Вчера в ДВ. бр. 106 от 22.12.2023 г. са обнародвани:
» ЗБДОО за 2024 г. (направени промени и в КСО)
» ЗБНЗОК за 2024 г. (направени промени и в ЗЗО)
» ЗИД на ЗДДС
» ЗИД на ЗДДФЛ
» ЗИД на ЗКПО
» ЗИД на ЗМДТ
» ЗИД на ДОПК

В тази връзка актуализирахме:
Раздел ТРЗ
Раздел Данъчни
Раздел Счетоводни
Раздел Справочник
Раздел Нормативна база, където абонираните потребители могат да сравняват новите със старите версии на законите.

По-долу обобщаваме основните ТРЗ показатели от 01.01.2024 г.

Увеличава се месечният размер на минималната заплата за страната (МРЗ) в размер на 933 лв. Увеличението е в размер на 153 лв. спрямо миналата година, което прави увеличение с 19.62%.

Запазват се размерите и разпределението на осигурителните вноски за фондовете "Пенсии", "ОЗМ", "Безработица" и здравноосигурителната вноска. Виж Осигуровки и данъци 2024 (таблица).

Увеличават се размерите на минималните осигурителни доходи (МОД) по основни икономически дейности и квалификационни групи професии. Увеличението се състои в следното: тези, които са по-ниски от МРЗ за 2024 г., се изравняват с МРЗ и стават в размер на 933 лв., а останалите остават без промяна. По този начин за голяма част от дейностите МОД-овете от първата до последната колона са равни на 933 лв. Виж таблица на МОД тук.

Увеличава се минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица (вкл. регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители) в размер на 933 лв. Запазва се регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводителите да не определят окончателен размер на осигурителния доход за дейността по производство на непреработена растителна и/или животинска продукция.

Увеличава се максималният месечен размер на осигурителния доход в размер 3750 лв. Увеличението е в размер на 350 лв. спрямо миналата година, което прави увеличение с 10.29%.

За дните на лицата в неплатен отпуск се дължи здравна осигуровка върху половината от минималния размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, тоест върху 466.50 лв (увеличение).

За дните на лицата във временна неработоспособност поради болест, бременност и раждане и отглеждане на малко дете се дължи здравна осигуровка от работодателя върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица в размер на 933 лв (увеличение).

Има промени във вноските за фонд ТЗПБ по групи основни икономически дейности при запазване на минималната и максималната граница (0.4 - 1.1 на сто). Виж таблица на ТЗПБ тук.

Запазва се нулева вноска за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" (ГВРС).

Запазен е необлагаем размер на ваучерите за храна от 200 лв. месечно за наето лице.
 
Времето в неплатен отпуск, което се зачита за осигурителен стаж, е до 30 работни дни за календарната година.

Обезщетения и болнични от 01.01.2024 г.

Променя се режимът на изплащане на болничните от работодателя съгласно чл. 40, ал. 5 от КСО. Промяната се състои в следното: първите два работни дни (вместо три) се изплащат от осигурителя в размер 70% от среднодневното брутно възнаграждение, а останалите – от ДОО.

Запазва се периодът, от който се изчисляват краткосрочните обезщетения при:
• временна неработоспособност – 18 календарни месеца;
• безработица – 24 календарни месеца;
• бременност и раждане – 24 календарни месеца;
• трудоустрояване поради бременност или кърмене или напреднал етап на лечение ин-витро – 24 календарни месеца.

Запазва се периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане в размер на 410 дни.

Запазва се размерът на втората година майчинство. Размер на обезщетението за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст – 780 лв.

Право на парично обезщетение за безработица имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд "Безработица“ най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването.

Минимален дневен размер на обезщетението за безработица – 18 лв. (без промяна), максимален размер – 107.14 лв (увеличение).


kik info
по-лесно | по-бързо | по-сигурно*
Абонамент за пълен достъп от тук.
Привет, това бяха спамери от Виетнам. Изтрихме темите, а профилите ги блокирахме.

Bobo, благодаря, че писа. :)
Невярно, колега, не ги представяме като собствен капитал и още 2004 НАП тръбяха за тази грешка, ама сте проспали този момент. Пък може и да сте били ученик, знам ли. Счетоводство къде са Ви учили. ЕТ не е капиталово дружество и НЯМА СОБСТВЕН КАПИТАЛ. Ет има парите на собственика и задължения - в Пасива и активите са ясни.

