Закупуването на работното облекло е същото като закупуването на канцеларски материали, например. Разликата ще бъде в това, че купувачът и получател на фактурата ще бъде чистачката (която е отишла да си купи дрехата), а не касиерката, която ходи за канцеларски. А строго теоретично, точно касиеркета (или домакинката) трябва да купува дрехите и да ги раздава на работниците, а не те самите.

Това с фактурите с платежно малко не го разбрах. Нали хората като отидат да купят дреха ще имат фактура с касов бон, който ще осребрят при касиерката? Мислите да дадете парите на хората по сметка, вместо в брой? Ако да, предлагам да не пишете такива неща в правилника, понеже ако някой път се наложи да дадете парите в брой ще сте го нарушили :)

В правилника може да пишете кой и как определя правоимащите длъжности, че се закупува от работниците, съобразно с техните физиологически качества, че се съхранява и почиства от тях, че след срока на износване не се връщат в училището (вече не е задължително да се отчитат задбалансово дрехите). Пишете при постъпване и при напускане какво се прави, че при постъпване се купува на сума, пропорционална на времето (което теоретично е неправило), а обикновено при напускане се връщат пари.
...Тези правила за това изплащане и начина и времето ще ги опиша в отделни правила.
Грешно е и може да ви създаде проблем.
Това, че в ТРЗ-програмата имало код, или пък това, че преди са плащали пари за работно облекло, с или без осигуровки, или пък че синдикатите са нямали претенции (като почнат да дават пари или да отговарят за разходите тогава ще могат да имат претенции) вас не трябва да ви интересува, защото вашата отговорност е от тук нататък (ако вие сте отговорния/главния счетоводител). Това, което мислите да правите е грешно, а е добре да почнете на чисто. Ама 8 лица щели да протестират - да протестират. Като дойде Сметна палата или друг контролен орган не викат чистачката или огняра, дето са протестирали за фактурите, викат счетоводителя да дава обяснения. Но - вие си решавате.
Според мен във вътрешните правила за заплати въобще няма място за работно облекло (и представително на учителите също). Все едно във ВПРЗ да пишете за хигиенните или канцеларските материали. Ако плащате нещо към заплатите хич не намесвайте понятието "работно облекло", защото директно нарушавате наредбата. Представителното на учителите също съветвам да не се смесва със заплатите, а да се дава и документира разделно.

Социален разход - ОК, но тогава влизате в 3-те процента за СБКО, а сигурно учителите няма да да съгласни. И ще са прави. Да не споменавам общото събрание, решение как да се ползва СБКО-то... абе, няма да стане.

Засега, най-правилният (и все пак не много коректен) вариент е с фактурите. Направете извадки от наредбата, от ПМС-то за СБКО-то и обяснете на директора. Все пак той/тя отговаря за правилното разходване на бюджета. Пуска заповед, определя за кои длъжности какво работно облекло се полага, срок, съхранение, максимална сума и т.н. и който иска носи фактури. Който не иска - съжале боку.

И да, КТД не е норматив, но е договор между две или повече страни. Ако във вашето училище имате синдикална организация - прилагате КТД... освен ако бюджета не ви стига.
Наистина, за някои непедагогически (административни) длъжности трудно ще се намери практическо или теоретично основание за получаване на работно облекло. Но пък в КТД пише, че им се полага такова за определена сума годишно. Затова се правят тези щуротии с фактурите. Не ме са правилни, но са най-близо до закона. Тази практика е масова и е от десетилетия. Просто директорите и счетоводителите са принудени от синдикатите. Подходът в КТД е неправилен - трябва да е водещо вида и броя на работно облекло, а парите - колкото дойдат.

