Въпрос ли е , какво е и аз не мога да го формулирам, но за какво става дума накратко :

КТ
Отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст (Загл. изм. - ДВ, бр. 25 от 2001 г., в сила от 31.03.2001 г.)
Чл. 164. (1) След използуване на отпуска поради бременност, раждане или осиновяване, ако детето не е настанено в детско заведение, работничката или служителката има право на допълнителен отпуск за отглеждане на първо, второ и трето дете до навършване на 2-годишната му възраст и 6 месеца за всяко следващо дете.

Отпускът по чл.164 категорично е обвързан с условието детето да не е дадено в детско заведение. Ако посещава такова - отпуск не се полага по точно този член. В същото време преди години , когато накараха майките с деца, дадени на ясли и градини да връщат пари не си спомням да се говореше изобщо по въпроса какво става с отпуска им по чл.164 , който са ползвали за това време. Един вид те си останаха осигурени без право на обезщетение.
Майка ще даде детето си на ясла след навършване на 410 ден. Не иска обезщетение от НОИ само иска да има правото на отпуск , за да може да се грижи за детето си докато то свикне в яслата / което не става моментално / .Пита ме може ли да е в такъв отпуск , детето да е в ясла и да не подава документи за обезщетение в НОИ. Отговорът е в самия член 164 и не буди съмнение, че не може.

И все пак - за "ония" майки май така стана - без обезщетение, но в отпуск по чл.164. Някой да има идея за някаква " магия " майката да е в отпуск по чл.164 , а в същото време да не получава обезщетение ?
Преди да задам въпроса дадох отговора, но все пак може би практиката е "родила" нещо " нестандартно " ?  :(
toni_ilievaa ,
Вижте тази тема, обърнете внимание и на мнението в статията на данъчния консултант Лиляна Панева.
http://www.kik-info.com/forum/index.php?topic=7630.0


 :good:
 Може ли съвет относно тази счетоводна грешка?

toni_ilievaa ,

нямате счетоводна грешка, всичко Ви е правилно. Включете си тази покупка в описа, защото за нея си имате право на данъчен кредит.
Здравейте, имам следният казус - фирма създадена през 2014 и Не регистрирана по ЗДДС, решаава да се регистрира сега. Обаче има ДМА под 700, които са осчетоводени като разход, управителят иска да се позова на счетоводната грешка и да ги осчетоводя като материали, за да може сега при регистрацията по ДДС да ползва ДК. Може ли съвет относно тази счетоводна грешка?

Това, че законът Ви е дал право да осчетоводите съгласно счетоводната Ви политика нещо на разход не го прави "неналично" . Ако съм си купила компютър за 600 лв. при праг на същественост 700 лв. компютърът си е наличен без никакво съмнение .   :smile1:
В СС 2 са разгледани методите, по които се изписват СМЗ .

Скрит текст :

За съжаление сред тях няма метод на надценката като това не пречи той да се коментира и използва. Друг е въпросът , че решението за това е лично и прилагащият го трябва да може да го защити при евентуална проверка. Фактът, че се колебаете доколко е правилен говори сам по себе си, че имате разбирането , че стойностното водене на СМЗ не е съобразено по никакъв начин със СС 2. Попаднах на едно мнение на експерт - счетоводител, което не споделям, но може то да Ви даде необходимата мотивация да приложите или не надценката като метод на изписване на стоките.

 Отчитане на стоково-материални запаси

Скрит текст :


В същото време има съдебна практика, която не е в подкрепа на това становище и вероятно сте разглеждали различни дела по този повод . Прилагам линк към едно подобно .

http://www.admcourt-varna.com/site/files/Postanoveni-zakonni-aktove/2012/07-2012/0261d811/35360412.htm

Най-добрият вариант е, ако има подходящ софтуер за отчитане на СМЗ или ако такъв няма управителят/собственикът на фирмата да могат да Ви предоставят информация за продадените бройки от всяка стока или група стоки / зависи как сте ги обединили аналитично / . 
http://zakonnik.bg/document/view/pismo/137511/229681

