Малко новини: Комисията по бюджет и финанси прие новия ЗСч.

АССП подкрепи законопроекта и изрази мнение, че той като цяло транспонира директивата и въвежда предвидените облекчения. ИДЕС също подкрепи предложения от МФ законопроект.

Имаше гореща дискусия около критериите за одит. Проф. Душанов от Съюза на счетоводителите изказа мнение, че критериите за одит са ниски, трябвало всички малки предприятия да не подлежат на одит, според него. Румен Гечев (БСП) и проф. Душанов казаха, че бизнесът плаща по 380 млн. годишно за одит. Това обаче бе опровергано от ИДЕС, които посочиха в пъти по-малки цифри. Людмила Петкова от МФ обясни и защити предложените от тях за критерии за одит.

Дискутирани бяха и глобите за непубликуването на отчети, които в настоящия законопроект са от 0.1% до 0.5%, като Румен Гечев изрази мнение, че санкциите за непубликуване на отчет са твърде ниски и предложи 5% от оборота (!), която е една твърде висока санкция.

На финал законопроектът се прие с мнозинство, като двама от парламентарната група на БСП се въздържаха, Димитър Главчев (ГЕРБ) също се въздържа, като обясни, че не че не подкрепя законопроекта, но е регистриран одитор (конфликт на интереси).

От комисията поканиха АССП да внесем свое писмено становище по дискутираните теми, нещо което ще направим в най-кратък срок. Следва първо четене в пленарна зала. Между първо и второ четене могат да се предлагат промени.
Привет, утре в Парламента ще заседава Комисията по бюджет и финанси по новия Закон за счетоводството. От АССП сме поканени и ще сме там, на място ще поставим въпросите на членовете ни.

http://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/2330/sittings
Относно липсващите принципи и изключение от тях, четете чл. 27 докрая. Освен ал. 1, той има и ал. 2 и ал. 3. Няма противоречие със стандартите, още повече, ако забелязахте предстои те да се актуализират.

(2) Предприятията осъществяват счетоводството при спазване на принципите и изискванията по ал. 1 в съответствие с приложимите счетоводни стандарти. Когато приложимите счетоводни стандарти регламентират особености или изключения, се прилагат счетоводните стандарти.
(3) Всички позиции, които са елемент на годишния финансов отчет и отговарят на критериите за признаване, се класифицират и признават съгласно разпоредбите на този закон и при условията и по реда на приложимите счетоводни стандарти.


Мнението си за проекта също съм го дал в старата тема. Мога само да добавя, че имайки предвид, че стария закон не можеше да остане заради директивата, новият закон, ако не е по-добър, със сигурност не е по-лош от стария.

А Вие в предната тема дори твърдяхте, че едва ли не няма смисъл да се участва със  становища към МФ. Както виждате приеха мотивираните становища на АССП и ги отразиха в законопроекта. :)
До тук мисля, че ние от Работната група на АССП изпълнихме напълно ангажиментите си пред членовете на асоциацията, които ни гласуваха доверие, а именно:
1. Няма лицензиране с изпити
2. Няма бутафорен съвет, с който да се съобразяваме, и който да ни усложнява работата
3. Критериите за съставител остават. Даже изрично са уточнили, че управителят на счетоводното предприятие трябва да има образование и стаж и да не е осъждан. Дори има отделна санкция в проекта, ако това не се спазва.
4. Прокарахме това да се използват максимално облекченията на Директивата. В следствие на което за микропредприятията - над 95% от фирмите, няма да съставяме досадното повествование наречено бележки / оповестяване към ГФО, и които текстове се преписваха от година на година без особен смисъл за малките фирми.
5. По единната точка за ГФО имам информация, че се работи и на следващ етап ще отпадне и отделното публикуване в ТР.
6. Малките АД-та, няма да са на задължителен одит, само защото са АД-та, което си е голяма несправедливост в момента. АД без дейност или малка дейност - задължително на одит.

Относно  промяната в Търговския закон, чрез която се цели да отпаднат от одит акционерните дружества, които не превишават критериите по чл. 38 от  ЗСч, то мисля, че трябва да се прецизират всички членове от ТЗ, които касаят одита на АД, защото някои директно предполагат, че задължително следва да има одит и могат да се тълкуват превратно.