Господин t.trifonov66, виждам че в тази и в няколко други теми се заяждате с различни участници, което е неприемливо и непривично за този форум. Да знаете, не се харесва тонът Ви на колегите, оплакват се и с право.

Затова или си коригирайте изразните средства или просто вече не сте добре дошъл. Защото освен полезно, трябва да ни е и приятно да четем тук, нали така? :)

Аз наистина не разбирам какъв е смисълът да се предизвиква лошо отношение измежду колеги, неприятен изказ, вдигане на нерви и “шокане на репи”. Толкова е досадно и остаряло това.

В тази тема сме разписали правилата при писане във форума, моля, прочете ги и ги спазвайте, преди да се включите отново.
https://kik-info.com/forum/index.php?topic=3.0
Виждам, че някои колеги не могат да се ориентират и си пускат въпросите в темата, вместо в KiK IAchat.

Моля, опитайте да използвате естествения си интелект, за да разберете къде да попите изкуствения интелект тук:smile1:
Здравейте, благодаря на всички за включванията.

Намерихме проблемът и го отстранихме. След последната актуализация калкулаторът не отчиташе стария осигурителен доход за старите периоди. Сега вече го отчита.
В Държавен вестник бр. 66 от 01.08.2023 г. са обнародвани:
Закон за държавния бюджет на Република България за 2023 г и
Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2023 г.

В тази връзка сме актуализирали необходимите справочници, калкулатори и изчислителни приложения в сайта. По-долу систематизираме по-важните промени.

МОД от 01.08.2023 г:

1) Минималният осигурителен доход се увеличава на 780 лв. Таблицата с новите размери на МОД и фонд ТЗПБ вижте тук.
2) Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, включително и на регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители, се увеличава на 780 лв.

Запазва се размерът на максималния месечен осигурителен доход от 3400 лв.

Нов размер на паричното обезщетение за отглеждане на дете до 2-годишна възраст по чл. 53 от Кодекса за социално осигуряване и за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя) по чл. 53ж от същия кодекс за 2023 г. – 780 лв. Тази промяна е със задна дата от 01.01.2023 г.

В Кодекса за социално осигуряване се правят следните допълнения: Възнагражденията, отнасящи се за положен труд за минало време, се разпределят за отработените дни, през които трудът е положен (чл. 6, ал. 2). Допълнено е, че самоосигуряващите се лица бащи, които се осигуряват за общо заболяване и майчинство, имат право на обезщетение по ал. 6 на чл. 50, когато имат 6 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск.

Деклариране на салда на каси и вземания от собственици, персонал и подотчетни лица

В чл. 123 в ЗДДС се създава ал. 10, която гласи:
Когато в края на календарно тримесечие общата сума на налични парични средства в касите, размерът на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол, и подотчетни лица надхвърля 50 000 лв., регистрираните лица по този закон, които са предприятия по Закона за счетоводството, декларират поотделно за съответното календарно тримесечие с декларацията по чл. 55, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица и чл. 201, ал. 1 от Закона за корпоративното подоходно облагане, в срок до края на месеца, следващ тримесечието, данни от текущата си счетоводна отчетност относно:

1. сумата на налични парични средства в касите;
2. размер на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици физически лица;
3. размер на вземанията (включително от предоставени заеми) от работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол, и подотчетни лица.

Първият период, за който се декларират данни при условията и по реда на чл. 123, ал. 10 от Закона за данък върху добавената стойност, е третото тримесечие на 2023 г., като декларацията по чл. 55, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица и чл. 201, ал. 1 от Закона за корпоративното подоходно облагане се подава в срок до 14 ноември 2023 г.

Ограничаване на още някои плащания в брой и безплатна сметка за основни операции

В Закона за ограничаване на плащанията в брой в сила от 1 септември 2023 г. е допълнено, че плащанията на територията на страната се извършват само чрез превод или внасяне по платежна сметка и за следните случаи:

1. Трудови възнаграждения по смисъла на Кодекса на труда, изплащани от работодатели със 100 или повече наети лица, с изключение на лицата, с които е сключен трудов договор за краткотрайна сезонна селскостопанска работа по реда на чл. 114а;

2. Дивидент по смисъла на § 1, т. 4 от допълнителните разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане, когато стойността е равна на или надвишаваща 1000 лв.

Администрациите при обслужването на операциите по събирането на приходи и други постъпления по банкови сметки на бюджетни организации няма да могат да отказват плащания с карта, само защото не е издадена в България.