В наредбата пише, че "не се допуска заменянето на работно и/или униформено облекло с пари", значи плащането на пари не става. Е, става, ако не го броите за плащане за работно облекло и не може да го отчитате за такова.
Упс, грешка, верно, че за неплатен е питането.
Неползваните (с неизтекла давност или по уважителни причини) отпуски се изплащат при напускане.
И мен ме дразнят свободните тълкувания на органите, особено когато в закона е написано съвсем ясно. И първокласник да хванем, ще направи разлика между "последователно" и "паралелно". Предполагам и депутатите правят такава разлика. Не вярвам предложеният текст да е минал без санкция от НАП, та ми е чудно това нарочно ли е, пропуск ли е... Което не значи, че след месец не може да се появи промяна и редакция в закона, удобна на НАП.
Нямам опит, но доколкото тези ваучери ще се раздават персонализирато - знае се на кого по колко, струва ми се, че са социален разход с всички начисления. Но може да греша.
Ако някой над вас решава и отговаря как да се осчетоводи нещо, а вие просто изпълнявате - няма какво да му мислите. Но е добре указанията да са написани, например по мейл, за да не каже някой ден...
Ваучери за храна, за подаръци?
В светлината на идеите на НАП това "последователно" ми се струва, че може да стане и "едновременно". Нали целта е да не се раздробява дейността на малки, нерегистрирани фирми.
Гледам, че пише "за не повече от 1 месец", не се споменават дни - значи една стандартна брутна заплата за пълен месец.
Вие няма да го дадете на работодателя, но докторът ще го прати на НОИ. НОИ може да питат работодателя защо няма подаден от него болничен, а той да пита вас. Ако целта е да се скрие някаква болест - може и да не стане.
Ако през декември плащате само коледните, а заплатата през януари - все едно плащате аванс за декемврийската заплата. За аванса Д1 и Д6 не се подават, но за Д6 за ДДФЛ (понеже е платено през декември) - не знам.
Едва ли ще мине за социален разход без осигуровки, щом е в пари. Включвате във ведомостта и готово :) За да не е за цялата година, направете го коледно плащане.
Формулата е 3% от фонда (реално по отчета, понеже планираното и отчета може да са различни) за основна заплата (в т.ч. частта, от основната заплата, която влиза в платените отпуски), като в тези 3% се включват всички разходи, относими към СБКО-то. Например, ако плащате пари към заплатата, в тези 3% ще се включат и ДОО, ЗОВ и т.н. за сметка на работодателя; ако купувате ваучери за храна - ще се включи и комисионната и т.н. Това е като сума, а отчитането по параграфи е според характера на разхода.

При плащане в пари имаше някаква формула ли беше, коефициент ли беше, но не го помня. Ако съберете ОснРЗ + ДОО + ЗОВ + ДЗПО + каквотоощеима (за сметка на работодателя) това трябва да е равно на 1. От там намерете каква част от 1-цата е частта на ОРЗ, например 0.84. Умножавате по общия процент 3 и ще получите каква част от 3-те процента трябва да платите, например 2.52.

Ако ОснРЗ на един човек е 1000 лв, ще му начислите 1000*0.0252=25.20 лв, ДОО-то и останалите неща ще са 4.80 лв, сумарно 30 лв, което е 3% от 1000 лв.

Най-добре си направете една таблица на ексела с точните проценти на осгуровките и проиграйте, че в момента пиша малко набързо, може да съм объркал нещо.

Вижте и ПМС-то за изпълнението на ДБ, ако не бъркам норматива.
 И още един въпрос - отчита ли се майчинството, гледането на дете до 2 год, отпуска по чл. 167 КТ към класа за прослужено време? ( в случая не е отчетен от счетоводителката, позицията си е една и съща)

От известно време "класът" е и за "професионален опит", по време на майчинството нямате набран професионален опит, може би така е заложено във вътрешните правила за работната заплата.
Преди години плащахме лечение на колега, за което не се дължаха данъци и осигуровки, но той беше на трудов договор и това лечение мина през фонд СБКО. Съмнява ме тази процедура да става при ЕТ/СОЛ.