то решението е се пусне отделна сметка за всеки месец и да има отделно плащане. Така ще се види ясно какво точно е разпределението по месеците, и възложителят и изпълнителят ще го документират с подписите си на отделни СИС. Разпределението ще покаже за всеки конкретен месец дали сума надвишава или не МРЗ.
В прикачения файл:
Презентация на НАП, във връзка с промените на ЗДДФЛ, в сила от 01.01.2014г.
В прикачения файл:
Презентация на НАП, във връзка с промените на ЗКПО, в сила от 01.01.2014г.
Здравейте, ако мислите, че има проблем попълването или с калкулатора, то моля дайте един линк с изчисление, защото така най-лесно мога да се ориентирам какво е попълнено и чекното. Под всяка калкулация има едно поленце с линк "Копирайте линка с Вашето конкретно изчисление от тук:"  http://www.kik-info.com/calculators/cache.php?id=11e6ea74da6808ec44777179edf7fd709237037
Съгласно чл. 151а., ал. 2 т. 10 за доставки на стоки и услуги, при които възнаграждението не се изплаща по:
 -  банков път, включително чрез кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи,
 - или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги;

не се прилага специалния режим.

иначе и моите притеснения са свързани основно с техническото приложение на режима, признавам, че съм много неприятно изненадана от решението за документиране с протоколи, което практически води до минимум удвояване на документооборота и счетоводната обработка - съответно за покупките и за продажбите

практически при регистрирана по режима фирма, всяка фактура ще трябва да се осчетоводява и вписва в Дневниците в месеца на издаването й, и след това още веднъж същото за съответния Протокол, документиращ отчисляването на данъка при плащането й; ако плащането е частично - на няколко пъти, още толкова протокола

Протокола при продажби ще трябва да се включва в Дневника в месеца на издаването му, а при Покупки - когато преценим, че имаме нужда от този данъчен кредит - така че още едно следене се очертава.... вярвам, че и в други фирми има практика с оглед на данъчното планиране да се отлага ползване на данъчен кредит до 12 месеца с оглед резултата за внасяне и невлизане в процедури за ефективно възстановяване на ДДС

комуникацията между контрагентите също се удвоява - очевидно е, че получаването/изпращането/изискването на съответния Протокол ще се осъществява в друг времеви период, определено време след получаването/изпращането на фактурата

също така, ако издаването на въпросните протоколи бъде възложено на счетоводството, повечето външни счетоводители ще трябва да изискат перманентен достъп до текущо издаваните фактури и банкови сметки на клиента си, за да могат протоколите да бъдат издавани в срок [не ми се вярва срокът да е по-дълъг от 5 дни от дата на плащане]... така че сериозно се ограничава възможността за еднократно предаване на документи за счетоводна обработка и си става почти ежедневно обслужване - в което няма нищо лошо, но не ми се вижда реално да бъде на такса, определена при друг график на обслужване


Ще се опитаме да дадем нашето решение и пример как да се организират нещата по тези въпроси, след като излезе Правилника, за да видим какво ще е заложено в него, като изисквания.


също е важно да помним да следим и оборота за последните 12 месеца; при надвишаване на 500К Е, ще трябва да се подготвяме за проверки за дерегистрация от режима


Много важно подсещане.
От текста от резумето по-долу не става ли ясно? Освен това чакаме да излезе и Правилника за техническите детайли, относно в коя колона се включват протоколите и фактурите в дневницитe и тн.

От резюмето:

Какво трябва да знае регистрирано лице, което не прилага специалния режим за касова отчетност, когато получи фактура от доставчик с текст "касова отчетност"?

За лице, което не прилага специалния режим, но е получател по доставка, за която е приложен специалния режим, правото на приспадане на данъчен кредит възниква, когато подлежащият на приспадане данък стане изискуем (чл. 68, ал. 6). А данъкът за тази доставка е изискуем на датата на получаване на цялостно или частично плащане по доставката (чл. 151, ал. 3).

Лицето трябва да изиска от доставчика, прилагащ специалния режим, протокол по чл. 151в, ал. 8, в който е определен размера на данъка, който има право да приспадне.

Съгласно чл. 71, т. 8 лицето упражнява правото си на приспадане на данъчен кредит, когато притежава:
  • данъчен документ (фактура/известие)
  • документ за извършеното плащане по банков път, включително чрез кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор
  • протокол по чл. 151в, ал. 8 - за доставки, при които доставчикът прилага глава седемнадесета "а";
НАП създава и поддържа специален публичен регистър, в който всички лица, които прилагат специалния режим за касова отчетност по ДДС са вписани и могат да бъдат проверени, че имат право да прилагат специалния режим.
Представяме нашето Резюме на промените в ЗДДФЛ, приети със Закон за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица Държавен Вестник, Брой бр. 100 от 19.11.2013, в сила от 01.01.2014.