Направено и съответното изменение в Кодекса на труда регламентиращо, че когато се изплаща трудово възнаграждение от работодател по чл. 3, ал. 1, т. 3 от Закона за ограничаване на плащанията в брой, изплащането му се извършва само чрез превод или внасяне по платежна сметка в посочена от работника или служителя банка в страната.

Направено е допълнение в Закона за платежните услуги и платежните системи, с което се регламентира т.нар. безплатната сметка за основни операции, като се създава се чл. 120а, който гласи:

Чл. 120а. (1) Когато по сметка за основни операции по чл. 118 се извършват операции по нареждане на титуляря, включително и теглене на суми в брой, за тях не се заплащат такси, когато са за сметка на получени средства от трудови възнаграждения, пенсии, помощи и обезщетения по социалното осигуряване и социалното подпомагане, стипендии за ученици, студенти и докторанти.
(2) Сметката за основни операции по чл. 118 се обслужва безплатно, когато по сметката постъпват и се съхраняват средства по ал. 1 и лихвите върху тези средства.
(3) Алинея 1 не се прилага за теглене на суми чрез терминални устройства АТМ и ПОС на банки, различни от обслужващата банка.

Важни изменения във връзка с ваучерите за храна

В Закона за корпоративното подоходно облагане се правят изменения във връзка с ваучерите за храна.

От 1 януари 2023 г. (със задна дата) ваучерите за храна по чл. 209, ал. 1 от Закона за корпоративното подоходно облагане ще могат да се използват и за заплащане на ползвани за битови нужди електрическа и топлинна енергия, природен газ и вода, на дейности, осъществявани от културни организации по Закона за закрила и развитие на културата и на показ на филми съгласно Закона за филмовата индустрия, и на туристически услуги съгласно Закона за туризма. Остава сумата от 200 лв. месечно, предоставени под формата на ваучери за храна, която няма да се облага с данък социални разходи.

От 1 януари 2024 г. се въвеждат „Ваучери за храна на електронен носител“. Те са платежни инструменти, които могат да бъдат използвани само по ограничен начин и отговарят на условията по чл. 2, ал. 1, т. 11, буква „в“ от Закона за платежните услуги и платежните системи, предоставени чрез работодателя на работниците и служителите, включително на тези по договори за управление, които се използват за заплащане на храна и хранителни продукти в ресторанти, заведения за бързо обслужване и обекти за търговия с храни, включително магазини за хранителни стоки, супермаркети, хипермаркети и други, осъществяващи дейност в съответствие с изискванията на Закона за храните, съгласно сключен договор за обслужване с оператор. Ваучерите за храна на електронен носител не са електронни пари по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи. Електронен носител може да бъде физически електронен носител или виртуален електронен носител и се зарежда само с ваучери за храна от оператор.

Операторите по чл. 209, ал. 3 от Закона за корпоративното подоходно облагане могат да отпечатват и предоставят ваучери за храна на хартиен носител до 30 юни 2024 г. След тази дата ваучерите за храна ще могат да бъдат само електронни.

За периода от 1 януари 2024 г. до 30 юни 2024 г. данъчно задължените лица могат да предоставят на наетите лица за конкретен месец само ваучери за храна на хартиен носител по чл. 209 от Закона за корпоративното подоходно облагане или само ваучери за храна на електронен носител по чл. 209а от Закона за корпоративното подоходно облагане.

Eлектронен фиш

В Закона за движението по пътищата се допълва, че за връчени се считат и електронен фиш или наказателно постановление, глобата или имуществената санкция по които са заплатени, като за дата на връчване се счита датата на плащането.

Превоз на стока с висок фискален риск

Направени са изменения в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс относно превоза на стока с висок фискален риск. Изисква се лице, което превозва такива стоки, при извършване на фискален контрол, да декларира предварително данни за превоз на стоки с висок фискален риск.
Министерството на финансите публикува законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
и
актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2023-2025 г.

Чрез законопроекта са направени редица промени в данъчните и други закони.

В Закона за данък върху добавената стойност в чл. 123 се създава ал. 10, според която регистрирано по ЗДДС лице е длъжно да декларира следните счетоводни данни към последния ден на предходния данъчен период:

1. общата сума на налични парични средства в касите;

2. размер на вземания по разчети със собственици и персонал, когато надхвърлят праг от 10 000 лева
.

