1. Мисля, че до края на 2025 въведените числа за заплати няма да се възприемат като еврови. Но не съм пробвал дали някъде е отбелязана валутата. Мисля, че ще трябва да напишете левовата равностойност на евровите заплати.

Аз ще постъпя като т.2, но не в първия работен ден. При мен част от заплатите се определят нормативно, а кой знае кога ще стане това.
В такива случаи (плащане за месеца в същия месец) подавам Д1/Д6 за ДОО и плащам още на същия ден, да ми се махат от главата. Остава да мисля само да Д6 за ДДФЛ да не я забравя.
1. Можете и сега.
2. Датата "сега" + до три дни.
3. В момента на съставяне на ДС официалната валута е лева, така че трябва да фигурира задължително. И да не фигурира стойността в евро, тя ще се изчисли по закон.
Служителят трябва да е на работа към 31.12. За напусналите по-рано служители работодателят не прави преизчисление, защото теоретично може да имат друг работодател към 31.12.
Трудно можем да знаем какво означава това. Изглежда, че искат да ви освободят, както пишете, а дотогава да въведете новия служител в работата.
Не знам дали като се занесат в банката левове за обръщане в евро питат дали са лични на ФЛ или фирмени. Със сигурност вписват лицето, което ги внася/обменя.

В краен случай, едни примерни сто лева за откриване на временна сметка, внасяне, теглене и закриване могат да решат проблема. Но при диагонално четене на закона не виждам на банките да е позволено да обменят само за свои клиенти. Ако беше така, голяма част от населението щеше да остане без такава възможност.



...дали без ремонта машината ще прави същото като без него. Ако - оговора е ДА - "ремонт", ако отговора е НЕ , няма да работи без този ремонт - то това си "подобрение".
С изгорял кондензатор, или окъсена намотка, или изронено зъбно колело машината няма да работи, а да считаме такъв ремонт, без който не може да работи, за подобрение...
Не съм гледал как е в момента, но преди пишеше, че Тему продават само на физически лица.
Мисля, че се сравнява с изцяло нов актив - по оферти, каталози, интернет магазини и т.н.
От системата Въпроси и отговори на МТСП.
Цитат
28.10.2025 ID:6136
Какви действия следва да предприеме работодателят в следния случай: Служител, назначен по допълнителен трудов договор на основание чл. 111 от КТ, е прекратил трудовите си отношения с основния работодател, но не е уведомил работодателя, при когото работи по допълнителния договор. Какви са задълженията на работодателя, при когото служителят е назначен по чл. 111, след узнаване на този факт? Допълнително, възможно ли е работодателят да въведе изискване служителите, назначени по допълнителен трудов договор, да уведомяват своевременно при настъпване на промяна в обстоятелствата, свързани с техния основен трудов договор (например прекратяване или промяна на режима на заетост)? Ако да – по какъв начин може да бъде регламентирано това задължение (например чрез клауза в трудовия договор, вътрешни правила или декларация)?

Разпоредбата на чл. 111 КТ регламентира сключването на допълнителен трудов договор при друг работодател. За сключването на такъв договор няма ограничения, освен ако в трудовия договор по основното трудово правоотношение не е уговорена забрана поради защита на търговска тайна и/или предотвратяване на конфликт на интереси. В КТ не е предвидено задължение за работника или служителя да уведомява работодателя си по допълнителния трудов договор за настъпили промени в обстоятелства, свързани с работата им по основното трудово правоотношение. Правното основание за сключване на допълнителния договор не е елемент от неговото съдържание. Няма нормативно изискване за трансформиране на трудовия договор за допълнителен труд в основен, когато е прекратен предходно сключения основен трудов договор с друг работодател. Поради това трудовият договор по чл. 111 КТ продължава да има действие между страните в съответствие с определените в него условия, вкл. продължителността и разпределението на работното време. В този смисъл е и съдебната практика на Върховния касационен съд (например Решение № 169 от 06.07.2015 г. на ВКС, III Г.О. и Решение № 512 от 14.01.2013 г. на ВКС, IV Г.О.). Независимо от това, няма пречка работодателят да поиска от работника или служителя информация за прекратяването на основен трудов договор и чрез допълнително споразумение да се промени основанието на договора. ЛТ

Цитат
19.09.2025 ID:5962
Здравейте, как може да се коригира допълнителен трудов договор на лице, което има основен трудов договор по чл. 67 от КТ при друг работодател, тъй като и втория/допълнителния/ трудов договор е пуснат по чл. 67, ал.1, т. 1 от КТ?

