Правилото е: осигуряването е върху заплатата, но не по-малко от МОД. Така че щом прагът е по-нисък, заплатата става 380 лева и осигуряването е на нея.
Ще го приемат скоро. Този декември няма да правим задължителните графици. Това поне е сигурно, по спомен всички парламентарни групи бяха съгласни с предложението.
И за мен дискусията с Вас приключи отдавна. Благодаря, че няма да спамите в темата повече. Пак да кажа, аз и моите колеги следим дискусиите във ВСИЧКИ счетоводни групи. Групите са повече от 10, но тези подчертавам с коментари по темата са по-малко от пръстите на едната ми ръка. Определено преобладава мнението, че изискванията за стаж и образование трябва да се запазят в ЗСч. Тоест Вие, определено лъжете и Ви съветвам да не го правите повече тук. КиК Инфо е място за сериозни дискусии и няма да допусна да се правят внушения.
Интересно, сега пък с колеги във фирмата се оказа... все повече се оплитате.  Значи по-горе, където сте написала, че става въпрос за ФБ групи е очевидна лъжа от Ваша страна. Като Ви чета, все повече започвам да мисля, че трябва да се въведе лицензиране с изпити, за да се отсее малко нивото.
Ясно. :)
Всъщност групите с коментари по темата са по-малко от пръстите на едната ми ръка. Освен това следя коментарите в тях и Вашето твърдение, че повечето хора са на Вашето мнение и желаят да отпаднат изцяло изискванията към съставителя, просто не съответства на истината.
Между другото по темата има дискусии в някои от по-голямите фейс групи и ми прави впечатление че доста счетоводители са на моето мнение.
Линк, моля? - Иначе информацията Ви ще е от сорта "една жена каза". Следих дискусиите, не видях това, което твърдите.
Разбирам. Представете становището си или в счетоводната организация, в която членувате или директно към МФ. Лично аз съм на друго мнение, но е добре да се чуят всички мнения.
Хайде по-кротко, моля. Карате ли ми се нещо? Мисля, много ясно още вчера написах, че на работната срещата в МФ в петък АССП настоя точно за това - да се запазят критериите за съставител. ИДЕС и Съюза на счетоводителите изразиха същата позиция. Всички бяхме единодушни по въпроса. И бяхме уверени от МФ, че ще стане. Кое не е ясно, та пак сте недоволни?
Общо взето колкото хора, толкова мнения. Едни си противоречат сами. За други е важно все да са недоволни. Най-яростните критици пък не искат да участват в процеса на вземането на решения. Те няма да свършат работа, становища не пишат, но критикуват и се оплакват. Няма угодия. :)

Какво следва от тук насетне в краткосрочен план?

Следва МФ да представи законопроекта на МС и МС да го внесе в НС. После ще видим в Комисията по бюджет и финанси дали ще има промени. По време на първо и второ четене също може да има промени. Така, че ще следим кой какво внася и предлага.

Нагласата е законът да бъде гласуван до 20 юли, тоест до лятната ваканция на парламента. Така, че скоро ще има развитие и финализиране на две годишната сага със Закона за счетоводството. :)

Моята и равносметка е, че АССП и лично аз успяхме да изпълним своите ангажименти към членовете на АССП:
1. Лицензиране с изпити в този законопроект няма да има.
2. Ще отпаднат за над 95% от предприятията досадните оповестявания и бележки към ГФО, които и без това почти никой не чете, и които само се преписват от година на година.

За обща входна точка за публикуване на ГФО  (НАП, НСИ, ТР) - работи се по въпроса и ще има скоро, но няма да е със ЗСч, защото това е свързано най-вече с ТР.
Вече май не знаете какво искате. :) Не, че нещо, виж как си противоречиш. Първо пишеш:
Излиза, че професията на счетоводителя е 9 група - неизискваща никаква квалификация. Нещо като общите работници - всеки може да вдига тежко.

Един вид го приемам като твоя критика, че няма изискване за квалификация в законопроекта... Тоест искаш да има квалификация. А квалификация значи и стаж и образование.

След това пък пишеш, че подкрепяш идеята стажът за съставителите на отчети да отпадне изцяло, при все че изискването за стаж за магистър по счетоводство е само 2 години. Това със сигурност не е причината младите хора да не могат да си намерят работа, защото със и без изисквания за стаж в закона, последната дума има работодателят. Не си представям някой да наеме съставител на отчет човек без никакъв опит.

Аз лично повече клоня към мнението, че някакви минимални изисквания за стаж и образование към съставител на отчет трябва да има, каквито са в сега действащия закон, защото преценяването на качеството на професионалните услуги изисква в по-голяма част от случаите специфични познания, с каквито потребителите често не разполагат и затова се налага наличието на изисквания като образование, стаж, квалификация.

Но като поразмислих и да няма извиквания, не мисля, че е кой знае какъв проблем, особено като зная, че тези изисквания въобще не се контролират до момента, и една от критики ни към НАП винаги е била, че не контролират това дали се спазва.
Колеги, кратки новини от днешната дълга и изтощителна среща на Работната група за ЗСч в Министерство на финансите по темите, за които се интересувате най-много:

1. По отношение на съставителите, МФ ни увери, че ще предложи да се върнат критериите за стаж и образование. 

2. По отношение на одита на АД -  остава одитът на АД, защото топката била в Министерство на правосъдието за евентуална промяна на чл. 248 от ТЗ. Това е законът, който изисква одит на АД.

До 3-ти юли всеки, който го интересува новия Закон за счетоводството, може да пише на Министерство на финансите, което приема становища по законопроекта на имейл: taxpolicy@minfin.bg.