Например освен чл. 248, ал. 1 от ТР, то това са чл. 245, чл. 249, чл. 251, ал. 3 и ал. 4. Проблеми, могат да възникнат от това че:

1.   В чл. 251, ал. 3 директно се казва, че без проверка на регистрирани одитори годишният финансов отчет не може да се приеме от общото събрание.

2.   Чл. 251, ал. 4, който се отнася за обявяването на отчета в ТР, предполага отново, че отчетът трябва да проверен от одитор задължително.

3.   Чл. 245 може да се тълкува, че годишния финансов отчет задължително се представя на регистриран одитори, а не само в предвидените от закон случаи.

Затова освен чл. 248, ал. 1, то най-добре е да се прецизират и тези текстове, защото е възможно Агенцията по вписванията да продължава да отказва публикуване на отчет на АД, което няма одит, макар и то да не подлежи по ЗСч или друг закон на одит.

Практиката показва, че Агенцията по вписванията използва всеки случай да направи отказ, а предвид и големите нови глоби при непубликуване на отчети, то този момент трябва много добре да се изчисти, за да няма никакво съмнение и неблагоприятни последствия върху бизнеса.

Ще проследим и гласуването в Парламента и обсъжданията на закона в бюджетна комисия.
Проектът на новия Закон за счетоводството е внесен в деловодството на Народното събрание. Той е изготвен във връзка с въвеждане на Директива 2013/34/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 година. Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП) участва в Работната група към Министерство на финансите по транспонирането на директивата в националното законодателство.





В КиК Инфо направихме кратко обобщение на темите от законопроекта, които коментирахме през последните месеци, и които вълнуваха счетоводната гилдия.

Съставители на финансови отчети

Законопроектът не предвижда въвеждане на лицензиране на счетоводителите с изпити, както и не предвижда създаване на Национален съвет по счетоводство, който беше предложен официално от ИДЕС.

По отношение на съставителите на финансовите отчети законопроектът запазва изискванията от сега действащия Закон за счетоводството. Това бе изричното настояване на АССП при дискусиите и обсъжданията във финансовото министерство.

Съставителите на отчети трябва да имат придобита задължителна минимална степен на завършено образование и съответстващ към него действителен стаж по специалността, както следва:
а) висше счетоводно-икономическо образование и стаж в областта на счетоводството, външния, вътрешния одит и финансовата инспекция, данъчните ревизии или като преподавател по счетоводство и контрол, съответно:
  • при магистърска степен - 2 години;
  • при бакалавърска степен - 3 години;
  • при степен "специалист" - 4 години;
б) друго висше икономическо  образование и 5 години стаж в областта на счетоводството, външния, вътрешния одит и финансовата инспекция, данъчните ревизии или като преподавател по счетоводство и контрол;
в)  средно икономическо образование и 8 години стаж като счетоводител.

Другото изискване за лицата, съставящи финансови отчети е да не са осъждани за престъпление от общ характер по глава пета и по раздел I на глава шеста от Особената част на Наказателния кодекс.

Отчетите на предприятията следва да се съставят от физически лица, които са в трудово, служебно или облигационно правоотношение с предприятието или от счетоводни предприятия.

Цитат
Предвидена е глоба в размер от 500 до 3000 лева за лице, което състави финансов отчет без да отговаря на изискванията на закона или без да е в трудово, служебно или облигационно правоотношение с предприятието.
Дава се възможност обаче, годишните финансови отчети да могат да се съставят от самите собственици на едноличните търговци, които водят едностранно счетоводство или от съдружници/собственици на микропредприятия, които не са осъществявали дейност през годината.

Счетоводни предприятия

Въвежда се санкция в размер от 2000 до 5000 лева за счетоводно предприятие, което състави финансов отчет без да отговаря на изискванията на закона. Предвидените изисквания към счетоводните предприятия са същите като в сега действащия закон, но текстовете са прецизирани и съответно санкциите завишени.