Според чл. 13, ал. 2 от Наредбата за вписване в регистъра на заетостта (НВРЗ) работодателят и органът по назначаването могат и по своя инициатива да впишат, коригират или заличат данни в единния електронен трудов запис, като подадат електронен трудов запис съгласно приложение № 1 или приложение № 2. Датата на сключване на трудовия договор след 3-дневния срок по чл. 10, ал. 1 се коригира след предписание на контролните органи на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда". При необходимост от уточняване на технически въпроси, свързани с използването на програмния продукт Електронни трудови записи, може да се обърнете към Националната агенция за приходите по компетентност.

Не знам на какво разчитат проверяващите с тази информация за разходите?!? Да, някои големи разходи като наем, техника, мебели и т.н. може да се знаят и помнят, но други, които вероятно са по-голямата сума - храна, облекло, транспорт - кой може да помни такива неща...
Ако използвате софтуер трябва да е СУПТО, ако не използвате софтуер - няма задължение да купувате и използвате. От предишните опити за въвеждането му не стана много ясно дали фактурираща програма или електронна таблица на Ексел да си броите стоките е СУПТО, но с клонене към "да".
Свободните професии не са ли СОЛ? Като се абстрахирам от процента осигуровки, по структурата на редовете сякаш е ползван калкулатор за ГД, вместо за СОЛ?
И какво е това договаряне на възнаграждение?
Трябва да правите разлика между "преглед за обезценка" и "обезценка". При прегледа, който е задължителен, ще вземете решение, че поради такива и такива причини не се налага обезценка.
Обезценката е намаляване на стойността, в случай, че дадения актив е със завишена справедлива стойност. На напълно амиртизиран актив с нулева или някаква остатъчна балансова стойност няма какво да обезценявате. Редовни обезценки се правеха преди въвеждането на амортизациите, след това рядко.

За обезценката на повечето активи не е нужно да се търси оценител, но СмП искат да има как комисията е направила преценката за обезценка, някакво документирано сравнение на стойности, например на същите или подобни активи в каталози, оферти и т.н. За един компютър, или климатик или подобни "елементарни" активи няма какво да търси оценител. За по-сложни, например сгради може би е реалистично да се потърси оценител, но пак може да се направи някакво сравнение с цените на имотите. А доколкото цените на имотите летят нагоре едва ли ще има случай стара сграда да има нужда от обезценка :) За преглед за преоценка нагоре мисля, че не се прави ежегодно, откакто се въведоха амортизациите в бюджета. Даже в т. 36.1. на ДДС20 се говори само за обезценка на ДМА.

Не можете просто така да бракувате "документално" активи, понеже трябва да имате документ за бракуването и унищожението - предаване за рециклиране, вторични суровини и т.п. Особено за активите с електронни елементи. Но може да си ги ползвате и напълно амортизирани, докато не станат реално негодни и ги бракувате реално.

Няма никакво значение дали във фактурата въобще е отбелязан начин на плащане и какъв вид е. Това е незадължителна помощна информация, както някои си слагат картинки, реклами, телефони и т.н. Не съм чул някой да е имал проблем заради начин на плащане, различен от отбелязаното.
Няма ограничение, но очаквам скоро да се затвори и тая вратичка, дали през бройката решения, дали през плащането на дивидента изцяло по банка.
Например закриване на отдела, на длъжността "Завеждащ ЛС", ако няма да се назначава друг човек или да няма отдел, или промяна в ДХ с изисквания за висше образование, на които вече няма да отговаряте... Но това са негови стъпки, а не да желае вие да се преназначавате.
Било е:
Чл. 9 (8) Зачита се за осигурителен стаж при пенсиониране, ако това е по-благоприятно за лицата, в съотношение 4 години за 5 години от трета категория времето, през което лицата са работили по трудов договор при пълно работно време и:
1. по допълнителен или втори трудов договор с дневно работно време не по-малко от 3 часа;
2. са упражнявали трудова дейност като еднолични търговци, собственици или съдружници в търговски или в неперсонифицирани дружества;
3. са упражнявали свободна професия и/или занаятчийска дейност.
Ако бъде прието - за всички, които използват някакъв софтуер.