От МФ ни казаха, че имат много изпратени становища по ЗСч. Четат ги с необходимото внимание и се отнасят сериозно към тях. Така че, вместо само да се жалвате по форумите и ФБ групите, ако нещо не ви харесва и не членувате в счетоводна организация, която да ви представлява на тези срещи, то пишете директно на дадения мейл на МФ, като си мотивирате добре становището.
Този законопроект е първата крачка към лицензирането с изпити.
Очаквано кръга на предприятията подлежащи на одит не се намали съществено.
В тази връзка мисля че е и премахването на изискванията към съставителите. Така ще се отвори максимално счетоводния пазар, качеството на отчетите ще се понижи и тогава мотивите за лицензиране ще бъдат по-убедителни. Евентуално след лицензирането ще се вдигнат праговете за одит. Такива са моите усещания  :smile1:

Колега Миро, ще го напиша кратко: Вашите усещания са погрешни. :)

До момента, освен от ИДЕС и от университетските среди, никой нямаше мераци за лицензиране с изпити на счетоводителите. Предвид стеклите се обстоятелства, дори ИДЕС не си позволи да предложи това в своя законопроект. А Министерство на финансите пък изобщо. След развитието на нещата, на една от работните срещи между АССП и МФ, от министерството ни увериха, че това не стои на дневен ред, и както се вижда от техния законопроект не ни подведоха.

Всякакви интерпретации по темата за бъдещи изпити са в сферата на спекулациите. Защото това е законопроектът на МФ към момента и това обсъждаме.

Утре съм на срещата на Работната група в МФ и ще имам повече информация.
Вероятно не, защото за да има смисъл от това зад становището трябва да застане професионална организация, а такава в България няма. Някои може да опонират, че имало  съюзи, институти и т.н. квази-организации с по 100-200 члена, но аз твърдя, че истинска професионална организация на счетоводителите няма. 

Ако не Ви харесват съществуващите счетоводни организации, то създайте Вие такава и участвайте в процесите. Защото принципът е, ако искаш нещо да промениш, то участваш. Всеки може да стои от страни, да критикува и да отрича направеното. Това е най-лесното.

От Министерство на финансите са дали възможност до 3-ти юли всеки да изпрати становището си по проекта на ЗСч.

Разбира се нищо от това не променя факта, че проекта е бутафорен и имитация на дейност по транспониране на директивата, нещо като търговско споразумение: запазваме обема на одитираните предприятия, но и не завишаваме критериите за съставители, дори напротив - премахваме ги.

Проектът не е бутафорен. Има неща, които трябва да се прецизират, изчистят и обяснят по-добре, разбира се, но в никакъв случай не е бутафорен.

Защото основната част по транспонирането на Директивата и облекчаването на отчетите трябва да е в счетоводните стандарти. ЗСч дава обща рамка, която като цяло е спазена, като изключим проблема с одита на микро АД-тата. При така предложените текстове не става точно ясно дали АД, което е микропредприятие, отново ще бъде задължено да възлага одит на финансовия си отчет на независим регистриран одитор.

Затова ще попитаме МФ. Защото в все пак в проекта не са пренесли чл. 38, ал. 1, т. 1 директно от сега действащия ЗСч и тълкуването идва заради текста на чл. 248, ал. 1 на ТЗ.

Под “предприятие”, съгласно Приложение I, Видове предприятия, посочени в член 1, параграф 1, буква “a” от директивата за България са посочени следните предприятия: “акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции.” Тоест Директивата не прави разлика например в третирането на АД и ООД, по отношение на категория предприятие, както и по отношение на задължителния одит.

Трябва да знаем мнението на авторите на законопроекта дали подлежат на задължителен финансов одит отчетите на акционерни дружества, които са микропредприятия, включително и на такива без дейност.
Вижте, репликата ми не е беше конкретно към Вас, а и тонът ми е чудесен. :) Но щом сте решил(а) да се обясните - добре, значи, радвам се, че Вие нямате мераци за лицензиране с изпити.

Не ми пречи, че сте с анонимен профил, дали сме възможност всеки да реши как да участва, както виждате. Но вероятно не сте ме разбрал(а). Просто написах, че специално за това, което повдигнахте за одита на микро АД-тата, то аз първа се изказах по темата и то неанонимно, след като анализирах текстовете на директивата.

Имам въпрос към Вас. Ще участвате ли със становище към МФ по проекта на ЗСч официално?
Така де, при транспониране на директивата - всички да са доволни. Не виждам нищо лошо в това.

За микро АД на одит, мисля, първа писах открито и неанонимно по въпроса. Факт.

Относно другото: Забравете всякакви мераци за лицензиране с изпити. Тази работа няма да стане, нищо, че шепа хора продължават да я спрягат.

Няма да се съглася някои хора да получат лиценз априори (без изпит) и те да изпитват другите. Или всички на изпит, или никой. И затова по-скоро ще е никой. Защото тези с мараците за изпитване не искат да се явяват на изпит.
Какво му е лошото на това "всички да са доволни"?
Нали това е идеята - всички да са доволни. :)
Колеги, до 3-ти юли Министерство на финансите приема становища по проекта на имейл taxpolicy@minfin.bg.

В АССП ще обобщим становищата на членовете на асоциацията и ще ги изпратим.

Пишете и в темата своите предложения за промени, заедно с мотиви към тях.
В проекта няма изисквания към съставителя на финансов отчет нито за образование, нито за стаж, нито лицето да не е осъждано:excl:
За (не)компенсирането - ал. 2 на същия член:

"(2) Предприятията осъществяват счетоводството при спазване на принципите по ал. 1 в съответствие с приложимите счетоводни стандарти. Когато приложимите счетоводни стандарти регламентират особености или изключения, се прилагат счетоводните стандарти."