Две са изкисванията към счетоводните предприятия, които трябва да са изпълнени, за да отговарят на Закона за счетоводството:

1) Управляващите и представляващите счетоводните предприятия следва да отговарят на критериите за образование и стаж за съставител на финансов отчет, както и да не са осъждани за престъпление от общ характер по глава пета и по раздел I на глава шеста от Особената част на Наказателния кодекс. Това изрично е посочено в определението за счетоводно предприятие в Допълнителните разпоредби на законопроекта.

2) Другото важно изискване е в предмета на дейност на счетоводното предприятие трябва задължително да е включено "организиране на счетоводно отчитане и съставяне на финансови отчети".
 
Цитат
На счетоводно предприятие, което състави финансов отчет без да отговаря на тези изискванията се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 5000 лева се посочва в административнонаказател ните разпореди от законопроекта.

Полезни облекчения за финансовите отчети на малкия бизнес

Микропредприятията, които са над 95% от предприятията в България, ще могат да съставят годишен отчет, който се състои само от съкратен баланс и съкратен отчет за приходите и разходите. За тези предприятия ще отпадне изискването да съставят дългите повествователни приложения с оповестявания към годишните си отчети.

Въвеждането на това облекчение бе едно от основните и най-защитавани предложения на страна на АССП при транспонирането на директивата. Асоциацията написа няколко становища до Министерство на финансите и Министерство на икономиката и проведе срещи, с призив да се използват максимално облекченията, предвидени в Директивата, като искането бе именно това облекчение да се въведе за всички микропредприятия.

Друго предвидено облекчение е предприятията, които не подлежат на задължителен независим финансов одит да не публикуват своите отчети за приходите и разходите.

Към настоящия момент в България има създадена „единна точка“ за подаване на годишен отчет за дейността по Закона за статистиката и годишните данъчни декларации, но информацията не е публична и поради тази причина България не може да въведе облекченията по директивата относно публикуването на годишните финансови отчети. КиК Инфо разбра, че се работи активно по създаването на такава единна точка, която да обхване освен подаването на данните по годишно приключване в НАП и НСИ, но и публикуването на отчетите в Търговския регистър.

Задължителен финансов одит

Законопроектът предвижда на независим финансов одит задължително да подлежат предприятия, които към 31 декември надвишават най-малко два от следните показатели:
a) балансова стойност на активите – 2 000 000 лв.;
б) нетни приходи от продажби – 4 000 000 лв.;
в) средна численост на персонала за отчетния период  – 50 души.

Предприятията от обществен интерес също ще подлежат задължително на одит, както и предприятия, за които това изискване е установено със закон.

Цитат
Облекчение: Със законопроекта се предлага отпадане на задължителния одит на акционерните дружества, които не превишават критериите за оборот, персонал и стойност на активите.
В преходните и заключителните разпоредби се прави редакция на чл. 248, ал. 1 от Търговския закон, който се изменя така: "(1) Годишният финансов отчет се проверява от назначените от общото събрание регистрирани одитори в предвидените от закон случаи".

Директива 2013/34/ЕС въвежда счетоводните изисквания към предприятията не според правната им форма, каквито са досега действащите изисквания, а на база реализирани приходи от продажби, налични активи и брой на служителите за отчетния период, т.е. според големината на предприятията.

Директивата не прави разлика в третирането на АД и ООД, както по отношение на категорията на предприятието, така и по отношение на задължителния одит. В тази връзка правната форма на дружеството не може да е основание за задължителен одит. С този нов подход ще се прекрати практиката да се изисква задължителен одит на микропредприятия, които са АД-та, включително на такива без дейност.

Категории предприятия

С проекта се предлага въвеждане на четири категории предприятия – микро-, малки, средни и големи предприятия и три групи предприятия, изцяло в съответствие с изискванията на директивата, еднакви за целия Европейски съюз.

Микропредприятия са тези, които към 31 декември не надвишават най-малко два от следните показатели:
1. балансова стойност на активите – 700 000 лв.;
2. нетни приходи от продажби –  1 400 000 лв.;
3. средна численост на персонала за отчетния период - 10 души.