Данните ще се отразяват в справка-декларацията по ЗДДС по ред, определен в ППЗДДС.

Предвижда се и когато лице, което извършва ресторантьорски и кетъринг услуги не издаде касов бон, получателят да има право да не заплати стойността на продажбата (допл. в чл. 118, ал. 1).

В Закона за ограничаване на плащанията в брой се предвижда да се изплащат само по банков път, независимо от размера им:

➤ трудови възнаграждения по смисъла на Кодекса на труда, изплащани от работодатели с 50 или повече наети лица;

➤ трудови възнаграждения по смисъла на Кодекса на труда, изплащани от работодатели извършващи доставка на ресторантьорски и кетъринг услуги по смисъла на § 1, т. 61 от допълнителните разпоредби на Закона за данък върху добавената стойност, независимо от броя на наетите лица;

➤ дивидент по смисъла на § 1, т. 4 от допълнителните разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане, независимо от неговата стойност.

Съответно в Кодекса на труда в чл. 270 е направена необходимата редакция, според която когато се изплаща трудово възнаграждение от работодател по чл. 3, ал. 1, т. 3 и т. 4 от Закона за ограничаване на плащанията в брой, изплащането му се извършва само чрез превод или внасяне по платежна сметка в посочена от работника или служителя банка в страната.

В Закона за корпоративно подоходно облагане се урежда използването на ваучери за храна на електронен носител. „Ваучери за храна на електронен носител“ са платежни карти, които са предоставени чрез работодателя на работниците и служителите, включително на тези по договори за управление, които се използват за заплащане на храна и хранителни продукти в ресторанти, заведения за бързо обслужване, обекти за търговия с храни, включително магазини за хранителни стоки, супермаркети, хипермаркети и др., осъществяващи дейност в съответствие с изискванията на Закона за храните, съгласно сключен договор за обслужване с оператор. Ваучерите за храна на електронен носител не са електронни пари по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи.

Създава се чл. 209а Освобождаване от облагане на социалните разходи за ваучери за храна на електронен носител

Чл. 209а. (1) Не се облагат с данък социалните разходи по чл. 204, ал. 1, т. 2, буква „в“ в размер до 200 лв. месечно, предоставени под формата на ваучери за храна на електронен носител на всяко наето лице, когато са налице едновременно следните условия:

1.    договореното основно месечно възнаграждение на лицето в месеца на предоставяне на ваучерите е не по-малко от средномесечното договорено основно възнаграждение на лицето за предходните три месеца;
2.    към края на месеца, през който са начислени разходите за ваучери, данъчно задълженото лице няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения; за целите на предходното изречение не са налице задължения, когато към края на месеца, през който са начислени разходите, задълженията не са отразени в данъчно-осигурителната сметка или не са отразени като предявени за принудително изпълнение в Националната агенция за приходите;
3.    ваучерите са предоставени на данъчно задълженото лице от лице, получило разрешение за осъществяване на дейност като оператор от министъра на финансите въз основа на конкурс;

(2)    Лице, получило разрешение от министъра на финансите по чл. 209, ал. 2 има право да издава ваучери за храна на електронен носител.

(3)    Условията и редът за издаване на ваучери за храна на електронен носител, броят на издаваните ваучери, условията за организирането и контролът върху осъществяването на дейност като оператор във връзка с ваучерите за храна на електронен носител се определят с наредбата по чл. 209, ал. 6.

(4)    Общата годишна квота за предоставяне на ваучери за храна на електронен носител се утвърждава със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.

(5)    Операторът използва получените суми от работодателите по предоставените им ваучери за храна на електронен носител само за разплащане по банков път с доставчиците, сключили договор за обслужване с оператора, или за възстановяване номиналната стойност на ваучерите за храна на електронен носител, предявени от работодатели, в случаите на отнемане разрешението на оператора.

(6)    Операторът сключва договори за обслужване с ваучери за храна на електронен носител само с доставчици, които са регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност.“

Относно данъчните облекчения за деца

(1) При ползване на данъчното облекчение за деца по чл. 22в от Закона за данъците върху доходите на физическите лица за 2023 г. сумата, която се приспада от годишните данъчни основи по чл. 17 от същия закон, е при:
1.    едно ненавършило пълнолетие дете - в размер на 6 000 лв.;
2.    две ненавършили пълнолетие деца - в размер на 12 000 лв.;
3.    три и повече ненавършили пълнолетие деца - в размер на 18 000 лв.