Основната икономическа дейност за целите на осигуряването зависи от броя заети лица в дадена дейност, а не от приходите от продажби по дейности. Приходите от продажби са определящи за основна дейност за целите на НСИ.
В уведомлението по чл.62 кодът е на дейността, в която е заето лицето, а обр.1 е с кода на основната икономическа дейност на фирмата за целите на осигуряването.
" Както Рокфелер, Бъфет и Кийосаки, така и всеки ръководител на предприятие в Република България е задължен да познава счетоводните принципи, същността и структурата на финансовите отчети. "

Не са много мненията и публикациите, които директно насочено към бизнеса заявяват в прав текст, че един бизнесмен е задължен за доброто на смоя бизнес, за добрия имидж на самия себе си да познава задължително тази материя. Имайки тази обща култура те биха съзнавали по-ясно, че носят пряка отговорност за състоянието на бизнеса си, за вземането на ръководни бизнес решения, касаещи, както пряката им дейност така и тенденциите в развитието на предприятието им. Често в практиката собствениците като отговор на даден въпрос, по който трябва да вземат решение заявяват на счетоводителя " Не разбирам от тези работи - ти най-добре знаеш "

Както има професионални курсове за новостите в законодателството за счетоводители вероятно все повече ще се налага необходимостта от такива и за ръководителите и собственици на предприятия и Ви пожелавам успех.
Точно за тези работници, които отиват в друг град временно, не знам как да го оформя документално.

Допълнително споразумение за промяна на работното място за времето на работа в другия град ?
ЗКПО
..........
Чл. 55
.............
(2) Годишните данъчни амортизационни норми се определят еднократно за годината и не могат да превишават следните размери:
.............

Можете да използвате възможността, която Ви дава чл.55 ал.2 ЗКПО .
Аз нямам опит с точно такъв случай - не ми се е случвало да пропусна приспадане, обаче ми се струва, че въпреки писмото на НАП самите те биха подходили и в посока признаване правото на приспадане на данъчен кредит в срока на процедурата. Със сигурност има вероятно такива, опитали и тази възможност.  :smile1:
Вижте писмото, копнато от RUMI_KOST на 22.10.2013 г.. / по-горе в темата /

"Съгласно указанията за попълване на декларация образец 1, код 23 се попълва за самоосигуряващите се лица, осигурени за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт, избрали да подават еднократно декларация и са осигурени върху максималния размер на осигурителния доход по трудово правоотношение "

Ако лицето е СОЛ и се осигурява само здравно то не отговаря според мене на изискванията за подаване на обр.1 код 23 .

Иначе по-долу в писмото е указано, че :

" С оглед цитираната разпоредба няма пречка да заличите подадената от Вас декларация с код 23 и да подадете декларации образец 1 за всеки един от месеците на 2010г., през който сте осигурен върху максималния  месечен размер на осигурителния доход по трудово правоотношение."

Допусках и такова становище да има / не бях срещала горното писмо на НАП / . В крайна сметка е важно да си вземете парите по най-безпроблемния начин. :smile1:
Мерси мнооого !
А трябва ли да публикуваме решенията в търговския регистър или само, когато обявяваме отчета?

Не, тези Решения не се публикуват в ТР.
Здравейте, моля за съвет. Фирма има наличност по счетов.данни в касата над 275 000 лв, които не са реални. Искаме да изплатим дивиденти на съдружниците, за да намалим касата. Ограничението е до 15 000 лв, но това на ден ли е? Можем ли в период от 5 последователни дни да изписваме по 15 000 лв. ?

"Вземете" няколко Решения на ОС за разпределение на дивидент всяко на стойност под 15 000 и можете да платите в брой сумата по всяко от Решенията.
В цитирания член не е указано, че приспадането е "последователно" в двата поредни данъчни периода. Разбира се, допускам, че има и друго тълкуване, но аз така мисля .
Според мене процедурата Ви не е приключила и можете да си приспаднете ДДС-то от първия месец.

ЗДДС

Скрит текст :

 Ще направя протокол и ще взема следната статия 20/501  с  някаква сума да речем 400 лв без да му се начисляват амортиз. Прагът ни е 700 лв Правилно ли е ?

taneva66 ,

нямате ли документ , както и да бъде наречен той с реквизитите по чл.7 от ЗСчетоводство ?