Малки предприятия са тези, които към 31 декември не надвишават най-малко два от следните показатели:
1. балансова стойност на активите – 8 000 000 лв.;
2. нетни приходи от продажби – 16 000 000 лв.;
3. средна численост на персонала за отчетния период - 50 души.

Средни предприятия са тези, които към 31 декември не надвишават най-малко два от следните показатели:
1. балансова стойност на активите - 38 000 000 лв.;
2. нетни приходи от продажби - 76 000 000 лв.;
3. средна численост на персонала за отчетния период - 250 души.

Големи предприятия са тези, които към 31 декември надвишават най – малко два от показателите за средни предприятия.

Въвеждането на нефинансова декларация също е новост в счетоводната отчетност на Европейския съюз. Нефинансова декларация ще изготвят само големите предприятия, които са предприятия от обществен интерес и които са с персонал над 500 души. Основната цел на нефинансовата декларация е разкриване на информация по отношение на социални въпроси; въпроси, свързани с работниците и служителите на предприятията; зачитане на правата на човека; превенция и борба с корупцията и подкупите, и други. Предвижда се разпоредбите, регламентиращи съдържанието на нефинансовата декларация да влязат в сила от 1 януари 2017 г.

По-големи санкции и глоби

Глава девета „Административнонаказателни разпоредби“ регламентира административнонаказател ната отговорност при неспазване на изискванията на закона. Директивата изисква от държавите-членки да определят пропорционални, възпиращи и ефективни санкции за неспазване на закона.

Предложени са по-високи размери на глоби и имуществени санкции в сравнение със сега действащите. В допълнителните разпоредби на проектозакона са дадени легални дефиниции на използваните понятия.

Цитат
Ръководител, който допусне съставяне на счетоводен документ и/или отчитане на стопанска операция, които изкривяват или изопачават имущественото и финансовото състояние на предприятието, или отчитане на фиктивна или привидна сделка, включително подкупването на длъжностни лица, се наказва с глоба от 500 до 5000 лв., а на предприятието се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 10000 лв.
Предстои обсъждането на законопроекта в парламента, както и гласуването му на първо и второ четене. Ние ще проследим детайлно предложенията за промени, които се правят.

Със законопроекта може да се запознаете от тук.

Включете се в дискусията тук.
Правилото е: осигуряването е върху заплатата, но не по-малко от МОД. Така че щом прагът е по-нисък, заплатата става 380 лева и осигуряването е на нея.
Ще го приемат скоро. Този декември няма да правим задължителните графици. Това поне е сигурно, по спомен всички парламентарни групи бяха съгласни с предложението.
И за мен дискусията с Вас приключи отдавна. Благодаря, че няма да спамите в темата повече. Пак да кажа, аз и моите колеги следим дискусиите във ВСИЧКИ счетоводни групи. Групите са повече от 10, но тези подчертавам с коментари по темата са по-малко от пръстите на едната ми ръка. Определено преобладава мнението, че изискванията за стаж и образование трябва да се запазят в ЗСч. Тоест Вие, определено лъжете и Ви съветвам да не го правите повече тук. КиК Инфо е място за сериозни дискусии и няма да допусна да се правят внушения.
Интересно, сега пък с колеги във фирмата се оказа... все повече се оплитате.  Значи по-горе, където сте написала, че става въпрос за ФБ групи е очевидна лъжа от Ваша страна. Като Ви чета, все повече започвам да мисля, че трябва да се въведе лицензиране с изпити, за да се отсее малко нивото.
Ясно. :)
Всъщност групите с коментари по темата са по-малко от пръстите на едната ми ръка. Освен това следя коментарите в тях и Вашето твърдение, че повечето хора са на Вашето мнение и желаят да отпаднат изцяло изискванията към съставителя, просто не съответства на истината.
Между другото по темата има дискусии в някои от по-голямите фейс групи и ми прави впечатление че доста счетоводители са на моето мнение.
Линк, моля? - Иначе информацията Ви ще е от сорта "една жена каза". Следих дискусиите, не видях това, което твърдите.
Разбирам. Представете становището си или в счетоводната организация, в която членувате или директно към МФ. Лично аз съм на друго мнение, но е добре да се чуят всички мнения.
Хайде по-кротко, моля. Карате ли ми се нещо? Мисля, много ясно още вчера написах, че на работната срещата в МФ в петък АССП настоя точно за това - да се запазят критериите за съставител. ИДЕС и Съюза на счетоводителите изразиха същата позиция. Всички бяхме единодушни по въпроса. И бяхме уверени от МФ, че ще стане. Кое не е ясно, та пак сте недоволни?
Общо взето колкото хора, толкова мнения. Едни си противоречат сами. За други е важно все да са недоволни. Най-яростните критици пък не искат да участват в процеса на вземането на решения. Те няма да свършат работа, становища не пишат, но критикуват и се оплакват. Няма угодия. :)

