нещо по въпроса за това що е трудова дейност, смятам, че би било полезно....

Скрит текст :
Основанията не са две, а едно - самоосигуряване по ЕГН на ФЛ. Лицето може да упражнява дейност в две или повече фирми в качеството си на ЕТ, едноличен собственик на ЕООД или съдружник в ООД и да се самоосигурява като ФЛ по ЕГН върху избран от него осиг. доход.
Въпросът, който всъщност се постави принципно по отношение на наема по същество беше дали отдаването под наем е дейност , изискваща от собственика самоосигуряване . Няма как отговорът да не е, че да, отдаването под наем е дейност на фирмата, изискваща от собственика самоосигуряване  - приемаме, че никой друг не работи във въпросната фирма.
Дали вече това самоосигуряване ще бъде непрекъснато или за определени интервали от месеца е нещо, което всеки следва сам да прецени колко законосъобразно и защитимо е съгласно фактологическата обосновка. Да твърдим, че като отдаваме под наем не правим нищо обаче е далече от истината.
Можем да се поласкаем, че счетоводството също е изкуство......... :laugh:
И да, трудова дейност му е майката, но да не забравяме да добавим, че обмисляне му е бащата.
 :smile1:
В случая с договора за наем е от значение какво предвижда той между двете страни и дали в него няма клаузи, които пораждат и други задължения на наемодателя освен издаването  на СИС примерно , издаването на фактура за наема. Освен това би могъл да има и редица други задължения като отчитане на консумативите и префактурирането им, осъществяване на ремонтни дейности и прочие , залегнали в договора.
Преценката за това дали има или не дейност си остава на питащия по въпроса с оглед конкретната ситуация при договорните отношения.
В крайна сметка е важно всяко едно подобно решение да бъде добре аргументирано от фактите.
Хубав ден ! :wave:
" Или, запитано по друг начин, наличието на приходи от финансова или инвестиционна дейност на дружеството доказват ли по безпорен начин трудова дейност на неговия собственик."

Приходите от дивиденти, получени от Вашето ЕООД са резултат от участието на същото в капитала на друго дружество и според мене не представляват дейност на фирмата . Личното ми мнение е , че в случая не се изисква полагане на личен труд от собственика , който да води до получаването на тези приходи и правилно не се самоосигурявате.
От чувство за предпазливост при разпределянето на този получен дивидент - евентуално за дивидент на собственика на ЕООД като физическо лице - бих подала ОкД5 за този интервал от време , защото едноличният собственик на ЕООД ще вземе решение за разпределението на този дивидент, получен от ЕООД, ще вземе решение за приемане на ГФО и неговото публикуване.
" ЗДДФЛ има отношение към казуса, само ако самоосигуряващото се лице има доход за положения личен труд."

Не само - в ДР на ЗДДФЛ се дава и определение на това какво е трудова дейност. С или без възнаграждение полагането на личен труд е извършване на трудова дейност.

Вие сам/а си отговорете имате или не основание да смятате, че полагате личен труд в различните, посочени периоди на посочения от Вас пример. Иначе звучи супер- отдаваме под наем един имот - няма осигуровки , няма нищо, прибираме парите, подаваме декларация, плащаме си данъка и НОИ нищо не търси от нас. Ако това е така - моля, убедете ни, защото кой не би искал да спести от осигуровки...........
" Как вие ще ми докажете, че от 02.05.2013 до 01.05.2014 съм извършил трудова дейност? "

Аз не възнамерявам нищо да Ви доказвам - доказателство за това биха били издаваните фактури за наем, СИС евентуално, разходи за ел.енергия и вода и префактурирането им на наемателя и прочие такива.

" И ако ви  покажа доказателства, че съм бил на околосветско пътешествие..........."

Може би в този случай, ако сте на околосветско пътешествие ще сте се погрижили да имате управител по време на Вашето отсъствие ? :smile1:

Задълженията на наемодателя ЕООД едва ли се изразяват само в прибирането на наема.
" Извършва ли трудова дейност собственикът на ЕООД, отдало фирмен имот под наем, докато не прави нищо. Това е въпросът."


Да ,извършва именно трудова дейност . И именно това е регламентирано в ДР на ЗДДФЛ . Упражняването на личен труд по повод администрирането на фирмената дейност не е нищоправене.
КСО
..........
чл.4
........
3) (Обявена за противоконституционна по отношение на работещите пенсионери, включени в кръга на задължително осигурените лица по този законов текст - РКС, ДВ, бр. 55 от 2000 г.) Задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт са:
1. лицата, регистрирани като упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност;
2. (доп., ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.)
лицата, упражняващи трудова дейност като еднолични търговци, собственици или съдружници в търговски дружества и физическите лица - членове на неперсонифицирани дружества;


ЗДДФЛ
............
ДР
...........
26. "Трудови правоотношения" са:
и) (нова, ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) правоотношенията, независимо от основанието за възникването им, със съдружници и член-кооператори, както и с акционери, притежаващи повече от 5 на сто от капитала на акционерното дружество, за полагане на личен труд в дружествата и кооперациите, в които те са съдружници, член-кооператори или акционери;


Отдаването под наем и извършване на дейност от фирмата / има си и НКИД за това / и в частност упражняване на такава от нейния собственик - бил той ЕТ или собственик или съдружник в Е / ООД.
Да, така е.