(2)    При ползване на данъчното облекчение за деца с увреждания по чл. 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица за 2023 г. сумата, с която се намаляват годишните данъчни основи по чл. 17 от същия закон, е в размер на 12 000 лв.

(3)    За 2023 г. годишната данъчна основа по чл. 28, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица се намалява със сумите по чл. 28, ал. 2, т. 1 - 3 от същия закон, както и с разликата:
1.    между допустимия размер за 2023 г. на данъчното облекчение по чл. 22в, предвиден в ал. 1, и размера на ползваното данъчно облекчение от сумата от годишните данъчни основи за същата година;
2.    между 12 000 лв. и размера на ползваното данъчно облекчение по чл. 22г от същия закон за 2023 г.

(4)    Данъчните облекчения за 2023 г. по чл. 22в и 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица могат да се ползват и чрез намаляване на месечната данъчна основа за доходи от трудови правоотношения след прилагане на чл. 42, ал. 3 от същия закон със следните суми:
1.    за едно ненавършило пълнолетие дете - в размер на 500 лв.;
2.    за две ненавършили пълнолетие деца - в размер на 1 000 лв.;
3.    за три и повече ненавършили пълнолетие деца - в размер на 1 500 лв.;
4.    за дете с 50 и с над 50 на сто вид и степен на увреждане - в размер на 1 000 лв.

(5)    Работникът/служителят еднократно избира да приложи авансовото ползване на данъчно облекчение по ал. 4 чрез предоставяне на писмена декларация пред работодателя, с която декларира, че:
1.    за прилагане на всяко от данъчните облекчения следва да изпълни условията, предвидени в чл. 22в и 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица;
2.    другият родител, съответно другият приемен родител, близък или роднина, няма да ползва авансово намалението за съответната данъчна година;
3.    работникът/служителят няма да ползва данъчните облекчения при друг работодател.

(6)    Данъчното облекчение се ползва авансово по реда на ал. 4 до размера на сумата от месечната данъчна основа за доходи от трудово правоотношение на лицето, определена по реда на чл. 42, ал. 1-3 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

(7)    При прилагане на ал. 4 и за целите на чл. 42, ал. 4 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица месечната данъчна основа по чл. 42, ал. 3 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица се намалява и със съответните суми по ал. 4 при спазване на изискването на ал. 6.

(8)    Член 49 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица се прилага и при прилагане на ал. 4.

(9)    В случаите на авансово облагане по чл. 43 и 44 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица данъчните облекчения по чл. 22в и 22г от същия закон могат да се прилагат чрез намаляване на размера на дължимия авансов данък, при условие че другият родител, съответно другият приемен родител, близък или роднина, няма да ползва авансово намалението за съответната данъчна година.

(10)    Намаляването по ал. 9 на размера на дължимия авансов данък за първо - трето тримесечие - до размера на дължимия авансов данък, но не повече от:
1.    за едно ненавършило пълнолетие дете - 150 лв.;
2.    за две ненавършили пълнолетие деца - 300 лв.;
3.    за три и повече ненавършили пълнолетие деца - 450 лв.;
4.    за дете с 50 и с над 50 на сто вид и степен на увреждане - 300 лв.

(11)    Годишният размер на данъчното облекчение по чл. 22в и 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица за 2023 г. в случаите по ал. 9 се ползва с подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

(12)    Алинея 9 не се прилага, когато:
1.    размерът на авансовия данък се определя и удържа от платеца на дохода;
2.    лицето има доходи от трудови правоотношения и е приложило ал. 5.

(13)    Лицата, които прилагат чл. 43, ал. 8 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица, не прилагат ал. 9 - 11.

(14)    Когато в нарушение на условието по ал. 5, т. 2 и 3 или по ал. 9 данъчното облекчение по чл. 22в и/или чл. 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица е ползвано авансово чрез повече от един работодател и/или от повече от едно лице, всяко от лицата, ползвали авансово облекченията, дължи частта от данъка, съответстваща на размера на ползваното облекчение.
Готова ли е счетоводната общност за Chat GPT? Вие питате, а сложен изкуствен интелект ви отговаря? Допреди месеци това звучеше невероятно.

Представяме ви KiK AIСhat, захранван от Chat GPT.