Какво следва от тук насетне в краткосрочен план?

Следва МФ да представи законопроекта на МС и МС да го внесе в НС. После ще видим в Комисията по бюджет и финанси дали ще има промени. По време на първо и второ четене също може да има промени. Така, че ще следим кой какво внася и предлага.

Нагласата е законът да бъде гласуван до 20 юли, тоест до лятната ваканция на парламента. Така, че скоро ще има развитие и финализиране на две годишната сага със Закона за счетоводството. :)

Моята и равносметка е, че АССП и лично аз успяхме да изпълним своите ангажименти към членовете на АССП:
1. Лицензиране с изпити в този законопроект няма да има.
2. Ще отпаднат за над 95% от предприятията досадните оповестявания и бележки към ГФО, които и без това почти никой не чете, и които само се преписват от година на година.

За обща входна точка за публикуване на ГФО  (НАП, НСИ, ТР) - работи се по въпроса и ще има скоро, но няма да е със ЗСч, защото това е свързано най-вече с ТР.
Вече май не знаете какво искате. :) Не, че нещо, виж как си противоречиш. Първо пишеш:
Излиза, че професията на счетоводителя е 9 група - неизискваща никаква квалификация. Нещо като общите работници - всеки може да вдига тежко.

Един вид го приемам като твоя критика, че няма изискване за квалификация в законопроекта... Тоест искаш да има квалификация. А квалификация значи и стаж и образование.

След това пък пишеш, че подкрепяш идеята стажът за съставителите на отчети да отпадне изцяло, при все че изискването за стаж за магистър по счетоводство е само 2 години. Това със сигурност не е причината младите хора да не могат да си намерят работа, защото със и без изисквания за стаж в закона, последната дума има работодателят. Не си представям някой да наеме съставител на отчет човек без никакъв опит.

Аз лично повече клоня към мнението, че някакви минимални изисквания за стаж и образование към съставител на отчет трябва да има, каквито са в сега действащия закон, защото преценяването на качеството на професионалните услуги изисква в по-голяма част от случаите специфични познания, с каквито потребителите често не разполагат и затова се налага наличието на изисквания като образование, стаж, квалификация.

Но като поразмислих и да няма извиквания, не мисля, че е кой знае какъв проблем, особено като зная, че тези изисквания въобще не се контролират до момента, и една от критики ни към НАП винаги е била, че не контролират това дали се спазва.
Колеги, кратки новини от днешната дълга и изтощителна среща на Работната група за ЗСч в Министерство на финансите по темите, за които се интересувате най-много:

1. По отношение на съставителите, МФ ни увери, че ще предложи да се върнат критериите за стаж и образование. 

2. По отношение на одита на АД -  остава одитът на АД, защото топката била в Министерство на правосъдието за евентуална промяна на чл. 248 от ТЗ. Това е законът, който изисква одит на АД.

До 3-ти юли всеки, който го интересува новия Закон за счетоводството, може да пише на Министерство на финансите, което приема становища по законопроекта на имейл: taxpolicy@minfin.bg.