Намаляване на данъка върху лихвите по депозитни сметки в търговски банки на местни физически лица

С промените в чл. 46, данъкът се намалява от 10%, на както следва:
  • за доходите, придобити през 2014 г – 8%
  • за доходите, придобити през 2015 г. – 6%
  • за доходите, придобити през 2016 г. – 4%
  • за доходите, придобити през 2017 г. и следващите години – 0%.

Данъчното облекчение за млади семейства - чуждестранни физически лица от ЕС или ЕИП

В чл. 22а се създава нова ал. 5, според която се предоставя възможност данъчното облекчение за млади семейства да може да се ползва от чуждестранни физически лица, установени за данъчни цели в държава - членка на Европейския съюз, или в друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство.

Промяната е свързана с открита процедура по нарушение на правото на Европейския съюз от Европейската комисия. Според Европейската комисия данъчното облекчение за млади семейства създава преференциално данъчно третиране на доходите, придобити от местни за България физически лица, спрямо такива, които, въпреки че получават по-голяма част от доходите си в България, са установени за данъчни цели в друга държава - членка на Европейския съюз. Подобна разлика в данъчното третиране е необоснована и води до недопустимо ограничаване свободата на гражданите на Европейския съюз да се движат и да пребивават свободно на територията на Европейския съюз, както предвижда член 21 от Договора за функционирането на Европейския съюз. Във връзка с това Комисията отбелязва, че съобразно установената практика на Съда на Европейския съюз всички данъчни облекчения във връзка с личните и семейните обстоятелства на дадено лице трябва да се предоставят и на чуждестранни лица, които получават основната част от доходите си в държава членка, различна от тяхната държава членка на пребиваване (Решение на Съда на Европейския съюз от 14 февруари 1995 г. по дело С-279/93, Schumacker и последващата съдебна практика).

Декларация по чл. 55, ал.1

В чл. 55 се създава ал. 4, с която изрично се регламентира, че декларацията по чл.55, ал. 1 не се подава от предприятия, за които се прилага схема за централизирано разплащане по Закона за публичните финанси на дължимите данъци по този закон.

Промени, свързани със земеделските производители

От 01.01.2014 г. за физическите лица, регистрирани като земеделски производител, които са регистрирани по ЗДДС, отпада задължителното изискване да се облагат, като ЕТ (по реда на чл. 26 и чл. 28 от ЗДДФЛ). Те могат да изберат да се облагат, като ЕТ или по общия ред, като доходи от друга стопанска дейност (на чл. 29).

Правото на избор се упражнява чрез подаване на декларация по образец до 31 декември на предходната година. Като за 2014 декларацията по чл. 29а, ал. 4, с която се упражнява правото на избор от регистрираните по ЗДДС по чл. 29а, ал. 1, г. се подава в срок до 31 януари 2014 г. (§ 11 от ПЗР на ЗИД ЗДДДФЛ)

С допълването на чл. 48, ал. 7 се уточнява, че преотстъпването на данък по чл. 48, ал. 6 от ЗДДФЛ, представляващо държавна помощ за земеделски производители, не може да се ползва от лицата извършващи стопанска дейност по чл. 29а от ЗДДФЛ. Данъчното облекчение по чл. 48, ал. 6 може да се ползва до 31 декември 2013 г., включително за данъка върху годишната данъчна основа по чл. 28 за 2013 г. (§ 28 от ПЗР на ЗИД ЗДДДФЛ)

С § 12 от преходните и заключителни разпореди се уточнява, че доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, изплатени през 2013 г. под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския фонд за развитие на селските райони и от държавния бюджет, не се включват в облагаемия доход по чл. 26 и 29 и не подлежат на облагане с данък, когато са за 2009 г. или за предходни години. Тези доходи се декларират в годишната данъчна декларация по чл. 50 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица за 2013 г.

За 2014 г. данъчното облекчение по чл. 48, ал. 6 се прилага след постановяване на положително решение от Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи. При условие че Европейската комисия постанови положително решение до 31 март 2015 г., данъчното облекчение може да се приложи за 2014 г. Преотстъпване на авансови вноски за данък върху годишната данъчна основа по чл. 28 на земеделските производители не се допуска до датата на положителното решение на Европейската комисия. (§ 13 от ПЗР на ЗИД ЗДДФЛ).