Направихме го за колегите, които искат да тестват тази нова уникална технология. Моделът се развива с бърза скорост и открива неподозирани възможности. Една от основните му функции е да събира и обработва огромен обем от данни, след което да ги представи под формата на отговори на въпроси или анализи. Тествайте и намерете ползите за себе си.

Важно е да се отбележи, че чатът може да генерира неправилни или неточни отговори, ако не е правилно обучен, за което е необходимо някакво време. Затова към бизнеса: Най-правилно е да се обърнете към счетоводител или счетоводна кантора, преди да вземете решение за вашите лични или корпоративни финанси.

А ние, счетоводителите, дори можем за поспорим с изкуствения интелект, нали?
Забавно е. Пробвайте от тук! 😉

KiK AIСhat може да се ползва безплатно от регистрирани потребители в сайта. Тази услуга ще бъдe безплатна за определен период от време, в зависимост от натоварването и развитието на Chat GTP. 
Здравейте,

служебното правителството се отказа от данък свръх печалба и той не е сред предложенията при актуализацията в бюджета, внесени в Парламента.

Ако има редовно правителство, също няма да влезе, защото големите партии не се съгласни да има такъв данък и ще гласуват против.
Пакетът от данъчни закони трябва да се приеме преди или заедно с приемането на нов държавен бюджет (или неприемането на такъв), което трябва да стане ясно в следващите 4-5 седмици. Решава се в Парламента, който предстои да се сформира скоро във връзка с наскоро приключилите поредни избори.
Вчера имах среща с БСК към чиято позиция сте дал линк и точно аз им обърнах внимание, че след по-внимателен прочит на проекта излиза, че фирмите, регистрирани през 2022 и 2023 ще плащат 10%+33%.

Регистрираните през 2023 единствено са освободени от внасянето на авансови, но трябва да внасят окончателни, както всички останали, което значи облагане на всичко.

Затова и сме направили апдейт на калкулатора в частта за 2023 г.

Защото излиза, че прилагайки правилата и формулите, залегнали в §31б и §31д, следва да бъде обложена цялата данъчна печалба за периода 1 юли 2023 г. до 31 декември 2023 г. Поради липсата на референтен период 2018-2021 г., средната стойност на данъчните основи за тях е равна нула и не може да се приспадне от печалбите им за 2022/2023 година. В тези случаи вносителят презюмира, че цялата печалба за посочения период е „свръхпечалба“, което е лишено от правно и икономическо основание.

Мнението ми е, че е малка вероятността това предложение да се приеме в парламента. И правим всичко възможно да се разбере метода на изчисление и да се даде гласност, за да го отхвърлят депутатите.
В Държавен вестник брой 27 от 24.3.2023 г. са публикувани промени в:

Наредбата за командировките в страната
и
Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина.

Текстовета им вече са качени в нормативната база в сайта.

Абонираните потребители могат да направят сравнение между стар и нов текст по всеки изменен член в таблична форма от тук:
Измененията в Наредбата за командировките в страната
Измененията в Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина

Във връзка с това сме направили актуализация на:

Приложение за командировъчни в страната (+английски)
Чрез това приложение можете да издавате наведнъж всички документи при командироване в страната, съобразени с Наредбата и Кодекса на труда. Приложението обхваща различните случаи, като издава съответните документи при дългосрочни и краткосрочни командировки и командировки на бременни служителки. Следвайте инструкциите и подсказките при въвеждането на данните автоматично и едновременно бихте могли да отпечатате:
» Заповед за командировка по чл. 8 от НКС
» Отчет от служителя по чл. 29 от НКС
» Съгласие на служителя по чл. 121, ал. 2 от КТ
» Съгласие на служителка по чл. 310 от КТ


Приложение за командировъчни в чужбина по чл. 121 КТ (+английски)
Чрез това приложение можете да издавате наведнъж всички документи при командироване в чужбина, съобразени с Наредбата и Кодекса на труда. Приложението издава съответните документи при дългосрочни и краткосрочни командировки по чл. 121 от КТ, при командировки на бременни служителки и документи за информиране от работодателя. Следвайте инструкциите и подсказките при въвеждането на данните автоматично и едновременно бихте могли да отпечатате едновременно:
» Заповед по чл. 5 и сметка по чл. 35 от НСКСЧ
» Отчет и доклад по чл. 38 от НСКСЧ
» Съгласие на служителя по чл. 121, ал. 2 от КТ
» Съгласие на служителка по чл. 310 от КТ
» Писмено информиране от работодателя по чл. 127, ал. 4 от КТ


Издаваните документи са на български език, на английски език, както и двуезично.
Така е. Множестно нелепи несъответствия се получават. Затова създадохме този калкулатор предварително, за да се види навреме с повечко изчисления.
В законопроекта се взима за сравнителен период усредненото (2018-2021)+20% към 2023 за окончателното изчисление, а за авансовото се взима усредненото (2018-2021)+20% към 2022. Не се гледа 2022 към 2023.