От МФ ни казаха, че имат много изпратени становища по ЗСч. Четат ги с необходимото внимание и се отнасят сериозно към тях. Така че, вместо само да се жалвате по форумите и ФБ групите, ако нещо не ви харесва и не членувате в счетоводна организация, която да ви представлява на тези срещи, то пишете директно на дадения мейл на МФ, като си мотивирате добре становището.
Този законопроект е първата крачка към лицензирането с изпити.
Очаквано кръга на предприятията подлежащи на одит не се намали съществено.
В тази връзка мисля че е и премахването на изискванията към съставителите. Така ще се отвори максимално счетоводния пазар, качеството на отчетите ще се понижи и тогава мотивите за лицензиране ще бъдат по-убедителни. Евентуално след лицензирането ще се вдигнат праговете за одит. Такива са моите усещания  :smile1:

Колега Миро, ще го напиша кратко: Вашите усещания са погрешни. :)

До момента, освен от ИДЕС и от университетските среди, никой нямаше мераци за лицензиране с изпити на счетоводителите. Предвид стеклите се обстоятелства, дори ИДЕС не си позволи да предложи това в своя законопроект. А Министерство на финансите пък изобщо. След развитието на нещата, на една от работните срещи между АССП и МФ, от министерството ни увериха, че това не стои на дневен ред, и както се вижда от техния законопроект не ни подведоха.

Всякакви интерпретации по темата за бъдещи изпити са в сферата на спекулациите. Защото това е законопроектът на МФ към момента и това обсъждаме.

Утре съм на срещата на Работната група в МФ и ще имам повече информация.
Вероятно не, защото за да има смисъл от това зад становището трябва да застане професионална организация, а такава в България няма. Някои може да опонират, че имало  съюзи, институти и т.н. квази-организации с по 100-200 члена, но аз твърдя, че истинска професионална организация на счетоводителите няма. 

Ако не Ви харесват съществуващите счетоводни организации, то създайте Вие такава и участвайте в процесите. Защото принципът е, ако искаш нещо да промениш, то участваш. Всеки може да стои от страни, да критикува и да отрича направеното. Това е най-лесното.

От Министерство на финансите са дали възможност до 3-ти юли всеки да изпрати становището си по проекта на ЗСч.

Разбира се нищо от това не променя факта, че проекта е бутафорен и имитация на дейност по транспониране на директивата, нещо като търговско споразумение: запазваме обема на одитираните предприятия, но и не завишаваме критериите за съставители, дори напротив - премахваме ги.

Проектът не е бутафорен. Има неща, които трябва да се прецизират, изчистят и обяснят по-добре, разбира се, но в никакъв случай не е бутафорен.

Защото основната част по транспонирането на Директивата и облекчаването на отчетите трябва да е в счетоводните стандарти. ЗСч дава обща рамка, която като цяло е спазена, като изключим проблема с одита на микро АД-тата. При така предложените текстове не става точно ясно дали АД, което е микропредприятие, отново ще бъде задължено да възлага одит на финансовия си отчет на независим регистриран одитор.

Затова ще попитаме МФ. Защото в все пак в проекта не са пренесли чл. 38, ал. 1, т. 1 директно от сега действащия ЗСч и тълкуването идва заради текста на чл. 248, ал. 1 на ТЗ.

Под “предприятие”, съгласно Приложение I, Видове предприятия, посочени в член 1, параграф 1, буква “a” от директивата за България са посочени следните предприятия: “акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции.” Тоест Директивата не прави разлика например в третирането на АД и ООД, по отношение на категория предприятие, както и по отношение на задължителния одит.

Трябва да знаем мнението на авторите на законопроекта дали подлежат на задължителен финансов одит отчетите на акционерни дружества, които са микропредприятия, включително и на такива без дейност.
Вижте, репликата ми не е беше конкретно към Вас, а и тонът ми е чудесен. :) Но щом сте решил(а) да се обясните - добре, значи, радвам се, че Вие нямате мераци за лицензиране с изпити.

Не ми пречи, че сте с анонимен профил, дали сме възможност всеки да реши как да участва, както виждате. Но вероятно не сте ме разбрал(а). Просто написах, че специално за това, което повдигнахте за одита на микро АД-тата, то аз първа се изказах по темата и то неанонимно, след като анализирах текстовете на директивата.

Имам въпрос към Вас. Ще участвате ли със становище към МФ по проекта на ЗСч официално?