А трябва ли да подам окд-5 при положение, че лицето е осигурено на максималния осигурителен доход на друго основание? На практика няма да му внасям нищо.

Да, ОкД5 следва да се подаде като се посочи дата за начало на дейността без да се указват данни за вида на осигуряване .
За целия период на действие на договора за наем ли?
Къде въпросът е намерил нормативно решение?

На мен също ми се струва абсурдно да се сключи един договор за наем за 10 години и на това основание лицето да се осигурява през целите 10 години, въпреки, че след подписването на договора няма никаква дейност. Струва ми се, че ако се приеме едно такова разбиране, много хора, които търсят основание за осигуряване, но нямат такова, биха могли да прехвърлят някаква вещ на името на някакво дружество, специално учредено за целта от тях, да сключат някакъв договор за наем на тази вещ и да се осигуряват, да се осигуряват и чак да се пенсионират заради натрупан осигурителен стаж

Бихте ли ни посочили нормативно основание за това, че отдаването под наем на имущество примерно от ЕТ, Е / ООД не е извършване на дейност от страна на фирмата и не изисква осигуряване от собственика и или назначено по ДУ лице ?
" Това, че личните осигуровки на лицето са за негова сметка, не значи, че не могат да се удържат от възнаграждението му. Именно удържайки ги от възнаграждението му, те стават "за негова сметка"."



Trevit , СОЛ внася осигуровките си по ЕГН и погледнато формално това може изобщо да не става през дружеството. Не може то да се явява администратор на това кога да бъдат удържани или не осигуровките на СОЛ. Възнаграждението за личен труд може да се изплаща еднократно или на даден интервал от време , а СОЛ ежемесечно си е превеждал парите за тях. В такъв смисъл дружеството , изплащащо личен труд не следва да удържа личните осигуровки на СОЛ . Задължено лице за тези осигуровки е СОЛ по ЕГН, а не дружеството.
1. " При кои случаи СОЛ внася осигуровки по МОД на икон.дейност (ако има такива)"

СОЛ не внася осигуровки на МОД . Това е задължение на съдружника -управител, с когото има сключен ДУК и получава възнаграждение за това.

2. за отдаването под наем
" Как гледат данъчните на това? "

Като на упражняване на дейност и произтичащо от това задължение за осигуряване.

Личните осигуровки на СОЛ са за негова сметка и не следва да се удържат от възнаграждението му за положен личен труд. Приспадат се от сумата на това възнаграждение единствено с цел определяне на данъчната основа за изчисляване на ДДФЛ.
" член 74 от Директивата за ДДС трябва да се тълкува в смисъл, че не допуска национална разпоредба, която в случаите на преустановяване на облагаемата икономическа дейност предвижда, че данъчната основа на доставката е пазарната цена на наличните към датата на това преустановяване на дейността активи, освен ако тази цена съответства на практика на остатъчната стойност на посочените активи към същата дата и по този начин се отчита промяната на стойността на тези активи от датата на тяхното придобиване до датата на преустановяването на облагаемата икономическа дейност."

Най-честата практика е намерила и нормативно основание или обратното - нормативното основание отразява най-честата практика - пазарната цена да е остатъчната стойност.



В бележката отразявате брутната сума за съответния месец на изплащане на дохода.
ЗКПО
..........
Непризнати разходи от липси и брак

    Чл. 28. (1) Не се признават за данъчни цели счетоводните разходи от липси на дълготрайни и краткотрайни активи, с изключение на произтичащите от непреодолима сила.
(2) Не се признават за данъчни цели счетоводните разходи от липси и брак на материални запаси.


(3) Алинея 2 не се прилага, когато разходите се дължат на:
1. непреодолима сила;
2. технологичен брак или промяна на физико-химичните свойства, установени с нормативен акт или с фирмени стандарти, когато не е налице нормативен акт, и в обичайните за съответната дейност размери;
3. изтичане срока на годност съгласно нормативен акт или фирмени стандарти, когато не е налице нормативен акт, и в обичайните за съответната дейност размери;
4. (нова, ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) липси на стоки, произтичащи от търговска дейност в обекти, в които клиентите имат пряк физически достъп до предлаганите стоки, в размер до 0,25 на сто от размера на нетните приходи от продажби на съответния търговски обект.
(4) Не се признава за данъчни цели разходът за данък по чл. 79, ал. 3 от Закона за данък върху добавената стойност на активи, непризнати по реда на ал. 1 - 3.
(5) Не се признават за данъчни цели последващите счетоводни разходи, отчетени по повод на вземане, възникнало в резултат на липси и брак на активи, непризнати по реда на ал. 1 - 4.

Сумата трябва да съответства на подадената СД за март, а това, че има и приспадане за януари ще рефлектира в остатъка за възстановяване, посочен на ред 14.

М.март е приспаднато ДДС-то за м.януари и остава разликата. Няма как да се посочи на ред 5 цялата сума.