Това са данните:

Дължите солидарна вноска, както следва:
За юли авансово: 275.00 лв., срок за плащане 15.07.2023 г.
За август авансово: 275.00 лв., срок за плащане 15.08.2023 г.
За септември авансово: 275.00 лв., срок за плащане 15.09.2023 г.
За октомври авансово: 275.00 лв., срок за плащане 15.10.2023 г.
За ноември авансово: 275.00 лв., срок за плащане 15.11.2023 г.
За декември авансово: 275.00 лв., срок за плащане 15.12.2023 г.

После ще имате сума за възстановяване от внесените авансови солидарни вноски в размер на 825.00 лв., която сума ще можете да възстановите по реда на ДОПК.
 
Обща сума на солидарна вноска: 825.00 лв.

Тоест ще внесете авансово върху 10000 (заради 2022), след това ще имаме сума за възстановяване, за да сте върху 5000 (заради 2023), като общата сума, която накрая трябва да сте внесли е 825.
Няма грешка. Параграф 31б е за основата за определяна на окончателната вноска с данъчната печалба от 2023. Формулата за авансовата вноска е в парграф 31д с данъчната печалба от 2022.

               ДП2022−ССДП
АВ = ------------------------------ х 0,33
                        12
Не ми стана ясно:
1.  как ще се правят изчисленията, ако през периода 2018 - 2021 има години със загуба. Пример:
2018 - загуба 1000 лв
2019 - печалба 2000 лв
2020 - загуба 1500 лв
2021 - загуба 500 лв
2022 - печалба 800 лв
2.  солидарната вноска трябва да се прави от всички данъчнозъдължени лица, които се облагат по ЗКПО, независимо дали са задължени да правят авансови вноски по чл. 83. Така ли?
3. Тези солидарни /с кого?!?/ вноски само за периода юли - декември 2023 ли ще се правят или от 07.2023 до второ пришествие?
4. Тази солидарна вноска не зависи от финансовия резултат за 2023. Т.е. - може през 2023 да си на загуба или да си спрял дейност - пак дължиш авансови вноски на база печалбите от 2018 - 2022. Така ли?

По т.1.
Когато има загуба, годината не участва, защото:

"(5) Средната стойност на данъчните печалби за 2018, 2019, 2020 и 2021 г. по ал. 1 се определя като сборът от данъчните печалби за тези години се раздели на броя на годините, през които те са реализирани."

Тоест в примера и съгласно формулата ССДБ (2018-2021) = 2000+20%*2000=2400

И авансовата вноска ще е нула, защото ДП2022-ССПД < 0

След приключване на 2023 трябва да се направи ново изчисление и да се види дали трябва да се внесе данък.

По т.2: Да, но в зависимост от горното изчисление.

По т.3: Само за второ полугодие. Но предвид временната мярка за трите дни болничен от работодател, която си стана постоянна, да не стане и тази мярка постоянна, ако я приемат.

По т.4: Резултатът за 2022 е само за изчисление на авансовите вноски на този данък. Точно от резултата за 2023 зависи окончателното изчисление, като лицето има право на следния избор:

"(3) За целите на определяне на основата по ал. 1 задълженото лице може да избере вместо данъчната печалба за периода от 1 юли 2023 г. до 31 декември 2023 г. да приложи 50 на сто от данъчната печалба за 2023 г."

Да, възможно е да се надвнесе данък, ако през 2023 се окаже, че фирмата е на загуба. Тогава важи следното:

"(3) Недължимо платена или събрана сума за солидарна вноска по § 31а се възстановява по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс."
Здравейте, предстои разширение на този калкулатор по модела на скорошния апгрейд на калкулаторите за трудов договор. Ще разгледаме и описания от Вас случай и помислим как може да се предвиди в калкулатора. Благодаря за включването. :) 
Вие питате за ред 7 предполагам. Бруто 862.86 се сравнява с МОД за 16 дни (13+3).

Осигурителен доход върху това възнаграждение: 862.86 лв. > 796.19 лв. (1 045÷21×16)