Прецизиране на разпоредби

Поправките с отпадането на термира “тютюнопроизводителите” в разпоредбите на закона са с цел прецизиране, във връзка с промяната на Закона за тютюна и тютюневите изделия, според която отпада отделна  регистрация на земеделските производители, като тютюнопроизводители, а тютюнопроизводителите се считат за регистрирани земеделски производители, ако са вписани като земеделски производители в регистъра по чл. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Настоящата разработка е част от резюметата на основните данъчни закони за 2014 г, публикувани в сайта КиК Инфо. В съответните теми във форума има възможност за публикуване на коментари така, че всеки да може да се включи под публикацията с въпрос, мнение или да си потвърди информацията.
 
Автор на статията: Катя Крънчева
управляващ съдружник в K&K Accounting
www.kik.bg


Другите теми:
Резюме на промените в ЗКПО, в сила от 01.01.2014г.
Резюме на промените в ЗДДС, в сила от 01.01.2014г.
Резюме на Специалния режим за касова отчетност на ДДС, в сила от 01.01.2014
В момента не е удачно усложняване на бизнеса и счетоводителите в България, според мен. Европа отчита, че предприятия са прекалено обременени с изисквания към счетоводството и призовава за намаляване регулаторната тежест, особено за малките и средните предприятия (МСП). В България, голямата част от отчетите са на малки и средни предприятия, чиито собственици са и управители и много добре знаят какво става реалното в счетоводството им, че да имат нужда от сложни отчети и скъпи свръхспециалисти по съставянето им.

НАП също не се интересува от самите отчетите на фирмите, защото за приходната агенция е важно да са начислени правилно данъците и да са събрани в срок, а това не се констатира от годишните отчети. След като бизнесът и НАП нямат нужда от такова усложняване, то да регулираме професията чак до такава степен и да правим съставителите на отчети на МСП свръхспециалисти, е неоправдано или "тежестта не е пропорционална на ползите".

Точно за това става въпрос в новата счетоводна директива: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:182:0019:0076:BG:PDF

от Директивата:
"...
Целта на стратегията „Европа 2020“ за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж е да се намали административната тежест и да се подобри бизнес средата, по-специално за  МСП, както и да се насърчи разгръщането на дейността на МСП в международен план. Европейският съвет от 24 и 25 март 2011 г. също призова за намаляване на цялостната регулаторна тежест, особено за МСП, както   на равнището на Съюза, така и на национално равнище, и предложи мерки за повишаване на производителността, като премахване на бюрокрацията и подобряване на регу­латорната рамка за МСП. 
...
(2) На 18 декември 2008 г. Европейският парламент прие резолюция относно счетоводните изисквания по отношение на малките и средните предприятия, и по-специално на микропредприятията , в която се посочва, че директивите за счетоводството са често твърде обременителни за малките и средните пред­приятия, и по-специално за микропредприятията, като Комисията се приканва да продължи усилията си за преразглеждане на споменатите директиви.
... 
(10) Настоящата директива следва да гарантира, че изиск­ванията за малките предприятия са до голяма степен хармонизирани в рамките на Съюза. Тя се основава на принципа „мисли първо за малките“. За да се избегне непропорционалната административна тежест за тези предприятия, държавите-членки следва да имат право да изискват само незначителен брой оповестявания чрез бележки, които се явяват допълнителни по отношение на задължителните бележки.
...
(13) Микропредприятията разполагат с ограничени ресурси, с които да изпълнят високите регулаторни изисквания. Ако  няма специални правила за микропредприятията, за тях се прилагат правилата, които важат за малките предприятия. Тези правила налагат върху тях административна тежест, която е непропорционална на тяхната големина и след­ователно създават относително по-тежки условия за микропредприятията в сравнение с другите малки пред­приятия. Ето защо следва да е възможно държавите-членки да освобождават микропредприятията от някои задължения, приложими за малките предприятия, които биха довели до ненужно голяма административна тежест за тях. Микропредприятията обаче следва да продължат да подлежат на националните задължения за водене на   счетоводство, отразяващо техните стопански операции и финансово състояние.
..."

край на цитата и така нататък все е в този дух...


Как това горе кореспондира със създаване на Камара на съставителите, които да бъдат изпитвани на входа? Че и даже периодично?

Основният аргумент бил, че качеството на отчетите в България било ниско. Аз не съм на това мнение. Като цяло не мисля, че качеството на отчетите в България е ниско. И щом целта на новата счетоводна директива е опростяване на отчетите и намаляване на изискванията за малките и средните предприятия и отчетите ще са по-лесни за съставяне, то и качеството им ще се повиши за тези, които не са доволни от качеството към момента.
Документирането е с новите протоколи. Осчетоводяването им ще е подобно на осчетоводяването на протоколите по чл. 117.

След като излязат промените и в ППЗДДС ще актуализираме темата и ще разпишем и примерна технология за осчетоводяване.
Здравейте, тази точка 3 се отнася само за задължения по ревизионни актове, които са окончателни, тоест влезли в сила.